rijden op mijn jonge merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Re: rijden op mijn jonge merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:06

Muiske het spijt me, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens.

Geen enkel paard is een machine, ze blijven allemaal vluchtdieren.
Je kan inderdaad heel ver komen met een goede band, maar je kan er niet van verlangen dat hij een robot wordt. Hetzelfde bij jezelf, je kan de personen met wie je optrekt nog zo goed vertrouwen, als er iemand onverwachts uit een kast springt dan spring je nog van schrik een gat in de lucht.

Ik kan je mijn eigen paard als perfect voorbeeld geven. Daar kan ik met gerust hart over zeggen dat we elkaar 100% vertrouwen.
Maar gisteren was ik aan het rijden. En plotseling ging net toen we langsreden, achter de houten paletten de fontein van de buren aan.

In een oogwenk verschrok mijn paard zich, vertrok plots onder me uit voor een pas of drie, en stopte toen ook onmiddelijk weer.
Ze sloeg niet op hol nee, ik had haar onmiddellijk terug onder controle. En ik weet ook dat buiten een echte noodsituatie ze nooit met mij de loop op zal gaan. Maar die drie meter tussen de schrikreactie van mijn vluchtdier en de -hé, mijn ruiter is niet in paniek dus ik ook niet- was ze wel omgesprongen. En net die sprong is vaak voldoende om even zand te happen.

Dus wees er gewoon altijd op voorbereid. Ookal denk je 'ik ga er maar heel even op kruipen'. Op dat heel even is genoeg om grote rampen te laten gebeuren. Het is niet niet voor niets dat de laatste spoed-dokter die ik sprak me met een scheef gezicht aankeek toen ik zei dat ik paardreed en zei "Kijk maar uit. 90% van de sportongevallen die we op de spoed binnenkrijgen, zijn ruiters...". Het zijn juist de personen die denken 'Ach, ik kan er zo wel even opkruipen, hij is toch braaf en zal nooít iets doen', die daar een groot aandeel aan hebben.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 14:50

ik heb gisteren het zadel door een aantal mensen laten controleren allemaal zeggen ze dat het perfect past! 1 iemand zei dat heel misschien de achterste kussen een heel klein beetje opgevuld kunnen worden. Wat ik al eerder had gezegd is dat ik normaal wel met cap chaps etc. rijd. Ik laat haar haar eigen gang gaan omdat ik een beetje uitstap na het werken dat was de enige reden dat ik ging rijden, (rijden is een groot woord voor uitstappen vind ik) verder reageert ze al prima op de hulpen en kan ik haar goed sturen overgangen rijden etc. Het gaat mij vooral om de lol die ik met haar heb lekker buitenrijden, kunstjes uithalen etc. Ik kan boven op haar rug gaan staan rondlopen etc. in stilstand en stap ook op vreemd terrein ze vertrouwt mij volledig. (ik weet dat op haar rug staan nog niet goed is voor de rug maar we hebben het even uitgeprobeerd zulke ongein wachten we verder mee tot ze een jaar of 7 is)

Ze volgt mij met wandelen als een hondje sprint naar het hek toe als ze me ziet en staat alle rare dingen toe die ik verzin (ja ook plat liggen op commando)
Tuurlijk zal ze altijd een keer wegsprinten en dan was het inderdaad stom dat ik geen cap had etc. maar het was echt alleen even uitstappen na een lange training.
Ik zal zo nog een fimpje erop zetten van hoe ik normaal rij

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 15:05

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 15:43

en nog een filmpje de galop is heel rommelig dit was de eerste keer dat ze mocht galloperen in de les en der rechtergalop is de moeilijke kant.
http://www.youtube.com/watch?v=VAvtiMEwQC0

Over mijn schoenen: Ik rijd al mijn paarden met deze schoenen als ik jodphurs of laarzen etc. aandoe kan ik nog moeilijker controle over mijn benen houden. Dit zijn wel speciaal aangepaste schoenen zodat je er veilig mee kan rijden.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:53

en nog vind ik het er niet fijn uitzien.. je paard hoort op de lichtste hulpen vooruit te gaan, desnoods wat aangespoord met je stem.. maar je geeft gewoon schopjes!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:55

Hoi wat een scheetje; zit er wat tuigersbloed in?...

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:59

probeer ook niet zoveel met je handen te sturen richting hoefslag hij loopt nu constant met een verkeerde stelling, gebruik je binnenbeen om hem de goed kant op te drijven.
En de beenhulpen mogen zeker minder om hem in draf of galop te krijgen.

Gupjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:03

Ik vind het allemaal érg overdreven, Je kan niet van een paard verwachten dat hij het direct oppakt dat aansporing voorwaarts is, maar dat je hem nou zo hard aanspoort, ik had ook een andere aanpak geleerd, gewoon goed aan de longeerlijn op je stemcommando trainen, en van dáár uit voorwaarts leren gaan!

En nu over de TS: Kijk, verantwoordelijk is het gewoon niet, rijden met een allerdaagse kloffie, maar dat doe ik ook wel ééns op mijn paard, vroeger. Ik vind het erg in principe goed uit zien, voor een paard wat net onder het zadel is, maar ik zou gewoon de teugels erbij houden, contact met de mond houden, maar niet doorvragen, wennen aan die druk. Verder begrijp ik neit waar iedereen zich nou druk overmaakt, jouw "outfit" is je eigen keuze, is het nou op een jong of een oud paard, het is én blijft haar eigen verantwoordelijkheid. Om nou 5 pagina's lang het blijven te herhalen, dat slaat nergens op (en geef me eens ongelijk?).

Succes met het rijden.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:08

Super dat je wel luisterd naar wat er gezegd wordt!
Ik begrijp dat je 1x per week les hebt op de manege. Misschien is het slim om ook eens per week priveles te nemen. Je ziet in de filmpjes duidelijk dat het een jong paard is die het allemaal nog niet snapt, waarschijnlijk omdat jij niet duidelijk genoeg best (je zit er vrij onrustig op, met je armen en benen).

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:11

kellyhvj schreef:
ik vind het echt onverantwoordelijk!! zonder cap, geen rijbroek en goede schoenen Boos!
als je het niet bij je hebt, stap er dan uberhaupt niet op!!! zo'n onervaren beesie en er dan zo op?!?!
als ik niks bij me heb aan cap of schoenen ga ik er niet eens op, ieder paard, hoe ervaren of onervaren die ook is kan wel eens een bokje geven of een misstap maken....
volgende keer iets beter nadenken denk ik!! Bloos

sorry hoor tuurlijk is ze onverantwoordelijk bezig maar eigen keus ze zal zelf wel weten of het wel of niet kan bij haar paard. tuurlijk zijn het de risico's van het paardrijden maar alles is toch gebaseerd op vertrouwen.. maar dat is mijn mening.
verder leuk paardje en doe wat met de tips! Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:21

Hoi,

rijden in een spijkerbroek vind ik ook heerlijk. Knipoog

Een cap is voor eigen verantwoording. je bent oud genoeg om daar over te beslissen.

Weet je wat je mooier zou kunnen doen? je benen stil houden, zodat je paard niet doods wordt voor je been.

Voor de rest blijf je er in de mond goed vanaf, maar waslijnen zijn niet functioneel als je paard aan de kletter gaat hoor, dan heb je wat meer te zeggen bij licht contact!

Succes er mee! geniet van je paard! Haha!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:55

_Kelly schreef:
sorry hoor tuurlijk is ze onverantwoordelijk bezig maar eigen keus ze zal zelf wel weten of het wel of niet kan bij haar paard. tuurlijk zijn het de risico's van het paardrijden maar alles is toch gebaseerd op vertrouwen.. maar dat is mijn mening.

Men mag er ook commentaar opgeven. Knipoog Al wil ze die commentaar niet, moet ze foto's plaatsen waar ze wel een cap op heeft en gepaste rijkleding..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:57

dat benen stil houden dat lukt niet zoals ik het begreep, wegens spieruitval in 1 been.
zeg ik nou iets doms als ik zeg dat het misschien juist goed is, als dit haar eigen paard is, dat ze hem zélf inrijd, zodat het paard eraan went dat 1 been steeds beweegt?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:14

Nee, daar heb je wel gelijk in! In die zin (ken ook iemand met spieruitval in de benen) is een cap NOG zinvoller, ik ga een vrouw les met dat probleem, die kon zich niet klemmen als 't nodig was en viel veel vlugger...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 17:36

ik rijd normaal ook met cap ik heb al een aantal keren gezegd dat dit een uitzondering was. Ik krijg ook les om beter te leren zitten. Met de teugels contact houden doe ik eigenlijk vrij weinig omdat ik haar probeer zo los mogelijk te rijden. In de eigen bak kan ik op de houding van mijn bovenlichaam haar alle kanten op laten gaan en ook halthouden etc.

Mijn uiteindelijke doel is om op haar te rijden zonder hoofdstel maar in ieder geval bitloos. Hier ga ik ook privé les in krijgen maar er is nog geen instructeur die ik geschikt genoeg vindt.

Het aandrijven is inderdaad overdreven heb ik gezien daar ga ik dan ook aan werken. Ik heb eigenlijk nooit les gehad met mijn paarden maar ik ben hard op weg om te verbeteren.

Ik heb al wel in de gaten dat mijn merrie heel anders reageerd als er iemand opgaat die beide benen wel goed kan bewegen de eerste keer is ze toen heel erg geschrokken. Nou rijd een vriendin van mij af en toe op haar zodat ze ook daaraan went.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:41

Ongelovelijk hoeveel mensen hier op bokt wat te zeuren hebben.. Cap is haar eigen verantwoordelijkheid en niet aan een ander om daar over te oordelen lijkt me?!
Alsof er niets leuks gezegd kan worden hier.. :S Als 1 iemand het zegt hoeft toch niet de rest er ook nog overheen te denderen met kritiek?????
Ik vind het een leuk paardje!!!

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:01

wat noem je uitstappen dan? ik vind het niet uitstappen wat je daar op het filmpje doet hoor.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 18:37

het stukje draven was even voor de film verder heeft ze alleen maar gestapt

Dank je pride opbouwende kritiek is natuurlijk heel belangrijk maar als het 100 keer gezegd wordt dan is dat erg vervelend

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:42

Loesje88 schreef:
_Kelly schreef:

Men mag er ook commentaar opgeven. Knipoog Al wil ze die commentaar niet, moet ze foto's plaatsen waar ze wel een cap op heeft en gepaste rijkleding..

natuurlijk mag men hier commentaar op geven.. dat heb ik ook gedaan en dat doen jullie ook dus dat is het probleem niet.. cap en gepaste rijkleding is eigen keus toch?? Knipoog
[whoeps dit gaat offtopic]
verder leuk paardje of heb ik dat al eerder gezegd? Bloos

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 19:05

dank je

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:06

Volgens mij heeft dat paard last van zijn rug, of anders zit 'ie echt niet lekker in zijn vel. Hij zwiept erg veel met zijn staart....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:14

goed cap, goede kleding en schoeisel is al uitgebreid behandeld daar ga ik niet meer op in, zou het wel willen want als er een een veiligheidsmonster is dan ben ik het wel Lachen

Je houding is minder, maargoed ik begrijp dat je een lichamelijk ongemak hebt.........

Kunnen mensen wel gruwelijk makkelijk oordelen, maar ik voor een vind dat als jij een jonkie hebt, die je zelf in gaat rijden EN je hebt een lichamelijk probleempje dat je dit dan ZELF moet doen.

Waarom ??? zeg je dan .. Jij bent altijd degene die zo hard roept dat je hem maar weg moet brengen Lachen

Klopt, echter als TS een lichamelijk probleem heeft, kan een "gezond" mens dit paard wel inrijden, maar dan raakt het gewend aan een in balans zittende ruiter met evenveel kracht links als rechts, met weet ik veel meer wat voor een sjit... Maar in dit geval moet DIT paard met DEZE ruiter de weg vinden, dus is het niet meer dan eerlijk voor het paard EN de ruiter dat deze vanaf moment EEN met elkaar leren werken....

Kost wat creativiteit, en omwegen maar het is wel de beste manier.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 19:23

ha dank je dat is nu juist wat ik met haar wil bereiken. Ik heb haar zelf gefokt en het is de bedoeling dat ze tot haar dood bij mij blijft en ik wil nog zeker tot haar 20ste 25ste plezier van haar hebben door lekker recreatief te rijden en misschien een keer endurance te gaan rijden. (indien mogelijk)

arabierlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:33

ik vindt het maar belachelijk zeg,
om kritiek te gaan geven op haar uitrusting.
laat haar lekker zelf bepalen wat ze aantrekt,
ik rij zelf ook met gympen en spijkerbroek,
wat is daar nou toch het probleem van ?

arabierlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:33

ik vindt het maar belachelijk zeg,
om kritiek te gaan geven op haar uitrusting.
laat haar lekker zelf bepalen wat ze aantrekt,
ik rij zelf ook met gympen en spijkerbroek,
wat is daar nou toch het probleem van ?