Ik @ work op Topsportfjord.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xMargot

Re: Ik @ work op Topsportfjord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:29

ik vind sommig commentaar nogal overdreven moet ik zeggen
ik snap best dat je het moeilijk vind om iets af te leren wat er al zo lang in zit, heb ik zelf ook moeite mee. Het maakt niets uit of hij Z loopt of niet, dan lopen ze heus niet zomaar in de krul. Ik vind dat je netjes rijd! ik heb foto's op je profiel gezien en daar zaten ook hele nette handen foto's tussen.
veel plezier er nog mee, en oefen ze!

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:57

Ik vind het er niet slecht uitzien en met goede begeleiding zal het enkel en alleen maar beter worden.
Het is werkelijk onzin dat een Z paard makkelijk te rijden zou zijn. Ik wil wel een keertje zien hoe jullie het er zouden van terechtbrengen als je op Taco zou rijden. Ieder paard heeft zijn eigen karakter, maar omdat ze Z zijn, wil dat niet zeggen dat ze makkelijk zijn . Pure onzin wordt hier dus geschreven door sommige Bloos .

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:00

Joh, veel plezier met Taco.. Knipoog
En of een paard nou wel of niet Z is geweest
zegt niet dat iedereen er zomaar mee
weg kan rijden!!!
Gewoon lekker blijven oefenen, en goed
les nemen!! Kom je er echt wel.. Cool

En tja je vraagt of mensen je willen beoordelen
en dat doen ze dan ook.. De een wat harder
dan de ander... Tong uitsteken

Ik zeg gewoon: blijf plezier houden samen,
dan komt het vanzelf goed!! Haha! en veel succes
op jullie wedstrijden!!!

Ook mijn pony is Z (ja met mij), echter loopt elke dag in kinder lesjes (soms ook met volwassenen, beginner of gevorderd...) en de een rijdt zo weg op mijn paardje, en bij de ander doet ie braaf
halt, stap, draf, galop bochten etc.. maar zal echt
niet spontaan in de krul gaan lopen.. en zijn
beentjes onder zijn gatje vandaan gaan rennen
omdat ie toevallig Z is... Loopt meestal
heerlijk relaxt met d'r neusje in de wind soort
van vertraagt.. maar doet dan wel al het gevraagde.... (kids allang blij...) op zij gemakkie...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 02:13

Mik_ schreef:
Ik vind het heel gaaf voor je dat je op zo'n paard mag rijden!

Pharagirlke, ik sta te kijken van jouw opmerking, jij zou toch beter moeten weten.

Een paard dat door een Z ruiter naar het Z is gereden, dan kun je toch niet verwachten van een meisje dat net begint dat ze hem ook op dat niveau kan rijden? Gewoonweg omdat ze zelf niet op dat niveau zit...

Lijkt me vrij logisch nietwaar?!

Oh en waarom dan? Verward

Met mijn pony kan iedereen weg rijden als ze mijn instructies opvolgen hoor. Ook een B ruiter! Met mijn paard nog niet maar die is dan ook nog niet echt door gereden. Maar op die pony durf ik vrijwel iedereen te zetten, en die heeft zeker wel pit en karakter! Knipoog

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:13

Maar ook een beginner die zelf nog niet op een niveau zit dat ze bjivoorbeeld nog geen goeie evenwicht en houding heeft? Dat kán gewoon niet.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:23

nee, maar dan ligt het dus wél aan de ruiter en niet aan het paard Knipoog en dan is het commentaar toch terecht?
als ze op een b-paard had gezeten had ze toch ook hetzelfde commentaar gekregen...
Verder hartstikke leuk dat ze op taco rijdt, kan ze alleen maar heel veel van leren.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:28

Ik denk dat de TS vaak genoeg gezegd heeft dat ze nog veel te leren heeft en dus niet perfect rijdt Knipoog . Dus al die commentaar op dat het paard niet goed genoeg loopt voor een Z paard is echt onnodig. De meeste die hier commentaar geven, rijden toch ook niet 100% perfect? En maken dus toch ook fouten als ze op een verder opgeleerd paard zouden rijden.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:30

We hebben ook nergens gezegd dat het niet aan de ruiter ligt Knipoog
Maar in dit geval ligt het ook echt deels aan het paard.
Kan me voorstellen dat sommige mensen denken dat dit onzin is maar degene die Taco kennen weten dat dit wel degelijk waar is.

Fieke heeft haar fout zelf allang aangegeven en vind tips helemaal niet erg, daar kan ze juist iets mee.
Maar alleen de opmerking dat ze haar teugels aan haar singel moet knopen en dat ze haar handen te laag zet is niet echt opbouwend commentaar.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:37

dat begrijp ik (zou het zelf ook niet echt leuk vinden om zo'n reactie te krijgen als ik foto's zou plaatsen) maar het is wel iets waar iig echt aan gewerkt moet worden (en gelukkig gebeurt dit ook Lachen )
maar wat je zelf al zei, dat taco op de buitenteugel nageeflijk wordt, lijkt me geen 'raar' knopje, dus die moet toch best te vinden zijn... Rijdt ze hem al lang trouwens? Ze moeten natuurlijk nog aan elkaar wennen, en ik ben benieuwd van foto's als ze wat verder zijn.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:07

Kit_for_ever schreef:
Elaine schreef:
Ik moest eerlijk gezegd even slikken toen ik de fotos zag.
Een paard moet naar beneden lopen omdat hij ontspannen is en jouw hand het prettig maakt voor hem om daar te lopen.

Probeer je minder te concentreren op de krul en meer op de ontspanning.

Overigens heeft niemand gezegd dat je op een Z paard gelijk weg moet kunnen rijden, dat is bullshit. Maar van een Z paard mag je toch inmiddels wel aannemen dat hij netjes is aangeren en dus gemakkelijk ontspannen is te krijgen dan een groentje Knipoog

Volledig mee eens! Paard hoeft echt niet makkelijk te zijn, maar idd de basis moet wel zodanig zijn bij een Z paard dat er met kleine hulpen, die een beginner kan maken, het paard er fijn doorheen krijgt. Dat hoeft niet in de oprichting etc, maar wel de ontspanning. Fijn verder oefenen!

Als je net begint met rijden (of als je nog een beginner bent) ontbreekt het gevoel nog wel eens he, het is niet even een knopje indrukken en hoppa! Hij loopt nageeflijk! Het is een kwestie van temperament van het paard, nageeflijkheid van het paard, je houding en zit, je handhulpen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Om een paard nageeflijk te kunnen rijden moet je gevoel ontwikkelen voor dat paard. Ieder paard is anders en je moet dat leren aanvoelen. Je moet veel dingen tegelijk doen en het is net als met autorijden: als het nog geen automatisme is bestaan die hulpen uit allemaal afzonderlijke delen waar je allemaal afzonderlijk nog aandacht aan moet besteden. Als je al veel ervaring hebt zul je je snel aan het paard kunnen aanpassen en kun je zelf alle trucen uit de kast halen die je kent. Als je die ervaring en dat gevoel nog niet hebt, dan moet je dat LEREN. En daar is de amazone nu mee bezig. Natuurlijk kun je verwachten dat je commentaar krijgt op foto's, maar de meeste mensen hier doen net alsof het even een knopje indrukken is en huppa! Ik zou zeggen: ga er zelf maar even op zitten. En nu wordt er gesuggereerd dat een verder doorgereden paard per definitie makkelijk nageeflijk te rijden is. Als dat niet zo is ligt het vaak aan de manier van rijden, maar mensen vergeten een belangrijke factor, namelijk het paard zelf. Sommige paarden zijn nou eenmaal wat taaier. En dat de eigenaar/bereider datzelfde paard wel nageeflijk kan rijden op zeer lichte hulpen, dat komt omdat deze wel het gevoel heeft ontwikkeld voor het paard.

Als je de eer hebt om als beginner op een verder doorgereden paard dan leer je ontzettend veel, en als je het paard eenmaal doorhebt dan zal het wellicht 'makkelijker' zijn dan een niet doorgereden paard maar een paard blijft een paard en geen machine.

On topic: leuke foto's! Succes met oefenen, je hebt een goed leerpaard dus dat zal helemaal goedkomen!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:39

En wat sommige mensen volgens mij ook compleet ontgaat: Fieke rijdt Taco nog niet lang, is nog jong, waarschijnlijk best een beetje nerveus voor foto's. Want je wil er natuurlijk wel zo goed mogelijk op staan, en dan rij je ook nog eens op Taco, die al zo bekend is hier. Dus misschien zet ze daarom haar handen onbewust erger vast dan normaal, om het plaatje maar rond te krijgen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:47

Kimmie_girl schreef:
als ik jou as zou ik je teugels aan je singel vast knopen..

Weet je zeker dat die rond of na beneden loopt..

hoe droog
ik moest leren rijden en ieder ander ook, ik zou oowk vol zenuwen zitten als ik op een paardje mocht wat bekend is en wat super kan lopen en verschijnende wedstrijdjes heeft gelopen met dik succes, wat regelmatig in de (paarden)krant(en) heeft gestaan ec.

verdere opbouwende tips zijn al gegeven

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:04

dlientjuh schreef:
Kimmie_girl schreef:
als ik jou as zou ik je teugels aan je singel vast knopen..

Weet je zeker dat die rond of na beneden loopt..

dat kan toch ook iets aardiger Knipoog

je moet erop letten dat je je ellebogen naast je lichaam houd
en je moet je handen hoger houden en meer sluiten.

Sluit ik me bij aan Knipoog
Bovendien ga je dan denk ik ook een beetje netter zitten denk ik...her en der zit je een beetje als een zoutzak op 't paard Knipoog

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:51

Ik denk ook dat het beeld heel erg vertekend omdat bijna alle foto's van de voorkant zijn genomen.
Zo zie je inderdaad een lage hand maar kan je niet beoordelen of de hand ook daadwerkelijk vaststaat.

Hier nogeen zijfoto waarop je duidelijk kunt zien dat er niet veel spanning op de teugels staat.
Sterker nog... Taco is hier super ontspannen.
Het is dus niet zo dat Fieke haar handen laag houdt om hem naar beneden te dwingen.
Het is gewoon een houdingfout.

Afbeelding

Toen ik gisteravond even om een hoekje aan het spieken was toen ze aan het rijden was kon ik duidelijk alweer verbetering zien.
Maar het heeft gewoon even tijd nodig.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:58

Dat is al een fijne foto Lachen

En ik vraag me af waarom mensen gelijk zeggen dat als een ruiter niet op een Z paard weg kan rijden, het paard niet goed is? Ik gaf mijn voorbeeld over een paard bij ons op stal, dat paard is niet sterk, licht of zwaar of hoe jullie het willen noemen. Het paard heeft heel veel vertrouwen nodig van een ruiter, vele ruiters denken op een z paard te stappen en alles te krijgen wat ze willen. Maar vergeten respect te geven en dat terug te krijgen. Ik heb het dus ook helemaal niet over sterk of wat dan ook, het paard zelf is een super paard, hardstikke braaf & lief, maar heeft wel er hoort wel een stukje wederzijds respect bij, en niet iedereen kan dat opbrengen. (hiermee wil ik niet zeggen dat de TSer dat niet kan opbrengen!)
Laatst bijgewerkt door YentlKG op 13-04-07 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:00

Kelly_Taco schreef:
We hebben ook nergens gezegd dat het niet aan de ruiter ligt Knipoog
Maar in dit geval ligt het ook echt deels aan het paard.
Kan me voorstellen dat sommige mensen denken dat dit onzin is maar degene die Taco kennen weten dat dit wel degelijk waar is.

Fieke heeft haar fout zelf allang aangegeven en vind tips helemaal niet erg, daar kan ze juist iets mee.
Maar alleen de opmerking dat ze haar teugels aan haar singel moet knopen en dat ze haar handen te laag zet is niet echt opbouwend commentaar.

En daar benk nou al weetk heoveel berichten over bezig Knipoog Dan is er gewoon iets fout gegaan bij het doorrijden. Als het een dagje of een weekje is is het een dipje, maar als het dier zich altijd zo gedraagt (wat ik hieruit wel op maak) dan is het gewoon niet helemaal goed gegaan. En das absoluut niet om jou te jennen oid Kelly, nog minder om je ruiter te jennen, maar het is gewoon zo jammer dat het altijd het paard geweest is Knipoog Als het paard bokt en steigert dán kan je zeggen dat je zo zit/rijd door het paard. Maar niet als het doet wat hem eerder geleerd is.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:03

pharagirlke schreef:
En daar benk nou al weetk heoveel berichten over bezig Knipoog Dan is er gewoon iets fout gegaan bij het doorrijden. Als het een dagje of een weekje is is het een dipje, maar als het dier zich altijd zo gedraagt (wat ik hieruit wel op maak) dan is het gewoon niet helemaal goed gegaan. En das absoluut niet om jou te jennen oid Kelly, nog minder om je ruiter te jennen, maar het is gewoon zo jammer dat het altijd het paard geweest is Knipoog Als het paard bokt en steigert dán kan je zeggen dat je zo zit/rijd door het paard. Maar niet als het doet wat hem eerder geleerd is.

Als je mijn stukje goed had gelezen dan had je kunnen lezen dat het niet om het doorrijden ging maar om het karakter van het paard Knipoog

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:03

Ik heb bewust geen post's gelezen, ik vind goed dat je igg erop gaat letten, het eenigste vind ik als ik het zo zie, dat je hm vast zet van voren, ik zie wel die foto die Kelly_Taco gepost heeft en dat is al een verbetering!
Succes met die leuke fjort!

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:18

Ik vind de laatste foto ook een heel fijn beeld geven.
Als voormalig gastruiter van Taco kan ik bevestigen dat hij heel netjes beleerd is en fijn aan de hulpen staat, maar hij probeert je wel uit, hij is een enorme eenheid met Kelly; het is lastig daartussen te komen.
Het is ook een grappenmaker. Als je een onduidelijke hulp geeft, dan gaat hij zijn hele arsenaal aan truken en oefeningen op je loslaten.
Fieke is in ieder geval heel gemotiveerd (hopelijk na dit topic nog steeds) om haar houding te gaan verbeteren.

_Fieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 15:24

Nou toch nog bedankt voor de berichten waar ik iets mee kan! Lachen

Ik ben zeker gemotiveerd, ik blijf gewoon doorgaan tot dat het lukt. En het kan altijd beter dus ik heb altijd wat te doen! Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:52

ook moeilijke karakters kan je licht op het bit maken Knipoog Magoed mij best hoor, I rest my case. Kheb gezegd watk wilde zzeggen.

izabella; dan ligt het dus aan de ruiter die een onduidelijke hulp geeft Knipoog

_Fieke; Hele goede instelling! Lachen Als je alleen rijd en Taco is niet bang voor zwepen, kan je eens proberen om een zweep op je polsen te leggen. Die zweep mag niet vallen! Knipoog Dan houd je je handen vanzelf hoog genoeg en bij elkaar Knipoog

Beeniebrenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:14

Nou, ben ik dan de enige die het nog mee vind vallen.. dit voldoet totaal aan mijn verwachtingen van een topsportfjord Rolleyes Wat een vooruitgang Kelly! Ik heb Taco nog nooit zo mooi zien lopen! ga zo door! OK dan!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:26

Beeniebrenie schreef:
Nou, ben ik dan de enige die het nog mee vind vallen.. dit voldoet totaal aan mijn verwachtingen van een topsportfjord Rolleyes Wat een vooruitgang Kelly! Ik heb Taco nog nooit zo mooi zien lopen! ga zo door! OK dan!

Wat is dit voor misselijke opmerking? Scheve mond

Ik vind het er netjes uit zien, je weet zelf wat je verbeterpunten zijn en dat vind ik goed van je dat je daaraan werkt. Ja
Ga zo door, dan komen jullie er zeker weten. Ja

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:36

Beeniebrenie schreef:

Nors opkijken

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:39

Beeniebrenie schreef:

Waar slaat dat op hè? Rolleyes Als je niks nuttigs te melden hebt, hou dan gewoon je mond.
Ik denk dat jij het ook niet leuk zou vinden als iemand zo'n reactie in jouw topic zou plaatsen.

Dus plaats vanaf nu gewoon alleen nog een bericht als je er echt nog iets aan toe te voegen hebt. Of nog een andere goede tip ofzo voor Fieke hebt. Lachen