Hemingway @ dressuur les.. Beware; slof!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

obiwan

Re: Hemingway @ dressuur les.. Beware; slof!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 08:24

Citaat:
Ohja, en voor sommige nog, gefeliciteerd! ik heb zitten huilen!

met zelfmedelijden begin je niets hoor... Niemand, maar dan ook niemand heeft de bedoeling gehad om jóu aan het huilen te maken. Dit is geen persoonlijke aanval, maar een schreeuw om aandacht voor je paard.

In plaats van nu alleen aan jezelf te denken en jezelf zielig en aangesproken te voelen vanwege al het commentaar, kan je ook aan je paard denken, die al die tijd al op een vreselijke manier wordt "aangesproken" (gereden dus).
Er zijn ontzettend veel goede tips al gegeven, maar vanwege je eigen trots zet je die opzij alszijnde dat die mensen het paard niet kennen en jij het beter weet. Denk nou eens aan je paard ipv aan jezelf!
Gooi al die hulpmiddelen er vanaf en ga eens lekker het bos in ofzo! Vraag of je instructrice desnoods met haar paard meegaat en maak een lekkere buitenrit. Even rust in paard zijn hoofd en even geen getrek in zijn mond.
Tuurlijk had je zelf ook al gezien dat je wat streng met je hand was, maar doe daar dan wat aan! Het lijkt nu alsof je door het commentaar alleen maar gesterkt word om "toch lekker" met slof, sporen en al te rijden.
Als je echt trots op jezelf wilt zijn, ga je de volgende keer dat je rijd lekker met los ontspannen teugel rijden en laat je iedereen dáar foto's van zien. Dan zijn wij ook trots op je, want dan doe je wat goed is voor je paard en niet wat goed is voor jezelf.

...Waar de kennis van de ruiter stopt, begin de grofheid....

p.s.
en nou niet denken dat dit weer een persoonlijke aanval is, je bent oud genoeg om te begrijpen wat ik (en de rest) met ons commentaar bedoelen, en nu is het aan jou om er daadwerkelijk verandering in te gaan brengen. Als je het niet eens bent met de manier waarop jou instructrice je wat laat doen, kan je dat gewoon zeggen. Zij kan het paard misschien in die oefeneningen rijden, maar ze moet niet denken dat dat bij en ander ook gelijk werkt.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 08:32

Mooi gezegd obiwan!

en ik zou een andere instructrise zoeken,iig eentje die jou en je paard wel begrijpt.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 08:36

Ik zie dit topic nog maar net en heb niet alle reacties gelezen maar ik kan niet begrijpen dat jij met slof rijd terwijl je niet eens de basis beheerst.
Ik vind het eerlijk gezegd niet erg vriendelijk ogen en heb met je paard te doen.
Ga in godsnaam een andere instructrice zoeken en haal direct die slof eraf.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:01

Reggs, altijd rot om reacties te krijgen die niet echt positief zijn. Je plaatst rijfoto's immers om wat van te leren, maar toch ook wel uit een zekere trots. En dan is het wel even slikken als mensen die trots niet delen. Maar wees eerlijk, had je echt iets anders verwacht? Zelfs ik met mijn beperkte rijkunsten zie nog wel dat dit niet helemaal lekker gaat.

Jij zegt dat jij je paard op jouw manier los door zijn lijf kan laten lopen. Mischien is het een idee om daar dan eens foto's van te laten zien? Dus van je paard als ie lekker los en ontspannen is.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:10

Ik heb ook niet alle berichten gelezen maar wel een heel groot deel. Ik heb zelf ook een pony die 1 jaar lang heeft stilgestaan en die ook niet nageeflijk was te rijden en super vast houd maar ik heb hem alleen gelongeerd met een slof(die los hangt maar net een klein beetje druk geeft als ze echt sterre gaat kijken)maar ik zal er nooit mee gaan rijden voor dit soort redenen. Je moet helemaal gaan beginnen bij de basis en ik zelf heb nu even geen les omdat iedereen mij op de ponyclub raar aankeek wat voor pony ik had gekocht(was verwaarloosd). Maar nu heb ik sinds 1,5 week een dubbel gebroken bitje gekocht(€15,- NIEUW!) en ze begint nu echt lekker ontspannen te lopen en ik rijd alleen rechte lijnen,voltes,gebroken lijnen en meer niet omdat ze eerst maar eens ontspannen moet gaan worden en op eigen benen moet gaan lopen en dan kan je paard wel alle knopjes beheersen maar ik heb ook een ZZ licht paard gehad en daar ben ik mee op de basis begonnen want hij kon het wel,degene die erop zat kon het wel maar ik KAN het niet! Het zijn super fijne leerpaarden maar als het niveau van dat paard uberhaupt zo hoog is snap ik niet dat er met een slof moet worden gereden. Dus zoek asjeblieft een andere instructrice of vertel haar dat je alleen met de basis wil bezig zijn en die travers en SB zijn niet de enigste manier om een paard los te krijgen.
Veel succes er nog mee en onthoud wat andere bokkers hebben gezegd en kies het beste voor jezelf en niet voor je instructrice!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:21

meid het is heel jammer dat je helemaal niets aanneemt, als jij beweert dat je enkel met BS en travers e.d. je paard los krijgt, dat geeft eigenlijk wel heel sterk aan hoe onervaren je bent. Als je niets weet van losrijden.. dan denk ik ..oef..! en dan zo bezig zijn. Je bent niet verplicht de adviezen aan te nemen, maar besef wel dat je nooit verder zult komen en dat je dan nooit een goed amazone word met een goeie basis, je zult blijven steken in deze fouten en het paard zal nooit lekker lopen..

jammer dat je het niet aanneemt want we bedoelen het allemaal goed.. voor zowel jou als je paard.
en dat jouw instructrise bevoegd is om les te geven is voor mij een heus raadsel..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:30

Ik heb ook een paard dat niet zo heel los van zichzelf is. Wij moesten opbouwen na een hele periode van stilstand. Ben nu ruim een half jaar weer fanatiek bezig, heb elke week les en heb nog geen pas travers gereden hoor! (paard is/was M2 niveau).

Ik begrijp wel dat je trots bent op je paard, ik vind hem ook prachtig, maar het ziet er inderdaad niet uit of je echt helemaal toe bent aan die oefeningen.

De basis moet toch bevestigd zijn voordat je uberhaupt zo'n oefening KUNT rijden? Anders kan ie toch niet nageeflijk blijven tijdens bijvoorbeeld travers/schouderbinnenwaarts?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:51

Heel erg mooi paard, waar je ook heel ver mee kan komen!
Maar ben het eens met de anderen, dat het veel belangrijker is om netjes vanaf de basis te beginnen en uiteindelijk bij deze oefeningen uit te komen en deze correct en netjes uit te voeren, dan een slof om te doen en meteen maar oefeningen gaan doen zonder dat je er klaar voor bent.
Slof eraf en een andere instructrice!

amsolusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:00

Mag ik vragen wie jou instructrice is op de foto's?
Volgens mij is ze vorige week naar een pony komen kijken bij ons. ze had een hele mooie manege in het bos ( met allemaal dure villa's enzo eromheen).

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 10:49

Kath_ schreef:
Mijn paard is voordat ze van mij was regelmatig met slof gereden, en ook vrij streng.
Ik heb nooit met slof gereden, en ja in het begin loopt je paard ''minder fijn'' dan dat je gewend bent.. maar uiteindelijk bereik je op de lange termijn veel meer!

En je verwees naar foto's in je profiel, en daar spring je zelfs met slof..
Ik zou de slof eraf halen en beginnen alsof je een paard aan het inrijden bent..

eeuh, nee hoor dat is een martingaal

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:59

Ik denk dat je voornamelijk je voordel moet doen met hjet commententaat. De dingen waar je wat ana hebt daar ga je mee aan de slag en de rest leg je nast jezelf neer.

Maar ik denkt toch echt dar de meesten hier op Bokt liever een B paard netjes overde rug en mooi nagefelijk zien lopen dan dit.
Ik geloof best dat het paard het kan, en dat het een heel erg goed paard is. Maar ik kan aan jou gewichtshulpen en handen alleen al zien dat het paard neit van achter uit gereden maar alleen aan de voorkant.

Daar zijn wij heilige bokkers nou eenkeer soms redelijk fel op tegen.

Ik zou je een knappere ruiter vinden als je dit paard zonder slof mooi rond de bak door stuurt netjes op stelling en buiging en mooi op het achterbeen, dan deze moeilijke oefeningen bijna allemaal verkeerd.

Een paarfd aan een slof wat Z oefeningen laten doen is niet knap, een paard lekker aan het lopen krijgen van achter tot voor wel.

Marriiel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:08

Oke de slof daar ben ik tegen, de manier waarop je hem gebruikt helemaal.. En als je paard nog niet eens lekker ontspannen laag kan blijven, waarom ga je dan pirouettes doen? Sprry maar ik snap het echt niet..

Het is trouwens wel een leuk paard!

P.S. Misschien is een keer les van iemand anders een goed idee, iemand anders heeft er misschien weer een hele andere kijk op en kan je er misschien wel verder mee helpen!
Laatst bijgewerkt door Marriiel_ op 20-04-07 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:08

Ik ga helemaal mee met (bijna) alles wat hier gezegd is... Zal geen overbodige dingen herhalen. Behalve dat je naar mijn mening best een passend bit voor 'm kunt kopen. Ze zijn helemaal niet zo duur en jij rijdt er toch ook op voor niks? Dan kun je er zelf toch ook wel wat voor doen?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:09

Wat knap dat je je paard allerlij kunstjes aan hebt geleerd. Helaas heeft het weinig met de oefeningen te maken waar jij ze naar vernoemd.
Ik zal er als ik jou was voor zorgen dat je een andere instructrice krijgt die weet in welke volgorde je een paard dingen leert. Zelf zou ik beginnen met rechtgerichtheid nagevelijkheid en jou houding.

Dat je al die oefeningen laat zien neem ik jou niet kwalijk, maar degene die jou les staat te geven zou een andere hobby moeten kiezen. Nagelbijten / Gniffelen

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:13

Natasja91 schreef:
Aparte instructrice heb jij..

Als je het al instructie kan noemen op deze manier? Bloos

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:19

KiWiKo schreef:
WAT een SUPERBRAAF paard, zou er heel zuinig op zijn

Idd, een beetje paard met karakter had allang tegen jou gezegd, zo en nu ga jij maar eens op de grond liggen, ik ga de wei in Doei! .

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:20

trisca schreef:
Wat knap dat je je paard allerlij kunstjes aan hebt geleerd. Helaas heeft het weinig met de oefeningen te maken waar jij ze naar vernoemd.
Ik zal er als ik jou was voor zorgen dat je een andere instructrice krijgt die weet in welke volgorde je een paard dingen leert. Zelf zou ik beginnen met rechtgerichtheid nagevelijkheid en jou houding.

Dat je al die oefeningen laat zien neem ik jou niet kwalijk, maar degene die jou les staat te geven zou een andere hobby moeten kiezen. Nagelbijten / Gniffelen

Volgens mij kende het paard ze al en probeert zij de knopjes in te drukken Haha!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:30

Ik vind dat er best hard gereageerd is, maar het grootste deel van de bokkers heeft wel gelijk. Ik heb ook niet heel het topic gelezen maar ik vind dat er mist aan tips hoe je je paard los kan rijden. Begin bij het begin: Jij legt je been aan en hij zakt in. Dat krijg je door veel te schakelen en tempocontrole te krijgen. Bovendien hou je tijdens het schakelen gelijke druk op beide teugels(niet trekken, gewoon als een soort van elastiekje aan zijn mond. Hou constant een klein beetje druk, dan heeft hij iets om naar toe te lopen). Als mijn pony vast is, die ook die oefeningetjes kan, rij ik ook alleen maar met mijn been naar mijn hand toe. Als hij inzakt dan pas kun je verder... Dat kan dus betekenen dat jij de komende tijd niets anders doet dan voltes rijden en lange zijdes rijden... Is niet erg als je je doel maar voor ogen houd! Zometeen als je verder kan en hij dus lekker inzakt is die tijd saai voltes rijden en schakelen het dubbel en dwars waard geweest!

Je schrijft ook dat tijdens de pirouette 3 passen goed zet en dan zijn hoofd eruit slaat. Dit is een teken dat het niet helemaal goed zit bij de basis. Overigens en dat is dan weer mijn mening zou ik travers ook even laten voor wat het is. Ik heb de trainingswaarde van een travers nog niet ontdekt. Je zou bijvoorbeeld wel de volte kunnen sluiten en dan de achterhand iets naar binnen kunnen plaatsen om hem makkelijker te laten sluiten.

Overigens is jouw paard heel braaf (dat zeg je zelf ook). Juist bij deze paarden moet je op andere tekens letten als het niet allemaal lekker loopt. Het eruit slaan van zijn hoofd en dergelijke is wederom een teken dat jullie een paar stapjes terug moeten zetten.

Bovendien ben ik het hier mee eens:
Riant schreef:
Een paard aan een slof wat Z oefeningen laten doen is niet knap, een paard lekker aan het lopen krijgen van achter tot voor wel.

Ik zeg dit niet om aan te vallen, alleen om te helpen. Ik vind het een heel leuk paard! Misschien is dit topic niet leuk maar opent het je wel de ogen. Ik weet zeker dat als jij zometeen lekker kan rijden zonder de slof en dat als hij lekker inzakt het rijden ineens veeeeel leuker word. Jouw paard gaat dan lekker meewerken zonder de hele tijd zich eruit te willen drukken. Vind ik altijd ideaal! Lachen En als je dan een topic opent met alle mooie foto's dan heb je bokt mooi het tegendeel bewezen!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:33

Ik ga ook met Sophie boven mij. Ik ga niet herhalen wat hier allemaal gezegd is. Ben het hier eigenlijk over het algemeen mee eens.
Je zegt dat je paard los word door het rijden van SB en travers en dergelijke. Dat zijn oefeningen die stelling en buiging vereisen en inderdaad daar wordt een paard los van! Helemaal met je eens. Alleen is het voor jou op het moment nog niet mogelijk om op een rechte lijn een goede SB te rijden.
Probeer het op een volte, hoofd een beetje naar binnen, goed je binnenbeen erbij, hoofd een beetje naar buiten, zodat hij eerst los word in die kaak. Daarna kun je door je handen iets naar beneden te plaatsen je hele paard ronder maken, wat je ook een beetje bereikt met SB ed.
Ik kan zelf ook geen SB en travers rijden, maar mijn instructeur heeft me geleerd om het op een manier te doen dat je hetzelfde effect bereikt maar dan in oefeningen die ik ook beheers zoals een volte rijden! Dat kan jij ook en ik weet zeker dat jij een heel leuk paard onder je kont hebt.
Ik hoop echt dat je er wat aan gaat doen en inziet dat Bokt het echt goed met jou en je paard meent en het plezier in het rijden voor je en voor je paard wil vergroten.

Ish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:05

Ik ben het eens met het meeste wat in dit topic gezegd is, maar ik denk wel dat ze het nu wel weet. Er mag zeker gezegd worden hoe ze het beter kan aanpakken, maar het is aan haar om er verder iets mee te doen.
Natuurlijk is het niet leuk om iemand zo met zijn paard om zien te gaan, maar ik denk dat er nog vele ergere dingen gebeuren waar vele niets vanaf weten..

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:09

vraag me alleen af of reggs dit nog wel leest?

Ze is vanmiddag nog geweest..
wel jammer dat ze niet meer reageert..

Ik hoop iig dat je er je voordeel mee doet, meid! Het komt allemaal best wel goed, weet ik zeker!
Maar er moet gewoon wel wat werk gedaan worden,,dat geeft toch ook helemaal niet?
Aan je motivatie zal het niet liggen!
Nogmaals: commentaar komt vanuit een goede bedoeling! Ach gut

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:10

tja, waarschijnlijk wist je van te voren dat dit 'zo'n' topic zou worden. Ben het met alle reacties eens. Dat je slof erom zit heb ik geen problemen mee, maar hoe die dan vervolgens word gebruikt en hoe je er zelf aan zit te trekken vind ik wel een probleem. Dan ook nog een 'wannabee' appyement enz rijden vind ik helemaal not-done. Ga lekker voltes rijden zónder slof, word ie ook los van hoor...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:12

KiWiKo schreef:
Dit is een superfijn leerpaard, dier is geduldig, vergeeft fouten.... en alle knoppen zitten erop.

Hier kan je heel veel van leren, maar je moet toch echt bij de basis beginnen

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ja Neem uitgebreid de tijd, je kan nou eenmaal niet op een leerpaard stappen en er meteen alle oefeningen uitknallen als je daar zelf nog niet aan toe bent. Vanwaar de haast? Lachen Ik snap ook niet zo goed waarom TS zich zo aangevallen voelt. In mijn ogen wordt er heel netjes en duidelijk uitgelegd wat de problemen zijn en hoe dat opgelost zou kunnen worden. Ik zou zeggen: doe er wat mee. Lachen En als jouw instructrice liever dit soort kunstjes uit wil halen dan jou goed de basis onder de knie te laten krijgen, zou je misschien eens je licht op moeten steken bij iemand anders. Goede begeleiding is goud waard.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:13

MissJ schreef:
KiWiKo schreef:
Dit is een superfijn leerpaard, dier is geduldig, vergeeft fouten.... en alle knoppen zitten erop.

Hier kan je heel veel van leren, maar je moet toch echt bij de basis beginnen

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ja Neem uitgebreid de tijd, je kan nou eenmaal niet op een leerpaard stappen en er meteen alle oefeningen uitknallen als je daar zelf nog niet aan toe bent. Vanwaar de haast? Lachen Ik snap ook niet zo goed waarom TS zich zo aangevallen voelt. In mijn ogen wordt er heel netjes en duidelijk uitgelegd wat de problemen zijn en hoe dat opgelost zou kunnen worden. Ik zou zeggen: doe er wat mee. Lachen En als jouw instructrice liever dit soort kunstjes uit wil halen dan jou goed de basis onder de knie te laten krijgen, zou je misschien eens je licht op moeten steken bij iemand anders. Goede begeleiding is goud waard.

Helemaal niets meer aan toe te voegen!!

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:14

Ik heb naar aanleiding van alle reacties de foto's nogmaals bekeken, maar het is toch wel ernstig, hoor.
Haar hand is niet eens streng, die is gewoon kei- en keihard, en dat in combinatie met een superstrak aangetrokken slofteugel !
En het beengebruik van de amazone is ook grof te noemen, meermaals zie je haar hard inkomen met haar spoor.
En die "instructrice" lacht ! Alsof het de kampbeul is in een martelingskamp ! Bizar.