denk er nog eens over na, heb je trouwens ook een bewijs dat je buiten mag rijden? zonder dit zou ik ook niet zomaar de weg op gaan...
denk er nog maar eens over na
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ik kon op mijn 14de ook prima een beresterk paard buiten houden. Dit is geen kwestie van kracht, maar van macht. Toen mijn bijrijdster 14 was, kon ze mijn pony ook prima aan

PaTriiCiiaa schreef:Als je pas 14/15 bent, weet dat je een tuiger op die manier buiten niet kunt houden, waarom begin je met die leeftijd dan al met zo'n berensterk paard buiten te bereiden, volgens mij word hij met zijn gedrag in de bak enzovoorts ook erg anders als je buiten met martingaal gaat rijden enzo.
denk er nog eens over na, heb je trouwens ook een bewijs dat je buiten mag rijden? zonder dit zou ik ook niet zomaar de weg op gaan...
denk er nog maar eens over na

Maethoriel schreef:Bah, ik lees hier reacties waar m'n haren rechtovereind van gaan staan
De mentaliteit van ik wil naar buiten en als m'n paard niet te houden is, hang ik er gewoon een scherper bit in, ongelofelijk
Misschien eens op zoek gaan naar de oorzaak, in plaats van een tijdelijke oplossing. Naar mijn mening moet (buiten)rijden nog altijd leuk zijn voor ruiter én paard, en maar simpelweg een scherper bit in z'n waffel te hangen lijkt me niet bepaald paardvriendelijk

paintedblack schreef:ik heb zelf ook een gelderse merrie gehad die niet te houden was, alleen zij wilde niet mee naar buiten en draaide gewoon om terug naar huis. ik ben ervan overtuigd dat tuigers die eerder voor de kar hebben gestaan een veel sterkere onderhals ontwikkelen en daardoor sterker zijn op het bit.
ik raad je aan om niet buiten te gaan rijden , je verongelukt nog eens met een paard dat je niet meer aankunt als hem dat uitkomt.
veel sterkte en wijsheid ermee
sharir schreef:zelf heb ik dit ook een tijd gehad met sharir. zomaar uit het niets ging die ervandoor. maakte niet uit waar.
zelf denk ik dat het echt met jezelf te maken heeft.
ik was toen nog maar een meisje dat een paar keer op een pony had gereden. en vond het natuurlijk super spannend. dit breng je over op je pony/paard.
en het is natuurlijk ook uitproberen.
maar ja als ik het zo hoor heb je hem zelf in volle galop gezet dus is het ook je eigen schuld.
als ik het zo begrijp doe je gijco toch??
leer hem eerst kennen. en ga niet alleen maar met hem racen.
on topic. een scherper bit of een martingaal zal geen reet helpen.
als je de spanning voelt dat ie onder je vandaan loopt (dat je hem niet meer kan houden) zet hem op de volte en maak deze steeds kleiner(dan moet ie wel stoppen).
en verder ga de eerste paar keer alleen weg dan wordt je ook niet opgejut zo van kom effe een galopje vaak zijn de paarden dan wat drukker. desnoods iemand mee op de fiets.
maar mijn eigen ervaring is dat ik beter alleen naar buiten kan gaan. zo blijft sharir er ook rustig onder en kan je samen genieten.
Maethoriel schreef:Lezen is zeker een vak apart, aangezien ik het niet heb over ALLE reacties
Diegene die zich aangesproken willen voelen, moeten dat vooral doen natuurlijk
Glover schreef:sharir schreef:zelf heb ik dit ook een tijd gehad met sharir. zomaar uit het niets ging die ervandoor. maakte niet uit waar.
zelf denk ik dat het echt met jezelf te maken heeft.
ik was toen nog maar een meisje dat een paar keer op een pony had gereden. en vond het natuurlijk super spannend. dit breng je over op je pony/paard.
en het is natuurlijk ook uitproberen.
maar ja als ik het zo hoor heb je hem zelf in volle galop gezet dus is het ook je eigen schuld.
als ik het zo begrijp doe je gijco toch??
leer hem eerst kennen. en ga niet alleen maar met hem racen.
on topic. een scherper bit of een martingaal zal geen reet helpen.
als je de spanning voelt dat ie onder je vandaan loopt (dat je hem niet meer kan houden) zet hem op de volte en maak deze steeds kleiner(dan moet ie wel stoppen).
en verder ga de eerste paar keer alleen weg dan wordt je ook niet opgejut zo van kom effe een galopje vaak zijn de paarden dan wat drukker. desnoods iemand mee op de fiets.
maar mijn eigen ervaring is dat ik beter alleen naar buiten kan gaan. zo blijft sharir er ook rustig onder en kan je samen genieten.
Ik heb hem gewoon in rustige galop gezet en hij ging uitzichzelf steeds harder