Zagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Zagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:40

ja dat is zo maar eelt onder je voet kan in bepaalde maten ook verdwijnen, bij mij op me handen komt het altijd snel maar als ik een tijd een bepaald werk niet doe en doe het dan weer is me eelt weg en krijg ik weer opnieuw blaren. Daarnaast zou de mond dus stuk zijn, is het dan verstandig om er een scherper bit in te hangen als de mond al pijn doet? Ik heb hier ook wel eens pony's die sterk in de mond zouden zijn of hard ofzo, maar binnen no-time kun je ze leren reageren op de hulpen en dat doe je door juist niet te trekken, een keer flink op de rem trekken indien nodig komt wel eens voor maar verder rij je eerst met je zit en dat begeleid je met handen en benen, en soms is het nodig om eerst even werk aan de hand te doen en aan de hand te leren wat bithulpen beteken en dat het veel fijner is als je gewoon lekker je lichaam gebruikt en op kleine hulpen reageert.

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:48

Ik rijd dus op een manege paard (lease) en daar rijden ook gewoon manege klanten op.
Ik zie ook wel vaak dat er mensen op haar zitten en dan zitten te zagen of heel hard te trekken (constant).
Maar ik erger me er echt kapot aan!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:59

misschien kun je die mensen vertellen wat aan de teugel inhoudt en dat het eigelijk een cadeautje is voor hard werk en training en niet op deze manier af gedwongen kan worden door haar in een bepaalde houding te trekken waarmee ze alleen maar slechter van zal worden omdat ze niet kan ontspannen als er zo getrokken kan worden, ze niet gelukkiger ervan wordt en ook nog een moedwillig pijn wordt gedaan in haar mond om het maar niet te hebben over de spier/lichamelijke kwesties.

lientje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:00

Arme beesies. Zal ik is in hun mond gaan trekken Clown

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:47

Ik zie het ook steeds meer inderdaad... Iedereen wil ineens van het ene op het andere moment niet meer gewoon leuk rijden, maar het moet allemaal ambitieus en hoog niveau... Bah. Ik zie er soms paarden echt aan kapot gaan!

Simoneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:03

idd kijk maar eens naar lessen op de manege Frusty

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:01

Ik was laatst ook met mijn pony naar een vriendin gegaan.
Zit ook vreselijk te zagen ik zeg er wat van.
En zij zegt zo van: Ja dat weet ik ook wel enzo maar iedereen kijkt altijd naar me op de manege enzo daar word ik echt gek van.
Zoiets, een beetje stom antwoord vind ik.
Het is gewoon makkelijk voor ze ff je handen bewegen en hij/zij gaat mooi lopen Boos!
Heb er echt een hekel aan.
Ik deed het eerst zelf ook een beetje maar me instructrice zij er wat van en nu let ik er heel erg op.
Groetjes Elise

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:10

Het is overigens lang niet altijd de schuld van degene die de manegepaardjes rijden. Veel van deze kinderen weten simpelweg niet beter. Bij een écht goede manege, waar goed word lesgegeven worden de paarden over het algemeen veel correcter gereden.
Het naar beneden dwingen van het hoofdje doormiddel van het zagen zie je nou inderdaad steeds vaker, omdat het deze generatie gewoon allemaal word meegegeven door instructrice's. Hoe meer mensen deze manier gebruiken hoe normaler het ook word en de manier door steeds meer mensen zal worden geaccepteerd.

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 09:25

Zij rijdt met haar eigen pony op de manege.
Ik denk dat ze op die manege van haar er niks van zeggen.
Ik heb nog nooit op een manege gereden hier waar echt goed les wordt gegeven in een groep :|

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:39

Valiente schreef:
Het is overigens lang niet altijd de schuld van degene die de manegepaardjes rijden. Veel van deze kinderen weten simpelweg niet beter. Bij een écht goede manege, waar goed word lesgegeven worden de paarden over het algemeen veel correcter gereden.
Het naar beneden dwingen van het hoofdje doormiddel van het zagen zie je nou inderdaad steeds vaker, omdat het deze generatie gewoon allemaal word meegegeven door instructrice's. Hoe meer mensen deze manier gebruiken hoe normaler het ook word en de manier door steeds meer mensen zal worden geaccepteerd.

en dat vind ik gewoon super stom, want als er weer eens meisjes of jongens komen rijden bij mij, kan ik uren uitleg geven over hoe het wel moet en waarom dit en dat niet mag, maar ze doen het gewoon niet wat ik zeg, ja een keer en dan weer lekker sturen door aan je binnenteugel te trekken, aangaloperen door te schoppen, aan de teugel door handen heel laag te houden etc. Nouja dan lukt het niet en is het of de schuld van de pony, of we worden bang ofzo, maar afleren willen ze niet, hun iunstructie zegt dat dit goed is en ik krijg te horen dat heus niet alleen mijn manier van rijden goed is... (ehm ja daa ben ik het wel mee eens, maar wat jullie doen en leren is echt wel heel fout hoor)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 15:50

Tja, ik moet zeggen dat ik het ook schrikbarend veel zie.
Waarschijnlijk vroeger ook al wel, maar ik denk dat de sport door groeiende populariteit te maken krijgt met de nadelen van deze groei: de ontwetendheid en het in sommige gevallen verloren gaan van de kwaliteit van de instructie en paarden.
Ik wil absoluut niet zeggen dat het overal zo is en dat iedereen ontwetend is.
Ook is het een sport waar veel vrouwen (bijna) alles doen om goed te presteren en zit er een imago-factor aan paarden voor sommige ruiters.

Daarbij praat men tegenwoordig op veel manege's e.d. nog maar weinig over 'aanleuning' en veel meer over 'het aan de teugel lopen'. Erg jammer dat dat een doel opzich is geworden en niet meer het ontspannen van achter naar voren het paard naar je hand toerijden...

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:16

ik rij op een paard dat nooit echt dressuurmatig heeft gelopen omdat hij ongevoelig in zijn mond is (was)
nu zijn we toch al even bezig met dressuurmatig te rijden(aan de teugel enzo) en af en toe maakt hij zich heel sterk en dan zaag ik hem even in de mond

hier ben ik heel eerlijk in maar vaak gebeurt het niet, enkel als hij het echt uithangt

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:54

Zagen zie je idd veel en veeel vaker,, sommige mensen doen het ook om hun paard aan de teugel te krijgen,, inprinciepe heb ik geleerd mn buiten hand stil houden met mn binnenhand te vragen en binnenbeen er bij houden en niet door te gaan zagen zo als vele mensen dus wel doen!:S

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:58

Mijn paard komt nu vanzelf naar beneden.
Dankzij alle bokt topics Haha!
Is veel fijner dan al dat gezaag.

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:20

Meestal op wedstrijden doen mensen het om hun paard mooier te laten lopen .. denk ik . Vork

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:23

Mii_Jessica schreef:
Zagen zie je idd veel en veeel vaker,, sommige mensen doen het ook om hun paard aan de teugel te krijgen,, inprinciepe heb ik geleerd mn buiten hand stil houden met mn binnenhand te vragen en binnenbeen er bij houden en niet door te gaan zagen zo als vele mensen dus wel doen!:S

maar dan heb je er niet veel aan als je paard op buiten vasthoud, toch?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:28

tessyke schreef:
ik rij op een paard dat nooit echt dressuurmatig heeft gelopen omdat hij ongevoelig in zijn mond is (was)
nu zijn we toch al even bezig met dressuurmatig te rijden(aan de teugel enzo) en af en toe maakt hij zich heel sterk en dan zaag ik hem even in de mond

hier ben ik heel eerlijk in maar vaak gebeurt het niet, enkel als hij het echt uithangt

Zou het niet kunnen dat hij in zijn achterhand vastzit en daarom niet makkelijk gebruikt en dan op de voorhand valt op jou handen? Je zou heb dan misschien ipv van zagen om de beurt rechts en links kunnen inbuigen, en niet door 1 ruk links, 1 ruk rechts, maar spelen/fibraties tot hij links los laat dan spelen/fibraties tot hij rechts los laat.

jayva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:37

HorsesDream schreef:
maar ook bij de manegepony's bij ons
1tje die zaagt echt heel de tijd en loopt haast met zijn kin tegen de borst aan
en de instructrice zegt er niks van !!
ik vind het gewoon super zielig voor die paarden -n- alleen om hem mooi te laten lopen
ik kan der ook niks van zeggen want ze is heel aardig tegen me enzo en dan krijg ik ook nog is die populaire mensen op me ¬¬

volgens mij maakt dit al duidelijk dat het paard op deze manier alleen maar onder de druk van de ruiterhand vandaan probeert te komen

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:13

Mij is vroeger op de manege geleerd om door kneepjes te geven om en om het paard aan de teugel gaat lopen.
Nou het lukte bij mij dus nooit, en dan werd gezegt dat je het harder moest doen, dan is het dus absoluut zagen...

Ik weet nu gelukkig beter en rij níét meer op die manege...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:29

precies aan de teugel is een cadeuatje voor hard werken, en daarnaast durf ik te wedden dat merendeel van de manegepaarden vast zitten in hun lijf, de meeste in de achterhand maar ook in de hals en elders zullen er gerust blokkades zijn. Dit maakt het moeilijker voor een paard om zijn lijf lekker te gebruiken, en de meeste manege ruiters zullen dit ook zeker niet voor elkaar krijgen, dus gaan we maar zagen zodat het toch nog iets lijkt, maar eigelijk lossen we er niets mee op, maar leren we alleen mensen verkeerde dingen en rijden we de paardjes stuk!

Ik zou best het dubbele willen betalen voor een manege les als ik in een kleiner groepje zou rijden, op goed geschoolde paardjes die naast manege lessen ook getraint worden door mensen die goed kunnen rijden en er dus meer paarden nodig zijn en er minder mensen in een les rijden maar het welzijn van de dieren er zeker op vooruit zou gaan. Dan kunnen mensen echt leren rijden, en hoeft er minder getrokken en geschopt te worden.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:00

Ik ben al vele discussies aangegaan met mensen die hun handen niet stil kunnen houden. Bah, een naar gezicht vind ik dat. De mond is het gevoeligste deel van een paard, en dat wij er dan al ijzer in hangen en teugels eraan knopen is al raar. Laat staan als er aan die teugels dan ook nog eens handen zitten die niet stil gehouden worden, of alles behalve dat. Het toppunt was dat iemand mij eens vertelde dat als hij zn paard niet kan houden hij em 'ff flink aanropt en het bit tussen zn kiezen doortrekt, dan luistert ie wel even'. Nou, dan zit er toch iets niet goed in de verstandhouding tussen ruiter en paard hoor, is mijn mening. Een paard kan nog zo sterk zijn, maar zo'n behandeling verdient ie niet!
Ach en hoeveel paarden er in de dressuurring wel niet op 1 teugel gereden worden is ook onvoorstelbaar. Ff flink zagen voor binnenkomen in de dressuurproef, dan loopt ie zo mooi... jaja, dan ben ik de paashaas!
Ik vond die opmerking ergens aan het begin van 't topic wel een goeie, dat de instructeur iemand bitloos liet rijden omdat ie niet van de mond van de pony af kon blijven. Geweldig!

xlovelifex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:49

pansor schreef:
ik vind het ook slecht ik heb zelf geleerd een paard rond te krijgen door te zagen mijn instructeurs zeiden dat ik het dan maar zo moest doen had hij maar geen paard moeten worden dat deed ik dus ook Boos!

nu moet ikhet gaan afleren en dat is echt heel moeilijk ik krijg er commentaar over en dan lukt het even maar het is een gewoonte geworden

nu moet ik zeggen dat het al veel beter gaat en het zagen word steeds minder Haha! Haha! ik hoop dat het uiteindelijk zo goed gaat dat ik het helemaal niet meer doe...... dat zal helaas nog wel even gaan duren

tja als je iets leert moet je het ook weer afleren. dat is erg lastig. het is goed dat je het wel doorhebt en het probeert op te lossen Knipoog

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:42

pansor schreef:
ik vind het ook slecht ik heb zelf geleerd een paard rond te krijgen door te zagen mijn instructeurs zeiden dat ik het dan maar zo moest doen had hij maar geen paard moeten worden dat deed ik dus ook Boos!

nu moet ikhet gaan afleren en dat is echt heel moeilijk ik krijg er commentaar over en dan lukt het even maar het is een gewoonte geworden

nu moet ik zeggen dat het al veel beter gaat en het zagen word steeds minder Haha! Haha! ik hoop dat het uiteindelijk zo goed gaat dat ik het helemaal niet meer doe...... dat zal helaas nog wel even gaan duren

Oh, kunnen ze dat zelf kiezen dan?
Veelgehoorde uitspraak trouwens bij 'barbaarse' praktijken. Maar het is geen excuus, dat jij mens bent geworden betekend toch ook niet dat je ervoor hebt gekozen om gemishandelt te worden?

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:24

Clown Wat dachten jullie dan hier van; ik ken iemand die heeft ZZzwaar gereden,
tevens ook een gediplomeerd orun en deurne instructrice: die zegt dus dat zagen vaak als iets heel slechts/negatiefs gezien word, dat er dus vaak scheef naar gekeken word,maar dat het het ritmisch bewegen/meegaan van de hand is........
Verward snappen jullie hier wat van dan?

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:46

nou vind zagen ook niks kan volgens mij niet goed zijn voor je paard