Amondi @ work zonde zadel en hoofdstel :D

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amondi

Re: Amondi @ work zonde zadel en hoofdstel :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 11:40

dank jullie wel Haha!

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:08

Vind het echt geweldig dat je zowiets met je pony kunt. Maar mijn keus zo het niet zijn om zo door het dorp te rijden. Maar goed als jij het aan durft houd ik je niet tegen

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:09

Hej Steph!!

Gave foto's zeg. Ik wist niet dat je zo'n ring had gekocht. Amondi reageert er echt goed op he? Erg leuk, dat je dit met hem kan. Super! Haha!

Liefs Marjolein

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:11

leuk beesie
erg knap zo zonder zadel en hoofdstel Tong uitsteken

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:21

Geweldig dat je dit met je pony kunt! Ja
Het ziet er zo mooi en ontspannen uit.

Heb zelf ook al jaren geleden de overstap van bit naar bitloos gemaakt (eerst bitloos hoofdstel en later rijhalstertje) en de controle blijft hetzelfde. De enige knop die om moest was die tussen mijn oren. Haha!
Alleen de overstap naar de halsring lukte me niet, ik wilde kennelijk teveel te snel en tja...de basis moet er natuurlijk wel inzitten en dat kost tijd.

Maar....dit blijft een echte droom van me! Heel veel plezier met je (hele mooie) paardjes en ik hoop dat er nog veel meer van dit soort topics komen...ik hou je in de gaten. Haha! Ja

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:23

Dit is echt super cool! lijkt mij echt mega gaaf om te doen Haha!

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 16:16

marjoleintje: ja het gaat echt onwijs goed en reageert er echt super op ik voel hem gewoon onder mij ontspannen en weet gewoon van te voren hoe hij de volgende stap gaat zetten echt heerlijk...

Victory-Boy: ik jou droom kan met iid veel geduld waarheid worden daar ben ik van overtuigd Knipoog en er zullen vast wel meer topics volgen... ben ik wel van plan iig Knipoog

Fleur_Laura: is het ook Knipoog

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 18:45

als ik weer foto's heb zet ze ook op bokt en dan vergelijken of het al beter gaat dan Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:49

Mooie foto's! Je hebt zo te zien een groot vertrouwen in je paard, maar ik zou er toch nooit op rekenen. Een paard blijft een vluchtdier, ook al ken je hem nog zo goed...
Maar das natuurlijk jouw verantwoordelijkheid, en ik hoop dat je nog veilig zo kunt doorgaan!

Mooie kleur heeft ie trouwens!

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 19:10

ook met zadel en hoofdstel blijft heet een vluchtder Knipoog

enne hij is gewoon vos Haha! dan je wel

R0bin_lamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:21

Breitling schreef:
spottie schreef:
dat op de voorhand vallen ja :S we werken er aan maar dit doen we nog maar een maandje ongeveer, vast niet langer dus ben blij dat het al zo gaat Haha!
wel bedankt Knipoog

en ja tuurlijk is het misschien gevaarlijk maar ik weet ook echt wel wat ik doe en als hij er echt vandoor zou gaan zou je hem met zadel en hoofdstel ook niet houden, en er was ook iemand bij, maargoed ieder zijn mening, ben ook blij dat je je mening uit ik heb alleen wel een andere Haha!

dit is natuurlijk een argument van niks. met hoofdstel en zadel kun je meer beginnen als zonder en kun je fatsoenlijk sturen. Ik vind dit ook gevaarlijk. Je pony kan nog zo braaf zijn het is en blijft gevaarlijk.

stel er loopt een klein kind op de weg waar jij rijd en je pony gaat er vandoor en je kan niks beginnen wil je dat op je geweten hebben? neem aan van niet.

dat je het in de bak doet is alleen maar mooi. dat je zoiets met je pony kan doen
maar op de weg is het gewoon onverantwoord en heb niet alleen jij er last van maar ook andere mensen.

Breitling, helemaal mee eens!! Knipoog

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:52

Wauw, dat je dit kan! Lachen Over zoiets droom ik alleen maar!

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 07:16

Precious20; ook jou dromen kunnen werkelijkheid worden Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 08:42

Met een hoofdstel om blijft het idd ook een vluchtdier, maar als zijn hersenen ineens op de 'paniek' reactie komen te staan, is er geen plaats meer voor jouw geruststellende woorden, en is het enige waar hij aan denkt te vluchten. Met een hoofdstel (bitloos of niet) heb je dan nog enige begrenzing waarin je hem kunt zeggen bij de les te blijven. Maar ik respecteer je keuze.
Mag ik je vragen of je ook door druk verkeer zo gaat rijden?
Heb je schriktraining gedaan in de bak?

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 09:34

hij is al 21 (en nu weet ik dat de leeftijd er niet toe doet van hoe braaf een paard zou zijn, maar hij heeft echt heel veer ervaring in zijn leven gehad ) en is zeer zeker mega verkeersmak, en het is niet een heel groot druk dorp alleen komt er soms wat groot verkeer langs, hij is zolang ik hem heb nog nooit van auto's of vrachtwagens geschrokken ze komen vaak zet keihard langs en gaan dan op het laatste moment nog toeteren, als ik gewoon ontspannen blijf kijk hij niet op of om....en begrenzen kan je hem met die ring zeer zeker wel Knipoog als ik er een klein beetje spanning op zet staat hij al stil

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:46

Ziet er waanzinnig gaaf uit! Geeft mij inspiratie om in de toekomst eens met mijn (nu nog jonge ruintje) te gaan proberen.
Wat betreft die dorpfoto's (en cap)... Moest ik even over nadenken. Dat jullie elkaar honderd procent vertrouwen is duidelijk op de foto's te zien. Maar toch lijkt het me persoonlijk een beetje te spannend, waarom zou je eventuele problemen opzoeken?
Maar ik neem aan dat je weet wat je doet. En ik heb dan ook geen enkele ervaring met zo'n rij-halsband, dus ik kan moeilijk een oordeel geven over de stuurbaarheid van je paardje als 'ie in paniek raakt. En er zijn paarden die ik met bijzets, martingaal en nog veel meer niet eens de weg op zou sturen, omdat ze in de basis niet goed aan de hulpen zijn.
Anyway, nog heel erg veel plezier jullie samen, ben benieuwd naar volgende foto's.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:15

Ok, goed dat het een kalm dorpje is dan Lachen
Denk dat het ook afhangt van karakter tot karakter.
Mijn volboed dravertje zou er niet voor geschikt zijn , haha Knipoog

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:19

Ziet er super relax en ontspannen uit zeg! Fijn dat je dit zo kan
doen op je eigen manier...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:46

toch denk ik dat als je op deze manier een ongeval krijgt, je toch een groter probleem hebt dan als je een halster/hoofdstel om had gehad.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 21:52

dank jullie wel Knipoog
ben nog steeds van mening dat je dit met ieder paard zou kunnen bereiken alleen kost het bij de ander veel meer tijd en aandacht enzo.... Lachen Knipoog

zou ook weer snel foto's maken en kijken of er al wat verbetering valt te zien kwa houding Haha!

heb trouwens ook deze week foto's geplaats waar hij los loopt en gek doet in de geitenwei
viewtopic.php?f=53&t=788317&hilit=
het is van zichzelf al wel een paardje die graag met zn hoofd in de lucht loopt dus er moet met rijden zonder optoming nog veel aan de ontspanning worden gewerkt maar we zijn er mee bezig Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:58

AstraGirlie schreef:
Met een hoofdstel om blijft het idd ook een vluchtdier, maar als zijn hersenen ineens op de 'paniek' reactie komen te staan, is er geen plaats meer voor jouw geruststellende woorden, en is het enige waar hij aan denkt te vluchten. Met een hoofdstel (bitloos of niet) heb je dan nog enige begrenzing waarin je hem kunt zeggen bij de les te blijven. Maar ik respecteer je keuze.
Mag ik je vragen of je ook door druk verkeer zo gaat rijden?
Heb je schriktraining gedaan in de bak?

Bij echte paniek mag je er het sterkste bit inhangen en zul je nog niks vertellen (denkt aan silinero die moeiteloos door S&T denderde en moest stilgezet worden door andere paarden). echte paniek komt zelden voor. Meestal schrikken ze gewoon even, en dan kun je veel meer vertellen met been + stem dan met een bit. Moesten de meeste ruiters dat nu eens snappen zouden de meeste ruiters ook probleemloos de straat op kunnen met hun paard Haha! (ik weet het, tussen weten en doen zit ook een kloof, ik ben ook geen held hoor).

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:38

Nee, tuurlijk heb je in volle paniek niets te zeggen met of zonder bit erin, maar als je paard eenmaal geleerd heeft na te geven op de druk van een bitloos hoofdstel of één met bit in (maakt geen verschil uit, allebei zelfde principe van wijken voor druk) dan kan je hem misschien makkelijker bij je houden en preventief hierop gaan oefenen. Ik heb al meerdere paniekaanvallen mogen bewonderen, zowel met bit als zonder bit...Maar kan me voorstellen met helemaal niets eraan, dat het nog moeilijker wordt bij een paniekaanval zo. Maar zo te horen heeft de TS al veel voorbereidend werk gedaan, dus dat is dan wel weer positief.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:44

Maar zouden ze dan niet net zo goed leren wijken voor de druk van de halsring?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:59

Tja, das dan maar net waar ze gevoelig voor zijn denk ik. Is misschien wel aan te leren in de piste, heb daar eigenlijk geen enkele ervaring mee en ook niemand in de omgeving gebruikt het. Op mijn stageplaats (NH centrum) waren ze er niet zot van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:01

spottie schreef:
en ja tuurlijk is het misschien gevaarlijk maar ik weet ook echt wel wat ik doe en als hij er echt vandoor zou gaan zou je hem met zadel en hoofdstel ook niet houden, en er was ook iemand bij, maargoed ieder zijn mening, ben ook blij dat je je mening uit ik heb alleen wel een andere Haha!

Dat is niet helemaal waar. Als hij eruit naait en je jast het bit een keer door zn mond heen ( ff lomp gezegd) dan krijg je vast meer reactie dan dat je dat niet kan doen! Vind dit erg onverantwoordelijk tegenover de andere weggebruikers! net zoiets als een auto rijden zonder remmen..

arno8 schreef:
Suggesties wat je met je arm kunt doen:

- Een lasso boven je hoofd rondslingeren
- Jongleren
- In 'Marlboro-cowboy' stijl een sigaret roken (of doen alsof)
- Een handpaardje aan een halsring meenemen
- Zo'n aanwijsstokje (geen zweep) vasthouden, dat komt over alsof je je paard heel hoog aan het africhten bent
- Een zwaard of pijl en boog meenemen

Kun je die arm trouwens niet gewoon hetzelfde als de andere arm houden?

Succes!

Huilen van het lachen

Ben je trouwens verzekerd?