Wanneer vindt jij dat je mag gaan rijden met stang en trens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Wanneer vindt jij dat je mag gaan rijden met stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:34

Born2BCrazy schreef:
Hmm..

En op wat voor manier loopt ie dan fijner?
Word nu een beetje nieuwsgierig Lachen

Fijner in de aanleuning en kleinere hulpen kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:41

Ik ben vorig vrij snel met S&T begonnen met mn nieuwe paard, dit omdat hij op trens tongproblemen had en ze dat daarvoor op s&t nooit had gehad. Tongproblemen kwamen voort uit spanning, had aantal jaar niks gedaan en heel dominante ruiter gehad, die op technische gebied super voor haar is geweest, maar qua vertrouwen veel kapot had gemaakt. Na paar keer s&t had ze redelijk vertrouwen en konden we lekker aan de slag met trens. Momenteel rijden we 9 van de 10 keer op trens, ook op wedstrijd. Op trens krijg ik haar simpeler aan het lopen, op s&t zit er meer 'show' in.

Verder rijd ik ook nog ander paard op s&t. Deze start ik momenteel niet op concours maar wil ik verder trainen naar de Z alvorens te starten. Met deze merrie heb ik erg veel problemen gehad, zo erg zelfs dat er niks mee te beginnen was en ze gewoon gevaarlijk kon worden. Na alle mogelijke hulpmiddelen geprobeerd te hebben, besloten instructrice en ik toch maar een keertje s&t te gebruiken. Na een keer heel erg duidelijk te hebben gemaakt dat ze zich moest gedragen, heb ik de stang daarna nooit meer nodg gehad. Nu heb ik wel s&t erin hangen, maar kan mn stangteugel gewoon los laten. Op trenshoofdstel begint ze weer gewoon opnieuw met vervelen. (Paard is geregeld medisch gecheckt, alles in orde. Alleen door verkeerde manier van inrijden, steeds wisselende ruiters en altijd haar zin gehad te hebben, erg moeilijk geworden in haar gedrag. Nu ook geregeld ondersteuning van fysiotherapeut om ontwikkeling in de gaten te houden).
Eigenlijk ben ik er zelf ook erg tegen dit paard zo te moeten rijden, maar ondertussen hebben we al zoveel meegemaakt dat we er wel achter zijn dat dit de enige manier is. Mensen die beweren dat alle paarden makkelijk te rijden moeten zijn op trens: kom maar keertje uitproberen!

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:36

ik ben het helemaal met haike eens. het rijden met stang en trens moet nooit een doel op zich worden. en ik ben bang dat een hoop mensen dat wel hebben.
stang en trens alleen ter verfijning vd hulpen. zelfs bij dvb trainen ze de gp paarden nog vaak op een simpel trensje.

Cookiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:50

pas gebruiken als je hem nodig hebt :p
en dat is pas in de Z :p

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:22

Hier een bericht van een ruiter die s&T dus als doel gebruikt (nl om het zelf te leren, niet omdat het paard het nodig heeft)

Toevallig stelde mijn instructrice voor om het weer eens te proberen. (1 keer eerder gedaan, jaar geleden) Spulletje aagepast en erin gehangen. Simpel begonnen maar na 5 minuten normaal aan het rijden gegaan. Na de les mee naar huis gekregen om te oefenen. Normaal zou ze het alleen onder begeleiding willen voortzetten maar mijn paard reageert er zo simpel op en ik heb niet de neiging om de stang er echt bij te pakken. Nu ga ik de komende tijd af en toe een keer een keer oefenen zodat ik zelf ook wen aan het twee teugels gebeuren (dat kende ik niet, heb nooit met slof gereden).

Mijn ervaringen zijn (na 3 keer): Het lijkt wel of mijn paard het leuk vind. Hij is heel ijverig en blijft net iets mooier bovenin. Ik weet niet of dat iets met de S&T te maken heeft of met mijn rijden nu ik rij met dat ding (voel me natuurlijk een hele sjieke mevrouw Clown )

Wat mij betreft mag je dan ook met S&T gaan rijden als je denkt dat je het niet nodig hebt. Dan is het des te makkelijk en des te meer een aanvullig.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:03

ik heb nu met mijn fries 7 winstpunten in het M2 en ik rij soms met stang en trens om hem er alvast aan te laten wennen. Als ik mijn punten heb voor het Z kijk ik gewoon hoe het er mee gaat en anders rij ik gewoon door met alleen trens.

jarenova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:04

ik vind dat stang en trens te gebruiken is als je paard geheel nageeflijk is op een normaal bitje in de oefeningen die je moet gaan rijden.
als je dan met stang en trens gaat rijden kan je die er net soms even bijpakken om de oefening optimaal uit te voeren.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:45

Mijn paard loopt ook een stuk fijner op S&T,
hij heeft zelf al Z gelopen, dus was hier al aan gewend.

Voor mezelf heb ik echter besloten dat ik hem eerst 100% fijn en ontspannen op trens wil hebben lopen,
voordat ik de S&T er vaker inhang.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:54

eefangel schreef:
Voor mezelf heb ik echter besloten dat ik hem eerst 100% fijn en ontspannen op trens wil hebben lopen,
voordat ik de S&T er vaker inhang.

helemaal mee eens!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:57

pol013 schreef:
Hier een bericht van een ruiter die s&T dus als doel gebruikt (nl om het zelf te leren, niet omdat het paard het nodig heeft)

Toevallig stelde mijn instructrice voor om het weer eens te proberen. (1 keer eerder gedaan, jaar geleden) Spulletje aagepast en erin gehangen. Simpel begonnen maar na 5 minuten normaal aan het rijden gegaan. Na de les mee naar huis gekregen om te oefenen. Normaal zou ze het alleen onder begeleiding willen voortzetten maar mijn paard reageert er zo simpel op en ik heb niet de neiging om de stang er echt bij te pakken. Nu ga ik de komende tijd af en toe een keer een keer oefenen zodat ik zelf ook wen aan het twee teugels gebeuren (dat kende ik niet, heb nooit met slof gereden).

Mijn ervaringen zijn (na 3 keer): Het lijkt wel of mijn paard het leuk vind. Hij is heel ijverig en blijft net iets mooier bovenin. Ik weet niet of dat iets met de S&T te maken heeft of met mijn rijden nu ik rij met dat ding (voel me natuurlijk een hele sjieke mevrouw Clown )

Wat mij betreft mag je dan ook met S&T gaan rijden als je denkt dat je het niet nodig hebt. Dan is het des te makkelijk en des te meer een aanvullig.

Hihi als je het zo stelt, dan heb ik dat ook gedaan Haha! alleen kende dat paard de S en T al en ik niet, maar het doel was toen wel dat ik wat van dat paard leerde en niet andersom, hij kende alles al. Kort daarna heb ik bij mijn paard toen de s en t er ook in gedaan en eerst wat gevogeld met de bitten, toen ik de juiste gevonden had liep je er ook super op!

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:13

Ik heb een bijzonder gevoelig paard en rij nu M2, Als ik in het winterseizoen Z wil gaan starten doe ik dat ook gewoon op een trensje. Puur omdat het niet nodig is en de stang blijft in mijn ogen een hulpmiddel. Zit zelfs nu vaak in de knoop omdat ze zo gevoelig is, heb het er met m'n trainster over gehad, en die speculeerde al over een 'inieminie' stangetje. Waarbij ik dacht: waarom niet zonder! Alle oefeningen voor het Z1 beginnen te bevestigen, zonder problemen, dus mijn droomdoel zou toch wel zijn ooit ZZL te worden op een trensje.

Heb absoluut niks tegen mensen die met S&T rijden, (vind het er ook erg mooi uitzien, raar he!) maar vaak worden mensen die Z rijden op een trensje, bekogeld met complimentjes, puur door de eenvoudigheid van de hulpen bij deze oefeningen.
Er word ook gespeculeerd dat paarden die Z/ZZ op een trensje lopen meer cappaciteiten hebben, aan zulke uitspraken waag ik mezelf niet! Knipoog

shakiira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:53

als je naar t Z gaat Tong uitsteken

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:56

soms zie ik kinderen of mensen die B rijden en een stangentrens in hebben en lopen te zagen !
V R E S E L I J K !

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:26

Loves_Sjakie schreef:
soms zie ik kinderen of mensen die B rijden en een stangentrens in hebben en lopen te zagen !
V R E S E L I J K !

right? Nors opkijken

het gaat er over wanneer jij vind dat je wél met s&T mag gaan rijden..of ben ik nu heel blond? Clown

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:41

Born2BCrazy schreef:
Loves_Sjakie schreef:
V R E S E L I J K !

right? Nors opkijken

het gaat er over wanneer jij vind dat je wél met s&T mag gaan rijden..of ben ik nu heel blond? Clown

ja maar het gaat toch wel over een S&T en het moest er ff uit Pling

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:49

Starbreeze schreef:
pol013 schreef:

Hihi als je het zo stelt, dan heb ik dat ook gedaan Haha! alleen kende dat paard de S en T al en ik niet, maar het doel was toen wel dat ik wat van dat paard leerde en niet andersom, hij kende alles al. Kort daarna heb ik bij mijn paard toen de s en t er ook in gedaan en eerst wat gevogeld met de bitten, toen ik de juiste gevonden had liep je er ook super op!

Hier precies hetzelfde!
Mijn paardje kent het ook al en loopt er verder ook heel lekker mee weg.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:56

mijn vorige paard was 20 en had al 2x z gelopen(met st-tr) maar ik vond hem fijner op trens(heb indoor zeeland zelfs gewonnen met trens;)) mijn huidige paard loopt fijner op st-tr dus rijd ik hem voornamelijk daarmee.ligt gewoon aan het paard.
overigens dat je met st-tr fijnere hulpen kunt geven en bla bla ligt aan jezelf,de stang hoort naar mijn mening niet dermate gebruikt te worden dat ie doorslaat(sommige anky-foto's Bloos ) en het onderlegtrensje alleen in lichte mate dus dmv contact en niet dmv gehang aan de beide teugels.mijn vorige paard was vrij zwaar op st-tr en mijn huidige paard gewoon heel fijn.ligt er ook aan hoe je paard het geleerd heeft denk ik.
ik vind wel dat je zowel met trens als met st-tr een z proef moet kunnen rijden.een st-tr is geen trek-de-kop-omhoog middel.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:59

Ik hoorde laatst een leuke : Er starten een hele hoop mensen in het Z, maar ze rijden geen Z! Ik ga er dus maar van uit dat je s&t erin mag hangen als je daadwerkelijk Z rijdt... Haha!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:06

en bij hoeveel punten begint het?
of doe je meer aan een kwalitatieve selectie (wijze van rijden zeg maar Knipoog )

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:12

Ik heb een paard waar ik Z2 mee start en die loopt gewoon fijner op S&T, hij heeft zeker geen zacht mondje en met S&T weet hij gewoon dat hij er niet doorheen moet gaan lopen en kan ik mijn stang teugel dan ook gewoon losjes houden, die rijd ik dus bijna nooit met een trensje..

Maar mijn hengst waar ik Z1 mee start heeft wel een super fijn mondje en loopt nu nog fijner op een trensje, dan krijgen we een mooiere aanleuning, die rijd ik thuis heel soms met S&T..

Ik krijg wel vaak te horen dat als ik op een trensje en met cap ga starten dat het wel jammer is dat het er niet Z uitziet... Scheve mond

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:16

Born2BCrazy schreef:
en bij hoeveel punten begint het?
of doe je meer aan een kwalitatieve selectie (wijze van rijden zeg maar Knipoog )
Yep, dat laatste wordt dan bedoeld. Knipoog

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:57

ik vind dat je met s&t mag rijden als je het idee hebt dat je het op een trens allemaal ook kan. Dat je niet de Z ingaat en altijd met S&t moet rijden omdat je anders de punten niet haalt. Ik vind wel dat je het thuis eens in de training mag meenemen om te kijken of je verschil voelt. Verder vind ik dat kinderen die met hun pony Z rijden geen S&T moeten ingaan hangen om te laten zien hoe 'goed' ze wel neit kunnen rijden. Als het niet mag/ niet nodig is, gebruik het dan lekker niet bij de pony's. Bij de paarden is het weer andere zaak, ik zou hem inhangen bij mijn paard als we M2 gaan starten en we best hard gaan, zodat we het alvast meenemen zo nu en dan.

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:07

tja ik denk dat de meningen nogal verdeeld zullen zijn over het rijden met s&t.
anky bijvoorbeeld doet wanneer haar paarden gewend zijn aan s&t nooi meer iets anders in.
bij bartels trainen ze zelfs sunrise nog weleens op een trensje. en ik weet dat ellen bontje haar paarden tijdens het losrijden op de os in sydney gewoon silvano op een trens reed. 10 min voor haar start ging s&t in.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:27

Iki vind een s&t niet nodig in een Z-proef, pas als je hoger gaat rijden kan je die in je training gaan gebruiken als je les hebt wel teverstaan.... geen enkele ruiter/amazone die voor het eerst met een s&t gaat rijden kan deze goed gebruiken, er wordt tesnel naar de stang gegrepen.
Ik vind ook dat het hele Z-rijden cultuur dat s&t rijden wel met zich mee brengt, let maar eens op dat als je eenmaal Z mag straten hoevel er aan je vragen wanneer je een s&t gaat gebruiken.
Wij rijden de Z zonder stang en trens alleen bij sommige paarden gebruiken we deze wel eens in de training als we les hebben, de staigeres rijden zowiezo niet met s&t.

Jacqueline

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 14:53

het moet ook niet overtrokken worden vind ik. wanneer iemand zijn paard op een trend goed voorelkaar heeft, een normaal (maar liever zacht) handgebruik heeft, kun je best op s&t rijden. de eerste paar keren onder begeleiding, maar het is geen marteltuig.
er wordt meer foutief gebrui gemaakt van hulpteugels dan van s&t.