Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jasmijn78 schreef:Elisa2 schreef:Klopt,maar je krijgt er wel het gevoel van
Oh, maar daar ben ik het absoluut mee eens! Niks is mooier en beter voor je ontwikkeling dan dat je eens een tijdje een goed afgericht GP paard na mag rijden. Dan leer je inderdaad hoe het aan moet voelen. Maar tussen weten hoe het aan moet voelen en het een paard ook daadwerkelijk aanleren zit ook nog weer een heel verschil.
Ik zie oefeningen als passage en piaffe als de ultieme verzameling en iets waar je pas mee aan de gang gaat als je paard alle andere zaken uit het hele skala volledig beheerst. Sterker nog, als een paard correct is opgeleid volgens het skala, dan zijn deze oefeningen een logisch gevolg.
Maar als ik hier reacties van sommige lees (ik zal geen namen noemen) dan wordt bij mij toch sterk de indruk gewekt dat zij het hebben over het 'kunstje' piaffe/passage (gewoon net zo lang trekken en schoppen tot het paard op de plaats gaat dribbelen) en niet over een goede dressuurmatig gereden piaffe/passage die het gevolg is van een jarenlange correcte africhting volgens het skala. Als je dan naar bijv. hun foto's kijkt dan zie je op geen enkele foto met een rijtechisch correct gaand paard... En (maar misschien ben ik wel te nuchter, of denk ik wel te simpel) volgens mij kun je nooit een correcte piaffe/passage uit je paard persen als je hem in de basisgangen al niet eens correct voor elkaar hebt. Maar goed, dat weet ik verder niet want ik heb geen ervaring met dergelijke oefeningen, want mijn paarden zijn nog niet op een dergelijk niveau...