Bitloos of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waarmee rijd je?

Met bit
73 (45%)
Zonder bit
28 (17%)
Met beide
61 (37%)

Totaal aantal stemmen: 162

Odysseus

Re: Bitloos of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:39

JoviBan schreef:
@Focussed: Wat raar dat je daar op aangesproken wordt. Waar bemoeien ze zich mee. Je spreekt hen toch ook niet aan op hun wel-bitgebruik?!

Tja.. ik vind het zelf ook behoorlijk vreemd, maar het gezag van de 'grote' is bij ons wel behoorlijk groot. Ik ben maar 15, een niet-goed-bij-z'n-hoofd-tiener, en de mensen van 40 denken vaak dat ze alles weten. Als ik mijn zegje wil doen is het al snel dat ik een grote mond heb...

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:41

Zonder bit.. Lachen
Nooit meer met bit.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:44

basisopleiding en wandelen meestal zonder, maar training met omdat ik vind dat je met een bit toch wel wat subtielere, fijnere hulpen kan geven...

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:47

ik rij met beide, maar net waar ik zin in heb....

t licht echt aan wat ik ga doen, ga ik rijden om te relaxen dan ga ik rustig zonder rijden... maar ga ik echt werken zeg maar dan kan je ervan uitgaan dat ik het bit in heb gedaan.

daarnaast hangt het ook van het paard af... als ik weet dat het paard zonder bit lekkerder loopt en ik heb de mogelijkheid om zonder te rijden zal ik dat ook zeker doen...

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:49

Focussed schreef:
JoviBan schreef:
@Focussed: Wat raar dat je daar op aangesproken wordt. Waar bemoeien ze zich mee. Je spreekt hen toch ook niet aan op hun wel-bitgebruik?!

Tja.. ik vind het zelf ook behoorlijk vreemd, maar het gezag van de 'grote' is bij ons wel behoorlijk groot. Ik ben maar 15, een niet-goed-bij-z'n-hoofd-tiener, en de mensen van 40 denken vaak dat ze alles weten. Als ik mijn zegje wil doen is het al snel dat ik een grote mond heb...

Gewoon scheit aan hebben! Ik was een tijdje terug ook zo dat ik me wat aantrok van wat iedereen tegen me zei, en heb ook een aantal rare opmerkingen gehad over bitloos rijden, maar als jij je er toch prettig bij voelt, blijf je toch gewoon zo rijden?

Tja, tenzij je het paard van iemand anders rijd, en diegene niet wil dat jij haar paard bitloos rijdt, dan moet je daar gewoon maar respect voor hebben (of misschien een ander bijrijdpaardje zoeken), maar als het gewoon buitenstaanders zijn, moet je ze maar gewoon laten kletsen. Jij weet wel beter Lachen

Oh, trouwens, ik kan een meroth-neusriem aanraden, als bitloos hoofdstel. Moet je maar op google zoeken! Lachen

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:55

Beide, op de manege mag je niet zonder bit rijden Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:49

Myukii schreef:
Waratje schreef:
Er zijn ook wetenschappelijke onderzoeken gedaan die aantonen dat de rug van een paard niet gemaakt is om erop te zitten. Trek dan ook daar je conclusie maar uit. Tong uitsteken
Ook is een paardenhoofd niet gemaakt om er een hoofdstel omheen te hangen, maar ondertussen kun je wel dingen maken, die zo goed mogelijk passend zijn. Waarom zou dat voor een bit dan niet kunnen en voor een hoofdstel, zadel, mentuig, etc. wèl?

En dat noem ik eigenlijk je kop in het zand steken. Huilen van het lachen Omdat eigenlijk álles wat wij doen met paarden, moeten we de dingen díé we kunnen verbeteren maar niet doen, omdat er toch nog genoeg andere slechte dingen zijn?

Tja, als iedereen zo denkt, wordt het nooit beter

Je mag van mij gerust vinden dat ik mijn kop in het zand steek, ik weet zelf beter Haha!
Er wordt heel veel verbeterd aan de pasvorm van bitten. Het niet willen zien dat die ontwikkeling gaande is, is ook een vorm van kop in het zand steken, maar van mij mag je. Tong uitsteken Bitloos is (net als met bit) echt niet zaligmakend, het kan in voorkomende gevallen de betere keuze zijn, maar dat kan net zo goed gelden voor een bepaald type bit. Het is mooi dat er meer mogelijkheden bekend worden en dat er door veel mensen meer wordt nagedacht over hoe ze de communicatie met hun paard vormgeven.
Ik heb zelf een aantal verschillende middelen uitgeprobeerd met mijn eigen paard en de meroth die jij aanprijst in je latere post is door ons beiden afgekeurd voor gebruik in deze combi. Dat zegt helemaal niets over de kwaliteiten van de meroth, alleen maar dat het voor deze combi niet fijn werkt. Waar we wel mee uit de voeten kunnen is een dubbel gebroken trensje voor bakwerk (precisie) en een touwhalstertje voor buitenritten. De hackamore vindt paard een k-streek, maar heeft wel een door mij beoogd effect: tempobeheersing in combinatie met rug- en achterhandbeheersing. Waarschijnlijk wordt dat dus geen gangbare optoming voor ons.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:57

Ik rij zonder bit! Dat gaat prima dus zie ik (voorlopig) het nut er niet van in om er een bit in te hangen Haha!

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:02

ik rij met bit, heb het eigenlijk nog nooit zonder geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:22

Ben vroeger ook aangesproken omdat ik bitloos reed. Kon mijn paard zijn neus wel breken en had absoluut geen controle over hem. Collega van mijn vader heeft dat even tegen mijn ouders gezegd die destijds er niet veel verstand van hadden. Ze zijn erg geschrokken en moest weer met bit rijden.

Ondertussen snappen ze het en vinden ze het allemaal wel goed. Bovendien vragen ze zich af waar ze zich destijds eigenlijk mee bemoeide.

Heb nu een bitloos hoofdstel gevonden waar cloud geweldig op loopt. Alles kan, hij loopt nagevelijk, wijken, galopswissels, parcoursje springen verzamelen, schijnovergangen. Alles wat met bit kon gaat net zo gedetaileert.

lOraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 10:10

Met bit. Zon paard heeft anders geen gevoel in ze mond dat voel je dan zo,

lil_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:54

Zonder bit, want hij reageerd nu veel beter dan met bit(waar hij altijd op zat te kauwen/bijten), hij was meer bezig
met zijn bit dan dat hij naar mij luisterde. Nu heeft hij zonder bit alle aandacht voor mij en gaat het rijden stukken
beter gelukkig Haha! .

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:40

kips schreef:
ma iig ik rij met bit want als ik zonder bit ga rijden kan ik der niet houden.. is ze iets te sterk nog voor...

Dat vind ik ook zo grappig dat paarden zoveel verschillen Haha! Ik kan mijn merrie veel moeilijker houden met bit. Maar dit heeft eigenlijk alles met mezelf te maken, omdat het heeeeel teovallig ook met mijn vorige verzorgpaard het geval was. Voor de wagen met bit is er niets aan de hand, erop durf ik niet buiten de bak te rijden zonder bit Bloos

Mijn merrie lijkt bitloos ook veel gevoeliger. Ik heb de teugels 9 van de 10 keer helemaal los dat er niets inwerkt, en ze luistert dan super naar zit en vooral naar benen qua sturen. Met bit is dat veel lastiger bij haar lijkt wel. Of nee, zeg ik het weer 'bij haar' maar dit heeft alles met mijn eigen houding te maken (en het niet vertrouwen van het bit).

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:09

ik rij met bit , aangezien ik op manegepony's rij mag ik niet zonder bit en ik denk niet dat het me op dit moment al gaat lukken om zonder bit te rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:12

Met bit.
Op de manege is met bit rijden verplicht, en op m'n verzorgpony doe ik het ook..
Toch lijkt me bitloos ook wel leuk, lijkt me ook paardvriendelijk. Ik zeg niet dat met bit niet paardvriendelijk is hoor, maar bitloos lijkt me op 1 of andere manier vriendelijker.
Als ik later nog 's een paardje krijg, zou ik ook wel willen overstappen op bitloos.. Lachen

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:44

ik reed vroeger altyd bitloos buiten,, maar mijn paard schrikt sins kort overal van en dan steekt ze der hoofd vooruit en blijft ze rennen en bokken tot je er af licht Boos! en dat is met bit al niet te doen,, en laat staan zonder bit.. want ze zet haar hoofd gewoon knijter hard naar vooren en gaat rennen Knipoog dus dan rij ik liever met bit sins 2 maanden,, maar daarvoor ging ik altyd zonder bit,.. dat reed voor mijn idee veel lekkerder,, veel vrijer gevoel,, als je buiten bent... *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:01

Is het dan niet beter om te onderzoeken waaròm ze zo schrikkerig is geworden.
Is ze bijv. van voer veranderd? Zit er ergens een blokkade in haar nek of hals? Dat soort dingen.
Lijkt me toch belangrijk om naar te kijken, ipv er 'dan maar weer een bit in te hangen'.

piposansjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:22

Ik rijd nu sinds 3 maanden bitloos met een hoofdstel van Dr. Cook. Dit bevalt super!!!!!!!!!!!! Ik wil nooit meer anders. Ik rijd er dressuur mee en ook buitenrijden doe ik ermee zonder enige moeite.