Kleine floor (4-jarige shetlander) wordt zadelmak gemaakt..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kleine floor (4-jarige shetlander) wordt zadelmak gemaakt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:33

[naam] schreef:
Nu weer even een on-topic reactie.. Knipoog

Ik vind het er leuk uitzien. Lachen
Alleen op de laatste foto lijkt het alsof het meisje haar benen een beetje ver naar voren heeft. Kan ook een moment-opname zijn hoor.

Drukte op quote ipv edit Tong uitsteken
En kan dit berichtje niet meer verwijderen?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:30

Richtje ik vind het er leuk en schattig uitzien, hoop voor je dat het meisje nog een poosje klein blijft!

merrieveulen schreef:
Afbeelding

Het is wel even iets makkelijker om hier een goed passend ruitertje voor te vinden dan voor de shet van Richtje. Rolleyes
Leuk hoor met die gympies en wat zal die pony goed luisteren als jij vanaf de andere kant van de wei Hooooooooooo roept.......
Waarschijnlijk heeft het ook lekker veel effect als het kindje hem wil stoppen door aan de teugels te trekken. Clown

karoliena schreef:
Nou ja daar kan ik me verder dan neit druk over maken aangezien er goede afsrpaken zijn gemaakt. En er geen geld voor gevraagd word wat ook al meehelpt, dan ben ik inder geval op een ander gebeid verantwoordelijk dan dat je geld zou vragen.
Nou ja daar kan ik me verder dan neit druk over maken aangezien er goede afsrpaken zijn gemaakt. En er geen geld voor gevraagd word wat ook al meehelpt, dan ben ik inder geval op een ander gebeid verantwoordelijk dan dat je geld zou vragen.

Je kan lüllen wat je wilt, maar als zo'n kind iets overkomt ben jij altijd de sjaak. Ookal heb jij nog zulke goede afspraken gemaakt met de ouders, de verzekering van het kind zal altijd aanspraak maken op jouw verzekering. Dus je kunt er beter voor zorgen dat je zoveel mogelijk risico's uitsluit.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:50

Nadir schreef:
Je kan lüllen wat je wilt, maar als zo'n kind iets overkomt ben jij altijd de sjaak. Ookal heb jij nog zulke goede afspraken gemaakt met de ouders, de verzekering van het kind zal altijd aanspraak maken op jouw verzekering. Dus je kunt er beter voor zorgen dat je zoveel mogelijk risico's uitsluit.

Niet dus als ik geen dienst aanbied en er gebeurd wat en de ouders zoudne het op mij proberen te verhalen dan word het gewoon WA werk. Het word een ander verhaal als je les geeft en geld vraagt of als de pony gehuurd word. Maar dat is nogal offtopic dus laten we dat onderwerp maar rusten

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:54

Nadir schreef:
Waarschijnlijk heeft het ook lekker veel effect als het kindje hem wil stoppen door aan de teugels te trekken. Clown

Als jij met je paard aan een halster loopt en je trekt aan het touw, staat hij toch ook stil.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:35

_Armstrong_ schreef:
Als jij met je paard aan een halster loopt en je trekt aan het touw, staat hij toch ook stil.

Er zit nogal een verschil tussen het trekken van een kind van 3 en een volwassene. Clown

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:43

Als het goed is dan hoef je niet te trekken om een pony te stoppen. Ons ruitertje heeft geen kracht nodig om te stoppen of achterwaarts te gaan. Als er getrek voor nodig was dan zou mn ventje toch echt niet bereden worden. Er is helemaal geen kracht nodig ja een beetje maar als je met kracht moet rijdne, dan rij je rijtechnisch toch niet goed.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:46

karoliena schreef:
Als het goed is dan hoef je niet te trekken om een pony te stoppen. Ons ruitertje heeft geen kracht nodig om te stoppen of achterwaarts te gaan. Als er getrek voor nodig was dan zou mn ventje toch echt niet bereden worden. Er is helemaal geen kracht nodig ja een beetje maar als je met kracht moet rijdne, dan rij je rijtechnisch toch niet goed.

Hoe kun je nou praten over "rijtechnisch" als je het hebt over een klein kind dat op een shetlander zit??

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:57

Waarom zou dat niet kunnen. Ons ruitertje reed twee jaar op de manege toen ze bij ons kwam. Nu rijd ze nog geen twee jaar bij ons en beheerst dus nu met mn pony onder andere de travers, wijken en bijna galopwissels. Kinderen kan je ok rijtechnisch de aspecten bij brengen als je maar zorgt voor goede begeleiding. Zij en de pony hebben samen geleerd en dat gaat perfect. De opvolgster is 7 jaar en rijd nu 1,5 jaar ook zij zal een hoop moeten leren maar dat gaat prima, ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen, tot nu toe zijn we met het inrijden tot aan nu toe nog geen problemen tegen gekomen die het meisje niet met begeleiding niet kon oplossen

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 18:38

mensen ik vind het allemaal wel erg vergaan!!!!!! waarom moet zon topic vergooit worden en wie weet ook nog wel gesloten als jullie zo door gaan ?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:26

karoliena schreef:
Waarom zou dat niet kunnen. Ons ruitertje reed twee jaar op de manege toen ze bij ons kwam. Nu rijd ze nog geen twee jaar bij ons en beheerst dus nu met mn pony onder andere de travers, wijken en bijna galopwissels. Kinderen kan je ok rijtechnisch de aspecten bij brengen als je maar zorgt voor goede begeleiding. Zij en de pony hebben samen geleerd en dat gaat perfect. De opvolgster is 7 jaar en rijd nu 1,5 jaar ook zij zal een hoop moeten leren maar dat gaat prima, ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen, tot nu toe zijn we met het inrijden tot aan nu toe nog geen problemen tegen gekomen die het meisje niet met begeleiding niet kon oplossen

Ik heb het over kleine kinderen. Zoals op de foto's op de eerste pagina en hierboven.

We verschillen duidelijk van mening en het lijkt mij niet heel zinvol om de discussie voort te zetten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:36

Nee hoeft ok niet maar kinderen van 7 jaar zijn toch ook klein? Dus ik ging er van uit dat je ook op die leeftijd doelde. Kinderen van 4 jaar of 5 jaar zullen inderdaad niet zo makkelijk een pony kunnen inrijden. Maar dan kan iemand altijd nog op zoek naar een ruitertje van ongeveer 7 jaar.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 20:38

*probeert heel hard om op een bepaald soort berichten niet meer te reageren*

Bedankt voor alle positieve reacties!!

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:07

Richtje, leuke foto's en een geweldig topic.... Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:36

Nadir schreef:
Het is wel even iets makkelijker om hier een goed passend ruitertje voor te vinden dan voor de shet van Richtje. Rolleyes
Leuk hoor met die gympies en wat zal die pony goed luisteren als jij vanaf de andere kant van de wei Hooooooooooo roept.......

ten eerste heeft max inmiddels rijlaarsjes, dit is de enige keer geweest dat hij heeft gereden met zadel met deze schoentjes. trouwens, hij heeft verder nog helemaal niet met een zadel gereden, tot nu toe was dit de enige keer. mijn pony is maar 7 cm groter dan die van Richtje, en ze is veel lichter gebouwd. een soortgelijk ruitertje zou dus ook prima op Floortje passen. de gympies waren inderdaad niet zo handig, dat geef ik toe, maar het is minder erg dan een pony ernstig overbelasten vind ik. en over het stoppen, ik rij mijn paard ook bitloos, en ze zijn juist lichter op de hulpen, je hoeft minder sterk in te werken, en dat kan ook niet omdat een bit altijd scherper inwerkt. mijn pony is keurig opgevoed, en ik ken haar door en door. ik weet dus donders goed wat wel en niet kan met haar. trekken aan de teugels mag Max trouwens zowiezo niet van mij.
ik denk dat een dergelijk ruitertje ook voor de pony van richtje best te vinden is. max mag dan vijf zijn, hij is gek op Flicka en wil alles leren, en hij denkt er goed over na wat hij doet.

en het belangrijkste: als ik niet zo'n klein ruitertje had kunnen vinden, dan zou Flicka gewoon geen ruitertje te dragen krijgen. een paard is nog altijd niet gemaakt om op te rijden, en rijden is geen primaire of secundaire levensbehoefte. dus voor de pony is het echt niet erg om niet ingereden te worden.
sherwood schreef:
Francien_ schreef:
Een pony zal nooit laten zien dat hij het niet aankan. Als hij dat in het wild zou doen zou hij gepakt worden door een roofdier. Het baasje moet dus kijken wat goed voor hem is.

WHOEHAHAHAHAHA
*kruipt onder het bureau vandaan, en klimt weer op de stoel*
*veegt tranen uit de ogen, en probeert een zinnig antwoord hierop te geven*
Gaat niet HAHAHAHAHHA
Nee sorry dit slaat echt helemaal nergens op, maar ik vind hem wel leuk bedacht hoor! Ach gut

jou zou ik willen aanraden om je meer te verdiepen in het wezen paard, wat Francien hier schrijft is namelijk een oerinstinct van het paard, wat ieder paard bezit. als het zwakheden laat zien, trekt het roofdieren aan, wordt het uit de kudde gestoten, en is het dus poemavoer. daarom moet je pijntjes bij paarden altijd zeer serieus nemen, vaak laten ze het minder erg zien dan het is. bij shetten geldt dit dubbelop, omdat het ook nog eens werklustige pony's zijn.

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:48

merrieveulen schreef:
de gympies waren inderdaad niet zo handig, dat geef ik toe, maar het is minder erg dan een pony ernstig overbelasten vind ik

Ik vind dit echt te treurig voor woorden... Naar mijn mening mag iemand die het gevaar van met gympies rijden (door een zeer jong kind op een groene pony) onderschat, niet de verantwoording krijgen over pony en ruiter....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:55

Mause schreef:
merrieveulen schreef:
de gympies waren inderdaad niet zo handig, dat geef ik toe, maar het is minder erg dan een pony ernstig overbelasten vind ik

Ik vind dit echt te treurig voor woorden... Naar mijn mening mag iemand die het gevaar van met gympies rijden (door een zeer jong kind op een groene pony) onderschat, niet de verantwoording krijgen over pony en ruiter....

Max heeft inmiddels laarsjes, dat staat ook in mijn vorige post... en ook al gaan zijn voetjes helemaal door de beugels (wat trouwens niet paste ivm kleine beugels, maar dat terzijde), Flicka rant nou eenmaal niet zomaar weg, zéker niet als Max eraf zou vallen. nogmaals, ik weet echt wel waar ik mee bezig ben, alleen in tegenstelling tot vele anderen hier, speelt bij mij óók de veiligheid van de pony een rol...

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 08:05

merrieveulen schreef:

*knip*

dit is mijn pony, hier de eerste keer onder het zadel. het jongetje is vijf jaar oud. en mijn pony is echt niet de eerste de beste, maar vaak erg energiek en bijdehand. en toch kan zij ingereden worden door een knul van 5. begeleiding, daar gaat het om.
Afbeelding

Als deze pony een sprongetje maakt, ligt het ventje er waarschijnlijk naast, met een voet nog in de beugel en als je pech hebt wordt ie ook nog meegesleurd daardoor.
Hij zit in stoelzit, en het ziet eruit alsof ie weinig controle heeft.

Eerst aan je eigen fouten werken, dan pas commentaar geven op een ander.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:03

Zo zie je dus weer, een heel topic naar de kl*te
bokt (sommige mensen) moeten eens stoppen,
je maakt hierdoor mensen onzeker etc etc...
Het baasje neemt de beslissing over de pony en daar kunnen jullie niks aan veranderen,
zij doen het op deze manier, zij vinden deze manier goed klaar punt uit.

ik heb hier ook zoveel commetaar mee gehad,( ik ben te groot voor het zadel van mijn verzorgpony)
ik ben er onzeker door geworden,waardoor ik minder ben gaan rijden en als ik vertelde wat de reden was, dan zei 1 van die mensen je moet gewoon niet luisteren naar bokt, het gaat nu om de pony& om jou.(wat de rest wat weet ik niet meer)
stop gewoon is een keer, je kunt toch gewoon 1 keer je mening geven wat je vind daar is niet het hele topic voor nodig.
Sommige mensen maken zich hier te druk om, en je kunt mensen zo nog eens inwendig pijn doen.
STOP!!!!

Maargoed
ik vind het er leuk uit zien, de pony heeft er zo te zien zin in, meisje is misschien wel wat aan de lange kan maar ze is zeker niet te zwaar voor de pony!!
Ga zo door, want die 2 hebben er plezier in en jij bent trots op ze en daar gaat het om Haha!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 09:10

Ik nodig alle mensen met commentaar van harte uit, om de situatie een keer IRL te komen bekijken Lachen

En ik ken de pony, de pony vind het prachtig als er wat met haar gedaan wordt en heel leuk om aan het werk te mogen. Het is voor deze pony dus zeker wel van belang dat ze aan het werk mag Lachen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 09:11

En dan ga ik nu maar eens richting stal, meisje komt weer op de pony rijden Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:15

ik vind ook dat hier iets aan moet gebeuren, mensen zetten foto's neer voor de leuk en niet om compleet afgekraakt te worden. sommigen begrijpen niet wat het met een mens kan doen. ik zie nog steeds het probleem er van in, de ruiter is echt niet te zwaar en zit netjes in balans zover ik kan zien. de pony kijkt uber-vrolijk en oortjes staan er mooi op!
ik vind het zonde voor de mensen die shetten hebben dat die straks niks meer durven te plaatsen, omdat men vooruit al weet dat het topic vol staat met commentaar van een aantal personen die alle gevaren aangeven, maar zelf een ruitertje erop zetten met gymschoentjes aan die zo door de beugel heen kunnen schieten! had dan ook gewacht tot er laarsjes waren als je toch o zo verantwoordelijk bent! bovendien kan iemand zijn of haar paard nog zo goed kennen...een paard blijft ALTIJD onvoorspelbaar!
bovendien heb ik als kind ook altijd op shetjes gereden en was ook wat langer voor mijn leeftijd, maar zeer zekers niet te zwaar! die pony's leven allemaal nog en zonder enig medisch mankement, dus snap het hele probleem toch al niet.

kan dit topic nu eindelijk eens verder zonder gezeur en gezanik?
de mensen die het ruitertje te groot vinden; jullie standpunt was al duidelijk...ook in andere shetten-topics...dus kunnen jullie je gedachten en meningen nu voor je houden? jullie doen wat jullie vinden en anderen doen wat hun goed achten voor hun shet. zo zijn beide parteien blij! laat ieder in zijn waarde, heb respect voor elkaar!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:20

Ik ben inderdaad in het begin van het topic te fel geweest daarom reageerde ik verder ook alleen als iemand iets zei wat naar mijn mening niet waar was en als je dat op een nette manier doet meot dat kunnen vind ik. Zoals ik al zei ben ik dat neit altijd maar probeer er in ieder geval op te letten Knipoog

I geloof best dat de pony er plezier in heeft net als de ruiter mij zal je ook neit horen zeggen dat dat niet waar is. Het enigste wat ik zeg is dat dit neit goed is voor de gezondheid voor de pony. Maar goed ik heb me voorgenomen om voortaan netjes onderbouwde kritiek te geven en dat is nog steeds toegestaan op een forum Knipoog en dat zal ik dus ook blijven doen

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:25

LilyLuna schreef:
merrieveulen schreef:

*knip*

dit is mijn pony, hier de eerste keer onder het zadel. het jongetje is vijf jaar oud. en mijn pony is echt niet de eerste de beste, maar vaak erg energiek en bijdehand. en toch kan zij ingereden worden door een knul van 5. begeleiding, daar gaat het om.
Afbeelding

Als deze pony een sprongetje maakt, ligt het ventje er waarschijnlijk naast, met een voet nog in de beugel en als je pech hebt wordt ie ook nog meegesleurd daardoor.
Hij zit in stoelzit, en het ziet eruit alsof ie weinig controle heeft.

Eerst aan je eigen fouten werken, dan pas commentaar geven op een ander.

ja ik vind dit er ook best wel link uit zien
dan zouk me broertje van 2 er nog wel opzette valle doen ze toch wel

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:26

tuurlijk mag dat, alleen weet half bokt ondertussen wel hoe "jullie"erover denken....1 keer melden is dan genoeg....na honderd keer aanhoren, worden mensen het zat...en nemen ze niks meer van je aan, omdat ze zich gaan storen...zo krijg je alleen maar strijd om een niettus-wellus...

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:27

merrieveulen schreef:
dat de pony er lol in heeft zegt niets, die denkt immers niet na over de gevolgen van dit soort dingen. het meisje past niet in het zadel, haar knie steek vér over het zweetblad, en het is ook te klein voor haar kont. daarbij steken haar benen veel te ver uit, waardoor de pony uit balans wordt gehaald, en overmatige gewrichtsslijtage oploopt. daar komt bij dat het meisje de hulpen zo niet op de juiste manier kan geven. ik zie ook handen die rondvliegen, en in de mond trekken. daar komt ook nog bij dat ze te zwaar is, zéker om een jong pony in te rijden. voor het inrijden van een dergelijke pony mag er hooguit 25-30 kilo op. later iets meer, maar ook niet veel.

mag ik vragen waarom deze pony ingereden moet worden (want dit is geen zadelmak maken), terwijl je er zelf toch niet op kunt? zet hem lekker voor een karretje, of doe er VD mee. het is een erg mooie pony, en ze ziet er vriendelijk uit, dus waarom zou dat niet kunnen?

Afbeelding

en wat ik hier ook niet helemaal aan snap is dat dat ventje volgens mij niet echt goed door heeft wat hij nu aan het doen is
dus dan is het niet echt inrijden