Jezus christus(sorry gelovigen
)
Je wilt echt van het commetaar afkomen he?
Opzich kan ik me wel indenken waarom iedereen reageert, jij niet?
Hoe los jij nu een bok op?
Ik rijd 1 keer in de week op een paardje op mijn manege(anderen altijd andere paarden, maar ik alleen hem)
Wij rijden niet met sporen, en hij reageert óók zo op de zweep.
Soms dat is hij stierlijk vervelend en gaatie van galop in draf e.d.
Hoe los je dat op? 3 maal is scheepsrecht, dus als hij na 3 keer niet reageert op je benen?
Een goede tik, paarden die zo fel (niet agressief) reageren op een tik, zijn meestal een spelletje met je aan het spelen.
Ooit is het gelukt door een bok van het werk af te komen? Nou dat is mooi een leer voor de volgende keer.
Nu krijgen mensen fabeltjes te horen hoe dat paard onder het zadel is en geven ze een baby-tik, waarna ze eraf worden gegooid.
Ik geef een tik op mijn laars, hij hoort het, reageert hij er nog niet op? dan krijgt hij een vreselijk harde tik, hij is er zo bedust van, dat hij gewoon doorgaat, en naar mijn hulpen luistert.
Hij wordt dus 4 x gewaarschuwd voor ik écht actie onderneem!
En het helpt enorm goed! Probeer het eens? of neem een kort zweepje en sla hard op je dekje(als je een vierkante hebt, niet zo'n zadelvormige) Dat helpt ook heel vaak!
Over de sporen zal ik niet zeggen, ik rijd er zelf niet mee(is ook absoluut niet nodig) dus ik weet ook niet hoe ik ermee moet werken en waar het voor dient!
Een paard loopt onspannen als hij mooi zijn achterhand eronder zet, jouw handen opzoekt, en ontspannen over zijn rug loopt.
Nu zit je in zijn mond te plukken en gek te doen.
Een paard die zo in zijn mond wordt gepulkt, zal op ten duur ook zeggen van, wat nou in mijn mond, hier! en dan krijg je dat koppige gedrag!
Ik zou écht wat met het goed bedoelde commetaar doen, want niemand is er hier opuit om jouw de grond in te stampen, maar jouw paardje te helpen.