sterk paard niet te houden wie weet raad??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 22:07

dat is mijn keuze, daar moet je het maar mee doen.

En nu voor de 100ste keer:
Slotje graag!!!

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:27

Het ging er om dat het paard niet te houden was daar werd advies over gevraagd, daar is advies over gegeven en laten we hopen dat het haar iets heeft opgeleverd?

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:35

De TS heeft duidelijk aangegeven niets te willen doen met deze adviezen, op een ander forum is ze schijnbaar wel geholpen. Mogen we dan nieuwsgierig zijn naar die adviezen...

L_Odette

Re: sterk paard niet te houden wie weet raad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:04

Ik zit echt met een open mond dit topic te lezen...Wat een hoop dingen die elkaar tegenspreken. Je zegt 4 pagina's lang dat je geen geld hebt en geen les kan betalen, maar vervolgens staat er wel ergens dat je les op een manege hebt...Eh..? Uitleg??!!

Daarnaast las ik dat ze niet gelongeerd kan worden omdat ze dit niet snapt?! Hallo!!! Ieder paard kan een VOLTE lopen(iets wat je ongetwijfeld in je manege les ook moet doen). Longeren is niets meer dan constant volte's maken. Ik zie hier het probleem niet. Daarnaast geef je haar ruimte(??!!) om te BokkeN!?!? Kom op zeg, ze mag dan wel drachtig zijn maar het is je schoonmoeder niet!!! Je wil dr wel een men/pessoa/thiedeman aan en in hangen maar een beetje weerstand om een bokje te onderdrukken? Nee dat is dan "sielugh" ofzo?!

Tenslotte...Je wil in de paardenwereld verder?Één ding... op deze manier kom je er niet!!! Ga werken, ga het internet op(nee niet voor super idee forums maar voor vacatures!!) en ga geld verdienen. Als de paarden heel de dag op het land staan dan kunnen ze echt wel een dagje zonder werken. En als je eenmaal werk hebt en je hebt iets minder tijd voor de paarden, tja dan zou ik toch eventuele verkoop overwegen. Ga anders praten met de boer ofzo. Het zou hem ook geld schelen. Kijk aan welk paard je het meeste hebt. Qua betrouwbaarheid, gezondheid, verkeersmak enzo...

Het zijn tips! Van mijn part doe je er niks mee, dat is jou keuze!
Ps. ik zeg niks over het zadel. Dat hebben al een hoop mensen voor mij gedaan...

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:56

super gezegt lowlow! en als je een slotje wilt, moet je temmen!

en als er dan toch een slotje op komt zeg ik het nog een keer: je verprutst dit paard! en dat vind ik echt dood, doodzonde! wie weet waar het dier wel niet allemaal last van heeft, hoe rot zijn rug voelt, als er iemand in het zadel zit! jij zal dan plezier aan het rijden hebben, maar ik denk, en vele met mij, dat je paard er heel wat minder plezier aan beleeft. en ik hoop van harte voor het dier, dat dit snel ophoudt.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 21:29

LowLow schreef:
Ik zit echt met een open mond dit topic te lezen...Wat een hoop dingen die elkaar tegenspreken. Je zegt 4 pagina's lang dat je geen geld hebt en geen les kan betalen, maar vervolgens staat er wel ergens dat je les op een manege hebt...Eh..? Uitleg??!!

Daarnaast las ik dat ze niet gelongeerd kan worden omdat ze dit niet snapt?! Hallo!!! Ieder paard kan een VOLTE lopen(iets wat je ongetwijfeld in je manege les ook moet doen). Longeren is niets meer dan constant volte's maken. Ik zie hier het probleem niet. Daarnaast geef je haar ruimte(??!!) om te BokkeN!?!? Kom op zeg, ze mag dan wel drachtig zijn maar het is je schoonmoeder niet!!! Je wil dr wel een men/pessoa/thiedeman aan en in hangen maar een beetje weerstand om een bokje te onderdrukken? Nee dat is dan "sielugh" ofzo?!

Tenslotte...Je wil in de paardenwereld verder?Één ding... op deze manier kom je er niet!!! Ga werken, ga het internet op(nee niet voor super idee forums maar voor vacatures!!) en ga geld verdienen. Als de paarden heel de dag op het land staan dan kunnen ze echt wel een dagje zonder werken. En als je eenmaal werk hebt en je hebt iets minder tijd voor de paarden, tja dan zou ik toch eventuele verkoop overwegen. Ga anders praten met de boer ofzo. Het zou hem ook geld schelen. Kijk aan welk paard je het meeste hebt. Qua betrouwbaarheid, gezondheid, verkeersmak enzo...

Het zijn tips! Van mijn part doe je er niks mee, dat is jou keuze!
Ps. ik zeg niks over het zadel. Dat hebben al een hoop mensen voor mij gedaan...

Ten eerste rijd ik af en toe een les als ik geld heb(heb ook rekeningen hoor!)
Daarna het longeren probeer ik nog wel een andere keer aangezien ze nu stil staan vanwege de dracht.
En waarom zou je je paard niet een keer lekker laten bokken ze heeft af en toe een vreugde bok en dat mag toch wel?!?
En wat betreft werk,,, denk je dat ik niet aan het solliciteren ben???
Ik zoek echt wel werk hoor en hoeft niet perse iets te zijn waar mijn voorkeur ligt ik neem namelijk echt alles aan!!!
Dus dat neem ik je zeer kwalijk!

Nog nog 1 vraag hoe kom ik nou aan het slotje?
Ik ben hiet nog niet zo lang daarom weet ik het niet.

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:31

Gewoon temmen, uitroepteken staat rechts onder het bericht.

nelleke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:48

hej
ik weet misgien wel wat.
probeer veel meer met je benen te doen.
en zet het weiland af in een heel klein stukje.
daarnaast kan je inplaats van een hoofdstel een
touwhalster gebruiken zonder bit!!! werkt super goed
k hoop dat je er wat aan heb

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 21:35

bedank voor je advies.
ik ga dit topic sluiten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:10

Ik zie geen reden voor een slotje
Het topic zakt vanzelf wel naar pagina 2 en verder als men het niet meer interesant vind om te reageren

Slotjes worden ook niet geplaatst omdat je antwoorden krijgt die je niet bevallen.

Om eerlijk te zijn ben ik het zelfs met de antwoorden eens.
Les is investeren in jezelf.
ER zijn wel meer mensen die lessen op paarden van andere en dat zelf betalen. De paarden worden er beter van, maar de ruiter ook.
En dat laatste neemt niemand je ooit meer af.

Of jij dat er voor over hebt of niet, is een tweede, maar neemt niet weg dat er een kern van waarheid zit in de goede bedoeling van de bokker hier die je dat advies geven.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:16

een bit is NIET voor controle, een bit is voor verfijning.
Als ik jou was zou ik eens proberen met touwhalster te rijden. en er zijn NH mensen die je dan een bepaalde ''one-rein stop'' kunnen leren die je ALTIJD kunt gebruiken. en daarmee kun je dan je paardje leren dat ie rustiger moet zijn tijdens het rijden. en als ie er vandoor gaat kun je em hiermee ook no matter what mee stoppen. (met die one-rein-stop)
Nja, nou zul je wel zeggen. dat NH is tegen mijn principes maar tlijkt mij dat als je echt desperate bent dat je dan alles zou proberen.

Maargoed, kwens je er het beste mee,

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:49

Als je paard niet aan je hulpen staat, krijg je hem ook niet stil met een one rein stop..

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:48

branka16 schreef:
(ik neem geen les dus daar kunnen jullie over ophouden ik rijd voor mijn plecier)

Ik rijd trouwens nooit alleen, en de paarden zijn goed verzekerd.
Mijn beste vriendin rijd altijd mee op de dochter van dat paard.
En met dat paard kan ik ook goed over weg, die is me nog nooit weggerent of er vandoor gegaan. Die hebben we zelf ook ingereden, en daar lukt alles heel goed mee.

Ik hoop dat jullie het snappen!

Eerlijk? Nee, ik snap er niets van. Ik vind nl dat je het je paard verplicht bent om hem zo goed mogelijk te rijden waardoor je hem zo min mogelijk hindert. Rijden moet niet alleen een plezier voor de ruiter zijn maar mag voor het paard ook best aangenaam zijn.

Zolang het zadel niet anders kan liggen dan op de foto dan zou ik zeker niet meer gaan rijden. Ik vraag me trouwens af hoe je ooit een goede houding kan krijgen met een zadel dat zo naar achteren helt. Je zit bekant op haar nek!

Helaas is de enige goede raad hier iets wat jij niet wilt horen. Jammer hoor. Goede lessen zijn ècht in investering in jezelf.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:53

branka16 schreef:
Dus jah ik weet nou ook niet wie ik moet geloven jullie die kijken naar een foto of mensen die haar van alle kanten kan bekijken?

Beste branka, het is heel goed mogelijk dat dit zadel normaal gesproken goed (beter) ligt op je paard maar nu in elk geval niet. Zoals ik in mijn vorige post aangaf kun je op deze manier onmogelijk een goede houding aannemen. Doordat het zadel zo ligt zul jij voornamelijk op de lepel zitten en dat is niet zo prettig voor de paardenrug.

Duidelijk zo?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:59

Probeer eens een zadel onderlegger die voor laag begint en achter hoog eindigt.

Had ik ook nodig bij mijn pony toen ze te dik was. Want zo te zien licht dat zadel niet echt goed weet niet of het altijd zo is maar probeer het eens zou ik zeggen

dat zit je trouwens beter, is beter voor het paard en misschien luistert hij/zij dan beter omdat je beter zit.
Is ook pettiger voor de rug misschien protesteerde hij/zei ergens tegen.

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 12:07

bedank voor alle reaties, maar het paard in kwestie staat nu stil dus hoeven jullie niet meer te reageren ik heb er nu niks meer aan.
en ik heb de tip rijd eens met een trens goed gebruikt en had ik haar onder controle maar nu is het eerst een maand of 2 niet rijden op geerty ze kan het niet meer aan vanwege het veulen.
Dus ik rijd nu haar dochter door.

Groetjes...

PS. dan met dat naar achter hoog oplopende pad ga ik zeker proberen ik heb al gekeken waar ik ze kan krijgen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:19

Volgens mij kan je ze wel bij een groothandel krijgen ofzo.
Ik heb er ook nog eentje liggen dacht ik, heb ik niet meer nodig aangezien mijn pony niet meer te dik is en het zadel nu goed licht.

Maar weet het niet zeker!

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 21:12

ik heb ze bij www.divoza.nl gezien en daar kosten ze 16 euro of zo dus die neem ik dan wel

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:56

wat een gezellige boel hier
NOT!!!'
eerst wil ik zeggen dat als iemand aangeeft dat ze geen les wil het ni nuttig is om 10000X te zeggen dat ze moet lessen.
ik ga niet zeggen dat lessen niet goed is maar ik kan het wel begrijpen. ik rijd zelf ook bij een boer en krijg in de zomer weer les van vriendinnen. in de winter dus niet. maar dan rijd ik ook wel een lager niveau. ivm weinig tijd omdat het dan snel donker is en we geen licht hebben en bevroren bak.

verder wil ik zeggen dat ik met branka16 heb gesproken op msn en dat ze helemaal niet bedoelde dat dit paard er altijd vandoor gaat. ze gaat alleen AFENTOE er vandoor. dat doet mijn ponny ook weleens.
wil NIET zeggen dat mijn ponny niet goed is ingereden of wat dan ook. ze heeft alleen veel pit (heel veel)

en verder wil ik zeggen dat je ieder paard dat kan wijken voor druk, de one rein stop kunt leren. het word namelijk een reflex als je t goed doet. mijn ponny kan t ook bijna eerder op deze pagina is aangekondigt dat dit alleen maar kon met een gehoorzaam paard.
bovendien lijkt dit paard me een braaf paardje,

enne ik laat mijn ponny ook zo vaak bokken hoor. niks mis mee. moet zij weten kost haar energie niet mij en dan ga ik er ook geen energie in steken

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 01:50

Ja hoor! Daar hebben we Sisim ook weer! Ik ben al dagen niet van deze site te slaan! Ik leer geweldig veel!

Ehm, tips zijn goed bedoeld.... Ook de tips die je eigenlijk niet horen wilt...

Veel succes ermee. Ik hoop dat het met de dochter wel goed wil lukken...

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:32

Dus als iemand beweert geen les te willen nemen, terwijl dat de beste oplossing is dan moeten er maar andere minder goede oplossingen genoemd worden?!

Dat snap ik niet helemaal.. Het klinkt mij echt in de oren als een rijtechnisch probleem. En dat kan niet anders dan rijtechnisch opgelost worden. Aangezien branka16 hier blijkbaar niet genoeg mans voor is (echt geen schande, daaarom lest bijna heel de ruitersportwereld omdat het nu eenmaal niet makkelijk is), is hulp hierbij nog altijd een goed advies..

Hetzelfde geld voor een slecht liggend zadel, een zadel ligt niet goed en als iemand in een topic vraagt wat te doen dan is het enige goede advies een ander zadel aan te schaffen. De adviezen voor staartriemen/ onderleggers etc. zijn allemaal tijdelijke oplossingen..

@sandra 1986.. Hoe kun je een paard dan die one-rein stop aanleren? Naar ik aanneem door veel en regelmatig te oefenen en als je er zelf nog geen ervaring mee hebt onder begeleiding van bv een instructeur..

P.s. ik laat mijn pony nooit toe om te bokken, dat doet ie maar in zijn eigen tijd dat ie in het land staat. Ik verwacht een gehoorzaam en werkwillend paard en een paard dat bokt (wat ik toelaat) is dat niet. Het volgende is toestaan van steigeren en zo gaat het verder.. Niet mijn methode dus..

Afijn, branka16. Is het misschien een plan om in ieder geval als je nadat je paard geveulend hebt en je weer wilt gaan rijden om dan hulp te vragen van een vriendin ofzo? Dan stap je er ´nieuw´ weer op en als je het goed aanpakt en oppakt de eerste maanden kun je heel snel dit paard weer op de goede weg brengen met rijden.. Kun je gelijk oefenen met longeren de eerste paar keren dat je met haar aan het werk wilt, zodat je voordat je er de eerste keer weer opgaat alvast een beetje conditie weer kunt opbouwen.

Succes in ieder geval!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:44

branka16 schreef:
ik heb ze bij www.divoza.nl gezien en daar kosten ze 16 euro of zo dus die neem ik dan wel

Maar je ging toch niet meer op haar rijden? En het zadel ligt normaal toch goed zeg je?

Zoals het zadel op de foto ligt heeft het geen zin om er wat onder te leggen. Het ligt echt veel te ver naar voren. Zal ongetwijfeld met de dikke zwangere buik te maken hebben.

Laat er eens een goede zadelmaker naar kijken als je er na de dracht weer mee wil gaan rijden. Het zadel moet gewoon goed liggen zonder bontjes, steuntjes etc.. Zadel bij laten vullen hoeft ook geen vermogen te kosten.

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 19:45

Bienotje schreef:
Dus als iemand beweert geen les te willen nemen, terwijl dat de beste oplossing is dan moeten er maar andere minder goede oplossingen genoemd worden?!

Dat snap ik niet helemaal.. Het klinkt mij echt in de oren als een rijtechnisch probleem. En dat kan niet anders dan rijtechnisch opgelost worden. Aangezien branka16 hier blijkbaar niet genoeg mans voor is (echt geen schande, daaarom lest bijna heel de ruitersportwereld omdat het nu eenmaal niet makkelijk is), is hulp hierbij nog altijd een goed advies..

Hetzelfde geld voor een slecht liggend zadel, een zadel ligt niet goed en als iemand in een topic vraagt wat te doen dan is het enige goede advies een ander zadel aan te schaffen. De adviezen voor staartriemen/ onderleggers etc. zijn allemaal tijdelijke oplossingen..

@sandra 1986.. Hoe kun je een paard dan die one-rein stop aanleren? Naar ik aanneem door veel en regelmatig te oefenen en als je er zelf nog geen ervaring mee hebt onder begeleiding van bv een instructeur..

P.s. ik laat mijn pony nooit toe om te bokken, dat doet ie maar in zijn eigen tijd dat ie in het land staat. Ik verwacht een gehoorzaam en werkwillend paard en een paard dat bokt (wat ik toelaat) is dat niet. Het volgende is toestaan van steigeren en zo gaat het verder.. Niet mijn methode dus..

Afijn, branka16. Is het misschien een plan om in ieder geval als je nadat je paard geveulend hebt en je weer wilt gaan rijden om dan hulp te vragen van een vriendin ofzo? Dan stap je er ´nieuw´ weer op en als je het goed aanpakt en oppakt de eerste maanden kun je heel snel dit paard weer op de goede weg brengen met rijden.. Kun je gelijk oefenen met longeren de eerste paar keren dat je met haar aan het werk wilt, zodat je voordat je er de eerste keer weer opgaat alvast een beetje conditie weer kunt opbouwen.

Succes in ieder geval!

Ik zal zeker eerst na het veulenen het paard MET begeleiding rijden zodat ik haar goed in de hand heb, en ze me geen rare fratsen uithaald.
Ik zal ook een keer proberen te longeren als het veulen er is is de buik ook wat weg en zal die niet meer zo in de weg zitten ze had met rijden ook veel moeite met voltes omdat ik haar nog niet goed in de hand had ging ik naar buiten daar was ze rustiger (heeft ze nog nooit raat gedaan of moeilijk) als ik haar ik de wei reed was ze niet te houden.

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 19:57

ellenlouise schreef:
branka16 schreef:

Maar je ging toch niet meer op haar rijden? En het zadel ligt normaal toch goed zeg je?

Zoals het zadel op de foto ligt heeft het geen zin om er wat onder te leggen. Het ligt echt veel te ver naar voren. Zal ongetwijfeld met de dikke zwangere buik te maken hebben.

Laat er eens een goede zadelmaker naar kijken als je er na de dracht weer mee wil gaan rijden. Het zadel moet gewoon goed liggen zonder bontjes, steuntjes etc.. Zadel bij laten vullen hoeft ook geen vermogen te kosten.

Nee ik rijd haar niet meer tot dat het veulen er is.
Het zadel is een half jaar geleden opgevuld en nagekeken, en bovendien is het zadel nog geen jaar oud, en heb ik dit zadel gekocht voor dit paard en de zadel maker heeft gekeken of het zadel paste en dat deed ie anders had ik toch geen zadel gekocht???
Zadels zijn erg duur dus ik koop geen nieuwe weer. Ik heb ook 6 andere zadels (die ik niet verkoop omdat ze allemaal bij een paard horen) Die heb ik goed koop gekregen.
Maar bij vullen heeft dus geen zin omdat ze pas zijn bijgevult voor de winter. Met bij vullen kun je trouwens ook niet de kussens grooter maken!!hoogstens 1 of 2 cm en das niet de moeite waard.
(De reden dat ik het zadel heb laten bijvullen is omdat ik dacht dat de kussens te hard waren en het zadel zat niet lekker)
(zit nu wel weer lekker)

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:00

Ik wil niet zeurderig overkomen, maar de bouw van een paard kan veranderen.. En da kan best binnen enkele maanden geerue vrees ik..

Maar..Als de ruiter er maar lekker op kan zitten, of het he paard misschien pijn kan doen is pas van lagere prio lees ik hieruit op. Maar dat kan ik verkeerd begrepen hebben