Buck 3 jarige voor het eerst onder het zadel. (meisje van 4!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne_

Re: Buck 3 jarige voor het eerst onder het zadel. (meisje van 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 07:42

ah echt omwijs schattig dat kleine meisje op buck!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 08:10

christafaas2 schreef:
jemig, wat geven jullie veel off-topic reacties... kan dat allemaal niet via pb???
het is een hele leuke combi!
Als een paard 3 is, wordt er altijd wel meteen op gereden en buck is al helemaal volgroeid, dus kan 2x in de week 10 min stappen met een kind van nog geen 20 kg makkelijk hoor...
Leuk hoor! Echt een leuke combi!

haha ik weet niet waar je dit vandaan heb maar shetten zijn laat bloeiers en groeien dus nog echt door na hun 3de..!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 08:13

Wat een schatjes allebei! Leuk ook die mini peesbeschermertjes Haha! !

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 08:15

hij heeft ook strijkklappen maar die heeft hij hierbij niet nodig Lachen

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 08:20

prachtig gezicht,
hier loopt een combinatie , dat nog erg veel plezier aan elkaar gaat beleven.

geniet ervan!!

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 08:47

Ziet er schattig uit Knipoog

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 09:34

liannes dat zeker!
tinka bedankt

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:55

Haha wat lief Lovers
Wat voor zadel heb je er nou op? Die is toch niet van jezelf?

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:57

Waauw wat goed zeg!
Ziet er echt schattig uit, en ze is voorlopig nog niet te groot voor hem Haha!

RoughRebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:59

Buck is en blijft een toppertje! Leuk dat je zo'n klein meisje hebt gevonden! Nog heel veel plezier zo hoor! Erg leuk!

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:01

heej,

wilde even zeggen wat een geweldige combinatie! Haha! daar mogen jullie beide trots op wezen! (moeder op haar dochter en jij op je kleine buck)

ik heb zelf ook een shet van 80 cm en heb een pinokkio zadel van 10 inch deze ligt op mijn pony goed. ik denk dat je dat zadeltje op hem moet nemen. deze is iets te groot.

je hoofdstelletje zou ik ook goed naar kijken en zo mogelijk aanpassen. want dit is niet lekker voor je pony.

ik weet hoe moeilijk het is om goede en passende spulletjes te kopen voor je shet, maar als je goed zoekt is het te vinden.

mijn compliment iig voor de veiligheidsmaatregelingen die jullie getroffen hebben! echt super.

toen ik las voor het eerst onder het zadel enzovoorts dacht ik even zo van huh heb je hem niet eerst laten wennen aan het zadeltje maar begrijp nu dat wel gedaan is! goed zo!

voor de rest zou ik zeggen veel plezier en ga zo door maar doe rustig aan! probeer het ruitertje gelijk te leren hoe ze haar beentjes moet houden (Stil) en hoe ze haar handjes moet houden, dan zal ze een heel goed ruitertje worden! jong geleerd is oud gedaan! maar doe met beide rustig aan zodat het voor beide leuk blijft.

een dingetje wat ik wel jammer vind is dat je niet langer hebt kunnen wachten met het beleren van je pony voor de wagen en het beleren onder het zadel. hij moet nog een heel stuk 'groeien' in de spieren enz. laat hem uitgroeien voordat je te fanatiek wordt met heel zijn training.. zodat je langer plezier van hem hebt later!

wel knap dat je zo'n klein meisje gevonden hebt, zijn zeldzaam, die op mijn pony rijd is er bijna uitgegroeid, Verdrietig

melis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:02

aah wat lief Bloos
Die laatste foto daar lijkt jou shet echt op die van my Vork

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 10:12

wow lang bericht !! maar dankjewel.
en naar het zadeltje zal ik even kijken
ik heb zelf wel een pinokkio ik ga even kijken of die beter licht, en dan zal ik wel een fototje maken. en welke beter is gebruiken Lachen

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:42

haha schrok er zelf ook van, maar misschien heb je er wat aan. vind namelijk dat je het goed doet, alleen dat je op een aantal dingentjes moet letten. en dan krijg je een heel verhaal Bloos

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 10:46

haha ach opbouwend commentaar is wel goed. Lachen

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:48

je moet en kan van elkaar leren toch? Knipoog

en pas maar op straks kom ik je ruitertje inpikken Cool , mijne is er namelijk bijna uitgegroeid Knipoog

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 10:51

haha gelukkig woon jij iets verder weg Haha!

Chiara is echt een schatje. als het aan haar licht ging ze nu al wedstrijden rijden of met haar eigen pony het bos in ect.
en dat is pas 4 dat word wat later. Lachen

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:57

haha ja jammer genoeg Huilen

haha echt super! mijne is pas voor het eerste een onderlinge gestart (meisje is 7). ging wel aardig alleen mijn pony was afgeleid, is een hengstje (overigens erg braaf) alleen er liepen zoveel andere pony;s dat hij het niet aankon. maar het is zo leuk iedereen vond hun samen helemaal geweldig en aanmoedigen enzo! het ziet er gewoon ook gaaf uit zo'n kleine pony met zo'n klein meisje er op Haha!

ga trouwens lichtelijk off topic.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:04

dank je lot dat je chiara een schatje vind.
(wacht maar tot ze j egoed kent haha)
wij vinden buck ook echt een schat hij doet geen stap verkeert.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 11:07

Buck is erg braaf. hij heeft ook nooit een stap verkeerd gezet voor de sulky. echt een lieverd.

en chiara tja, ik denk dat ze naar jou zoiezo anders is, maar jij bent haar moeder. dat is logish. Haha!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:10

haha wacht jij maar af tot ze je goed kent en los komt.
nu fluistert ze nog in mijn oor wat ze wil straks niet meer haha.
het is een echte meid en een lekkere kattekop.
over een paar weken gaat ze met jou mee en zegt blijf jij maar daar mama ik ga wel met lot mee.
let op mijn woorden ik krijg gelijk

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 11:13

Haha Lovers

kun je beter hebben, dan eentje die niets zegt Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:07

christafaas2 schreef:
jemig, wat geven jullie veel off-topic reacties... kan dat allemaal niet via pb???
het is een hele leuke combi!
Als een paard 3 is, wordt er altijd wel meteen op gereden en buck is al helemaal volgroeid, dus kan 2x in de week 10 min stappen met een kind van nog geen 20 kg makkelijk hoor...
Leuk hoor! Echt een leuke combi!

niet dus. hier nog maar weer eens:

Citaat:
Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.
De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen (eerste botje boven het hoefbeen)

Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen (tweede botje boven het hoefbeen)

8 maanden - 1,5 jaar: pijpbeen (die kennen we allemaal)

1,5 - 2,5 jaar: voorknie

2 - 2,5 jaar: radius-ulna (de 'onderarm', het bot tussen voorknie en elleboog, en het bot van de elleboog zelf)

2,5 - 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia (bot van de elleboog, Femur is het dijbeen, het bot boven de knie van het paard)

3 - 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur (humerus is de bovenarm, en dus de onderkant van het dijbeen)

3 - 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

3,5 - 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad en de bovenste halswervels.

vanaf 4-jarige leeftijd begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia (Fibula = 'kuitbeen', tussen het spronggewricht en de knie, Tibia = het scheenbeen, zelfde plaats als Fibula) . Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

en het allerlaatste - de wervelkolom.
Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden op z'n vroegst gesloten op 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8e jaar.

er zijn drie redenen om de rug niet vroegtijdig te belasten:
1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.
2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.
3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

Eén van de standaardreacties die je waarschijnlijk krijgt van ongelovige mensen die 'al jààààren in het vak zitten' is: 'Hoe kan het dan dat m'n paard op 2 jaar ruim oud genoeg is om te dekken, maar niet oud genoeg om te rijden?' Simpel: omdat skeletrijpheid in zowat elke andere soort gewervelde dieren later is dan sexuele rijpheid. Denk maar aan een menselijke jongen van 14. Daarbij, moest de ongelovige Thomas écht iets weten van paarden fokken, dan zou hij weten dat het sperma van een tweejarige veel minder zaadcellen telt (bovendien van mindere kwaliteit) dan die van een volwassen hengst - zelfs de teelballen bereiken pas hun uiteindelijke grootte op zes jaar.

buck is dus allesbehalve uitgegroeid, dit schema is een gemiddelde, en het is algemeen bekend dat paarden van een zwaarder type (natuurpaardjes, ijslanders, shetten, haf, fjord) over het algemeen nog later uitgroeien. dat wil niet zeggen dat het dier voor die tijd niets mag, maar wel met beleid. met 2,5 al mennen, voor het derde jaar longeren en laten berijden, is imo not done. een keer een ruitertje erop, prima, maar longeren, en alle voorbereidingen die eraan vooraf gegaan zijn, het mennen... dat is niet alleen onverstandig, maar het jammere is dat de pony er straks onder lijdt, en laar dat nou juist degene zijn die er niks aan kan doen, niks van weet en niks van kan zeggen.

maar goed, the bottom line: deze pony is allesbehalve uitgegroeid!

_xLarax_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:53

ahh wat een schatje, leuk zadeltje heb je ook!!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:57

hallo

hier mama van chiara dit had ik niet verwacht.
dacht leuk chiara op buck en dan op bokt en dan komt er zoveel commentaar.
chiara heeft nu 1 keer op buckt gereden(gestapt)
is dit nu zo erg of het alles erom heen .
ik vraag niet zelf om commentaar alleen om uit leg.
ik snap er echt niks van .
doe ik het nou fout