Eerst de piaffe aanleren of eerst de passage???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Re: Eerst de piaffe aanleren of eerst de passage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:23

Wat bij mijn paard het eerst aangeleerd is weet ik eigenlijk niet, hij heeft een goede passage maar zijn piaffe zit er niet volledig is (een begin stukje ervan)... Dan lijkt het me logisch dat eerst de passage aangeleerd is en toen met de piaffe begonnen zijn..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:08

jasmijn78 schreef:
Elisa2 schreef:
Klopt,maar je krijgt er wel het gevoel van

Oh, maar daar ben ik het absoluut mee eens! Niks is mooier en beter voor je ontwikkeling dan dat je eens een tijdje een goed afgericht GP paard na mag rijden. Dan leer je inderdaad hoe het aan moet voelen. Maar tussen weten hoe het aan moet voelen en het een paard ook daadwerkelijk aanleren zit ook nog weer een heel verschil.

Ik zie oefeningen als passage en piaffe als de ultieme verzameling en iets waar je pas mee aan de gang gaat als je paard alle andere zaken uit het hele skala volledig beheerst. Sterker nog, als een paard correct is opgeleid volgens het skala, dan zijn deze oefeningen een logisch gevolg.

Maar als ik hier reacties van sommige lees (ik zal geen namen noemen) dan wordt bij mij toch sterk de indruk gewekt dat zij het hebben over het 'kunstje' piaffe/passage (gewoon net zo lang trekken en schoppen tot het paard op de plaats gaat dribbelen) en niet over een goede dressuurmatig gereden piaffe/passage die het gevolg is van een jarenlange correcte africhting volgens het skala. Als je dan naar bijv. hun foto's kijkt dan zie je op geen enkele foto met een rijtechisch correct gaand paard... En (maar misschien ben ik wel te nuchter, of denk ik wel te simpel) volgens mij kun je nooit een correcte piaffe/passage uit je paard persen als je hem in de basisgangen al niet eens correct voor elkaar hebt. Maar goed, dat weet ik verder niet want ik heb geen ervaring met dergelijke oefeningen, want mijn paarden zijn nog niet op een dergelijk niveau...

Helemaal mee eens!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:35

Ik denk dat het paard tijdens het trainen lichamelijk eerder de piaffe kan als passage. Voor piaffe heeft het paard ultieme draagkracht nodig. Voeg hier stuwkracht aan toe en je hebt passage.

alstyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:52

heey ik heb ligen denken. bij al mijn paarden heb ik eerst de piaffe aan geleerd en daarna de passage. om dat de piaffe een makelijkere houding heeft voor het paard. en zo maak je de spieren sterker en piktie daarna de passage veel makelijker op. ik hoop dat ik he heb kunnen helpen zo.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:57

Ja hoor, je hebt echt enorm geholpen :+

En ik heb getemd

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:08

Ik ga even een beetje mijn gedachtegang opschrijven, gewoon over mijn idee erover op dit moment.

De piaffe en de passage zijn allebij gangen die veel verzameling vragen. Een paard is gemaakt om vooruit te lopen en zijn achterbenen niet onder de massa te zetten. Dus bij het verzamelen lijkt het mij logisch dat je het dier dus voorwaarts houd en meer omhoog wilt laten komen (met het lichaam en beweging). Dus je rijd terug dus kom je, in mijn ogen, eerst de passage tegen en pas later de piaffe, want op zijn plaats lijkt mij voor een paard wat voor voorwaarts is gemaakt moeilijker is dan een gang die in weze meer op een draf lijkt wat een basis gang is. Ook lijkt het mij dat het dier door de voorwaartse beweging die in de passage nog wordt gemaakt minder de kont eronder hoeft te zetten om de voorbenen te liften dan de piaff dus is het voor mijn idee: eerst passage en dan piaffe. Maar nogmaals: nooit gedaan, ben er een leek in dus :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:09

eh schatjes, dit topic dateert van 2007..

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:11

Varekaj schreef:
eh schatjes, dit topic dateert van 2007..

2005 zie ik nu :+ sorry zag het bovenaan staan, let niet zo op die dingen ;( :Z

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:04

Dit is een heel oud topic inderdaad. Ik zet een slotje :-)