zelfbeheersing! waar ligt jou grens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horsefan08

Re: zelfbeheersing! waar ligt jou grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:49

vroeger toen ik een fries aan het inrijden was had ik hier echt super veel last van, dan kon ik hem wel verrot slaan, alhoewel ik natuurlijk wist dat dit niet eerlijk was omdat het nog een jong paard was(deed het dan natuurlijk niet) maar toen ben ik heel vaak in huilen uitgebarst en zach ik het gewoon echt niet meer zitten! Huilen Toen ook nog bleek dat hij gewoon echt niet wou werken, zag ik het helemaal niet meer zitten ben hier toen ook maar mee gestopt.

Nu heb ik een eigen paardje Sielottie, een schat van een beestje, die alleen maar voor de kar had gestaan en af en toe buitenritjes mee werd gemaakt,
heb ik daar helemaal geen last meer van. Want dit paardje wil zo graag voor je werken, en ik heb er zo'n goede band mee dat het me niet meer uitmaakt als het even niet lukt! Clown (zolang die ze best maar doet, neit alles kan ik 1 keer lukken toch??)

GentleZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:15

Ik heb ook niet zo veel geduld als ik eerlijk moet zeggen. Bloos
Als ik al een hele tijd achter elkaar bezig ben met dr iets te laten doen en ze doet het nog niet is het meestal wel ; HOOOOH, rot pony.

Maar vaak hou ik me wel in en geef ik hem geen tik of iets.. Maar daar heb ik soms wel de neiging toe. Bloos Fout van mij, want het ligt aan de ruiter, niet aan het paard. Vork

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:24

Nou ik heb niet zo een heel groot probleem maar wel een kleine hahaha.
Rechtsom dan doet hij nog wel eens moeilijk met stelling geven want hij zit een beetje vast (nou zijn we daar wel mee bezig) maar af en toe...... Dan word ik er een beetje gek van, maar ik zou me toch even in moeten houden he vooral bij zo'n jonkie Haha!.
Maar ik vind het sowieso een must dat je je moet kunnen inhouden bij paarden

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 20:58

loesaardbei schreef:
hallo!

Ik heb wel eens last onder het rijden van mijn zelf beheersing Bloos soms als ik heel boos ben geef ik mijn pony wel eens een tik en daarna heb ik er weer spijt van omdat het eigenlijk helemaal niet aan hem lag!

hebben jullie daar wel eens last van? zo ja, wat doe je ertegen? Stoom uit je oren Bloos!

11 jaar geleden. Mijn hengst liep toen meer op 2 benen dan op 4 en bokken kon ie ook als de beste. Gelukkig kwam ik al snel tot het besef dat boos worden en je geduld verliezen alleen maar een averechts effect had. Op het moment dat ik merkte dat ik met zijn gedrag mee ging doen, stapte ik af, liep 10 rondjes ernaast (steeds tot 10 tellend Stoom uit je oren ) en daarmee had ik genoeg tijd om rustig te worden en te bedenken hoe ik het probleem rijtechnisch het beste op kon lossen. Dan stapte ik weer op en begon ik weer fris en vooral vrolijk opnieuw.

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 21:18

de laatste tijd gaat het steeds beter met mijn zelfbeheerzing.. ik besef nu beter dat het geen zin heeft om boos te worden en nu als ik gewoon rustig af wacht komt het vanzelf goed Lachen en anders ga ik even stappen, maar ondertussen heeft hij dat trucje al weer door.. om er onderuit te komen,, ff stappen:( dus dat is ook geen optie meer. dus: gewoon rustig doorrijden en niet boos worden:P

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:21

Vroeger als ik op m'n pony reed en ik was moe bijvoorbeeld, dan had ik wat een korter lontje.. maar gelukkig realiseerde ik mij dat vaak wel en dan stapte ik gewoon af....
Nu heb ik er geen last meer van, ben stukje ouder... ahum.

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:23

ik had dat eerst ook, maar nu heb ik les van iemand die heel rustig is. als je echt heel heel boos word stopt hij zelfs met lesgeven ! maar ik ben er zelf een stuk rustiger van geworden, en ik heb echt super veel geduld.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:58

Toen ik nog bij de ponies reed raakte ik best snel mijn zelfbeheersing kwijt. Heb haar ook wel eens flink op de donder gegeven, om daarna huilend om de nek te vallen en 1000 keer sorry te zeggen (niet dat dat dan nog nut heeft).
Na een tijdje niet te hebben gereden, kocht ik een heel gevoelig paard die ik echt niet op zijn donder kon geven en dat heb ik ook nooit gedaan, zodra ik een beetje streste en boos (op mezelf) werd flipte die al compleet. Bij hem heb ik dus helemaal afgeleerd om mijn agressie op het paard te richten en moest ik alles met rust en ontspanning op lossen.

kjoetie schreef:
Bovendien ben ik geen briljante ruiter, en zoek ik de fout dan eerder bij mezelf (en ook daarover kan ik verschrikkelijk gefrustreerd raken Nagelbijten / Gniffelen herken je dat? dat je foto's van jezelf ziet met rijden en denkt, ik stop ermee en ga wel dammen ofzo Nagelbijten / Gniffelen ) dan bij het paard.

Dit heb ik nu ook, ben me nu veel meer bewust van mij onkunde en zoek nu alles bij mezelf, zo erg dat ik vergeet consequent te zijn.
Hier maakt mijn andere merrie nu dankbaar gebruik van door de kantjes er af te lopen. Ik moet nu dus leren om op het juiste moment haar aan te pakken (en niet door haar in elkaar te slaan) en het onderscheid te maken tussen mijn onkunde en het luie van mijn paard.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:13

Vroeger had ik daar ook wel eens last van. Ik heb wel vaker tot 10 moeten tellen en heb ook wel eens mijn paard een tijdje op stal laten staan zodat ik eerst wat kon afkoelen voor ik ging afzadelen. Knipoog

Nu heb ik dat helemaal niet meer. Op de een of andere manier maak ik me nergens meer druk om. Heb alle geduld van de hele wereld. Ik weet niet hoe het is gekomen. Mischien toch wijzer geworden met de jaren? Bloos

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:28

Ik heb 0,0 zelfbeheersing.. Paarden weten dit, en ik vroeg iets 1x soms 2x als het 'nieuw' is, is het natuurlijk anders.. maar daarna krijgen ze gewoon op hun flikker.. Ik laat niet over me heen lopen.. Niet door een reus van 1.82 Haha! ! en door een ongeduldige pismerrie van 1.60 Clown

Bij 'nieuwe' dingen, neem ik wel de tijd om ze te laten wennen oid.. Voorbeeld: Had een baal hooi de wei in gesleept, om te springen eerst laten ruiken want ja dat eet je toch op? Clown . Reed ik er later in een arbeidsgalop opaf, stopt die sukkel gaat ze eten Rolleyes !

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:22

gna gna dat is je straf liins Tong uitsteken

ik heb aardig zelfbeheersing, ik zou ook nooit slaan ofzo uit boosheid of irritatie, maar ik vind ze soms echt mega irritant. Vanmorgen, ik zit op Dance, een KWPN pony, net ingereden en snapt nog niks. Hij wil steeds niet langs de bakrand lopen en het stuur zit nog niet helemaal goed gemonteerd, dus ik denk op een gegeven moment, ik geef oe een schop naar de zijkant (niet keihard ofzo, gewoon zoals ik normaal een paard even laat weten van 'en nu ga je gewoon naar de kant') en weet je wat hij doet? draaft keihard weg, want hij heeft geleerd, aandrijven is harder!! *zucht* daar word ik soms wel een beetje moedeloos van, zo van 'begrijp me nou!!'. Maar goed, hij leert het wel Lachen

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:20

loesaardbei schreef:
hallo!

Ik heb wel eens last onder het rijden van mijn zelf beheersing Bloos soms als ik heel boos ben geef ik mijn pony wel eens een tik en daarna heb ik er weer spijt van omdat het eigenlijk helemaal niet aan hem lag!

hebben jullie daar wel eens last van? zo ja, wat doe je ertegen? Stoom uit je oren Bloos!

ja dat heb ik ook .. naja daarna mij paardje nog uitgebreid knuffelen lekker wat eten geven .. mar mij paardje heeft zelf dan ook zoiets van sorry dat ik weeer zo ( bij mij is het vaak trekken ) aan het trekken was en doet daarna ook wel heel lief das wel weer leuk !!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:30

Toen ik klein was had ik daar nogal eens last van nu eigenlijk niet meer. Ik wordt wel heel kwaad van binnen, maar uit het niet meer in slaan. Ik blijf kalm ookal kook ik vanbinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:32

Paard kan best veel flikken, tot op het punt dat ik 1 flinke tik genoeg vind, op dat moment stopt het bij mij ook, en stap ik liever af als het niet lukt. Ik ga mijn paard niet ten koste van alles iets goed laten doen. dan proberen we het na 10 minuten wel nog een keer.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:35

mijn paard kan heel ver gaan met buitenrijden en inrijden met wedstrijden heb ik er geen probleem mee dat hij iritant is en zo nu en dan bokt maar ow wee als hij dat in een dressuurproef doet dan kank echt snel me zelfbeheersing verlieze en dan geef ik em echt op ze flikker want dan benk gewoon echt kwaad op hem...en vaak blijf ik t hele proefje echt zwaar sagrijnig kijken