Op vroege leeftijd hoog in de klassering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: Op vroege leeftijd hoog in de klassering

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:16

Gaan we nu weer on topic! Haha!

Moet je perse meer opgeleid hebben om vakkundig te zijn? Mijn mening is van niet. Denk dat het verschil is tussen vakkundig en proffesioneel

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:18

zo vatte jij het op..maar zo was het niet bedoeld..

Nou jongens en meisjes...laten we nu verder gaan waar we gebleven waren.. Haha! Haha!

Wat vind jij..
Op relatief jonge leeftijd relatief hoog geklasseerd.. (ook springen?)
slecht of valt het wel mee?

en de tread van WB loopt ook nog haha

Um dat vind ik een lastige.. maar ik denk het wel..
je bent na 1 paard niet opeens vakkundig..
maar wel ervaren Knipoog

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:19

Ik kijk altijd naar hoe het paard ontwikkeld is tussen de oren, de een is eerder klaar dan een ander.
In princiepe start ik pas voor het eerst met een 4 jarige, en dan doe iik nog rustig aan.
Mijn springpaarden bracht ik pas met 5 uit in B, en 6 in L.
Dressuur nu 4 in B en zie dan wel hoe die zich ontwikkeld. Op tijd zijn rust geven is erg belangrijk. Heb je uiteindelijk veel meer plezier van je paard, en veel langer plezier.!!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:23

vind ook wel dat er niet echt vaste richtlijnen voor zijn..

sommige vroegrijpe paarden kunnen met 3,5 (richting 4 dus) al mee..
en andere pas met 4 (richting 4,5)..

Met springen vind ik idd 4 toch wel de minimum leeftijd.. en de overstap naar de L stelt imo ook niet heel veel voor..
Dan vind ik het M 'zwaarder'..

Vind dat je het beste gewoon op je gevoel af kan gaan.. loopt ie lekker..blijft ie er een beetje blij onder/heeft ie genoeg tijd om alles te verwerken.. waarom dan niet promoveren?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:44

Zal jullie even een foto plaatsen van mijn 4 jarige wat 4 keer in de week gereden wordt en verder in het land staat en regelmatig op buitenrit komt. Nee ik rijd echt niet vaker....

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:50

Als 3 jarige. Hier had ik hem een week en was hij een maand onder het zadel.
Afbeelding

Anno nu
Dit was in April
Afbeelding
Hier zat ik met een gekneusd staartbotje, dus vandaar dat ik wat voor over zit. Dit was onze 2e wedstrijd en die was in Juni ergens
Afbeelding

Ik vindt dat dit paard een ''volwassen'' lichaam heeft, maar dat is ook de reden dat ik rustig aan doe, het ziet eruit of hij het wel aan kan, maar de werkelijkheid was dat hij geen idee had waar hij met zijn spieren heen moet en hoe hij ze moet gebruiken. Ik vindt het verschil ook in de rijfoto's erg groot. zo zie ik het graag. Mooi ontspannen en mooi over de rug. Op eigen benen, ook op concour. Ben er best wel trots op eigenlijk en had nooit verwacht dat ik het zou kunnen, maar vindt toch dat ik redelijk op de goede weg ben

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:51

En erg belangrijk, vrolijke oortje erop!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 07:42

De mijne heeft eigenlijk altijd een geconcentreerd oortje erop Haha! .

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:47

Ik denk dat mijn menig door LRD en Goofy al goed zijn verwoordt Haha! Een talentvol paard met een fijne ruiter erop kan zeker wel met een jaar of 6 fijn en onstpannen in het Z lopen. En ik denk niet dat dit slecht voor zo'n dier is. Naar mijn idee is afstompend rondjes rijden ook niet echt de manier. Plus daarbij als een paard tot een jaar of 6 heeft lopen "spelen" en dan aan het werk wordt gezet, dan kijken mensen raar op dat zo'n beest in de staak gaat..... Ik zie liever een paard wat een keer of vier in de week 30 a 40 minuten wordt getraind, waarvan het grootste deel basis is en dan kun je nog spelenderwijs wat oefeningetjes meepakken.

En zeg nou zelf, wat is er nu belastend aan B of L proef, dat is alleen maar basis en stelt toch weinig voor Haha! ! Elke week weg gaan is zeker niet goed, maar keer of 4 in heel seizoen is echt niet belastend, en fijn beest wat goed voor elkaar is, is met 4 proeven een klasse door!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:05

Ik denk dat je een jong paard al wel kunt trainen maar niet of weinig erop, dat is vaak de extra belasting. Daarnaast niet teveel korte bochtjes/longeren op kleine volte. Maar je zou hem best al lenig en gespierd kunnen maken en daarna ook de hulpen kunnen leren aan langen lijnen/dubbele longe. Ik zou zelf nooit een paard kopen die op jonge leeftijd al op hoog niveau is en tot het max is uitgebracht voor zijn leeftijd, dan is er vaak toch al heel wat op gereden. Ik koop dan liever een groene 4 jarige.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:13

lailapri schreef:
Ik zou zelf nooit een paard kopen die op jonge leeftijd al op hoog niveau is en tot het max is uitgebracht voor zijn leeftijd, dan is er vaak toch al heel wat op gereden. Ik koop dan liever een groene 4 jarige.

Dat hóeft dus helemaal niet.

Wie van jullie heeft overigens ervaring met het opleiden van jonge sportpaarden (en dan bedoel ik paarden die ooit minimaal goed moeten gaan presteren in de lichte tour)? Denk dat je anders namelijk geen idee hebt waar je het over hebt!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:34

nee idd daar train ik mijn pony's niet voor, ik wil dat ze ook op 20 jarige leeftijd nog goed kunnen lopen en hun lichaam juist kunnen gebruiken en dat hoef ik niet te testen op wedstrijden. Ik rij liever paardgericht dan winstpunten gericht.

edit: Ik heb ook staan vaak. Het hoeft natuurlijk niet, maar ik heb ook mijn stages gelopen en dus verschillende manieren en stallen gezien en tot nu toe altijd met 3 jaar, of eerder beleerd. Tenzij ze op latere leeftijd groen waren aangekocht maar dan ook meteen onder zadel, haast haast haast....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:12

lailapri schreef:
nee idd daar train ik mijn pony's niet voor, ik wil dat ze ook op 20 jarige leeftijd nog goed kunnen lopen en hun lichaam juist kunnen gebruiken en dat hoef ik niet te testen op wedstrijden. Ik rij liever paardgericht dan winstpunten gericht.

edit: Ik heb ook staan vaak. Het hoeft natuurlijk niet, maar ik heb ook mijn stages gelopen en dus verschillende manieren en stallen gezien en tot nu toe altijd met 3 jaar, of eerder beleerd. Tenzij ze op latere leeftijd groen waren aangekocht maar dan ook meteen onder zadel, haast haast haast....

Ja, handelsstallen hebben haast dat ben ik met je eens. Maar de gewone ruiter met ambitie hoeft dat strikt genomen helemaal niet te hebben met zijn getalenteerde paard dat hij heeft om ooit nog eens GP te eindigen en dat niet is voor de verkoop (moet je ook sterke zenuwen voor hebben gezien de bedragen die soms ongevraagd worden geboden Haha! ). Je moet ook goed begrijpen dat het onmogelijk is om zo'n paard uit de training te nemen en eens een poosje op de wei te zetten. Ook is het onmogelijk om geen uitdaging in de training te houden, dus je zult wel voortschrijdend moeten werken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:34

LDRD schreef:
lailapri schreef:
Ik zou zelf nooit een paard kopen die op jonge leeftijd al op hoog niveau is en tot het max is uitgebracht voor zijn leeftijd, dan is er vaak toch al heel wat op gereden. Ik koop dan liever een groene 4 jarige.

Dat hóeft dus helemaal niet.

Wie van jullie heeft overigens ervaring met het opleiden van jonge sportpaarden (en dan bedoel ik paarden die ooit minimaal goed moeten gaan presteren in de lichte tour)? Denk dat je anders namelijk geen idee hebt waar je het over hebt!

Ik niet, maar heb wel altijd jonge paarden gereden en ik heb pas bij dit paard het idee dat ik het goed doe, vandaar dat ik de foto's plaatste. Ik dénk dat ik met dit paard op de goede weg ben, maar ik krijg geen reatie op mijn post. Wees maar bruut, ik kan wel tegen een stootje. Ik wil namelijk met dit paard mijn basis leggen om andere paarden ook goed op te kunnen leiden. Vandaar dat ik op dit moment ook maar 1 paard rijdt. Dus brand maar los

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:35

LDRD schreef:
lailapri schreef:

Ja, handelsstallen hebben haast dat ben ik met je eens. Maar de gewone ruiter met ambitie hoeft dat strikt genomen helemaal niet te hebben met zijn getalenteerde paard dat hij heeft om ooit nog eens GP te eindigen en dat niet is voor de verkoop (moet je ook sterke zenuwen voor hebben gezien de bedragen die soms ongevraagd worden geboden Haha! ). Je moet ook goed begrijpen dat het onmogelijk is om zo'n paard uit de training te nemen en eens een poosje op de wei te zetten. Ook is het onmogelijk om geen uitdaging in de training te houden, dus je zult wel voortschrijdend moeten werken.

Waarom zou je zo'n paard niet eens de wei op kunnen gooien, mijn ervaring is dat dat de meeste paarden goed oet. En dan heb ik het nu puur over het psychische toestand van het paard en niet lichamelijk

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:45

Idd wij hebben ook een wedstrijd/sportpony en toen zij kwam kwam ze haar stal niet uit en omgaan met andere kon ze niet. De winter door heeft ze voornamelijk op stal gestaan maar moest er af en toe uit. Maar kreeg zij de mogelijkheid dook ze er snel weer in tot de knop omging en ze het wel erg fijn vond bij de kuilbaal te staan eten. We lieten expres haar deur open en ja hoor daar ging ze voetje voor voetje, maar als ze ons zag, dan desnoods achterwaarts maar snel haar stal weer in, en zo is ze steeds brutaler geworden en meer paard. Deze zomer de gok genomen en haar op 2 ha weiland gezet met nog en groep andere, ze is zo verandert! Stal??? Nee bij mijn soortgenootjes! Rijden in de bak of buiten zonder haar beste vrienden is nu wel erg moeilijk geworden maar goed dit paard is een paard geworden (of eigelijk pony), dat is veel belangrijker en dat rijden komt wel weer.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:49

WinBinChes schreef:
Waarom zou je zo'n paard niet eens de wei op kunnen gooien, mijn ervaring is dat dat de meeste paarden goed oet. En dan heb ik het nu puur over het psychische toestand van het paard en niet lichamelijk

Ik bedoel niet dat het paard niet op de wei zou mogen komen, integendeel. Wat absoluut ongewenst is echter is een half jaartje bv uit de running nemen en het land in doen. Wil je er ooit GP mee bereiken dan is dat na het goed doorgereden zijn niet meer verantwoord. En psychisch is het ook helemaal niet nodig. Let wel, ik praat nog steeds over een zeer getalenteerd paard dat door een getalenteerde ruiter rustig uitgebouwd wordt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:52

bedoel je dat een getallenteerd paard na zijn 3/4e jaar zwaarder getraint kan/moet woren dan een die niet getallenteerd is?

samanthaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:58

ik vind dat een pony sneller op een hoog niveau kan lopen als een paard een paard heeft gewoon meer tijd nodig om zijn spieren en pezen goed te onwikkelen (over het algemeen zijn ponys op jonge leeftijd sterker) mijn pony was op een paar maanden na 6 (eigelijk nog 5)toen reed hij z1 en werd kampioen indoor en toen hij 6 was was hij kampioen z1 outdoor en rezerve indoor z2 en hij was van af de b opgepakt en netjes de basis er in gebracht en hij had er enorm veel plezier in.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:00

lailapri schreef:
bedoel je dat een getallenteerd paard na zijn 3/4e jaar zwaarder getraint kan/moet woren dan een die niet getallenteerd is?

Nee, juist niet. Dat getalenteerde paard heeft nl veel minder training nodig!!!

wannadance03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 14:01

WinBinChes schreef:
En erg belangrijk, vrolijke oortje erop!

Mijnes ook:D hij is egt zoo super liewf:D (a)

Mooi paard trouwens:D

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:07

LDRD schreef:
WinBinChes schreef:

Ik bedoel niet dat het paard niet op de wei zou mogen komen, integendeel. Wat absoluut ongewenst is echter is een half jaartje bv uit de running nemen en het land in doen. Wil je er ooit GP mee bereiken dan is dat na het goed doorgereden zijn niet meer verantwoord. En psychisch is het ook helemaal niet nodig. Let wel, ik praat nog steeds over een zeer getalenteerd paard dat door een getalenteerde ruiter rustig uitgebouwd wordt.

O ik dacht dat je ze helemaal niet op het land gooide. Nu is de mijne niet super getalnteerd, maar er zit meer dan genoeg in om leuk mee te kunnen draaien in de toekomst. Instelling van het paard speelt dan ook een grote rol. Dan kan hij wel talent hebben, maar als hij niks wil...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:09

samanthaH schreef:
ik vind dat een pony sneller op een hoog niveau kan lopen als een paard een paard heeft gewoon meer tijd nodig om zijn spieren en pezen goed te onwikkelen (over het algemeen zijn ponys op jonge leeftijd sterker) mijn pony was op een paar maanden na 6 (eigelijk nog 5)toen reed hij z1 en werd kampioen indoor en toen hij 6 was was hij kampioen z1 outdoor en rezerve indoor z2 en hij was van af de b opgepakt en netjes de basis er in gebracht en hij had er enorm veel plezier in.

Daar ben ik het mee eens, oorsprokelijk waren paardjes veel kleiner, maar hoe groter het allemaal wordt des te langer duurt het voor alles erop en eraan zit. Normaal gesproken groeien paarden 80% van hun lichaam in het 1e levensjaar maar veel grotere of zwaardere paarden redden dat denk ik niet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:10

LDRD schreef:
lailapri schreef:

Nee, juist niet. Dat getalenteerde paard heeft nl veel minder training nodig!!!
Maar ik dacht dat je zei dat je hem moest trainen en bezighouden etc. En op topniveau lopen en toch een redelijk zware job.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:19

WinBinChes schreef:
O ik dacht dat je ze helemaal niet op het land gooide. Nu is de mijne niet super getalnteerd, maar er zit meer dan genoeg in om leuk mee te kunnen draaien in de toekomst. Instelling van het paard speelt dan ook een grote rol. Dan kan hij wel talent hebben, maar als hij niks wil...

Ja hoor, komen dagelijks een paar uur op de wei, tenzij het weer zo is als vandaag Rolleyes .