Paard ontzettend heet. Welk hulpmiddel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blosbokker

Re: Paard ontzettend heet. Welk hulpmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:55

Ik heb ook een draver, en die was vooral in het begin ook zo'n stuiterbal in het bos. Niet dat ze ervandoor ging maar ze wilde alleen maar hard en als dat dan niet mag dan gaan tolt/telgang achtige huppeltjes maken enzo. Sinds ik haar bitloos rij gaat het stukken beter, op sommige dagen heeft ze er nog wel last van maar over het algemeen is ze veeeel relaxter geworden. Ook met veel geduld en gewoon heeeel vaak naar het bos gaan, op een gegeven moment raakt ze er aan gewend en word ze vanzelf ontspannen. Ik zou niet zo snel naar een hulpteugel grijpen, eigenlijk helemaal niet. Succes ermee.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:56

Hahaha, jullie gaan sneller dan ik de opmaak/quotes en teksten kan lezen, typen en plaatsen....sorry, eigenlijk ben eigenlijke een anti-compternerd.... duurt dus even.... Bloos

Runningkawa: ik gaf toe je bericht over het terugrijden van je paard verkeerd te hebben geinterpreteerd (ik dacht dat het paard zelf zo terugkwam, niet dat jij dit bewust zo deed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:58

ah zo, snappen we elkaar weer Lachen

Maar je hebt wel gelijk er zijn ook paarden die zich als het ware afsluiten op de hulpen en zelf terug komen, totaal niet meer aan het been zijn, of als je drijft alleen maar opgehevener gaan lopen.
Die rij je idd weer heel anders dan 1 die wil kijken of hij het duindigt record kan verbreken Haha!

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:00

En wat ook vooral helpt is je er niet druk om maken, zelf heel rustig blijven en het een soort van negeren, dat werkt bij mij ook goed. Als je je er aan gaat irriteren dan word ze nog drukker en dan maken jullie elkaar alleen maar gek.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:01

Pensionnetje; oke, misverstand, ik dacht dat je op mijn voorbeeld doelde....

Daarnaast wel jammer dat de TS zelf niet meer reageert nu...
Lijkt nu net of het "mijn" topic is. Ik wilde juist haar ondersteunen, omdat ik wel denk dat er uitzonderingen zijn.
Of dit in het geval van de TS zo is, kan zij zelf het best beoordelen, als zij eerlijk naar zichzelf en haar rijkunsten kijkt.

Probeer ik zelf ook altijd, al is het soms inderdaad wel confronterend. Ik ben zelf ook geen sterruiter. Wel een consequente...... Knipoog

Anoniem

Dat is zeker een hele goede tip Ja

Pensionnetje

Maar ik heb de uitzondering op alle regels.....die wil in de verzameling het duindigt record verbeteren Tong uitsteken

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:03

Kawa... ik heb zo het gevoel dat in de discussie tussen mn. jou, pensionnetje en mijzelf niet zo heel erg veel verschillen van opvatting zijn hoor.... grotendeels ben ik het namelijk echt met jullie eens.
Blijft over het stukje over de uitzonderingen.....

Anoniem

Heel confronterend Lachen
Ik ben ook alles behalve een sterruiter, maar door mijn instructeur of eigenaar van de handelstallen werd wel altijd een spiegel voor gehouden. En daar heb ik wel veel van geleerd. Ja

Een paard reageerd op de ruimte die de ruiter hem daarvoor geeft Lachen

Pensionnetje

blosbokker schreef:
En wat ook vooral helpt is je er niet druk om maken, zelf heel rustig blijven en het een soort van negeren, dat werkt bij mij ook goed. Als je je er aan gaat irriteren dan word ze nog drukker en dan maken jullie elkaar alleen maar gek.

KIJK!!! Dat is rijkunstig inzicht waar we wat aan hebben. Of beter, simpele logica. Dit werkt beter dat welke hulpteugel ook. Chapeau Vork Daar hoef je geen sterruiter voor te zijn.

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:05

Pensionnetje schreef:
blosbokker schreef:

KIJK!!! Dat is rijkunstig inzicht waar we wat aan hebben. Of beter, simpele logica. Dit werkt beter dat welke hulpteugel ook. Chapeau Vork Daar hoef je geen sterruiter voor te zijn.

Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:06

haha, zeg hem maar dat hem dat niet gaat lukken Tong uitsteken
Had hij het de reclame van centraal beheer soms een keer perobgeluk gezien?

Ik denk dat die uitzonderingen er gewoon veel minder zijn dan dat men wil toegeven.
En dat steekt me (bedoel nu niet iemand in het topic maar algemeen)
Altijd is het maar weer het paard dat dit of dat doet...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:11

Ik denk dat die uitzonderingen er gewoon veel minder zijn dan dat men wil toegeven.
En dat steekt me (bedoel nu niet iemand in het topic maar algemeen)
Altijd is het maar weer het paard dat dit of dat doet...

Bovenstaande ben ik -gewoon, zonder nadere uitleg....is genoeg gegeven...- met je eens.....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:11

Welke reclame was dat dan?

Ik denk dat het voor de meeste mensen moeilijk is in te schatten wat normaal paarden gedrag is.
En dat ze door hun lieve 4-bener soms vreselijk in de maling worden genomen. Als je slechts enkele paarden in je leven gezien hebt, nooit jonge dieren hebt hoeven africhten, maar ze kant en klaar met alle knoppen er op koopt dan kun je ook niet verwachten dat mensen dat inzicht hebben.

Alleen ik heb altijd geleerd me te verdiepen in datgene waar ik mee bezig ben, raad aan te nemen van mensen die er meer verstand van hebben en vooral mijn eigen fouten in te zien. Slechts dan kun je jezelf (én je paard) verbeteren.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:17

Rustig blijven is inderdaad een gouden tip; laat je niet verleiden tot woede, wraak of onnodig hard optreden.

Wel kan ik met indenken (terug naar het oorspronkelijke topic) dat je het erg onprettig vindt als je geen controle over je paard hebt in het bos.
Wat ik hierover eerder zei is dat je
1) fair moet blijven tegenover je paard
2) het naast een (evt. en tijdelijk!) hulpmiddel moet proberen rijtechnisch te verbeteren (zo mogelijk oplossen)

Wel denk ik dat (bij nood) je best eens éénmalig zeer duidelijk mag zijn naar je paard, om ongelukken te voorkomen! Liever een keer hard dan plat (hey, dat rijmt...)

Als dit frequent voorkomt, en het blijft gevaarlijk, moet je je inderdaad gaan afvragen of je (tijdelijk) nog buiten kan of wil rijden.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:19

Irma ik ben de draad kwijt......wat rijmt er dan? Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:22

Tuurlijk mag je wel eens lomp inkomen als dat nodig is, idd beter dat dan met 60 km over de drukke kruising Lachen
Maar is je paard niks gewend is aan hand, dan komt een keer lomp zijn op een gewone trens net zo hard over als een paard dat wat meer gewend is qua hand en dan de passoa

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:24

Juist ja....... Maar dat willen mensen maar niet begrijpen.
Als je je paard 100 x per dag een mep geeft heeft dat minder impact dan 1 keer per maand.
Het paard stompt er voor af.....leert er mee leven en negeert het. Maar van die éne mep schrikt hij zich een ongeluk en is de impact vele malen groter. Die andere 100 voelt hij niet eens meer want die horen tot het dagelijkse ritueel....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:26

mijn vpaardje heeft dit ook buiten.
ik heb van alles aan gedaan en ben op een gegeven moment maar met een ander bit gaan rijden.
weet niet hoe het bit heeft maar ze gebruiken dit bit altijd bij het mennen.
er zit dus een kinketting onder waardoor je het paard tegenhoudt.

mijn vpaardje reageert hier super op en omdat ze eigeniljk nooit te houden was en ook nooit in de bak,
(welsh ponytje) rij ik haar altijd daar mee en dat gaat super ik kan voortaan stappen:o
en eerste dribbelde ze altijd alle kanten in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:27

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:27

[\quote] Een paard reageerd op de ruimte die de ruiter hem daarvoor geeft Lachen[/quote]

Ja, echter ieder paard is verschillend en reageert er ook zo op....
Iedere ruiter ook.... echter dient ruiter wijzer èn verantwoordelijker te zijn dan het paard...

Soms weegt het wijzer zijn zwaarder en is dit effectief (laten we zeggen in minimaal 90% van de gevallen)
Soms de verantwoordelijkheid.... 't is maar wat je met het paard wil (kunt!) doen als ruiter en wat je wil mijden (niet kunt?). Ook dit moet je als ruiter afwegen en inzien (met scherper bit buitenrijden of maar even helemaal niet meer)... al doet het soms pijn aan het ego om dit er erkennen....

In het geval van mijn pony duurde het uberhaupt een jaar (oke, ik was 14 toen ik ermee begon) eer ik met het dier buiten kon rijden. Vond ik ook wel confronterend destijds...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:29

tuurlijk gaat dat super met dat menbit
als ze jou met een longeerzweep achterna zitten kun je ook harder rennen dan dat je zo doet in de gymles
Maar is dat de manier om jou hard te laten lopen?
Maar is dat leuk?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:31

Een martingaal is zowiezo geen overbodige luxe bij ex-baanpaarden. Een gogue vind ik ook een prachtig middel maar dan met longeren. probeer er rust in te krijgen en eerst te zien of ze wil stappen, alleen maar stappen. Als je dat voor elkaar hebt ga je draven. Verder heeft een draver op twee teugels oppakken weinig zin; ze steunen op die grip en gaan harder.
Probeer je benen niet te klemmen en nageeflijk te zijn in je handen. Wordt ze sterk, meteen op de rem, mag best streng! Kijk wat je met je zit kunt doen, zwaar maken, achterover, benen lang en iets naar voren, probeer te voelen wat werkt.

ik vind echt, dat als je paard nog niet eens normaal wil stappen, je nog niet moet gaan draven of galloperen; je zoekt de spanning alleen maar op en de weg terug is langer. ga, als ze echt knetterheet is, lekker longeren met een gogue van te voren, zoek de rust en kijk of het paard over de rug wil lopen.

De aanhouder wint, heb geduld. Enneh... iets minder krachtvoer, mits het dier veel krijgt, is ook geen overbodige luxe, hoor! Knipoog

Succes!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:32

Pensionnetje: liever hard dan plad Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:33

dan rijmt het nog niet Tong uitsteken

of jij gaat plaRt