Thymen @ work in rode setje! ( Fries)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

Re: Thymen @ work in rode setje! ( Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:57

ik rijd dus ook een 'karrepaard' en als je het paard gewoon rijd zoals hier vaak word gezegd, hoeft hij echt niet hard in de mond te zijn. dat heb jij zelf letterlijk en figuurlijk helemaal in de hand!!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:06

ik ben het met eigenwijsje23 eens, ook paarden die voor de kar lopen moeten gewoon met een trensje gereden kunnen worden.

en je paard kan veel beter met zijn hoofd wat hoger lopen en dat hij de ruimte krijgt dan dat hij helemaal opgekropt loopt! je kunt je paard nou eenmaal niet in 1 keer perfect voor elkaar hebben, daar moet je op trainen en dit is dan gewoon een stap in jullie training..als hij gaat ontspannen op jouw zachte hand gaat hij vanzelf zakken, en als je dan gewoon voldoende been bijgeeft zodat hij niet te diep gaat lopen krijg je een steeds beter plaatje.
bovendien, als zxe het verschil dan zien met hoe je paard op deze foto's weet ik zeker dat ze het beter vinden als je je paard wat hoger laat lopen. ik snap je wel hoor dat je erover twijfelt maar ik weet zeker dat je positieve reacties krijgt als je er gewoon uitleg bij zet waarom je nu zxo rijdt! veel succes ermee he!

groetjes merel

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:35

@TS: Heb niet het hele topic doorgelezen, dus hoop dat ik niets dubbel zeg, maar hier is een tip:

Zo te zien ontspant Thymen alleen in het bovenste gedeelte van zijn hals. In de galop zie je duidelijk dat zijn rug eruit komt, een onderhals vormt en pas daarboven afbuigt.

Ik heb zelf ook een fries, en hij vond het het heel moeilijk zijn rug los te laten en geen onderhals te maken. Wat zou kunnen helpen is hem vanaf de grond te leren op commando zijn hals en hoofd naar beneden te brengen (dus niet alleen het bovenste gedeelte van zijn hals, maar zijn hele, net als bijhet grazen). Als hij dit te pakken heeft, probeer je in stap en daarna in draf zijn hals en rug te ontspannen terwijl je ernaast staat. En pas daarna als je erop zit.

Je kan dan het commando vanaf het zadel gebruiken om hem eraan te helpen herinneren dat het nu eenmaal fijner loopt als je je rug onder de ruiter los laat.

Citaat:
een dubbelgebroken bit is zachter..

Dit wordt vaak gedacht. Het verschilt echter per paard. Voor het ene paard is een stang zachter dan een dubbelgebroken bit. Net zo goed als voor het ene paard een dik bit prettiger inwerkt en voor een ander juist een dunner.

Elk bit is zo zacht als de hand van de ruiter. Je lost problemen in het lichaamsgebruik niet op door er een ander (scherper) bit in te hangen, net zomin als je er een falende ruiterhand mee verhelpt.

Probeer eraan te werken nageeflijk te rijden.

_anton_love_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 12:38

heel erg bedankt voor jou reactie ik ga het proberen

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:26

ik heb zelf ook een fries en aangespannen (voor de kar dus) loopt ze met een liverpoolstang en als ik op haar rijd dan rijd ik gewoon met een enkelgebroken bustrens. een fries heeft ook snel de neiging om met veel stuwkracht te lopen en daardoor lijkt het soms (mijn ervaring) dat ie er vandoor wil gaan, maar toen ik de stuwkracht eruit kon halen ging ze er ook niet meer vandoor. een tip: pas op dat je geen hertenhals gaat kweken (lijkt namelijk dat je dat aan het doen bent) want dan zal hij nooit nageeflijk kunnen lopen.

Katinkatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:26

Ik zou zeggen probeer eventjes niet teveel aan de voorkant te "sjouwen". Rijd hem lekker op je been & je zit, veel figuren (voltes, voltes, voltes!) rijden, dat ie lekker soepel wordt. Als je dat met een gewoon zacht contact met de mond doet, of een langer teugeltje, wordt je fries meer ontspannen. dan komt hij vanzelf naar beneden, en met genoeg tempo (van achter naar voren rijden!) en ontspanning krijg je je paard over de rug gereden, dan komt hij zelf naar beneden. Nu trek je hem in de krul. Je armen zijn gespannen, en je zet je handen vast. Dit wordt snel een gewoonte, maar probeer eerst die figuren met een losser teugeltje, lekker die ontspanning opzoeken, dat aan de teugel komt vanzelf wel.
Als een paard voor de kar met stang gereden wordt, moet je haar zoals lammie2701 ook zegt, gewoom op een trensje ohz kunnen rijden.
Heel veel succes!