bontje werk aan de hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gipsylover

Re: bontje werk aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:33

Dat vind ik ook.. Ik vind het er bij jou veel relaxder uitzien!
Ik vind die foto's van jou gewoon een fijn beeld geven Lusitano!

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:37

Blablablaa afkraker Slapen Scheve mond

Het in nu onder tussen wel duidelijk dat jullie het er niet mee eens zijn

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:13

misschien ben ik een beetje bevooroordeeld omdat ik weet van wie de ts les heeft Knipoog
Ik vind het er niet extreem onvriendelijk uitzien, zou het zelf met halster/kaptoom, zonder bijzet doen. Een vriendin van mij doet dit precies zo, met dezelfde positie van handen en zweep.
Leuk dat er wat reacties komen over aan de hand werken. Ik denk dat de ts meer aan dit soort reacties heeft dan gewoon roepen dat ze moet stoppen en moet gaan rijden Verward

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:23

kan jij misschien goed uitleggen wat deze methode precies inhoudt. (ben er van de ts nog niet veel duidelijker van geworden)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:45

ik doe dit niet zo, maar een goede vriendin van me wel, dus als ik onzin vertel Knipoog Mijn osteopaat werkt samen met de man van deze methode, dus ik heb net een dvdtje gekregen met een begin van zijn methode, als revalidatietraining. Mijn vriendin loopt inderdaad zo mee, met een zweepje achter om te toucheren. Ze werkt naar mijn idee veel aan de lengtebuiging, toucheren van het achterbeen met het zweepje om het paard te leren het binnenachterbeen beter onder te zetten. Zij doet schouderbinnen traver etc, ook in een rustig drafje. Ik doe nu als revalidatie bijv. een hele steile schouderbinnen, waarbij je het binnenachterbeen steeds meer vraagt te doen, maar ondertussen met het halster wel het hoofd laag houdt, achter de de schouder buiging vragen, zo krijg je een super strech van de rugspieren.
Ik heb het idee dat ze inderdaad het hoofd laag en naar haar toe vraagt, maar dat het paard geen buiging aanneemt, maar hoofd/hals alleen beweegt, misschien dat ze daarom de bijzet eraan heeft, om te voorkomen dat het paard te veel buiging aanneemt in de hals waardoor de oefening verloren gaat. Ik zou persoonlijk dit paard eerst beter aan de hulpen krijgen en dan dit soort oefeningen gaan doen, zodat je geen hulpmiddelen hoeft te gebruiken, maar gewoon met je hulpen kan vragen om de juiste stelling en buiging.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:49

maar als ik je verhaaltje zo lees, kan je dit toch niet toepassen op een onbeleerd en onbespierd paard? het ondertreden van het achterbeen om dat maar als een voorbeeld te nemen, vraagt toch enige kracht van een paardje.
vind je dit dan een correcte methode voor een paardje dat zo van de wei komt en ook nog eens vreselijk gespannen in zijn lijf is?

(begrijp me goed, ik bekritiseer de manier van werken niet, probeer het alleen in de context van het topic te plaatsen)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:55

Ik heb ook al (ook in pb) uit proberen te leggen dat het heel mooi is dat ze die buiging wil krijgen, maar dat dat juist komt door een paard te laten ontspannen. Ik merkte in het begin dat Bobby zich bij longeren ook niet echt iets voor kon stellen, maar langzaam maar zeker begint ze nu rondjes te lopen op een ontspannen manier. Ik sta er dan zelf al versteld van dat ze heel mooi en gedragen begint te lopen.

Ik denk dat op deze manier het paard zich alleen zal verzetten en vastzetten. Wel met de goede bedoelingen, maar (imo) niet met de goede middelen.

Ik weet trouwens niet of de instructrice heeft aangeraden om een hulpteugel te gebruiken? Ik weet natuurlijk niet hoe en wat, maar als het zo zou zijn dat de instructrice ervan overtuigd is dat het zo zou moeten lukken, mag je er best je vraagtekens bij plaatsen Lachen

Lejo: ik denk juist dat je in het begin inderdaad niet moet verwachten dat een paard meteen mooi ondertreedt met de achterhand, maar ik merk dat als mijn pony begint te ontspannen, ze door het relaxter lopen automatisch al ondertreedt. Dit kun je na verloop van tijd verder opbouwen, en ik denk dat dat ook bedoeld wordt.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:00

Lusitano is bezig met rechtrichten aan de hand.
Lusitano, volgens mij is jou instructrice onder leiding van Marijke De Jong en volgt zij een instructeurs cursus bij Marijke.
Maar wat de TS aan het doen is, is mij ook nog steeds niet duidelijk. Als je je paard wilt rechtrichten aan de hand ben je nu erg fout bezig... (zo komt het tenminste over als ik de foto's bekijk, kunnen natuurlijk ook momentopnames zijn Knipoog )

Misschien handig om de site http://www.paardenbegrijpen.nl (*ik weet niet of dit mag??) eens door te lezen.
Hier staat veel nuttige informatie op over hoe een paard de foute bespiering krijgt en hoe je dit dus kunt oplossen zonder hulpmiddelen e.d.

Voor meer informatie kan je mij altijd een PM sturen Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:36

lailapri schreef:
Er zijn idd ook mensen die wel gewoon reageren. Daar ben ik ook heel blij mee maar als ts lijk ik beter niets te kunnen zeggen want alles is toch fout toch? ik zal eens kijken of ik vanmiddag ofzo uitleg kan geven. Als ik daar zin in heb.

pardon?
Ik vraag het toch heel fatsoenlijk..?
Dan is een fatsoenlijk antwoord op mijn vraag toch niet teveel gevraagd?

Nee ik ben het er niet mee eens, maar dan mag ik toch wel benieuwd zijn naar jou redenatie achter dit alles? (uit interesse)
Of ben ik nou..? Blond

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:11

ik PM je even Mandy!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 20:56

nou hier dan een uitleg wat ik tijdens me les leer in schouderbinnenwaarts op de volte, hij vind dit erg moeilijk zoals je kunt zien en ik ook. Ik heb hem niet aan het bit maar op de neusriem en ben opzoek naar een kaptoom zonder kilo ijzer op de neus. De bedoeling van de schoudernbinnenwaarts is spieren trainen, motoriek verbeteren, bewegelijkheid van de heupen, het leren ondertreden van het binennachterbeen en het kruizen maar vooral het openen waa nog meer lenigheid voor wordt gevraagt.
Mijn normale training houdt is, 3 tot 6 keer per week trainen. Dt kan zijn wandeling buiten, los in de bak, werk aan de hand, schriktraining etc. Wat ik voor de afwisseling wel eens gebruik bij het los bewegen is balkjes hij vind dit super leuk, ik leg ze dan zo neer dat hij wel iets moeite moet doen maar niet extreem hoeft te rekken. Zo blijft het ook leuk en springen is voorlopig nog niet de bedoeling. wel mag hij na de drafbalkjes een laag hindernisje springen en dat vind hij geweldig, springen, crossen door de bak bok, en weer inhouden omdat de hindernis eraan komt. Het werk aan de hand wat ik doe zou met hoofdstel in zijn maar verder niets aan het bit ofzo. Ik concentreer me zelf vooral op het rechtuit en gewone bochtjes, en vraag een klein beetje schouder binnen, en dat natuurlijk op beide handen. Bijna elke avond werk ik ook nog een half uurtje met hem. Hij staat met 2 jaarlinghengstjes en een magere oudere hengst in de wei en zij moeten de tijd krijgen in rust te eten, dus ga ik met hem aan het werk. Gewoon op halster maar dan touw op tteam manier vastgemaakt. Eerst lekker losstappen en draven dan wat meer vragen om vanuit de achterhand weg te stappen, en of hij het gewicht tijdens halt op de achterhand wilt plaatsen (begin achterwaarts) Het enige wat ik met zijn hoofd doe is tegenhouden en van achte wat drijven als hij wat sloom wordt en dan weer proberen om laag maar voorwaarts te gaan en blijven. Dan vraag ik hem een paar pasjes schouder binnen, hij vind dit moeilijk maar dan doet hij 2 goede stappen en geeft het op (tja ook liever lui dan moe) dus motiveer hem door hem dan nog eens te vragen en dan te laten stoppen als hij dat doet en belonen "zie je wel, je kan het wel" dan is hij helemaal trots Haha! dan de andere hand nog even schouder binnen en ook hier moet hij net een of 2 stapjes meer dan zijn grens die hij aangeeft bij nu wil ik niet meer en als hij dat doet stop ik. Dan is het tijd voor massage en rek en strek oefeningen. 2 meter van de plaats af waar andere staan te eten staat hij te genieten en heeft absoluut geen behoefte aan het eten. Alle spiertjes lekker oprekken en hij staat er van lekkerte bij te slapen. als laatste zijn staart, die vind hij het lekkerst, en gaat hij helemaal voor staan. Dan nog beide handen een rondje schouder binnen, die hij ineens heel goed kan en is dan trots op zichzelf en dan nog even zijn hele lichaam stevig aaien en dan mag hij gaan, ik moet hem dan meestal naar het eten brengen omdat hij anders nog blijft staan nagenieten.

Volgens mijn instructrice is zijn bespieren achter al veel verandert en ook het longeren ging stukken beter en wilde hij meer ontspannen. Hij wil het wel maar is ook liever lui dan moe en staat het liefst te slapen in het midden van de bak en kan dan uren genieten van al het gefriemel aan hem, maar het wordt nu wel tijd dat hij ook wat gaat doen en dan wil ik best aan hem friemelen. Nu is eerst timo naar de osteopaat geweest en daarna mag hij maar wil wel dat hij alle oefeningen al kent want wil dan geen nieuwe spanningen opbouwen tijdens het revalideren en hij hoeft het nu niet super te doen als hij maar het principe snap en ieder goed stapje is er een. Tijdens de les zijn we dus bezig met nieuwe dingen en meneer is niet snel overtuigd en probeert eerst alle andere mogelijke oplossingen. Wat hij met zijn hoofd doet doet hij zelf hij zoekt met hoofd en hals houding een uitweg, maar dat is het niet het gevraagde zodra hij dat wel doet krijgt hij ruimte om zijn hoofd en hals weer op zijn plaats te doen. Als hij een aantal goede pasjes heeft gedaan gaat er een buitenbijzet aan die dus al een buitenhand geld. Als hij recht staat werkt deze niet in tenzij zijn hoofd wel heel hoog draagt. maar een normale houding kan dus. als we dan stelling of schouder binnen vragen kan hij minder inbuigen met zijn hals en zal dit elers in zijn lichaam moeten doen. Omdat ik dit nog erg moeilijk vind met hem doe ik dit alleen tijdens de les. Hij kan de oefeningen best, niet lang maar hij kan best een stapje opzij, alleen het is erg moeilijk voor hem en erg vermoeiend dus hij probeert dus iets anders wat hem meer moeite kost. Kwa gedrag kan je hem vergelijken met een bepaald soort fjorden (niet alle) rustig lief en dol op aandacht maar doet het liefste niets behalve eten, kan behoorlijk drammen en zich proberen los te trekken opweg naar iets eetbaars (heeft hij nog nooit gedaan hoor) en als er gewerkt moet worden moeten ze eerst helemaal overtuigd zijn dat ze er beter van worden anders doen ze het liever niet en met dwang en geweld kom je nergens, daar zijn ze te koppig voor en doen het dan helemaal niet meer.

MAar goed, tijdens een kostbare les ga ik niet een kwartier staan te rekken en strekken en masseren, en moet hij dus even doorbijten, daarom dat we het ook afwisselen met longeren en regelmatig halthouden en hals strekken.
Het longeren ben ik aan het oefenen met mijn andere hengstje, hij loopt alleen maar te stofzuigen dus hoef ik alleen te letten op buiging naar mij toe en voorwaarts.
Nou ik hoop dat jullie het nu begrijpen, en mensen die nuttig commentaar hebben en kunnen uitleggen waarom daar kan ik dan wat mee en kan ik bespreken met mijn instructrice en eventueel met osteopaat of bas of amber.

Saltoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:02

Ik vraag me af hoe hij vooruit blijft gaan als je zo in zijn mond bezig bent.Of staat hij gewoon stil ?
Ik geloof dat ik het niet helemaal snap?

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:09

Ik denk persoonlijk dat aan de dubbele longe beter werkt voor een jonge pony! Het 'aan de hand' lijkt me verwarrend en moeilijk voor zo'n jonge pony, ik denk dat je duidelijkere teugelhulpen kunt geven aan een dubbele longeerlijn omdat dat dezelfde zijn als wanneer je erop rijdt.

Maar een leuke pony hoor! Succes ermee. En iedereen heeft natuurlijk z'n eigen manier Lachen Als je maar open staat voor andere manieren, dat je niet stug vast wilt klampen aan één techniek omdat die volgens jou het beste is.....er zijn vast ook wel dingetjes die je nog van andere mensen kunt leren!
Laatst bijgewerkt door Talisa op 01-08-07 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 21:16

Dat is idd zo en als mensen dat zo brengen zoals jij en een paar andere dan geeft dat niet meteen een negatief ik doe het toch nooit goed ik plaats vorlopig maar geen foto's meer gevoel, en denk dat mensen dan hun doel niet erg raken, want ik zal vast niet de enige zijn die het niet fijn vind van veel mensen te horen hoe slecht het allemaal wel niet is etc.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:17

ik heb je verhaal net zitten lezen en ik zie opzich geen hele gekke dingen.
Ik zie alleen nog steeds 1 grote maar: waarom moet een onbeleerd paardje, dat nog weinig bespiering of ontspanning heeft, schouderbinnenwaarts lopen om de reden die jij geeft.

Ik zeg nog steeds, eerst ontspannen en conditie en spieren opbouwen, voor je spieren verder gaat trainen.
Het spijt me dat je dat vervelend vind, maar het is we nog steeds mijn advies

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 21:26

ik weet niet of we ook pb contact hebben gehad maar ik zou dit ook gaan overleggen met instructrice. Ze gebruiken het ook veel als revalidatie na behandeling van osteopaat om te leren omgaan met het lossere lichaam en spieren p de juiste plaatsen te kweken en dan niet eindeloos schouder binnen maar wel een aantal pasjes per dag. Een pony die 2 jaar kreupel was en ook behandelt en er nog lang niet is loopt nu wel regelmatig in schouder binnen. Omdat achter niet goed zat werd voor over belast nu achter los is en behandelt door da en osteopaat kan zij dus achter gaan leren gebruiken en deze pony loopt maar wat graag in schouder binnen, ik denk dat bont het dus ook als revalidatie moet doen. MAar ik zal eens vragen hoe dat verder zit.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:28

lailapri schreef:
Dat is idd zo en als mensen dat zo brengen zoals jij en een paar andere dan geeft dat niet meteen een negatief ik doe het toch nooit goed ik plaats vorlopig maar geen foto's meer gevoel, en denk dat mensen dan hun doel niet erg raken, want ik zal vast niet de enige zijn die het niet fijn vind van veel mensen te horen hoe slecht het allemaal wel niet is etc.

weet je wat het is..
je heb foto's gemaakt die heel anders eruit zien dan dat het eigelijk is..
en natuurlijk is het niet helemaal de juiste manier wat je op de foto's ziet..
en je zal echt niet altijd slechte dingen doen met je paard..
maar als je een topic maakt kijk dan even heeeeeeeel goed naar de foto's..
en beordeel ze even zelf streng dan valt het altijd mee als je ze dan toch in een topic zet..
mensen bedoelen het niet slecht en geven je alleen tips hoe je het beter kan doen..
en als je juist wel foto's op bokt zet zie je de vooruit gang juist en daar krijg je hele goede reacties op Haha!

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:34

lailapri schreef:
Nee les ernaast en zit op me mobiel dus straks weer antwoord

les ernaast ? mag me eens uitelggen wat je daar mee bereikt.
zo als hierboven al meerdere keren is herhaald, zoek iemand met ervaring en ga er zelf neit mee lopen prutsen.
zo trek je een paard naar beneden, in plaats van hem naar beneden te rijden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 21:43

wat is er slecht aan les ernaast?
Wie weet er een betere trainer?
Ik wil gewoon niet op een pony zitten die niet de spieren heeft om mij te dragen, en de balans etc, als ik erop ga moet hij evengoed nog wennen maar hij hoeft dan niet spieren te trainen+ruitergewicht te dragen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:47

een groen paard moet ten alle tijde spieren en balans ontwikkelen als je erop gaat, dus daar kun je zowiezo niet omheen... die zal ie ook pas ontwikkelen als je erop gaat! al longeer je hem 10 jaar lang, en loop je er 10 jaar naast..

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:55

bovendien ontwikkel je met alleen longeren ook geen rechtgericht paard.
Op zijn eigen benen leren lopen onder het zadel, zonder druk zonder wat te vragen, zo krijg je spieren, en dan kun je altijd als je dressuurmatig op een gegeven moment iets wil corrigeren je grondwerk doen. Want opzich is met grondwerk niets mis, maar je krijgt er geen goed doorgereden paard van, en zeker niet rondom correct bespierd.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:58

CtjeLief schreef:
een groen paard moet ten alle tijde spieren en balans ontwikkelen als je erop gaat, dus daar kun je zowiezo niet omheen... die zal ie ook pas ontwikkelen als je erop gaat! al longeer je hem 10 jaar lang, en loop je er 10 jaar naast..

Met longeren met de juiste bijzet & afstelling kan je je paard goed trainen hoor ! Lachen
Veel overgangen, tempowisselingen, over balken laten lopen, etc. zijn hele goede dingen voor je paard. Zowel tijdens het longeren, als onder de man.

Máár natuurlijk ben ik het met je eens dat je lang niet alle spieren correct kan trainen als je er enkel maar naast blijft lopen of aan het longeren slaat Clown

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 22:02

sorry maar dat ga ik absoluut nog niet doen, ik wil best praten/leren/overleggen/discuseren of hoe je het ook wilt noemen over andere manier van ernaast trainen maar erop dat ben ik voorlopig nog niet van plan. Maar goed vertel. ik ga erop zitten en dan. pony doet hooft omhoog en huppelt vrolijk met holle rug en kweekt een lekker onderhalsje doordat hij zijn benen naar voren trekt met zijn hals, en hij zonder mij nog niet eens fatsoenlijk kan lopen, dus ben benieuwd hoe jullie dat zouden aanpakken. Als iemand nog tips/uitleg etc heeft over lange lijnen, dubbele longen, etc hoor ik het graag, hoef ik maar 1x te mailen.

Ik snap ook wel dat hij onder de man weer opnieuw zijn balans moet vinden maar nu is hij helemaal hol, loopt hol, doet alles hol. Aan de hand wil ik hem leren zijn lichaam te bollen en de juiste spieren te gaan ontwikkelen, en dan onder de man kan je dat afmaken. Veel pony's zijn al bol gebouwd en hebben dit dus niet of nauwelijks nodig om juiste spieren en houding te ontwikkelen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:04

zit je er met of zonder zadel op?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:05

Wow, sorry hoor TSers.. maar je zegt het alsof je je pony meteen vanaf de 1ste seconde in de krul wil hebben onder het zadel ! Bloos!