Achterover zitten of staan in de beugels bij bokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Summertjee

Re: Achterover zitten of staan in de beugels bij bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:31

ik doe het allebij... als ze eerst met 4 benen omhoog springen en met hoofd tussen de benen dan ga ik bij de 1e bok meestal achterover zitten en als er meer komen staan... vind dat meestal net iets makkelijker... Tong uitsteken weet ook niet waarom is een reflex denk ik Lachen

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:36

Die van mij doet ook zo smerig bokken, spurten, kop omlaag, rug bol en gaan!!!! Boos! . Moeilijk idd om uit te zitten hoor, van de drie keer is het me maar 1x gelukt! Op dat moment heb je ook geen tijd om te denken aan staan of zitten maar is inderdaad gewoon proberen uit te zitten en kop omhoog trekken is mij helaas nog nooit gelukt! Bloos maar eraf knikkeren wel Boos! !

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:30

Ik ga meestal staan.
Bandero bokte altijd flauw, hij kwam aan de voorkant omhoog, trok zijn hoofd naar beneden, gaf bok, galopsprong ertussen (even aanloopje nemen), weer omhoog aan de voorkant, hoofd naar beneden en bokkken maar etc etc.
Ben er nooit afgevallen, ik hield het langer vol als hij, want meestal stopte hij na een lange zijde.
Wat ik altijd probeerde, hood om hoog trekken en hem aan het lopen houden.
Op een gegeven moment deed hij het eigelijk nooit meer, lol was ervan af, omdat ik toch wel doorzette.
Als hij toen nog wel eens bokte , was het meer vrolijkheid.
Ik heb liever dat een paard bokt terwijl die lekker vaart maakt, zit lekkerder. Clown
Oja en moet proberen mn lach in te houden anders kan ik me niet meer concentreren. Clown Vind het wel grappig.
Het vroeger op hele felle pony's gereden die heel rap waren en heel hoog bokte, daar leer je van zitten, met vallen en opstaan (of soms moet je blijven liggen hihi Clown )

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:12

Als amber gaat bokken, zet ik mijn benen op slot en ga ik achterover zitten.
Zo blijf je toch makkelijk zitten zonder dat je erge klappen in je rug hebt.

Leslie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:14

ik zit achter over bij kleine bokjes en bij grote bokken sta ik mijn beugels anders krijg ik zo'n last van mijn rug en nek Vork

Ik denk dat het per ruiter verschilt het kan i.i.g. allebei Tong uitsteken

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:16

Als ik met korte beugels rij ga ik ook ff staan, Met lange beugels probeer ik achterover te gaan zitten.

Maar als je niet goed bokken kan uitzitten zou ik niet naar voren gaan zitten, dan lig je er zo naast.

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:16

Ik ga altijd achtertover zitten! Hoe hoog ze ook bokken ik blijf op me kont zitten Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb altijd geleerd dat je moest zitten zitten zitten Vork

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:20

tam_ dat heb ik ook geleerd.
want als je gaat staan en er is 1 grote bok bij.
dan kan het zadel tegen je kont komen en floep wie liocht er op de grond..

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:34

Mieke_Lotte schreef:
Saskiaatje schreef:
Mijn paard gooit zijn hoofd tussen zijn benen, maakt zijn rug bol en bokt ontzettend hoog. Dus ik zit zover mogelijk achterover en denk in mezelf "Hou op, hou op, hou op!" en "Blijf zitten, blijf zitten!" Tong uitsteken

haha, dat doe ik ook!! Die van mij bokt ook zo gemeen
Meestal zeg ik ook nog hardop 'hou op!' haha, zie je mensen kijken...

Ik probeer achterover te blijven zitten, maar meestal wordt ik toch uit het zadel gewipt..

haha, vrijdag ook weer ff op mn bokkende pony gezeten Vork
ik reed in de les, en net zoals de week ervoor, ging die weer telkes rennen en bokken en dan krijg ik m niet opzij, op de volte omdat dan alle paarden uit de les gaan rennen en dan kan ik geen kant meer op,
want dan komen ze je allemaal inhalen en iedereen crosst dan dwars door de bak Tong uitsteken
en toen ging die dus stilstaan bokken, met bolle rug enzo, en dan echt omhoog springen en bokken met zn hoofd zo ongeveer tussen zn achterbenen,(vind dat altijd zo moeilijk uit te zitten, en de helft van de keren weet ik niet eens wat die allemaal aan het doen is Tong uitsteken)
dus ik ook zo gillen: NEEE NIET DOEEEN (ik zag de vliegles alweer aankomen)
bleef godzijdank zitten, is nog 3 keer gebeurd die les (in 20 minuten tijd, daarna ging ik maar in de binnenbak en was hij superbraaf), ik telkes weer gillen van neeee niet doen, stop, waaah Clown
en uiteindelijk lag ik op de grond, net zoals de week ervoor Tong uitsteken
(dat wordt 2x appeltaart trakteren ! Tong uitsteken, wij moetn namelijk appeltaart trakteren als we eraf vallen, haha)

xxLientjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:41

Op de manege hebben we een pony en die bokt omdat ie niet wil lopen en tikken niet pikt. Het zijn geen bokken van 'ik gooi jouw eraf.' Dus daarom ga ik staan: ik weet niet hoe ik het doe want hij gooit ze hoofd naar achter maar ik kan staan zonder dat ie mijn hoofd raakt Verward Maar bij een bok terwijl een pony door loopt blijf ik op m'n kont zitten alsof ik net door wou gaan zitten.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:45

Ik val er altijd meteen af bij de 1e bok Lachen

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:46

Maras ; dat kan natuurlijk ook

mickey97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 01:49

als je ver naar achtere leunt voel je die bokke ook bijna niet. op jumping amsterdam zie je ze waarschijnlijk staan, omdat de springruiters erg kort zitte dan leun je minder makkelijk naar achteren.
als je staat verlies je ook sneller je balans als je pony/paard na t bokke wat geks gaat doen...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 02:19

Ik ga altijd lichtjes staan, waarschijnlijk omdat ik veel jonge paarden rijd. Die worden wel eens bang als je ze in de rug komt. Maar ik houd wel mn knieen gebogen, zodat ik mee kan veren. Vaak in 1 hand een pluk manen, zodat ik niet onbedoeld aan de teugels trek, en met mn andere hand t hoofd omhoog halen/houden. Ik zou er echt meteen afvallen als ik achter ging hangen!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:18

Ik doe wat op dat moment het fijnst en het zekerst aanvoelt. Netjes toch zo veel mogelijk mee proberen te zitten, maar vooral: blijven zitten.

Ik zat vorig weekeind op een hufter die maar bleef gaan. Maar precies op het moment als jij ging staan met lichtrijden zodat he voor het zadel gelanceerd werd (en als je daar zat stopte ze). Bij die ben ik gaan door zitten en ben ik blijven zitten.

Maar bij mijn eigen jonkie, die wel eens een bokje geeft omdat ze haar evenwicht nog niet echt goed kan vinden in galop, ga ik vaak juist staan zodat ze onder mij door bokt.

Jaukje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:20

ik ga altijd naar achterhangen maar staan kan ook hoor Knipoog

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:25

VeerenAshley schreef:
En wat doen jullie met een paard dat eerst van voor omhoogkomt, vervolgens de kont de lucht in gooit en daarna van die rodeobokken met bolle rug geeft?
(Ik zelf doe in ieder geval niet het goede, zoals ik helaas een aantal keren heb mogen ondervinden Clown )

Dakota bokt dus altijd op die manier. En dan dus echt heel onverwachts. Dit heeft ze een half jaar niet meer gedaan, maar na een tijdje stil gestaan te hebben begint het gedoe weer opnieuw. Nu heb ik het aan mijn rug en heupen en ben al een paar keer gevallen door die bokken. Maar ik probeer het door achterover te zitten en dus diep in het zadel het uit te zitten. Dit is wel erg pijnlijk voor mijn rug, maar staan in de beugels bij dit soort bokken zal ik dus echt nooit doen. Dan val ik er juist af!

Love__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:34

Ligt eraan, als hij er rennend vandoor bokt, blijf ik meestal achterover zitten, voor hetgeval hij ineens naar links/rechts duikt.. Maar als hij hij gewoon z'n hoofd tussen z'n benen doet, en dan flink gaat bokken ga ik wel staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:46

als je gaat staan voelt het voor het paard net of er geen belasting meer op de rug zit en houd het meestal eerder op, maar als je staat en het paard springt opzij is het wel heel lastig je evenwicht te behouden.. diep zitten is weer makkelijker de bewegingen te volgen maar het paard bokt meestal als ze gemeen bokken met de bedoeling jou uit het zadel te krijgen..

VeerenAshley schreef:
En wat doen jullie met een paard dat eerst van voor omhoogkomt, vervolgens de kont de lucht in gooit en daarna van die rodeobokken met bolle rug geeft?
(Ik zelf doe in ieder geval niet het goede, zoals ik helaas een aantal keren heb mogen ondervinden Clown )

hier heb nik niet echt ervaring mee dat ze doorbokken tot ik eraf lig, maar als ze al beginnen doe ik 1 hand met de zweep heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel hard meppen en hooft omhoog proberen te krijgen, achterover vlak boven het zadel gaan staan of als het niet te pijnlijk is toch blijven zitten en benen eraan dat ze naar voren moeten, zodra ze stoppen vooral naar voren houden en doorgaan of er verder niks gebeurd was, dit werkt bij mij het beste en ben tot nu toe nog nooooooooit gevallen! is niet zo paardvriendelijk mischien maar ik rijd zonder sporen dus mijn benen zijn al wel paardvriendelijker Clown
en ik heb liever dat het paard pijn heeft en stopt dan dat ik pijn heb en het paard stopt omdat het hem gelukt is wat hij wou bereiken Clown

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:48

Ik ga meestal ook gewoon staan in de beugels hoor, dan krijg je zelf geen klap in je rug en bokken ze onder je door, zodat je er zelf geen last van hebt...

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:49

Je moet doen wat voor jou het beste werkt...........
HEt kan allebei en maakt voor het paard in principe niet uit!!!
Het is wel zo dat wanneer je een felle bokker onder het zadel hebt en je blijft zitten de klappen in je rug wat zwaar worden, dus als je daar gevoelig voor bent, moet je hier wel even mee uit kijken!!
Maar voor de rest zou ik zeggen, doe wat voor jou het fijnst is! :d

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:00

Ik blijf lekker zitten, die jongste van mij komt met 4 benen omhoog, koppie naar beneden en bokken maar, daarna maakt ze altijd een noodstop dus is staan niet zo handig.
Gisteravond had ze weer iets nieuws, eerst steigeren en bij de landing meteen een paar flinke bokken, ik had het idee dat ik in een kermisatractie zat. Mijn moeder moet altijd lachen waardoor ik vaak ook helemaal slap van het lachen op een bokkerig paard zit, uiteindelijk lig ik nog na te schuddebuiken in het zand. Ik ben er gelukkig nog nooit zo van afgevallen dat ik pijn had(even afkloppen).

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:34

Altijd diep gaan zitten en achterover, van staan in de beugels krijg je hele nare afvaltafrelen als je niet blijft zitten Haha!

XXHiskeXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:40

allebei volgens mij Tong uitsteken Ik ga altijd (niet dat het vaak gebeurt Bloos Knipoog ) een beetje staan en achterover leunen.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:44

Ik weet niet wat ik doe..Meestal komt die ontploffing en denk ik niet egt na van; oh achterover!! Voordat ik door heb wat er allemaal is gebeurd lig ik in het zand of ik zit nog en rijd zonder denken verder Sigaar