pebblientje schreef:wie o wie kan mij helpen?
mijn 7 jarige Falco*Ahoy wordt steeds lastiger...
misschien heeft het met zijn bouw te maken,maar ik denk dat het in zijn kop zit...
hij is van voor extreem smal{net een hoefje breed}en achter is ie een stuk breder...
wel is hij bergopwaarts gebouwd,hij is kort qua rug en heeft extreem lage heupbeenderen.
hij kan super goed zijwaarts en verzamelen in alle gangen,ook uitstrekken kan hij goed!
maar:hij is lui...wanneer je lange sporen aan hebt{omdat hij maar 1.63 is,en ik lange benen heb}staat hij bij de minste aanraking al stil om te staken{hij steigert,bokt,maakt levade-sprongen,steigert en bokt weer,draait...etc}wanneer je hem,als je er niet naast ligt,weer voorwaarts hebt,loopt hij als een trein,totdat je hem aanspoort,dan begint hij weer van voor af aan.
ik heb buiten al eens in een greppel gezeten,en bij iemand anders is hij 2 keer achterover geslagen.
hij daagt iedereen uit,en gaat{als je hem niet snel genoeg voor bent}door tot je ernaast ligt.
vandaag was de druppel:hij wou niet zijwaarts{jah,tot de middellijn,daarna stopte hij gewoon},dus ik geef een licht tikje achter mijn been,en meneer is beledigt en gaat zo tekeer dat ik mezelf echt in moest praten dat HIJ nou degene een keer was die zou barsten!
gelukkig{omdat ik hem 4 dagen niet gereden had,was zijn conditie behoorlijk achteruit gegaan}heb ik dit keer gewonnen...maar hij doet dit al sinds zijn 2,5 jaar{vanaf het echte rijden zeg maar}op stal en in de wei is hij enorm dominant,hij vecht met iedere nieuw paard en hij heeft voedernijd.gelukkig is dit al een heel stuk verbetert in vergelijking met 2/3 jaar terug...
maar,wat moet ik doen met zo'n lastig paard?{in het begin zei iedereen dat wij nooit wat zouden bereiken,maar ik hou zielsveel van hem,en ik wil niet meer met hem vechten,maar hij heeft meer dan genoeg capaciteiten om verder te komen dan de m2!}ik krijg 1 keer in de week les van willem-jan schotte.nu zeggen de meeste:verkoop hem...
wat moet ik doen?
Hoi,
Nog even een reactie van mij. Je zegt dat je paard heel moeilijk te rijden is en dat hij in de wei ook heel dominant is naar andere paarden. Ik denk dat dit wel wat zegt over het karakter van dit paard. NHS, bijv, join up zou kunnen helpen. Maar zoals ik heb ook een boek van Monty Raoberts gelezen en hij heeft ook wel eens met paarden te maken gehad die gewoon ondanks de join-up trainig altijd moeilijk en gevaarlijk bleven. Dus ik bedoel, ik denk dat je door een hele consequente, strenge, maar uiteraard wel rechtvaardige trainig dit paard wel kunt verbeteren qua gedrag, maar het zal altijd een moeilijk paard blijven denk ik.
Of je hem wilt verkopen of niet moet je natuurlijk zelf beslissen.
Groetjes, Ragnhild