voor het eerst op me eige paardje!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Naomii_

Re: voor het eerst op me eige paardje!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 17:03

missdonna ik geef Uppojono gelijk die hengsten worden ook al vroeg ingereden.. ik zeg tog dat ik het rustig aan doe.. en ieder doet het op ze eige manier chanel pakt het prima op het gaat super en ik hou alles goed in de gaten ik ken me paardn u onder tussen wel en ik weet egt wel als ze iets niet wil hoor..

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 17:08

en over 2 maanden is ze 3 en dan mag het opeens wel?
me beest heb er plezier in
dat zie ik aan der
ze pakt alles super op..
en zet geen stap verkeerd dus ik ben super trots op er..

Springdoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:12

Nou ik hoor hier alleen maar berichten over de rug, maar dat ik weet is het ook niet goed voor de
pezen enz..Mijn mening is, al zou ze het allemaal in een week oppakken, dat hoeft echt niet, je had ook wat langer door kunnen longeren, lekker veel overgangen e.d. Ik vind het een beetje dom, maar goed dat is mijn mening...

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:22

sorry mensen hebben echt geen geduld met paarden inrijden. laat ze gewoon lekker uitgroeien en spelen met andere paarden in de wei. je ziet ze tegenwoordig steeds vroeger onder zadel 2,5 jaar. en nu al 4x per week moeten lopen vind ik erg vroeg. hoe leergierig je paard ook is. maarja

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 17:23

ze pakt alles gewoon super fijn op.. ik dacht ook dat we nog wel 3 maanden zouden longeren omdat ik best veel problemen zelfr met er gehad heb omdat ze eerst egt niet wou luisteren.. toen heb ik er iemand bij gehaald en die had er binnen 5 minuutjes op er rondjes super dus!.. maar dat het allemaal zo snel zou gaan wist ik ook niet.. ze vond helemaal niks erg en daar was ik eigelijk wel heel erg blij om.. ik snap niet dat hier zo'n heel groot probleem van gemaakt moet worden.. ieder heeft ze eigen mening.. ieder doet het op ze eigen manier ( ik dus ook) en zolang me paardje er plezier in heb is het tog prima? van de zomer krijgt ze vrij om even bij te komen dan mag ze lekker het land op..

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:51

er worden ook paarden beetje beleerd als ze 3 zijn en daarna nog een half jaartje op de wei gezet misshcien dat dat wat is? Ik vind het een leuk paard

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:30

naomi chanel is toch niet kwpn:P?

__moi__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:34

het maakt niet dat het paard wat jonger is als het maar goed uitgegroeid is.. die quarterhorses gaan ze ook al met hun 2 jaar opzitten.. en het ligt er ook aan wat voor iemand er op gaat zitten qua gewicht.. vanaf 2,5 jaar mag je inrijden..

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:39

ik zie het probleem niet, ik ben afgelopen zomer begonnen met toen een 2,5 jarige (deze was al zadelmak) pakte indd alles goed op, geen stap fout. nu staat ie zoon 3 a 4 maanden lkkr op de wei, winterstop en over een week weer het longeren oppakken en een week of 2 later er weer eens opkruipen Haha!

__moi__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:43

inderdaad ik heb ook al genoeg paarden van 2,5 zadelmak gemaakt geen problemen hoor.. maar dat hangt natuurlijk wel van het paard zelf af.. hoe ver uitgtegroeid enzow.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:45

helemaal uitgegroeid zijn ze dan natuurlijk nog niet, maar het lichaam is voldoende gevormd om er mee aan de gang te gaan

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 09:04

jawel daf ze is KWPNer en er zit een klein beetje tuiger in..
dat zie je vooral in de gangen en een beetje aan er kont.
dank jullie voor de laatste reacties. en dat paard van 2,5 die je in de zomer gereden heb,
is die nu nog steeds gewoon zo sterk?
of is ze rug nu ook naar de mallemoer?
chanel is er gewoon klaar voor dat weet ik zeker
anders zou ze het tog niet zo goed op pakken?
of ben ik nou gek?

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:57

ik geloof niet dat het kwpn met klein beetje tuiger is sorry:P

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:59

Ik wil me er eigelijk niet mee bemoeien.. Maar ik weet wel dat toen je chanel net kreeg, dat ik niet geloofde dat ze 2 was.. Ze had een erg jonge uitstraling.

Wat ik niet snap is dat degene die jou helpt(ik heb geen idee wie het is!) niet heeft opgelet in hoeverre de ontwikkeling is van je paardje.
Ik weet hoe graag je lekker aan de gang wilt gaan met haar!
Maar vergeet niet, dat als het nu niet goed gaat, dat je er een hele taak bij krijgt om alles weer in vertrouwen terug te krijgen.
En juist dan moet je alle geduld hebben.. hoe graag je paardje nu ook wilt, pas op Naoom!! Het zou zonde zijn!!

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 17:30

als je je er niet mee wil bemoeien doe dat dan ook niet..

en ja daf meerdere mensen weten haast wel zeker dat het KWPN en klein beetje tuiger is.. en ik ga die vorige eigenaren even bellen..

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:49

ach maakt het ook uit mis is ook een mengelmoes!

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 17:50

this gewoon een bij elkaar geraapt zooitje:P.. vuilnisbakke razzie.. tja ze is het paard van me vader he dus ze begint al erg veel van hem weg te trekken hahahaha

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:55

ik doe het wel om je te waarschuwen Naomi... voor je eigen best wil..

Lavita330

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:00

Antoontje schreef:
ikenindi schreef:
ik doe ook veel meer dan poetsen en losgooien... lange lijnen, longeren,. wandelen, vd wil ik straks ook gaan doen. gewoon om de tijd op te vullen. rijden kan ik nog 20 jaar doen straks als het niet meer is(als het goed is dan he;))

en longeren is niet belastend voor de benen zeker Tong uitsteken

Ziet er netjes uit! fijn dat je paard het zo goed oppakt. Hoop snel meer foto's te zien Knipoog

Wat is dat voor onzin? Dus volgens jou mogen jongen paarden niet rennen en gek doen omdat belastend is voor de benen? Dan mogen ze eigenlijk niet lopen tot dat ze 3 jaar of ouder zijn. Clown Appart..

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:23

uhm, linda, sorry maar ik geloof dat antoontje het over het longeren had en niet over de rest.

barrichello, gewoon lekker rustig aan doen, niets overhaasten, niet gek maken en ook vooral je zelf niet gek laten maken. ik heb er ook negatieve reacties opgehad toen ik zei dat ik op een 2,5 jarige reed. als ik weet dat het geen kwaad kan voor dat paard is het goed, ik kreeg er super begeleiding bij. en zo is het precies hetzelfde bij jou (tenminste wat ik zie en lees dan he) ga zo door!

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 14:46

dankje wel vicky_88
ik wist ook wel van te voren dat ik er wel wat comentaar op zou krijgen
maar dat is ook meestal zo op bokt.
maar ik weet gewoon voor 300% zeker dat chanel er plezier in heb
dat zie ik aan alles
ze heeft zo lekker veel conditie
en ze staat gewoon niet meer stil als ze er hoofdstel in heeft en er zadel op heeft dan wil ze gewoon zo graag.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:52

Het gaat er i.m.o. niet om dat chanel plezier heeft of niet, ik geloof echt wel dat ze dat heeft en ik geloof ook echt wel dat het haar op dit moment geen zeer doet.
Maar het is niet voor niets dat de advies leeftijd van het indrijden van een paard na de drie jaar is, dat wil nog niet zeggen dat er dan al fulltime op gereden moet worden, maar langzaam aan beginnen en tegen drie en half door rijden..
We zeggen helemaal niet dat ze er geen plezier in heeft of dat je haar niet goed behandelt, maar het is voor jezelf ook beter om langer te wachten met inrijden, dan is je paardje nog even jong geweest en hebben de pezen en de rug de tijd gehad om zich wat meer te ontwikkelen.
Dat je haar nu al rijd kan later grote vervelende gevolgen hebben voor jou paard.
Ik hoop dat je het van de mede bokkers ook begrijpt.

liefs

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:41

nou, ik was van de week met daphne mee, en ik zal even zeggen wat ik zag, je paard ging aan de longe METEEN STRAK met slof om. Met rijden word ie ook meteen naar beneden gereden. Naar mijn ideeën laat je een paard eerst lekker de basis leren en een goede evenwicht. En niet meteen in de krul. Ik wou fotos maken, maar dat gig denk ik toch wat te ver. Ik ken marijke wel die jou helpt. En ik vind dat je TE SNEL gaat. Punt.

dieselmilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:58

uhmmmmm......wat een gezeik altijd! zo lang rijd je niet en je weegt zo te zien ook niet veel! ik zit ook op mijn paardje die ook bijna drie is....als je het maar niet te vaak doet en je weet zelf wel het beste wat je met je paard doet! als je lekker rustig aan doet kan je gerust 2 keer per week op hem zitten kwartiertje ofso en dan steeds meer op bouwen... hij word over 2 maaden drie.... wat voorn verschil maakt het uit als je op zun verjaardag begint of nu......:S het maakt echt geen verschil uit! als je maar rustig aan doet en dat doet ze ook!

heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeel plezier nog met het inrijden!!!

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:16

Als je te vroeg in rijd zie je nooit schade in de eerste twee jaar...dat komt veel later pas. Paarden zijn niet in staat in te schatten of ze wel of niet volgroeit zijn en wat de gevolgen zijn van te vroeg inrijden. JUIST paarden die zo makkelijk zijn moet je tegen zichzelf beschermen. Kortom; dat ze zo makkelijk is zegt niets. Wat dat betreft kunnen paarden beter wat lastiger zijn; dan krijgen ze vaak veel meer tijd om alles op te bouwen en uit te groeien