Moet je perse meer opgeleid hebben om vakkundig te zijn? Mijn mening is van niet. Denk dat het verschil is tussen vakkundig en proffesioneel
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

.
Een talentvol paard met een fijne ruiter erop kan zeker wel met een jaar of 6 fijn en onstpannen in het Z lopen. En ik denk niet dat dit slecht voor zo'n dier is. Naar mijn idee is afstompend rondjes rijden ook niet echt de manier. Plus daarbij als een paard tot een jaar of 6 heeft lopen "spelen" en dan aan het werk wordt gezet, dan kijken mensen raar op dat zo'n beest in de staak gaat..... Ik zie liever een paard wat een keer of vier in de week 30 a 40 minuten wordt getraind, waarvan het grootste deel basis is en dan kun je nog spelenderwijs wat oefeningetjes meepakken.
! Elke week weg gaan is zeker niet goed, maar keer of 4 in heel seizoen is echt niet belastend, en fijn beest wat goed voor elkaar is, is met 4 proeven een klasse door! lailapri schreef:Ik zou zelf nooit een paard kopen die op jonge leeftijd al op hoog niveau is en tot het max is uitgebracht voor zijn leeftijd, dan is er vaak toch al heel wat op gereden. Ik koop dan liever een groene 4 jarige.
lailapri schreef:nee idd daar train ik mijn pony's niet voor, ik wil dat ze ook op 20 jarige leeftijd nog goed kunnen lopen en hun lichaam juist kunnen gebruiken en dat hoef ik niet te testen op wedstrijden. Ik rij liever paardgericht dan winstpunten gericht.
edit: Ik heb ook staan vaak. Het hoeft natuurlijk niet, maar ik heb ook mijn stages gelopen en dus verschillende manieren en stallen gezien en tot nu toe altijd met 3 jaar, of eerder beleerd. Tenzij ze op latere leeftijd groen waren aangekocht maar dan ook meteen onder zadel, haast haast haast....
). Je moet ook goed begrijpen dat het onmogelijk is om zo'n paard uit de training te nemen en eens een poosje op de wei te zetten. Ook is het onmogelijk om geen uitdaging in de training te houden, dus je zult wel voortschrijdend moeten werken. LDRD schreef:lailapri schreef:Ik zou zelf nooit een paard kopen die op jonge leeftijd al op hoog niveau is en tot het max is uitgebracht voor zijn leeftijd, dan is er vaak toch al heel wat op gereden. Ik koop dan liever een groene 4 jarige.
Dat hóeft dus helemaal niet.
Wie van jullie heeft overigens ervaring met het opleiden van jonge sportpaarden (en dan bedoel ik paarden die ooit minimaal goed moeten gaan presteren in de lichte tour)? Denk dat je anders namelijk geen idee hebt waar je het over hebt!
LDRD schreef:lailapri schreef:nee idd daar train ik mijn pony's niet voor, ik wil dat ze ook op 20 jarige leeftijd nog goed kunnen lopen en hun lichaam juist kunnen gebruiken en dat hoef ik niet te testen op wedstrijden. Ik rij liever paardgericht dan winstpunten gericht.
edit: Ik heb ook staan vaak. Het hoeft natuurlijk niet, maar ik heb ook mijn stages gelopen en dus verschillende manieren en stallen gezien en tot nu toe altijd met 3 jaar, of eerder beleerd. Tenzij ze op latere leeftijd groen waren aangekocht maar dan ook meteen onder zadel, haast haast haast....
Ja, handelsstallen hebben haast dat ben ik met je eens. Maar de gewone ruiter met ambitie hoeft dat strikt genomen helemaal niet te hebben met zijn getalenteerde paard dat hij heeft om ooit nog eens GP te eindigen en dat niet is voor de verkoop (moet je ook sterke zenuwen voor hebben gezien de bedragen die soms ongevraagd worden geboden). Je moet ook goed begrijpen dat het onmogelijk is om zo'n paard uit de training te nemen en eens een poosje op de wei te zetten. Ook is het onmogelijk om geen uitdaging in de training te houden, dus je zult wel voortschrijdend moeten werken.
WinBinChes schreef:Waarom zou je zo'n paard niet eens de wei op kunnen gooien, mijn ervaring is dat dat de meeste paarden goed oet. En dan heb ik het nu puur over het psychische toestand van het paard en niet lichamelijk
lailapri schreef:bedoel je dat een getallenteerd paard na zijn 3/4e jaar zwaarder getraint kan/moet woren dan een die niet getallenteerd is?
WinBinChes schreef:En erg belangrijk, vrolijke oortje erop!
LDRD schreef:WinBinChes schreef:Waarom zou je zo'n paard niet eens de wei op kunnen gooien, mijn ervaring is dat dat de meeste paarden goed oet. En dan heb ik het nu puur over het psychische toestand van het paard en niet lichamelijk
Ik bedoel niet dat het paard niet op de wei zou mogen komen, integendeel. Wat absoluut ongewenst is echter is een half jaartje bv uit de running nemen en het land in doen. Wil je er ooit GP mee bereiken dan is dat na het goed doorgereden zijn niet meer verantwoord. En psychisch is het ook helemaal niet nodig. Let wel, ik praat nog steeds over een zeer getalenteerd paard dat door een getalenteerde ruiter rustig uitgebouwd wordt.
samanthaH schreef:ik vind dat een pony sneller op een hoog niveau kan lopen als een paard een paard heeft gewoon meer tijd nodig om zijn spieren en pezen goed te onwikkelen (over het algemeen zijn ponys op jonge leeftijd sterker) mijn pony was op een paar maanden na 6 (eigelijk nog 5)toen reed hij z1 en werd kampioen indoor en toen hij 6 was was hij kampioen z1 outdoor en rezerve indoor z2 en hij was van af de b opgepakt en netjes de basis er in gebracht en hij had er enorm veel plezier in.
LDRD schreef:Maar ik dacht dat je zei dat je hem moest trainen en bezighouden etc. En op topniveau lopen en toch een redelijk zware job.lailapri schreef:bedoel je dat een getallenteerd paard na zijn 3/4e jaar zwaarder getraint kan/moet woren dan een die niet getallenteerd is?
Nee, juist niet. Dat getalenteerde paard heeft nl veel minder training nodig!!!
WinBinChes schreef:O ik dacht dat je ze helemaal niet op het land gooide. Nu is de mijne niet super getalnteerd, maar er zit meer dan genoeg in om leuk mee te kunnen draaien in de toekomst. Instelling van het paard speelt dan ook een grote rol. Dan kan hij wel talent hebben, maar als hij niks wil...
.