XXL BrP Donatello (v. Voltaire) @ Work ( incl. Blooper! )

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zeebries

Re: XXL BrP Donatello (v. Voltaire) @ Work ( incl. Blooper!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 12:59

Bedankt voor je toelichting Dimple. Kennelijk had iedereen het anders opgevat..

Het paard kan zichzelf wél in spanning brengen, met als aanleiding de ruiter, maar dat is al wat ingewikkelder. Het ligt aan de ruiter om de aanleiding én oorzaak aan te pakken.
Het gedrag is hem niet aangeleerd, dit was toendertijd de enige manier voor hem om te ontsnappen aan het onbegrip, aan iemand die te veel van hem vroeg, al dan niet op een niet-katholieke manier. Je hebt natuurlijk minder karaktervolle paarden die alles over zich heen laten komen en achteraf psychisch en fyscisch helemaal in de knoop komen te zitten met zichzelf en de ruiter. Nou, zo is Donna niet, hij heeft genoeg vechtlust én gevoel om duidelijk te maken wat voor hem de grens is.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:28

Yulan, wat leg je dat mooi uit. Ja
Je hebt inderdaad ontzettend veel paarden die zich alles laten gevallen, maar hierdoor stress opbouwen.
Dit uit zich ook vaak in stalondeugden.
Het is aan de ruiter de taak dit op te lossen, met gezond verstand, en niet met harde hand.
Tuurlijk, sommige paarden moet je kort houden, en bij ieder paard moet je respect afdwingen, zodat het paard ook vertrouwen in zijn leider krijgt.
Echter eerst nadenken waarom een paard iets doet, dán pas handelen.

Maargoed, lekker off-topic dit.
Nogmaals, ik vind Donna een geweldig dier, jullie komen er wel. Knipoog

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:00

Zoals al eerder gezeg, 9 van de 10 problemen met paarden is de mens degene die iets verkeerds heeft gedaan.

Dit kan aan verschillende dingen liggen zoals geen of weinig geduld, weinig ervaring met (jonge) paarden. Of gewoon de karakters die botsen. té dominante eigenaren. Joh, ik kan 1001 dingen opnoemen........Triest eigenlijk maar goed.

Basjegrwl, je hebt echt een smerige avatar Haha!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:06

Dimple schreef:

Danku. Haha!
Vind 'm zelf ook gruwelijk goed.

xxCoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:28

ziet er goed uit! pfft, dat beestje kan steigeren zeg!

xxx

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:40

Gimli_ schreef:
Dimple schreef:

Danku. Haha!
Vind 'm zelf ook gruwelijk goed.

Hé............je heet nu anders Ziek Nors opkijken

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:07

Dimple schreef:
noortje schreef:
maar een paard blijft een dier..en die dieren kunnen steigeren., daar heeft opvoeding niks mee te maken.

Dit is dus klinkklare onzin........

Opvoeden heeft daar alles mee te maken. Yulan zegt zelf ook dat paarden steigeren (lees: uitweg zoeken) omdat er stress is of spanning.
Wie brengt deze spanning? Het paard heus niet zelf hoor!

Wij gaan er opzitten en verwachten dingen van zo'n paard wat ik ze in het weiland nog niet echt zie doen.

Steigeren is (over het algemeen) aangeleerd gedrag. Van voor lekker vasthouden (want hij moet in tenslotte in de krul) en van achter flink trappen (even bot gezegd)

En voor dat ik weer half Bokt over me heen krijg......ik zeg niet dat Yulan dit doet! Bij dit paard is het mis gegaan bij de vorige eigenaar.........die kan dus niet opvoeden en dat bedoel ik met dit hele verhaal *zucht*

Succes Yulan! Je komt er vast wel! Knipoog

JIJ vind dit onzin, ik niet. een paard leert van veulen af aan al dat hij het vermogen heeft om te steigeren. bij spanning of stress kan dit naar buiten komen, denk je nou echt dat een paard denkt oeh ik mag niet steigeren van mn baas. als een paard angst/spanning/stress heeft kunnen er dit soort dingen gebeuren. Zelfs de braafste, best opgevoede paarden steigeren bij erge spanning of stress/paniek. en het zal heus een deel aan de opvoeding liggen maar echt niet voor de volle 100 procent