2.5 jarige Fries Laura @ work [longe]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nobility

Re: 2.5 jarige Fries Laura @ work [longe]

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:37

Het gaat er niet om wat een ander vindt of doet. je moet zelf met je gezonde verstand denken. iedereen weet dat het niet goed is om op een 2,5 jarige te gaan rijden of zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:33

Weet je wat nu zo misselijk is.
De TS wordt hier, naar mijn mening terecht, op haar nummer gezet.
MAAAAR als iemand een topic start met foto's van een 2 jarig paard op een renbaan die de benen uit het lijf moet rennen met iemand op zijn rug dan is er niets aan de hand en mag niemand zeuren.

anne1234

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:17

gaat de opmerking van renpaarden hiereboven over koersen?
dat vind ik ook geen nette opmerking want er zijn dus rassen waar andere leeftijden gelden!
dravers worden erop gefokt om vroegrijp te zijn en als je een goede trainer bent en wijs bent met je paard dan weet je exact hoever je kan gaan.
andalusiers zijn als ze 4 zijn pas klaar om voorzichtig wat te gaan doen, je mag hier alleen maar over oordelen als je zeker weet als je het paard ook persoonlijk kent(misschien dat je dat ook doet dat weet ik niet)en weet dat hij kapot getraind word eerder niet vind ik.
en even over het topic ik vind dit altijd zo'n gedoe om niks, wij weten niet hoe het paard zich voelt en voordoet omdat ik haar nog nooit in levende lijve gezien heb, als je een goede trainster bent weet je precies tot hoever je kan gaan, jij hebt haar waarschijnlijk zien opgroeien etc. etc. wel zou ik gewoon rustig verder gaan trainen en misschien is het een idee om haar te beleren en haar daarna gewoon lekker een 3 maand aan de kant te zetten zodat ze weer even kan bijtrekken van alle nieuwe dingen die ze heeft geleerd de afgelopen tijd!
succes met haar en op de keuring en trek je er niet teveel van aan het zijn maar foto's die geven erg vaak een verkeerd beeld!
Laatst bijgewerkt door anne1234 op 18-03-06 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

anne1234

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:18

en officieel worden alle paarden per januari 1 jaar ouder genoemd dus ze is eigenlijk een 3 jarige

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:36

Dus volgens jou redenering zou het zo zijn dat als jouw paard op 20 december geboren is, dat hij dan op 1 januari 1 jaar is?!?!

En mijn opmerking ging inderdaad over renpaarden die koersen lopen.

3 jaar is 3 jaar.
Ik kan totaal geen respect en begrip op brengen voor mensen die een twee jarige berijden of LATEN berijden of het zelfs al goedkeuren.

Je gaat een 15 jarig kind ook geen auto rijles geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:58

whatever01 schreef:
Citaat:

ik snap niet dat hier zo moeilijk over gedaan word..kijk naar de hengstenkeuringen.. die zijn ook 2.5 en die worden elkde dag getraind aan de "bijzet" en dan niet alleen rijpaarden, maar ook tuigpaarden en FRIEZEN.. en de merrie keuringen die er zomers zijn.. die beesten zijn ook allemaal 2.5 en die worden ook elke dag getraind aan de bijzet >;)

dat is toch geen reden voor jou om dat ook te gaan doen?

zoals ik ook al heb gezegd.. het is mijn paard niet! ik train hem voor iemand anders.. en die wil hem keuringsklaar hebben.. we longeren maar 20 minute.. en dat 1 x per week.
we zitten er 2x per week 20 minuten op.. de rest loopt ze los in de bak of het land.. ze heeft het niet zwaar..
ze word volgende maand 3. dan is dit geen zware training!
[/quote]
[/quote]

In eerste instantie wou ik me volledig bij je aansluiten, aangezien ik ook een Friese merrie in m'n bezit heb die ook naar de keuringen gaat en bijna 3 jaar oud is, maar 2,5 jaar en zo trainen? Het is zeker geen zware training, maar wel voor die leeftijd! En erop zitten? Wat wil je daar in godsnaam mee bereiken dan? En als ze 2,5 is; hoe kan ze dan volgende maand opeens 3 zijn ? En ze loopt niet gespannen omdat ze iets ziet, paarden spannen niet constant bij alles wat ze opmerken zich zo aan.
Mijn Friese merrie is dus zo ongeveer van dezelfde leeftijd, moet in Juli naar de keuring en wordt slechts een maand van tevoren keuringsklaar gemaakt d.m.v. trainen, wat deskundig gebeurd bij de Nieuwe Heuvel. En al die andere weken, maanden, jaren geniet ze lekker van der jeugd. En je zou der moeten zien groeien, de bespiering heeft ze; alles. Als merrie zijnde nog wel. Maar het kan aan mij liggen ..

UltimOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 21:58

anne1234 schreef:
gaat de opmerking van renpaarden hiereboven over koersen?
dat vind ik ook geen nette opmerking want er zijn dus rassen waar andere leeftijden gelden!
dravers worden erop gefokt om vroegrijp te zijn en als je een goede trainer bent en wijs bent met je paard dan weet je exact hoever je kan gaan.
andalusiers zijn als ze 4 zijn pas klaar om voorzichtig wat te gaan doen, je mag hier alleen maar over oordelen als je zeker weet als je het paard ook persoonlijk kent(misschien dat je dat ook doet dat weet ik niet)en weet dat hij kapot getraind word eerder niet vind ik.
en even over het topic ik vind dit altijd zo'n gedoe om niks, wij weten niet hoe het paard zich voelt en voordoet omdat ik haar nog nooit in levende lijve gezien heb, als je een goede trainster bent weet je precies tot hoever je kan gaan, jij hebt haar waarschijnlijk zien opgroeien etc. etc. wel zou ik gewoon rustig verder gaan trainen en misschien is het een idee om haar te beleren en haar daarna gewoon lekker een 3 maand aan de kant te zetten zodat ze weer even kan bijtrekken van alle nieuwe dingen die ze heeft geleerd de afgelopen tijd!
succes met haar en op de keuring en trek je er niet teveel van aan het zijn maar foto's die geven erg vaak een verkeerd beeld!

ik rij er alleen maar op zodat ze goed zadelmak is, als dat zo is stop ik met rijden en is het alleen maar longeren tot de keuring, 2x in de week 20 minuten. en als de keuring is geweest gaat ze nog een paar maand het land in en daarna gaan we verder met haar onder het zadel.

UltimOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 22:02

Citaat:

In eerste instantie wou ik me volledig bij je aansluiten, aangezien ik ook een Friese merrie in m'n bezit heb die ook naar de keuringen gaat en bijna 3 jaar oud is, maar 2,5 jaar en zo trainen? Het is zeker geen zware training, maar wel voor die leeftijd! En erop zitten? Wat wil je daar in godsnaam mee bereiken dan? En als ze 2,5 is; hoe kan ze dan volgende maand opeens 3 zijn ? En ze loopt niet gespannen omdat ze iets ziet, paarden spannen niet constant bij alles wat ze opmerken zich zo aan.
Mijn Friese merrie is dus zo ongeveer van dezelfde leeftijd, moet in Juli naar de keuring en wordt slechts een maand van tevoren keuringsklaar gemaakt d.m.v. trainen, wat deskundig gebeurd bij de Nieuwe Heuvel. En al die andere weken, maanden, jaren geniet ze lekker van der jeugd. En je zou der moeten zien groeien, de bespiering heeft ze; alles. Als merrie zijnde nog wel. Maar het kan aan mij liggen ..

en hiermee kraak je mij af omdat ik niet "deskundig bezig ben" ?? ik weet heus wel wat ik doe anders zou ik er niet eens mee beginne...
sommige foto's loopt ze wat gespannen ja.. ondermeer omdat er een fietspad langs de bak loopt en als er ineens een fiets aan komt, daar schrikt elk paard wel van..
de andere foto's loopt ze ook wat gespanne.. maar je weet zelf denk ik wel dat de meeste foto's toch echt moment opnames zijn..
als ze elke keer als ik haar train zo zou lope, wou ik er niet eens meer mee verder gaan omdat ze het nog niet aan kon!!
maar dat is niet zo en het is totaal geen zwaar werk!

AstriddJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:10

leuk is dat he zie je een topic staan bij horses at work.. van 5 pagina's,
dan ruik ik al dat er mensen alleen maar commentaar geven op de TS... sjonge jonge zeg!

als iedereen die een negatieve reactie op de TS heeft gegeven, nou eens allemaal een enquete gaan maken over hoeveel paarden er op 2,5 jarige leeftijd gelongeerd worden met bijzet, zullen jullie nog een hoop te doen krijgen kwa commentaar geven.

Als je het er niet mee eens ben oke, zeg gewoon ik ben het niet mee eens en dan je reden.
als de volgende precies hetzelfde doet, nee ik ben het er niet mee eens enzzz dan heeft de TS in dat geval denk ik snel genoeg door dat er aardig wat mensen het er niet mee eens zijn.

Maar om er nou een discussie van te maken, en op elk woordje (zinnetje) wat een ander geeft een tegenwoord te geven.. vind ik een beetje belachelijk, de TS schiet er zo ook weinig mee op.

geef gewoon een vriendelijk advies waar de TS wel wat aan heeft.
Ik ken zelf iemand die maakt paarden al zadelmak als ze 2,5 jaar zijn, en als ze 3 zijn kunnen ze een simpele proef lopen.

Met geen enkel dier dat zij zo heeft gereden is wat mis, ze lopen allemaal netjes, zijn netjes aangeleerd en hebben geen kwalen etc. die veroorzaakt kunnen zijn door het vroege beleren.

Er zijn mensen hier die een jong dier zijn jeugd eerst gunnen, oke. Dat is mogelijk.. maar ieder zijn eigen mening.

tevens zeg ik niet dat ik het er mee eens ben, ik zou het zelf pas doen op 3 a 3,5 jarige leeftijd. Maar dat is hoe IK het zou doen. Wat een ander doet heeft hij/zij vast een goed argument voor..

anne1234

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 12:20

ik ben het met astridd eens zeker weten, ze is trots op haar paard en wil dat graag laten zien je word hier direct afgemaakt dat vind ik altijd heel erg zonde terwijl het maar foto's zijn.
en even over het 3 jaar is 3 jaar dat is onzin, bepaalde rassen worden gefokt of vroegrijp of wat later, ik denk dat jij nog nooit op een goede renstal bent geweest want er zijn renpaarden die het fantastisch vinden om de race aan te gaan met hun leeftijdgenoten maar nogmaals je bent pas een goede als je weet tot hoever je kan gaan!
oh en trouwens een veulen in november of december is wel erg vroeg of ontzettend laat....

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 12:46

Sorane schreef:
Weet je wat nu zo misselijk is.
De TS wordt hier, naar mijn mening terecht, op haar nummer gezet.
MAAAAR als iemand een topic start met foto's van een 2 jarig paard op een renbaan die de benen uit het lijf moet rennen met iemand op zijn rug dan is er niets aan de hand en mag niemand zeuren.

Ben ik het mee eens.

PussInBoots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 15:47

Ik moet wel lachen om sommige mensen die geen idee hebben waar ze over praten maar gewoon anderen gaan nápraten omdat het interessant klinkt!! Ongelofelijk wat een gezeik zeg!! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden (oke de een wat beter de andere wat sneller) maar om dit nu dierenbeulen te noemen? Dan zie ik hier wel andere fotos op bokt! En als er een foto van een 4 jarige wordt geplaatst in een L parcour hoor je niemand! Denk je dat dat in een paar maanden zo snel wordt geleerd??

AstriddJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:00

ik ga mee met iepsel ze neemt de woorden uit m'n mond..
op veel topics lees je snel dat als de eerste zegt je beugels zitten ongelijk etc. dat de volgende het ook zegt, en die daarna ook enzzz.

Verder zie je onwijs veel jonge paarden idd al hoog lopen zoals iepsel schrijft, en dan word er in 1x niet meer naar de leeftijd gekeken?

Ik denk dat er maar weinig jonge paarden zijn die dit al met de geboorte hebben meegekregen en als ze als 3jarige worden beleerd etc op hun 4e een L proef kunnen lopen...

maar goed alle meningen liggen verdeeld maar ik heb mijn mening duidelijk gemaakt.

(ik schreef ook in m'n eerste bericht dat ik 't stom vind dat mensen commentaar op elkaars commentaar gaan lopen geven, dus als je commentaar hebt op mijn berichten, stuur gerust een PM, ik verlaat 't topic bij deze ! )