Aan de teugel > Kneepjes geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Aan de teugel > Kneepjes geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:21

mijn bescheiden mening Story heb jij de basis gewoon goed geleerd

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:40

om je paard rond te krijgen moet je hem 2 kneepjes buiten en 1 binnen.
en als hij gewoon rond is..doe ik nooit niks.
alleen als ik voel dat ze der hoofd weer omhoog doet dan ga ik weer heel zachtjes kneepjes geven.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:41

Juist aan de buiten teugel kneepjes geven als het nodig is, maar altijd met je been weerstand bieden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:31

KiWiKo schreef:
wat maakt de waarde van een paard uit Lachen

Dat hij duur was en niet meer is Lachen
Dat is wat het nu uitmaakt Haha!

onee Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:02

Ineke__ schreef:
KiWiKo schreef:
5 cm terughalen, noem jij niet rukken????

nouja, 5 cm is wel overdreven, maar gwn de onderkant van me hand naar achteren doen, snapje Tong uitsteken ben nogal slecht in schatten van afstanden Tong uitsteken haha, maar ik ruk egt niet Bloos tis een heel duur paard waar ik dan op rijd, met een veulen van eurocommerce berlin Knipoog

Dat valt bij mij toch echt onder het kopje zagen...

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:20

Idd bij kneepjes heb je een verbinding op de door Yamcha genoemde manier,
maar stimuleer je door kleine ophoudingen dat je paard zijn neus naar beneden laat zakken.[/quote] Die kleine ophoudingen kunnen wel, maar dan moet je eerst met je benen goed voorwaarts rijden (die weerstand die je voelt, komt namelijk door een gebrek aan voorwaartse drang) komt het paard naar voren, dan vang je dát op dmv een kleine ophouding[/quote]

Jaaaaa, dat zegt mijn instructeur ook, maar ik bak er alleen niks van ( Clown ), ik rij nog niet zo heel erg lang. Herkenning (zit hier juichend achter de pc)! Ik lees nu zoveel verschillende dingen, dat ik onderhand door de paarden, eh bomen het bos niet meer zie... Clown
Het wordt geloof ik tijd om te gaan slapen.... Haha!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:20

Ineke__ schreef:
als ik t paard weer rond wil krijgen, speel ik een btj met de teugels, dus afwisselend aan de linker en rechterteugel 'trekken'. hier bedoel ik mee ong 5 cm terug halen. niet rukken. en het helpt perfect! Haha!

5 cm?? Bloos! Dat is inderdaad in de krul trekken... Ik heb geleerd om gewoon je handen op de plaats te houden en dan je ringvinger steeds aan en ontspannen, dat is echt al meer dan genoeg!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:32

Yamcha schreef:
Starbreeze schreef:
Tjonge, sóms is een iets scherper bit nou juist wél de oplossing hoor. Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat iedereen hier er ontzettend veel verstand van heeft en niet aan het bit gaat lopen raggen. Een ophouding moet wel doorkomen bij een paard als er verder qua gezondheid niks aan de orde is, is daar niks mis mee. Ik vind het nog veel dommer om er maar vanuit te gaan dat het standaard dikke gebroken trensje ieder paard maar past. En kijken naar hoe het bit bij jou en je paard past, is zo gek nog niet of wel?

Het is niet zo dat ieder paard maar op een dikke rvs bustrens moet kunnen lopen. Een ander bit kan soms een oplossing zijn. Ik heb een merrie die een hekel had aan rvs op een rubberen ongebroken trens gereden. Ze ontspande veel meer, en ze vond het bit heerlijk, ze kauwde er enthousiast op, en ze was op een pinkje te rijden. Met rvs was ze zo hard als beton, ze reageerde er niet op, óf stond op haar achterbenen.
Maar dat was geen scherper bit, maar ander materiaal.
Koper, argentaan of aurigan vinden veel paarden ook fijn. Dubbelgebroken of ongebroken geeft vaak ook een fijnere reactie dan enkelgebroken. BIj een enkelgebroken trens heeft het scharnier de neiging in het verhemelte te prikken, wat paarden (hoe begrijpelijk) over het algemeen niet erg waarderen.
Dan is er nog de inwerking op de tong of op de lagen (of beide) is maar net waar het paard het beste op reageert. Een goed bit wat past bij het paard is een hele zoektocht. Ik geloof niet zozeer in een scherper bit, maar kies het bit wat het beste bij het paard past.
Een paard wat een bit in heeft wat hij/zij fijn vindt kauwt meer, ontspant makkelijker en is dus fijner te rijden. Natuurlijk heb je dan nog altijd het hele rijtechnische verhaal, maar net zoals een zadel maatwerk is, is een bit dat ook, en een bit goed aanpassen is de helft van het werk.
Moraal van dit verhaal: scherper bit is niet nodig, goed passend bit wat prettig is voor paard wel.

Ik ben het met je eens hoor Knipoog En soms is dus ook een dunner (scherper) bit de oplossing omdat het paard bv te weinig ruimte in de mond heeft waardoor er protest komt in de vorm van de neus er steeds uit willen steken. Ik ben er absoluut een voorstander van dat een bit in eerste instantie moet passen, veel ruiters hangen er "zomaar" een veel te dik bit in (16mm vind ik de bovengrens) terwijl de paardenmonden steeds kleiner worden. Je ziet mede daardoor veel paarden die door verkeerd bit gebruik, of niet passende bitten zo hard in de mond geworden zijn dat een lichte ophouding niet meet doorkomt. De (uiteindelijke) bedoeling is toch dat het paard op een hele lichte hulp luistert? Als je zorgvuldig met je handen om gaat en met veel gevoel rijdt, kun je hier -in zo'n geval, dus zeker niet altijd- veel baat bij hebben.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:08

Jannickee schreef:
Ik zie hier vaak in topics waar mensen om hulp vragen bij het aan de teugel rijden van hun paard dat mensen zeggen dat ze "kneepjes" moeten geven in de binnenteugel. Dit vat ik op als een los-vast-los-vast contact. Sinds ik fatsoenlijk les krijg heb ik geleerd dat je nóóit aan de teugels moet friemelen, je moet constant contact houden, geen los-vas-los contact. In alle boeken die ik ooit over dressuur heb gelezen heb ik ook nog nooit zien staan "Om je paard aan de teugel te rijden moet je aan de teugel friemelen."

Bedoelen deze mensen met dit kneepjes geven misschien het loslaten als je paard nageeft en het weer "tegenhouden" als je paard vastpakt? Of bedoelen ze letterlijk gewoon af en toe in de teugel knijpen? Ik ben hier een beetje in de war, wat denken jullie?

idd ik had ook geleerd in het begin dat je kneepjes moet geven maarja. De andere keer zeggen ze dat als een paard ontspannen en verzameld loopt hij aan de teugel gaat. Dus idd niet kneepjes geven.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:27

@aartlover, als een paard pas aan de teugel is wanneer het o.a. verzameld gaat, wil dat dan zeggen dat alles t/m M1 niet aan de teugel gaat? Verzameling in die klasses is niet gewenst namelijk, dat is pas v.a. M2. Verzameling kun je ook niet "even doen" maar is een gevolg van training terwijl een paard dat net onder het zadel is, best aan de teugel kan gaan.

Ik ben dan eerder geneigd te zeggen ontspannen en in het frame met de benen.

@Janneckee, in principe rij je je paard op diagonale hulpen (klassieke systeem) dus binnenbeen/buitenteugel. Je zou dus je binnenteugel los moeten kunnen laten zonder dat je paard daardoor een andere houding aanneemt, dat komt je later in de zijgangen goed van pas namelijk. Contact hou je dus op de buitenteugel en de een doet kneepje (of ophouding) op de binnenteugel als het paard er ietsje tegenin komt (icm been!) en de ander sluit op dat moment beide handen. Volgens mij is het maar net hoe je het je paard aanleert.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:08

ja sorry fout uitgelegd. Verzameld is maar beetje en hoeft niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:17

Starbreeze schreef:
Yamcha schreef:
Het is niet zo dat ieder paard maar op een dikke rvs bustrens moet kunnen lopen. Een ander bit kan soms een oplossing zijn. Ik heb een merrie die een hekel had aan rvs op een rubberen ongebroken trens gereden. Ze ontspande veel meer, en ze vond het bit heerlijk, ze kauwde er enthousiast op, en ze was op een pinkje te rijden. Met rvs was ze zo hard als beton, ze reageerde er niet op, óf stond op haar achterbenen.
Maar dat was geen scherper bit, maar ander materiaal.
Koper, argentaan of aurigan vinden veel paarden ook fijn. Dubbelgebroken of ongebroken geeft vaak ook een fijnere reactie dan enkelgebroken. BIj een enkelgebroken trens heeft het scharnier de neiging in het verhemelte te prikken, wat paarden (hoe begrijpelijk) over het algemeen niet erg waarderen.
Dan is er nog de inwerking op de tong of op de lagen (of beide) is maar net waar het paard het beste op reageert. Een goed bit wat past bij het paard is een hele zoektocht. Ik geloof niet zozeer in een scherper bit, maar kies het bit wat het beste bij het paard past.
Een paard wat een bit in heeft wat hij/zij fijn vindt kauwt meer, ontspant makkelijker en is dus fijner te rijden. Natuurlijk heb je dan nog altijd het hele rijtechnische verhaal, maar net zoals een zadel maatwerk is, is een bit dat ook, en een bit goed aanpassen is de helft van het werk.
Moraal van dit verhaal: scherper bit is niet nodig, goed passend bit wat prettig is voor paard wel.

Ik ben het met je eens hoor Knipoog En soms is dus ook een dunner (scherper) bit de oplossing omdat het paard bv te weinig ruimte in de mond heeft waardoor er protest komt in de vorm van de neus er steeds uit willen steken. Ik ben er absoluut een voorstander van dat een bit in eerste instantie moet passen, veel ruiters hangen er "zomaar" een veel te dik bit in (16mm vind ik de bovengrens) terwijl de paardenmonden steeds kleiner worden. Je ziet mede daardoor veel paarden die door verkeerd bit gebruik, of niet passende bitten zo hard in de mond geworden zijn dat een lichte ophouding niet meet doorkomt. De (uiteindelijke) bedoeling is toch dat het paard op een hele lichte hulp luistert? Als je zorgvuldig met je handen om gaat en met veel gevoel rijdt, kun je hier -in zo'n geval, dus zeker niet altijd- veel baat bij hebben.
Dat "zomaar dikke bitten in hangen" komt nog altijd uit de gedachte, dat hoe dikker een bit, is hoe vriendelijker. Waanzin natuurlijk, voor een klein arabiertje is een dikke bustrens helemaal niet fijn, daar zou ik een mylerbitje bij proberen...
Het juiste bit voor het juiste paard, daar begint het al. Een goed bit, en een goed zadel, voorkom je al zoveel problemen mee. Dan komt het alleen nog aan op je rijtechniek.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:25

Starbreeze schreef:
Tjonge, sóms is een iets scherper bit nou juist wél de oplossing hoor. Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat iedereen hier er ontzettend veel verstand van heeft en niet aan het bit gaat lopen raggen. Een ophouding moet wel doorkomen bij een paard als er verder qua gezondheid niks aan de orde is, is daar niks mis mee. Ik vind het nog veel dommer om er maar vanuit te gaan dat het standaard dikke gebroken trensje ieder paard maar past. En kijken naar hoe het bit bij jou en je paard past, is zo gek nog niet of wel?

Ik ben van mening dat je een probleem niet met een scherper bit op moet lossen. Ik vind namelijk dat dat soort problemen vaak bij de training van het paard of de hand van de ruiter liggen. Dit moet je dus of bij de ruiter op lossen of door andere training.
Ik zeg absoluut niet dat ieder paard op een enkelgebroken dikke bustrens moet lopen. Zeker niet zelfs! Ik denk dat zo'n bit voor de meeste paarden helemaal niet fijn is.
Zelf ben ik van mening dat heel veel paarden ook erg goed zonder bit getraind kunnen worden... en ja, dan kunnen ze ook aan de teugel lopen!

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:28

Kneepjes geven is zeer zeker niet aan de teugel rijden, dit heeft te maken met de ontspanning en het bergopwaarts lopen van het paard. Wanneer deze goed word gereden en constant loopt, zal inwerking van de teugel, doormiddel van 'knijpen', niet nodig zijn. Dan komt een paard uit zichzelf nageeflijk en word fijn op de ruiterhand.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:38

Tuurlijk is dat knijpen dan nog wel nodig. Als een paard fijn is op de ruiterhand, en je houdt je hand alleen maar stil. Hoe krijg je dan stelling? Hoe vraag je een paard dan net nog wat meer door de kaak? HOe houdt je je paard los in een oefening als appuyeren? Door gewoon trekken ofzo?

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:48

De ware intentie van dit topic is dat aan de teugel lopen alleen word behaald met het geven van kneepjes. Met mijn reactie probeer ik duidelijk te maken dat het 'aan de teugel lopen' op zich niet hoeft te worden bereikt met het geven van kneepjes of gezaag.

Maar als je inderdaad verder kijkt dan het koppie wat naar beneden moet zul je heus wel eens moeten inwerken doormiddel van het geven van kneepjes. Al komt dat in mijn vorige bericht misschien een beetje vaag over nu ik het weer overlees. Bloos

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 19:45

Als ik al wat druk leg op m'n buiten teugel komt ie naar beneden met z'n hoofd. En als ik voel dat ie omhoog komt weer wat druk leggen. (alleen over teugelhulpen gesproken he)
Reageert ie toch echt super op. Kneepjes ben ik niet zo op tegen, maar dat gezaag Frusty
Wat bereik je daar nou mee. De meesten ontkennen nog dat ze dat doen ook

JennxMano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 09:55

Ik denk niet telkens kneepjes geven maar gewoon af en toe nageven en zo.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:58

Malenka schreef:
Ik ben van mening dat je een probleem niet met een scherper bit op moet lossen. Ik vind namelijk dat dat soort problemen vaak bij de training van het paard of de hand van de ruiter liggen. Dit moet je dus of bij de ruiter op lossen of door andere training.
Ik zeg absoluut niet dat ieder paard op een enkelgebroken dikke bustrens moet lopen. Zeker niet zelfs! Ik denk dat zo'n bit voor de meeste paarden helemaal niet fijn is.
Zelf ben ik van mening dat heel veel paarden ook erg goed zonder bit getraind kunnen worden... en ja, dan kunnen ze ook aan de teugel lopen!

Ik reageerde op iemands post van een paard dat een bepaald gedrag vertoonde. Ik ben geen een of andere randdebiel die bij ieder probleem maar op zoek gaat naar een ander bit, ik RIJ aan mn paard, maar ik wil wel dat hij de beste spullen om hem heen heeft hangen wat onze communicatie het minst in de weg zit.

Een probleem van een te dik bit (dus zeer zeker niet ieder probleem) wat in het gehemelte prikt of waarbij een ophouding van de hand icm met been gewoonweg geen effect geeft, ook niet na tijden trainen, los je vaak genoeg wél op door er een dunner, naar de mond gevormd bit in te hangen, dat is wat ik zeg. Ik heb dat ook al een aantal keer ervaren, zowel bij een paar paarden die ik gereden heb als bij paarden van kennissen en als ik hoor dat de haflinger in kwestie de neus zo vooruit steekt als de teugels aangenomen worden en de andere voorwaarden zoals been, geen medische gebreken etc. zijn in orde, is dat het eerste wat bij mij opkomt. Daarnaast is het imo de bedoeling dat een paard naar een kleine ophouding luistert of leert luisteren.

En zonder bit, das mijn afdeling niet, ik stap iig niet met een halster op een onbeleerd paard.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:01

Venetia schreef:
Tuurlijk is dat knijpen dan nog wel nodig. Als een paard fijn is op de ruiterhand, en je houdt je hand alleen maar stil. Hoe krijg je dan stelling? Hoe vraag je een paard dan net nog wat meer door de kaak? HOe houdt je je paard los in een oefening als appuyeren? Door gewoon trekken ofzo?

Ja dat zijn halve ophoudingen, zeker net voor een oefening zijn die erg prettig.
Alleen heb ik het -toen ik dit nog niet zo goed begreep- als raar ervaren omdat ik geen reactie van mn paard kreeg. Later M/Z begreep ik de betekenis en het effect hiervan veel beter, het paard luisterde er toen ook goed naar.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:00

De kneepjes geven hebben tot gevolg dat de druk op de onderkaak in grootte varieert. Het gevolg daarvan is dat het paard de onderkaak meer naar de romp verplaatst. Dat wordt dan uitgelegd als loslaten van de onderkaak. In werkelijkheid laat het paard de onderkaak niet los op de manier zoals het fysiologisch als reactie van het paard zou moeten gebeuren. Het loslaten van de onderkaak gaat samen met het loslaten van de nek. De kneepjes hebben bij weerstand geven door het paard (niet loslaten van de onderkaak) tot gevolg dat het paard wat stelling aanneemt. Dat lijkt dan alsof het paard de nek loslaat. Het doel van een losse soepele nek en onderkaak lijkt hiermee te worden bereikt. In werkelijkheid is dat niet zo. Als je het paard niet door de juiste bewegingen en aktiviteit tot ontspannenheid, losgelatenheid en soepelheid brengt, dan lijkt het alsof je met kneepjes dat wel bereikt. In werkelijkheid bereik je dat het paard jou als ruiter beduvelt en jij als ruiter het paard beduvelt. Paard en ruiter beduvelen degenen die kijken. Een paard dat nageeft, laat nek en onderkaak zelf los. Door het loslaten verdwijnt de druk op de onderkaak en in de nek, de ruiter hoeft niet los te laten, want het paard beloont zichzelf zodra het de nek en de onderkaak loslaat. De ruiter geeft dus niet na. Een ruiter die nageeft, beinvloedt het paard op de omgekeerde manier, waardoor het lijkt alsof het goed is. De kneepjes geven hebben ook niets met op/aanhoudingen te maken zoals dat vaak om het simpel te houden verklaard wordt. Aan een ontspannen, los en soepel paard hoef je als ruiter niet te vragen of het paard loslaat. Dat gewriemel wordt gedaan om je als ruiter het gevoel te geven dat je aardig bezig bent en resultaat boekt. In werkelijkheid is het "fake" dus nep. Je houdt normaal gesproken contact met de mond, het gewicht van de teugels is al voldoende voor goed en eerlijk contact. Je kan het paard naar het bit toerijden en op die manier weerstand bieden met de hand. Je rijdt het paard dus in het contact naar het bit toe. Daarnaast kan je nog toestaan. Alle andere handelingen via teugels naar de mond, is het maskeren van slechte rijtechniek en de indruk wekken dat het wel goed zit. Niet dus..... Cool

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:14

Valiente schreef:
De ware intentie van dit topic is dat aan de teugel lopen alleen word behaald met het geven van kneepjes. Met mijn reactie probeer ik duidelijk te maken dat het 'aan de teugel lopen' op zich niet hoeft te worden bereikt met het geven van kneepjes of gezaag.

Maar als je inderdaad verder kijkt dan het koppie wat naar beneden moet zul je heus wel eens moeten inwerken doormiddel van het geven van kneepjes. Al komt dat in mijn vorige bericht misschien een beetje vaag over nu ik het weer overlees. Bloos

Ok dan zijn we het wel eens. Het aan de teugel rijden dient door voorwaarts rijden tegen een stille weerstand biedende hand te gebeuren (zonder in tempo te overdrijven). Eventueel stelling vragen. Meer niet. VInd ik.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:34

Bij een ontspannen paard, dat los en soepel in het lijf is, zal het hoofd bijna op de loodlijn komen. Zo is het paard gebouwd. Omdat dit bij de meeste ruiters niet lukt, ga je "dit beeld" met kneepjes aan het paard vragen. Reageert het paard dan goed, dan geeft de ruiter na. De bedoeling is dat het paard dan daaruit begrijpt dat de ruiter dit wil, het nageven door de ruiter ervaart het paard als beloning. Daarom wil het paard dit ook doen, als je deze methode toepast. Ontspannenheid en loslaten kan je niet vragen, dat is een fysiologische reactie van een paard dat volledig ontspannen is en waarvan het lijf in harmonie gebruikt kan worden. Het zou dus een eactie van het paard op deze toestand moeten zijn die je als ruiter moet zien te bereiken. De "kneepjes methode" is een methode die gehanteerd wordt, als je de kneepjes van het rijden niet beheerst. Je kan er zelfs ver mee komen....

lovemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:39

Ik speel altijd een beetje met de teugels en als zij naageeft ontspan ik ook

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:11

Nee, niet dwingen en vragen. Je paard moet vragen en ontspannen, dan geef jij na en je paard loopt rond Lachen