merrieveulen schreef:het geldt zowel voor een shet als voor elk ander paard dat een vijfde van het gezonde gewicht aan belasting maximaal is. op een pony als deze, van hooguit 200 kilo, kan dus maximaal een ruiter van 40 kilo. een grof gebouwde pony zal zwaarder zijn, dus kan die ook een zwaardere ruiter aan. verder horen je benen niet verder dan TOT de knie uit te steken, ander breng je de pony uit balans en dat veroorzaakt voortijdige slijtage door verkeerd gebruik van de gewrichten.
het feit dat een groter zadel te groot is voor deze pony, en het zadel voor jou te klein is zegt toch wel genoeg.
het feit dat de shet je kan houden en niks laat merken geeft alleen aan dat je zijn leider bent. een pony zal A: zijn leider niet tarten als die iets wil, en B: niet laten merken dat hij het niet aankan, of pijn heeft, omdat dat betekent dat hij door de leider uit de kudde wordt gestoten en dus opgegeten wordt. dit is oerinstinct, wat elke pony heeft.
ik vind het een schitterende pony, die het erg leuk zal doen ook voor een karretje. ik begrijp dat je ook een grotere pony hebt, dan hoef je dus voor je rijplezier niet naar de shet te grijpen. ik hoop dat je even over deze informatie wilt nadenken, ik zeg het alleen maar in het belang van je pony, veel shetruiters kennen deze informatie niet, en als je het niet weet kan je er ook niks aan doen natuurlijk...
maar goed, nu weet je het, en het is aan jou om de verantwoordelijkheid voor de pony te nemen...