wanneer kan je goed rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max1

Re: wanneer kan je goed rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:15

'goed rijden' is inderdaad een breed begrip....

beetje naief om te denken dat alleen mensen boven een bepaald wedstrijdniveau goed kunnen rijden. ik vind het niks om trots op te zijn als je een paard op vroege leeftijd naar hoog niveau hebt gereden, waardoor hij op zn 12e (of eerder) volledig kapot is.... in tegenstelling juist...
maar voor zover ik zie gebeurd dit nog steeds te vaak. mensen die alles doen om anderen de ogen uit te steken met hun jonge 'talentvolle' (lees: in de krul getrokken, onnatuurlijk bewerkte) dier...

we kunnen ons ook nog afvragen of wij uberhaupt de term 'goed' mogen gebruiken, aangezien alles wat wij mensen met ons dier doen, toch 'enigszins' onder dwang van onze kant gaat...
het rijden is daarom denk ik eerder 'acceptabel'.... en dan wel wanneer zowel jij, als je paard het niet als een nare gebeurtenis ervaart... Knipoog

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:48

Ik heb nu een heel lastig paard, en velen zeggen ook tegen mij als je deze helemaal onder de knie hebt dat ze alles voor je wil doen kan je ieder paard rijden.
Ik heb nu al ontzettend veel van haar geleerd maar ik kan loop nog steeds tegen probleempjes aan, en als ik die na een tijdje heb opgelost heb ik weer wat geleerd en ik denk dat je zo een goede ruiter/amazone wordt, door veel te oefenen en tegen problemen aan durft te lopen en die niet uit de weg tegaan. en doorzettings vermogen hebben!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:52

KiWiKo schreef:
je kan pas goed rijden als je, je ervan bewust bent dat je er nog helemaal niks van kan

Da's een mooie en nog waar ook!
In principe is goed rijden denk ik dat een paard rustig en ontspannen bij je loopt, dat je een leider voor je paard kunt zijn die hij/zij kan vertrouwen, dat je een beetje stevig in het zadel zit en dat je een prettige ruiter bent voor je paard, maar wel consequent.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:52

goed is een relatief begrip. Paardrijden dat is neit van wel of niet kunnen, dat is een proces voor heel je leven. zelfs piet raymakers, jeroen dubbeldam etc etc hebben nog rijtechnische bemerkingen! maar die leren ook elke dag net als elke andere ruiter. ik vind dat je goed rijdt als je hiervoor open staat je kan aanpassen aan ELK paard en niet dat van alleen je eigen paard.

Roos91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:26

Wanneer je je paard onder controle hebt. Daar zit dus ook vertrouwen enzovoort in.
Aan de teugel lopen vind ik iets, wat een paard doet wanneer het kan ontspannen in de rug, etc.
Ik vind dus aan de teugel lopen er ook bij horen.