Het Anky effect op de Nederlandse ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 10:01

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 10:36

Misschien ben ik nu heel erg dom, maar wat heeft HKO met de pezen te maken? Verward
En nee, een paard met een kapotte pees kan ook niet goed gaan lopen door AdB, dat heeft niemand beweerd.

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 10:39

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 10:43

Jura misschien moet je eerst even nakijken wat HoefKatrolOntsteking nou precies is:
Even kort uitgelegd: Het straalbeen wordt daarbij aan de onderkant ruw, daarover loopt een pees, de diepe buiger, dit vormt samen het hoefKATROLmechanisme. Bij elke beweging schuurt de betreffende pees over het ruwe botje. Dit veroorzaakt de pijn bij HKO. In verder stadium beschadigt de diepe buiger. (Zoals een touw dat over een scherpe rand wordt geschuurd) Dit proces is onomkeerbaar.
Laatst bijgewerkt door fabienne op 02-10-02 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 10:51

fabienne schreef:
Jura misschien moet je eerst dan eens nakijken wat HoefKatrolOntsteking nou precies is:
Even kort en vereenvoudigd uitgelegd: Het straalbeen wordt daarbij aan de onderkant ruw, daarover loopt een pees, de diepe buiger, dit vormt samen het hoefKATROLmechanisme. Bij elke beweging schuurt de betreffende pees over het ruwe botje. Dit veroorzaakt de pijn bij HKO. In verder stadium beschadigt de diepe buiger. (Zoals een touw dat over een scherpe rand wordt geschuurd) Dit proces is onomkeerbaar.

HKO zal misschien wel niet te genezen zijn. Maar je moet je zin wel afmaken: het is wel te stoppen. De irritatie van de pees is ook te verhelpen. Ander beslag en andere stand van de voorbenen en het paard kan soms weer even mee. AdB is er ook zeer duidelijk over, een paard die twintig jaar onder de cortisonen heeft gestaan kan hij ook niet meer helpen. Maar welke ruiter laat zijn paard twintig jaar inspuiten? Hoe snel geeft tegenwoordig op en laat het paard naar de slager brengen? Wij nemen de tijd niet op jarenlang te modderen. Wij willen rijden, dus paard naar de slager (even erg bot uitgedrukt) en er komt een ander paard.

Ik denk dat, als je volgens zijn methode rijdt klinische HKO te verhelpen is. Ik denk dat je , als je er vroeg bij bent, ook vroege stadia van HKO kunt helpen.

Niemand kan zien hoe veel pijn een paard heeft voordat hij kreupel gaat lopen. Sommige paarden zijn echte watjes, en anderen daarentegen gaan puur op character door tot ze er letterlijk bij neervallen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 10:57

Cassidy ik denk dat dit proces stoppen alleen zinvol is, als de pees nog niet echt beschadigd is. Als je er in een vroeg stadium bij bent zal je misschien wel wat kunnen doen, maar het ligt eraan hoe ruw het straalbeentje aan de onderkant is geworden of het inderdaad effect heeft, en of het inderdaad dan zinvol is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 10:59

Misschien is het in sommige gevallen te laat voor het betreffende paard. Maar waarom brengt de ene ruiter achtereenvolgens 5 paarden naar de slager vanwege HKO en een andere ruiter in zijn hele carriere helemaal nooit? Statistisch kan dat gewoon niet.
Dus ik denk dat aanleg, verandering in het straalbeentje, en rijden een smeltkroes zijn waarom het ene paard wel HKO krijgt en de andere niet. En vlak het rijden er vooral niet bij uit.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-10-02 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:01

Ik weet helemaal niet wie Antoine De Bodt is? Kan iemand me daar over bijpraten? Mag via PB hoor! Haha!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:01

Wat wel een overweging is: misschien is het wel zo, dat door een paard scheef te rijden de doorbloeding naar de benen toe en met name naar de ondervoet toe vermindert, waardoor het straalbeentje de kans krijgt om te degenereren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:03

Tallie1979 schreef:
Ik weet helemaal niet wie Antoine De Bodt is? Kan iemand me daar over bijpraten? Mag via PB hoor! Haha!

www.hoefkatrol.com

Staat alles over Antoine de Bodt en zijn "message to the world"

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:04

Cassidy ik denk dat dat een tamelijk ongenuanceerde uitspraak is!
Ken jij zo veel ruiters dan die dat mee hebben gemaakt????????????? Ik niet hoor! Sterker nog ik ken verschillende ruiters die een aantal paarden hebben gereden, en er dan ineens een treffen met HKO........hoe verklaar je dat dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:06

Zie mijn vorige antwoord. Combinatie van factoren, waarbij rijden niet het minst zwaar weegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:10

Cassidy, er is zo langzamerhand wel genoeg over gezegd en jouw standpunt is meer dan duidelijk geworden. Het is voor mij van het allergrootste belang dat er verantwoorde bewijzen komen voor de uitspraken en beweringen van meneer De Bodt, hoe wetenschappelijker hoe beter. Intussen vraag ik me af of jouw weergave van zijn visie hem wel recht aan doet.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:15

Ga er dan eerst eens naartoe, dan kan je beter oordelen!!!

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:16

fabienne schreef:
Cassidy ik denk dat dat een tamelijk ongenuanceerde uitspraak is!
Ken jij zo veel ruiters dan die dat mee hebben gemaakt????????????? Ik niet hoor! Sterker nog ik ken verschillende ruiters die een aantal paarden hebben gereden, en er dan ineens een treffen met HKO........hoe verklaar je dat dan?

Idd! En hoe zit het met erfelijkheid? Dat smijten we gewoon over de muur?

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:23

Jura ga jij ook eerst eens naar een moskee om te kijken of je er misschien toch leert om in de Islam te geloven? Heb je ook alle aspecten van de homeopathie uitgeprobeerd om uit te vinden of je erin kan geloven? Je hoeft niet alles zelf te doen of proberen om uit te maken of je erin kan geloven! Daarvoor kan je informatie inwinnen, de voors en tegens afwegen en tot een conclusie komen. Daarvoor hoef je niet perse naar het ding zelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:25

Als je je paard gewoon fatsoenlijk rijdt, verzorgt en dingen met beleid doet, dan maak je een grote kans om hem gezond te houden. Dressuur in zijn algemeenheid heeft als doel het paard optimaal te ontwikkelen zodat hij de ruiter goed kan dragen zonder zichzelf schade te doen. Rechtrichten, evenwicht, oprichting, verzameling, allemaal met hetzelfde doel, de atletisch gymnastische ontwikkeling van het paard. Door je paard verkeerd te rijden help je hem niet, dat is wel zo. Er zijn allerlei problemen op te noemen die direct het gevolg zijn van verkeerde training, belasting enzovoort; of HKO alleen daardoor veroorzaakt wordt betwijfel ik. HKO is erfelijk dat staat vast.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:08

Fabienne ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik vind dat toch geen goede vergelijking. Ik begrijp nog steeds niet goed wat jullie probleem met AdB is, ik vind het gewoon jammer dat jullie het verkeerd begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:21

Maar wat begrijpen wij dan verkeerd? De verhalen die hier verteld worden lijken mij nogal duidelijk.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 12:26

Lovely, waar haal jij de zekerheid vandaan dat HKO erfelijk is? Hier zijn nog helemaal geen bewijzen voor!! De oorzaak van HKO is nog helemaal niet zeker!!!! Als dat zo was is HKO dus een gevolg van een slecht fokbeleid! (geloof wel dat sommige paarden er gevoeliger voor zijn.)

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:39

Lusitano schreef:
Lovely, waar haal jij de zekerheid vandaan dat HKO erfelijk is? Hier zijn nog helemaal geen bewijzen voor!! De oorzaak van HKO is nog helemaal niet zeker!!!! Als dat zo was is HKO dus een gevolg van een slecht fokbeleid! (geloof wel dat sommige paarden er gevoeliger voor zijn.)

Dokter Van Muiswinkel - Emmeloord staat er 100% achter dat HKO erfelijk is. Idd. ja HKO heeft met een slecht fokbeleid te maken. En zolang de merries niet op de rontgen hoeven zal dat nog wel een tijd zo blijven.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:43

Lusitano schreef:

Ik heb tientallen drie jarige paarden laten keuren, waar nog nooit op gereden was, en ook veel hadden HKO in de derde graad, nu mag jij mij vertellen hoe ze er dan aan kwamen als het niet erfelijk zou zijn?

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:44

HKO is inderdaad erfelijk, maar kan ook 'ontstaan' bij een paard waarvan het niet in de familie zit. Een combinatie van factoren waardoor het kan ontstaan, maar niet met duidelijkheid te zeggen wat nou precies de oorzaak is.

Maar goed daar ging het toch helemaal niet om? Ik merk dat hier veel mensen zijn - die Antoine nog nooit aan het werk hebben gezien - die zich ontzettend afzetten tegen deze man. Terwijl hij gewoon een goede instructeur is met veel ervaring, die een bepaald idee heeft over HKO, en die heel goed is in het overbrengen van hoe je een paard rechtricht. En dat je dus niet bijv. een paard moet gaan inbuigen voordat ie recht is, omdat je daar dus blessures mee creëert. En daar ben ik het helemaal mee eens. Eerst recht, dan soepelmaken in de buiging etc.

Lovely, wat jullie imo verkeerd begrijpen, is dat jullie denken dat Antoine afgeeft op 'andere' systemen en dat het een soort goeroe is.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:50

AdB geeft naar mijn idee niet af op andere systemen, alleen op de instruteurs die die systemen niet goed overbrengen op hun leerlingen.
Verder is hij id heus een goed instructeur, alleen ik denk niet dat hij de enigste is die je kan helpen bij een paard met hoefkatrol.
Elke goede instructeur kan je helpen bij het rechtrichten.
Op de stal waar ik les heb loopt een paard met 3tjes en 4tjes gewoon Z2 en ik ken er van diezelfde stal ook eentje die met zo'n zelfde rapport lichte tour loopt...

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 12:52

En waren die drie jarige paarden zo kreupel op die benen met HKO in de derde graad?
Er zijn meerdere factoren die meespelen inderdaad.
Heeft dokter van Muiswinkel hier uitgebreid onderzoek naar gedaan of is dat zijn mening? Dan kunnen we daar namenlijk dezelfde discussie over starten.
Bij mijn paard zit HKO absoluut niet in de familie, hij heeft het gekregen door een ongeluk dat hij gehad heeft waardoor er een gewricht vergroeid is in zijn rechter voorbeen. Een andere reden dus dan de meeste andere paarden. Maar ook hij ging anders lopen tijdens de les en clinic door Antoine. Alleen door een andere belasting een beter "evenwicht".
Ik vindt het jammer dat veel mensen hier blijkbaar niet aan willen terwijl het zoveel mensen helpt...ik kan hierdoor waarschijnlijk mijn paardje redden van de spuit.