Stilstaan met opstijgen, wat is dat toch...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Stilstaan met opstijgen, wat is dat toch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:04

runningkawa schreef:
yep
Niet niks aan doen
Maar je paard overeind treken want hij moet en zal stilstaan heeft geen nut.
Dan leren ze alleen maar stress.

Maar dat wel meenemen, dat zeker
Uiteindelijk kan elk paard leren stil te staan Lachen

en zo is het, hoe meer druk je er op dat moment opzet hoe meer stress...

en ik wil graag dat een paard mij laat opstijgen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:08

Katja schreef:
Allemaal hele goede voorbeelden. Nog iets waar ik ook een hekel aan heb: paarden die het hooi al uit je handen proberen te trekken voor je het over de staldeur kunt gooien.

Ook in díe situatie kunnen ze een bestraffend woordje van mij krijgen, en als dat niet werkt (ja, je hebt er gulzige tussenzitten) een tikje op de neus.

Tijdens het werken op het ponykamp stonden er ook veel paarden op de weide, en werden daar dan ook gevoerd. één persoon reed met een overvolle kruiwagen met biks door de weide, de ander paste de porties af, en op één rechte lijn werden er net zo veel hoopjes als dat er paarden waren, gegooid, + één extra, zodat ze niet gingen vechten om elkaars hoopje, maar steeds één konden opschuiven.

Er was er één bij, nou die werd écht zo'n beetje agressief als hij ons zag komen met de kruiwagen; groot paard, was ook in die kudde de hoogste in rang. We namen een superlange zweep mee, ik ben nooit bang van paarden, maar hij maakte me wel bang; oren plat in de nek op je afgestoven in galop, klaar om de kruiwagen te overmeesteren. En slaan met de zweep; nee, dat hielp niet echt. Wat was ik blij als we onze ronde gedaan hadden; meneer kreeg ook stipt altijd als eerste voer, dan waren we van hem voorlopig even af Knipoog

angela_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:55

bakstertje schreef:
dat leren wij ook altijd op de manege. Paard moet stil staan tijdens opstappen. Ik heb wel eens dat je dan net zit en het paard stapt weg. Meteen weer halt houden. Zo leer je ook dat ze niet meteen wegstappen als je er net opzit

Bij ons op de manege ook. Er zijn best veel paarden die het toch proberen, maar bij de meeste is 1 waarschuwing wel genoeg Lachen. En idd zoals jij zegt, als je er net op zit en het paard stapt weg, meteen weer halthouden. Zo leren ze vanzelf dat ze moeten wachten tot de ruiter 'het teken' geeft zegmaar Lachen

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:07

Onze Tinker toen we hem net hadden gekocht kon ie ook niet stilstaan.
Ik was 9 en kon amper erop komen.
Hij had altijd mogen weg lopen als iemand opstapte.
Nu kan je hem zo 1 uur laten stilstaan.
Ik vind het wle belangrijk dat je paard stil blijft staan.
een beetje respect,rust en manieren.Wie zijn paard niet kan laten stilstaan tijdens opstappen kan zijn paard (lijkt mij) ook moeilijk laten stoppen. Wat is het nou voor kleine moeite om je paard te leren stilstaan?!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:16

Mijn paard kan ik wel altijd stoppen Knipoog Stilstaan met opstijgen wil alleen in de bak, buiten ben ik aan het aanleren. Dat duurt dus nog wel even voordat dat goed gaat Lachen

Mjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:19

Mijn tinker staat netjes stil bij het opstappen. De teugels kan je gwoon loshouden. Alleen af ent oe heeft ze wel eens een bui dat ze zin heeft om te gaan lopen, dan hoef je alleen maar de teugels op maat te houden en staat ze stil.

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:22

myn vroegere verzorgpaard (3jaar) moest ook van mij stilstaan tijdens het opstijgen. de eigenaren vonden dat onzin. ik stijgde op hij stijgerde en vloog ervandoor en ik met mijn hoofd tege de muur. nu moet hy van de eigenaren dus ook mooi vast staan. hy moest wel vast gehouden worden op het begin. anders deed die het nog. maar nu gaat het ook zonder vasthouden.

ik vind het maar gevaarlijk als ze al beginnen met lopen

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:00

Ts, ik heb dat andere topic ook gelezen en dacht ook bij mezelf waarom het niet gewoon een vereiste is dat je paard stil blijft staan bij het opstijgen? Mijn paard moet stil blijven staan tijdens het opstijgen, en dat weet hij dondersgoed.

Katja, mijn lieve paard was ook zo 1 die al begon te vreten voor je het hooi over de staldeur gooide, zo nam hij dan ook een keer een hap vinger ipv een hap hooi Nagelbijten / Gniffelen Inmiddels gaat hij nu netjes een paar passen achterwaarts zodat ik erbij kan.
Als je een paard (nou ja mijn paard iig) met dit soort dingetjes al zijn eigen gang laat gaan loopt hij zo over je heen en is al zijn respect zo verdwenen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:24

Alytje schreef:
Als je een paard (nou ja mijn paard iig) met dit soort dingetjes al zijn eigen gang laat gaan loopt hij zo over je heen en is al zijn respect zo verdwenen.

Volgens mij is dat beperkt waar, maar niet helemaal. Het belangrijkste is vooral dat als je iets vraagt, je daarin ook consequent bent, en niet na 3 keer proberen denkt, "ach, laat ook maar, dan maar niet." Dat geeft een heel verkeerd signaal, namelijk dat jouw ideeen te negeren zijn.

Maar als het iets is wat je eigenlijk niet zo belangrijk vindt, dan is dat niet automatisch een reden dat het paard je niet respecteert. Als jij het niet echt vraagt, is het paard ook niet echt ongehoorzaam als het dat wel doet. Iedereen heeft z'n eigen grenzen, de ene staat schuren toe, de ander niet. De ene staat toe dat een paard beweegt of eet tijdens het poetsen, de ander niet. De ene laat het paard bv aan de hand grazen, een ander niet. Dat zijn allemaal verschillende grenzen die niet per se goed of fout zijn, maar die pas echt een probleem worden als het paard hierin de beslissingen neemt, en niet de ruiter/begeleider.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:40

Shadow0 schreef:
Volgens mij is dat beperkt waar, maar niet helemaal. Het belangrijkste is vooral dat als je iets vraagt, je daarin ook consequent bent, en niet na 3 keer proberen denkt, "ach, laat ook maar, dan maar niet." Dat geeft een heel verkeerd signaal, namelijk dat jouw ideeen te negeren zijn.

Idd, dat bedoel ik eigenlijk ook Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:50

Shad0w: mooi onder woorden gebracht; daar ben ik het ook mee eens Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 13:17

Alytje schreef:
Katja, mijn lieve paard was ook zo 1 die al begon te vreten voor je het hooi over de staldeur gooide, zo nam hij dan ook een keer een hap vinger ipv een hap hooi Nagelbijten / Gniffelen
Auw, zo zie je maar weer dat het niet alleen heel irritant is maar ook nog eens gevaarlijk kan zijn.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:45

Ik heb dit ook altijd zo geleerd.. en mijn eigen pony doet dit ook zeker.. alleen het paard dat ik rijd (inmiddels al een jaar) wil dit maar niet doen.. ik bleef eerst hangen totdat hij stil stond.. maar aangezien hij een niet al te beste rug heeft zakt hij dan een heel eind in.. en weet tot nu toe nog geen oplossing......

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:54

Ik vind ook dat een paard stil moet blijven staan als de ruiter opstijgt. Mijn paard staat meestal stil. Maar als ze wel begin te lopen, laat ik haar halthouden, ze mag pas stappen als ik dat aangeef.
Op de handelsstal waar wij haar gekocht hebben, bleven alle paarden netjes stil staan tijdens het opstijgen. Dat geeft meteen al een goede indruk vind ik.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 02:04

Het nieuwe paard van een leerling van mij deed dit heel irritant.
zodra je wilde opstijgen, hupla, drammen, lopen, de helper opzij duwen etc. die heeft heel wat kilometers in de achteruit doorgebracht. zodra ze weer naar voren kwam, hup, achteruit, vol vermogen en minimaal een hele lange zijde lang. Ze is er nog niet 100% maar ze blijft eigenlijk 9 van de 10 X nu netjes stilstaan. ( 15 jaar oud en waarschijnlijk 12 jaar aan gewoontes leer je moeilijk af)
1 of 2 stapjes naar voren, ok, kan gebeuren soms, maar dit liep mij echt de spuigaten uit

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:03

Als ik zelf een pony zou hebben, zou ik die ook zeker leren stil te staan met opstijgen. Dat is veel gemakkelijker voor ons maar ook voor het paard lijkt me zo. Nagelbijten / Gniffelen
De manegepaarden waar ik op rijd, staan eigenlijk ook allemaal wel stil met opstijgen, m'n verzorgpony niet.. Toen ik haar nog maar net verzorgde, liep ze echt al meteen het erf af en zat ik er daarna pas op ofzo.. Nu kan ik haar nog steeds niet stil laten staan, maar het is niet meer zo erg als in het begin.. Ik ben er eigenlijk ook niet zo druk mee bezig om haar te leren stilstaan, ze is tenslotte al 25, ik ben de enige die haar rijd en ik heb er verder geen last van.

bont_jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:20

Shadow0 schreef:
Alytje schreef:

mooi samengevat Knipoog, dat is precies wat ik ook denk Clown

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:08

Tja, mijn bijrijdpaard die staat ook niet stil bij opstappen. Ik vind het wel heel vervelend, maargoed, ik kom er meestal wel op. Ik probeer het dr wel af te leren, maar dat lukt nog niet echt... Ze loopt gewoon door, en tja, heel veel kan ik nou ook weer niet doen als ik er half naast bungel...

Ze blijft trouwens ook niet staan als je de beugels verstelt. Pas na minimaal een half uur rijden is ze los genoeg dat ze echt een tijdje blijft staan als je dat van haar vraagt. En ik longeer haar wel voor het rijden om haar rug los te krijgen, maar dan nog... duurt het dus nog ene half uur rustig rijden voor ze echt los is. Met als gevolg... Dat het opstappen en beugels verstellen allemaal stappend gebeurt Boos!

Geen idee hoe ik haar dat af moet leren eigelijk...