Bokken/stijgeren tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:01

Dravergekkie: Zo zacht als het KAN maar zo hard als het MOET.

Een steigerend paard is GEVAARLIJK en niet voor rede danwel lieve woordjes vatbaar... Zou prachtig zijn als dat wel zo was, en dan zou iedereen dat ook veel liever doen want een paard belonen is voor leuker EN effectiever dan een paard straffen. Maar soms is dat helaas al een gepasseerd station....

Paarden en mensen laten zich overigens niet zo goed vergelijken in de opvoeding in die zin dat een mens na kan denken over iets wat je 'm uitlegt (hoewel dit topic maar weer benadrukt dat er een verschil zit in na WILLEN en KUNNEN denken...).
Qua eerlijk en consequent zijn is er wel een verband aantoonbaar overigens.

Mijn ouders waren eerlijk en consequent. Ik heb niet vaak een mep gehad. ALS ik er eentje kreeg was 'ie echter absoluut verdiend en op zijn plaats. Ik denk dat mijn paarden over mij als eigenaar precies hetzelfde zouden zeggen...

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:04

jjij vond het tog ook niet leuk dat je een mep kreeg? Waarom paarden dan niet erg:S

annehoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:08

DaisyH schreef:
@anne-kaszmir
mijn lesgeefster heeft me toen gezegt handen naar voren rustig been... geen reactie oke dan de zweep steets iets harder tot dat hij het niet meer doet..
voordat hij door had dat het m echt pijn deed was je wel ff kwatier vedder maar sins dien doet hij het dan ook niet meer...
het is wel even zielig maar het werkt wel hij moest toch even leren luisteren anders moest hij er toch echt uit..

Daar ben ik het niet mee eens! missch doet het paard het wel omdat hij/zij bang is? en dan straf jij hem/haar.. wat dus alleen maar negatief is.......
mijn paardje loopt in het begin erg netjes buiten maar op het laatste moment als we weer bijna thuis zijn gaat ze stil staan achter uit lopen tot stijgeren aan toe... ik stap af en dan loopt ze netjes mee.. de keren daarop zie en voel ik vooruit gang,We komen steeds een stukje dichtter bij huis...

hij loopt al 3 jaar in deze bak, het is een binnen bak waar niks aan verandert was.. dus dat kon het niet zijn.. ja buiten op straat kan dat idd maar daar leek het niet op.
als hij schrikt springt hij meestal opzij en komt hij niet omhoog.

Ineke2

Re: Bokken/stijgeren tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:10

Zoals Sonja al zei steigeren is heel erg gevaarlijk, dan treed je dus hard op!

Als jij iets heel gevaarlijks doet treden je ouders ook hard op. (althans dat mag ik hopen...)

Doordat je hard optreed is het volkomen duidelijk dat dat heel erg ongewenst gedrag is en dat je je dus voortaan maar beter kunt gedragen.
Ben je lief, dan zijn je ouders ook lief...

Zo is het met paarden ook... Paard lief = ik ook lief, paard stout = ik ook niet lief

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:11

A horse is a horse of course of course, and no one can talk to a horse of course, that is of course, unless the horse is the famous MR. ED!

De boodschap is duidelijk, je kan met paarden niet op een zelfde manier communiceren als met mensen. Dus deze vergelijking van lois_fjordje gaat niet op.
Laatst bijgewerkt door odetteke op 04-04-06 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Daisza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:12

Dit gaat helemaal nergens meer over.. het gaat nu alleen nog maar over paarden meppen meppen en meppen.. Hier help je zanzibar niet mee........
Noujah.. succes met elkaar 'afbekken'

Owjah.. : welllus nietus wellus nietus.. leuk onderwerp

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:12

lois_fjordje schreef:
jjij vond het tog ook niet leuk dat je een mep kreeg? Waarom paarden dan niet erg:S

ALS ik een mep kreeg wist ik donders goed waarom dat was, en dan waren me ook voldoende kansen geboden om WEL-gewenst gedrag te laten zien.
Zo werkt het met paarden ook.

Je ziet hier ook nergens gepromoot worden dat je bij voorbaat je paard een rotschop moet verkopen. Echter, tegen de tijd dat het een keuze wordt tussen de hamburgers in of eens een flinke trap ertegenaan, dan zou ik persoonlijk toch voor de laatste optie kiezen.

TS geeft duidelijk aan dat alle vriendelijke opties geprobeerd zijn, dat lichamelijke klachten uitgesloten zijn etc etc.
Dan MOET je op een gegeven moment een keuze maken...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-06 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Re: Bokken/stijgeren tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:13

je kan met paarden niet op een zelfde manier communiceren als met mensen bedoel je denk ik Odetteke

Daisza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:14

anne_kaszmir schreef:
DaisyH schreef:
@anne-kaszmir
mijn lesgeefster heeft me toen gezegt handen naar voren rustig been... geen reactie oke dan de zweep steets iets harder tot dat hij het niet meer doet..
voordat hij door had dat het m echt pijn deed was je wel ff kwatier vedder maar sins dien doet hij het dan ook niet meer...
het is wel even zielig maar het werkt wel hij moest toch even leren luisteren anders moest hij er toch echt uit..

Daar ben ik het niet mee eens! missch doet het paard het wel omdat hij/zij bang is? en dan straf jij hem/haar.. wat dus alleen maar negatief is.......
mijn paardje loopt in het begin erg netjes buiten maar op het laatste moment als we weer bijna thuis zijn gaat ze stil staan achter uit lopen tot stijgeren aan toe... ik stap af en dan loopt ze netjes mee.. de keren daarop zie en voel ik vooruit gang,We komen steeds een stukje dichtter bij huis...

hij loopt al 3 jaar in deze bak, het is een binnen bak waar niks aan verandert was.. dus dat kon het niet zijn.. ja buiten op straat kan dat idd maar daar leek het niet op.
als hij schrikt springt hij meestal opzij en komt hij niet omhoog.

Misschien lag het wel aan jou??? een tik op zijn tijd is oke.. hebbe 'wij' soms ook nodig... maar zo als jij zegt of je lesgeefster... dat vink te ver gaan... maarjah.. t is mijn paardje niet...... iedereen zijn eigen manier van aanpakken.. bij de één werkt t bij de ander niet!........

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:16

Thanx Ineke2: geedit!

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:25

Ik zet een slotje op deze discussie. Het begint enigzins in een wellis-nietis kringetje rond te draaien.