Achter de loodlijn = altijd slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: Achter de loodlijn = altijd slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:24

Die propaganda filmpjes heb ik niet echt een boodschap aan

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:25

Dat zegt dan wel genoeg over je, nietwaar......................

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:38

Ohja. Vertel jij mij eens wat dan...

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:16

Gaat er gezellig aan toe hier! Hamer

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:21

Dat mensen hun paarden achter de ll rijden, moeten ze zelf weten als ze denken dat hun paard daar los en soepel van wordt. Maar ga niet vertellen dat de achterhand er zo fijn bij is, want dat is echt onmogelijk.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:33

Bij een minder getalenteerde ruiter wellicht niet. Maar zo'n minder getalenteerde ruiter rijdt zijn paard op welke andere methode dan ook waarschijnlijk ook niet optimaal. Je gaat mij niet vertellen dat oa vele topruiters die hun paard achter de ll losrijden de achterhand van hun paard en niet bij kunnen rijden Vork

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:37

Nogmaals, het is fysiek onmogelijk voor een paard om achter de ll te lopen en de achterhand er goed bij te hebben. Dat heeft niks te maken met topruiter of niet, een paard kan dat gewoon niet.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:43

Die uitspraak is tegenstrijdig met wat je om je heen kunt zien. Zat fijne combinaties die hun paard optimaal kunnen voorstellen, en die hun paard achter de ll loswerken... Zoiets zou niet te bewerkstelligen zijn als het paard er achter onvoldoende bij zou komen.
Het achter de ll rijden is niet domweg je paard erachter trekken en dan rondjes rijden. Juist door het vele schakelwerk en de mogelijkheid om je paard in verschillende hoofd/halshoudingen te kunnen rijden maakt het juist zo fijn doordat je paard al zijn spieren optimaal kan benutten.
Ik zeg niet dat dit voor elke ruiter en paard is weggelegd. Je moet er wel een klein beetje gevoel voor hebben, en er uiteraard het juiste paard voor hebben. Eentje die zich fijn laat bewerken op deze manier. Zo veel paarden, zo veel verschillende manieren. Als jij voelt dat je paard er niet fijn onder loopt, dan moet je ook vooral niet zo door blijven rijden. Dan probeer je weer een andere manier uit. Maar zeg dan niet dat de combinaties waar deze methode wel goed bij werkt, niet goed bezig zijn.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:02

Je hoort mij niet zeggen dat ze niet goed bezig zijn, alleen over dat achterhand gebruik verschillen we duidelijk van mening.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:06

Ik heb zelf helemaal niets met natural horse-man-ship, westernrijden ed. Daarom zoek ik geen topic's betreffende bovengenoemde op. Het verbaasd mij altijd weer dat iemand die wel bezig is met western of horse-man-ship bitloos en noem maar op reageren op een topic wat in mijn ogen alleen in de dressuurwereld leeft. (ik neem aan dat je met een westernpaard niet voor de ll rijdt)
In dit verhaal ben ik helemaal eens met VValar en heb net haar profiel gelezen en zij heeft genoeg bewezen dat ze weet waar ze mee bezig is. Maar dit terzijde. Ik vind deze discussie die nu plaats vind echt apels met peren vergelijken en dit topic zie ik meer voor mensen die dressuurgericht bezig zijn. (maar goed mijn menig dus shoot me...)

Even voor de duidelijkheid...ik heb niets tegen western, bitloos enz. maar ik denk toch dat ze in het verkeerde topic zijn beland.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:09

Euh, het gaat in dit topic over achter de ll rijden en niet over western, bit-, boom- en ijzerloos. Ik begrijp je bijdrage dus niet.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:10

De discussie met Elcid bv??

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:13

En Huertecilla bv,

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:31

Wanneer een paard fijn over zijn rug gereden wordt en daarbij iets achter de LL komt, hoeft dat nog niet te betekenen dat hij van achter niet meer bijkomt. In tegendeel juist. Juist om van achter goed onder te kunnen treden, moet een paard goed zijn rug gebruiken en hierin sterk en lenig zijn. Niet voor niets dat de topruiters hun paarden diep en rond trainen en zo de rug gymnastiseren (en uiteraard ook de rest van het paardenlijf). Een paard kan in een diepere, lagere houding wel degelijk mooi van achter bij zijn mits dat paard fijn over zijn rug gereden wordt en de houding niet met een hoop trekkracht wordt bewerkstelligd. Het lijkt mij dat wanneer een paard van achter niet ondertreedt, hij dan met een weggedrukte en strakke rug loopt. Als dit het effect zou zijn van diep en rond (of achter de LL waar het hier dan om gaat) zouden de topruiters deze methode toch niet toepassen lijkt mij. Dat is namelijk wel het laatste wat zij willen bereiken.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:32

Als ik je goed begrijp, dan mag je dus niet in een topic reageren als het buiten je straatje valt? Gezellige discussies worden het dan. Knipoog

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:41

Betteke schreef:
Als ik je goed begrijp, dan mag je dus niet in een topic reageren als het buiten je straatje valt? Gezellige discussies worden het dan. Knipoog

Je mag voor mij wel reageren, alleen zitten we dan niet op dezelfde lijn. Als is een topic zie over hoe je een paard moet stoppen op een westernpaard zal mijn bijdrage niet echt nuttig zijn (denk ik). Ik weet dat mijn berichtje uit het niets kwam Haha! , maar vond de opmerking van Elcid naar Vvalar niet echt op zijn plaats. Ik had het gevoel om te melden dat wat zij doet heel anders is dan bv Vvalar. In de dressuurwereld ben ik ervan overtuigd dat achter (bedoel ik natuurlijk) de loodlijn niet altijd slecht is.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:48

En ik ben ervan overtuigd dat het niet goed is. Haha!
Nee ik ben geen bit-, boom-, ijzerloos ruiter, maar een fanatieke dressuurruiter die op de klassieke manier haar paard opleidt.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:58

Jij mag mij altijd overtuigen hoor Haha!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:07

Ik ben van mening dat het achter de loodlijn rijden niet slecht hoeft te zijn, ik doe het ook net zoals dat ik meer opgericht en op de loodlijn rijd.

Ik ben van mening dat ik me paard niet direct op de loodlijn kan zetten, zonder eerst ronder hebben losgereden. En daarbij loopt die van mij ook achter de loodlijn, en gebruikt der hele hals t/m der schoft.

En zou ik dit niet doen? Dan krijg ik een paard die zichzelf bij de kaaklijnen gaat vast zetten, en ook bij haar rug.
Ik kan haar nu op elke hoogte rijden, met elke hoofdhouding. Hierbij is ze er doorheen, los, ontspannen en ook actief van achteren.

In me training rijd ik vaak liever meer achter de loodlijn, waarbij ze haar hele hals gebruikt.. I.p.v. een paard dat haar hoofd wel op de loodlijn heeft, maar verder alles vast zet.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:09

Betteke schreef:
En ik ben ervan overtuigd dat het niet goed is. Haha!
Nee ik ben geen bit-, boom-, ijzerloos ruiter, maar een fanatieke dressuurruiter die op de klassieke manier haar paard opleidt.

Een typisch gevalletje van Klassiek versus diep en rond (of achter de LL, net hoe je het wil noemen natuurlijk Knipoog ). Hier zijn al jaaaaaaaaaaren discussies over. Allebei de systemen hebben zo zijn voor- en nadelen en zijn valkuilen. Voor allebei is wat te zeggen. De een is het er wel mee eens en de ander niet. Zo kun je eeuwig doorgaan natuurlijk. Maar iedereen moet toch gewoon doen waar hij/zij zich het beste bij voelt?

Het is naar mijn idee ook maar net wat het beste bij je paard past. Wanneer je een paard hebt die al van nature wat moeilijk fijn over de rug te rijden is en zich gemakkelijk naar boven uitdrukt, is het niet zo'n verkeerd idee zo'n paard wat ronder en dieper in te stellen en zo een fijne soepele rug te bewerkstelligen. In tegenstelling tot een paard dat al van zichzelf een goed ruggebruik heeft en zeer gemakkelijk erin duikt qua hoofd/halshouding. Zo'n paard zou je dan misschien beter weer wat meer met de neus eruit kunnen rijden of af en toe wat meer in de oprichting zetten. Verschillende paarden, verschillende methoden en iedereen heeft weer een andere mening hierover Haha!

Maar om het puntje maar eens bij het paaltje te laten komen: ik denk dat een paard dat op de correcte manier over de rug gereden wordt, fijn licht in de aanleuning loopt maar wel iets achter de LL loopt, zeer zeker wel een goed achterbeen gebruik kan hebben. Dit temeer omdat naar mijn mening bij juiste toepassing hiervan, een paard zijn lichaam optimaal kan gebruiken en daarin ook soepeler en leniger zal worden en dus beter zijn achterhand onder de massa kan plaatsen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:11

VValar schreef:
Die uitspraak is tegenstrijdig met wat je om je heen kunt zien. Zat fijne combinaties die hun paard optimaal kunnen voorstellen, en die hun paard achter de ll loswerken... Zoiets zou niet te bewerkstelligen zijn als het paard er achter onvoldoende bij zou komen.
Het achter de ll rijden is niet domweg je paard erachter trekken en dan rondjes rijden. Juist door het vele schakelwerk en de mogelijkheid om je paard in verschillende hoofd/halshoudingen te kunnen rijden maakt het juist zo fijn doordat je paard al zijn spieren optimaal kan benutten.
Ik zeg niet dat dit voor elke ruiter en paard is weggelegd. Je moet er wel een klein beetje gevoel voor hebben, en er uiteraard het juiste paard voor hebben. Eentje die zich fijn laat bewerken op deze manier. Zo veel paarden, zo veel verschillende manieren. Als jij voelt dat je paard er niet fijn onder loopt, dan moet je ook vooral niet zo door blijven rijden. Dan probeer je weer een andere manier uit. Maar zeg dan niet dat de combinaties waar deze methode wel goed bij werkt, niet goed bezig zijn.

Ben het helemaal met je eens! Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:21

Neem `voor de grap´ eens een digitale foto/video camera. Neem eens een paard als model met daarop een redelijk tot goed rijdende ruiter. Laat het paard met uitgestrekte hals en neus net voor de loodlijn, de hals horizontaal met de neus net voor de loodlijn en de hals omhoog en de neus net voor de loodlijn voorrijden. Doe hetzelfde op de andere hand (andere rijrichting). Herhaal dit voorgaande maar rijdt het paard nu eens met de neus achter de loodlijn in dezelfde situaties. Bekijk nu eens de video en kijk wat er opvalt. Als je goed wilt zien wat er gebeurt, moet je de video eens op 1/2 snelheid afdraaien. Je ziet dat gedetailleerd wat er gebeurt. Wat je nu ziet is de impact die de hoofd/hals houding op de gang en bewegingsafwikkeling heeft voor dat paard en die ruiter.

Nu ga je een paard steeds rijden en trainen met de neus achter de loodlijn. Als het paard hier aan gewend is en dit wat vaker gedaan heeft, kan je dezelfde opnames maken. Je kan nu zien wat er gebeurd is met de gangen en de afwikkeling van de bewegingen, tov de hierboven omschreven situaties.

Hetzelfde kan je doen met een paard met de neus steeds voor de loodlijn. Je kan nu zien wat er gebeurt met de gangen en de bewegingsafwikkeling, tov de hierboven omschreven situaties.

De eis bij rijden in een proef is de nek is het hoogste punt is en de neus komt vlak voor de loodlijn.
Je kan je afvragen waarom die eis in een dressuur proef wordt gesteld. Maar goed laten we dat even vergeten, een paard dat goed over de rug gaat, met een goed ondertredend en aktief achterbeen en een voorbeen met veel uitdrukking schijnt het goed te doen. Kijk nu eens naar de gangen en bewegingsafwikkeling. Je kan dit ook op video doen. Uit de gangen en de bewegingsafwikkeling kan je precies afleiden hoe een paard getraind en gereden wordt of wat daarvoor doorgaat.

Je kan zelf zonder uitleg of een lang verhaal het verschil op je eigen videomateriaal bekijken.
De tijd en moeite die je hierin steekt, is de moeite waard. Het lesgeefmens is hiermee snel terugverdiend en je hebt er veel van geleerd.

Een goed afgericht paard rijdt ook een correct proefje. De verhalen van een slechte dag zouden eerder uitzondering dan gewoon horen te zijn. Ik denk dat je met de video´s als leer/spiegel zeer snel resultaten kan halen. We hebben het dan over de gewone ruiter, niet iemand die denkt dat hij of zij of in werkelijkheid een topruiter is. Pling

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:29

Goofy44 schreef:
Neem `voor de grap´ eens een digitale foto/video camera.

Oefff, Goofy, dat is weer dat verv$^#@!! wéten Knipoog

Ik ben overigens al een hele tijd bezig om video-materiaal te (laten) schieten om ter beoordeling op te sturen naar Nancy. Als ik er minder perfect Pling op sta is dat geen punt, juist eerder een voor- dan een nadeel.
Probleem is dat ik dat wil van waar ik rij, want anders heb ik er nóg niets aan.
Een maand terug weer eens een sessie geprobeerd vanuit een terreinwagen maar Huilen Een terreinmotorfiets is niet stabiel genoeg en een quad een stuiterbak. Kom er vast een keer uit. Ga eind van de maand met een voorzetlens laten proberen. Op een statief en 'gewoon' van afstand blijven volgen, inzoomen.

ERG leerzaam overigens inderdaad, het beeldmateriaal wat ik al wel heb. Zo 'zie' je het zelf vanuit het zadel écht niet. Jezelf niet en je paard(en) niet.

hc

shakiira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:43

t is volgens my wel slecht als paard achter loodlijn loopt want dan heb je geen contact met de mond van paard dan loopt tie gewoon van uit zichzelf in de krul

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:57

Dat is achter het bit. Is iets anders dan achter de loodlijn Rolleyes