Na ja, je bent niet per defenitie een slechte ruiter als je een hulpteugel-middel gebruikt, maar er is wel degelijk verschil als je met hulpteugel-middel rijd. Als je te lui bent om je paard rustig het probleem af te leren. Dan heb ik het dus over dwingen....dan ben ik tegen.
Als je met hulpteugel-middel rijd omdat je echt een rede voor hebt en je rijd er goed mee is er toch niets aan de hand? Maar bij misbruik word ik misselijk
Zag het van de week nog. Een klein meisje van amer 1.50 m die op een joekel van een springpaard reed (1.80) Ze reed dat beest vanaf het begin dat ze opstapte het paard strak aan die slof en maar sjorren aan dat ding! En er nog 1.40 meter mee springen ook! Dat vind ik pure onzin en heeft niet nodig, doe dan een martingal om ofzo?
Toen die slof ook af ging liep dat paard uit zichzelf "achter" de teugel. Dat vind ik niets met paardrijden te maken hebben.
Diezelfde griet reed ook nog een 2e pony zonder slof...Haha ze kreeg hem mooi niet omlaag en een ondehals dat dat dier had. Die pony was nog véél kleiner dan die grote ook! Nou ja leer dan eerst paardrijden.......das mijn mening.
Idem met sporen, zwepen, elastiekjes, slof, thiedeman, etc. Bij misbruik en onnodig gebruik door luiheid vind ik het niet nodig!
Kijk eerst bij jezelf of je iets fout doet voor je een hulpteugel omgooit of sporen omdoet, want daar schiet je niets mee op en help je je paard en jezelf vaak alleen maar van de wal naar de sloot.
Men zegt ook niets voor niets "sporen moet je verdienen"

Ik gebruik hem zelf ook omdat het anders niet te doen is, maar het slaat nergens op als je iets voor de krul gebruikt, en dat is 100% Waar! Mijn paard loopt ook bijna nooit aan de teugel omdat ze vast houd op rechts en wordt er helemaal gek van, als ik eht zonder Martingaal moet doen krijg ik heel veell pijn in mijn armen!