vind jij jezelf goed rijden en waarom of waarom niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lOttiiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:20

elke dag vooruitgang gaat gewoon niet. Dan zit iedereen binnen een maand in het Z.. dat klopt natuurlijk niet. Ik snap wat hollybolly bedoelt. Na een halfjaar moet je eigenlijk een flinke vooruitgang kunnen zien

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:22

ja, tuurlijk is t de bedoeling dat je in 1 les al een hoop hebt geleerd, maar dat wil niet gelijk seggen dat je stukken beter kunt rijden.... je moet echt minstens een half jaar goede les wil men echt zien dat je vooruit gegaan bent... ligt er ook aan hoe hoog, en hoelang je rijd, wat voor paard en les je hebt enzo.. maar ik vind dat je na 1 lesje niet gelijk meer punten zal halen op je wedstrijd. daar gaat toch wel hele periode aan trainen aan vooraf denk ik
@ lottiiee: dank je, tenminste iemand die t hier begrijpt

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:31

lOttiiee schreef:
elke dag vooruitgang gaat gewoon niet. Dan zit iedereen binnen een maand in het Z.. dat klopt natuurlijk niet. Ik snap wat hollybolly bedoelt. Na een halfjaar moet je eigenlijk een flinke vooruitgang kunnen zien

Je haalt twee dingen door elkaar! Met een half jaar zíe je misschien pas vooruitgang, maar dat gaat in héle kleine stapjes! Die stapjes zijn zo klein dat je het zelf niet direct merkt!

Zo ging ik met mijn paard in 1 maand de B door, maar ik had niet verwacht dat het zo snel zou gaan en had nog een wedstrijd staan voor twee weken later. Ik en mn paard hadden allebei nog nooit gewijkt, maar dacht: ok nog even twee weekjes knallen en dan gaan we gewoon proberen in de L1 en wat denk je? ik had twee keer een 8 voor mn wijken! Je leert dus met de dag (ik zeg niet dat je paard elke dag lekkerder moet lopen als de dag ervoor) maar ik streef toch elke dag weer om een stapje dichterbij de eenheid met mijn paard te komen!
Maarja ik zeg al....dat is mijn streven en ik snap best als sommige mensen het veiliger vinden om het rustiger aan te doen!!! Ieder zijn ding

lOttiiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:34

dat vind ik niet, ik heb mijzelf iets voorgenomen wat ik MOET trainen van mezelf. Dat is best wel een grote stap. Daar ben ik nu al een tijdje mee bezig, en het gaat steeds beter. Ik kan niet zeggen tegen een L1 pony: morgen ken je travers en appuyeren. Ik snap niet wat jij bedoelt jarrah.Zo train ik, misschien voor jullie een rare manier van trainen, maar als ik alles tegelijk ga oefenen, gaat alles juist de mist in

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:14

Leuke vraag trouwens!

Ik vond "vroegah" dat ik echt wel keigoed was. Inmiddels denk ik dat ik zover ben dat ik op een paard kan blijven zitten...

Ik weet wel dat ik best netjes een paard ontspannen kan rijden, ik zit ze niet overmatig in de weg en ik heb eindeloos geduld met een paard (ik ga er tegenwoordig vanuit dat het aan mij ligt als iets niet lukt en dat is meestal zo).

Maar echt een paard naar de hogere dressuur rijden, daar komt zoveel bij kijken! Als ik mezelf met de topruiters vergelijk ben ik echt een nul...
Aaauw...

Nannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:49

lOttiiee schreef:

Tuurlijk kan je iedere dag wel vooruitgang boeken. Maar dat zijn zulke kleine dingetjes. Niet dat je in een dag even je paard leert appueren (hoe zeg je dat). Al is het maar een klein puntje aan je houding. tcoh weer vooruitgang
Net zoals met me vzfjord. eerst kon ik niet normaal haar hals gewoon buigen als ze stil stond. dan liep ze erachteraan zeg maar. Dus dan begon met gewoon een klein beetje stelling en voordat zei die stap opzij zette, stelde ik haar weer recht. en dan belonen. En dan steeds weer opnieuw proberen net zo lang tot ik een klein beetje stelling kreeg. Dat was dan alleen nog maar de linkerkant (haar makkelijke kantje). heb je toch weer vooruitgang vind ik. Nu (na maanden) lukt het om wat dieper te buigen, zonder dat ze een stap opzij zet.
ben ik toch weer een beetje trots op mezelf

laliz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:15

Ik ben snel onzeker bij 'vreemde' paarden en/of nieuwe situaties die ik tegenkom met een paard waarop ik niet weet hoe hij of zij reageert.
Ik heb een goede onafhankelijke zit, moet nog wel aan mijn handen werken, voornamelijk het begrenzen en het op één plaats kunnen houden daarvan
Verder ben ik nu hard aan het leren hoe goed het paard te laten nageven op een ontspanne manier.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:32

Je kunt pas goed rijden als al je 10 vingers gelijk gegroeid zijn (hoop doet leven he ).

Persoonlijk merk ik dat elke keer dat ik dacht dat ik wel netjes reed ik een jaar later erom moest lachen. Een jaar later weer... en zo blijft het hopelijk mijn hele leven doorgaan, want dán ga je vooruit

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:38

Je leert elke dag wel, en dan weet je waar je de volgende keer aan moet werken (wat houding betreft). En dat doe je dan ook wel (ik in ieder geval..). Dus je ziet voor jezelf wel verbetering denk ik

Nannes

Re: vindt jij jezelf goed rijden en waarom of waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:40

ja idd, vooral alsje les hebt. dan krijg je ergens commentaar op ofzo en dan de volgende keer/les probeer je het wel op de juiste manier te doen en proberen vol te houden. dan heb je dus in die ene les toch weer wat geleerd

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:43

Zeker
Zo heb ik ook geleerd dat ik achterover moet blijven zitten, en mijn handen hoger moet houden. Nu let ik daar heel erg op (Met dank aan Nerootjeh en Lauss ).

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:48

ja en tenen naar binnen (lukt aardig, maar krijg wel last van me kuiten)
handen rechtop, alleen me duimen zijn zo zwaar

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:52

haha
Mijn hele handen.. Ik zet ze op mijn been
Tenen naar binnen heb ik nu helemaal geen moeite meer mee!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:56

meestal als ik me beugels een gaatje korter doe lukt makkelijker.

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:16

lOttiiee schreef:
dat vind ik niet, ik heb mijzelf iets voorgenomen wat ik MOET trainen van mezelf. Dat is best wel een grote stap. Daar ben ik nu al een tijdje mee bezig, en het gaat steeds beter. Ik kan niet zeggen tegen een L1 pony: morgen ken je travers en appuyeren. Ik snap niet wat jij bedoelt jarrah.Zo train ik, misschien voor jullie een rare manier van trainen, maar als ik alles tegelijk ga oefenen, gaat alles juist de mist in

Uit dit hele stukje blijkt dat wij helemaal op 1 lijn liggen, maar dat jij mij idd niet begrijpt. Ik heb nergens gezegd dat ik alles tegelijk oefen! Ik zou het fijn vinden als je eerst even goed leest wat ik geschreven heb!

Maar ik probeer het nog een keer uit te leggen

Ik neem als voorbeeld hoe ik mijn paard in 10 dagen leerde wijken:

*dag 1: ik zet dr op de volte en duw met mn binnenbeen haar achterhand iets naar buiten (puur alleen om haar te laten begrijpen dat ze voor mijn been opzij moet) dit is weer nieuw voor haar, maar niet moeilijk, dus na 5 minuten heb ik haar waar ik haar hebben wil.......vooruitgang geboekt

*dag 2: ik zet dr weer op de volte, en als ik haar weer heb waar ik dr op dag 1 had kan ik nu haar achterhand iets scherper naar buiten zetten. Paar keer voor elkaar gekregen...........vooruitgang geboekt

*dag 3: ik neem nu binnenhoefslag en duw dr met mn binnenbeen naar de hoefslag de eerste keren liet ik haar daarbij gewoon over de buitenschouder weglopen, als ze maar begrijpt dat ze richting de hoefslag moet! het lukt, dus ik heb weer vooruitgang geboekt

*dag 4: ik ga weer een klein stapje verder.....weer vooruitgang geboekt

*dag 5: weer een klein stapje verder.......weer vooruitgang geboekt

*dag 6: madam begrijpt nu wat er bedoelt word, dus dan ga ik proberen haar recht te stellen tijdens het wijken, na 3 keer lukt het me redelijk......vooruitgang geboekt

*dag 7: weer bevestigen van de dag ervoor, nu lukt het na 2 keer......weer vooruitgang geboekt

*dag 8: ik ga nu daadwerkelijk vanaf de middenlijn, ze vind het eerste nog moeilijk omdat nu echt op dr eigen benen moet wijken, maar na een paar keer proberen krijg ik een paar mooie passen.......vooruitang geboekt

*dag 9: weer vanaf de middenlijn, nu ga ik haar gewoon die 5 meter laten wijken, want ze snapt nu wat de bedoeling is.....en madam wijkt een paar hele mooie passen voor mijn been......vooruitgang geboekt

*dag 10: nog even extra bevestigen van wat we de laatste 10 dagen geoefend hebben, en............we hebben vooruitgang geboekt

Snap je nu wat ik bedoel? Ik ga mijn paard niet van de een op de andere dag 10 meter laten wijken, maar door elke dag weer een klein stapje verder te gaan (lees elke dag een kleine vooruitgang te boeken) heb je na een bepaalde tijd (bij de een is dat twee weken, bij de ander is dat 3 maanden, dat verschilt gewoon per combinatie) een oefening gewoon fijn voor elkaar en kan je streven voor die 8!!!

En het is echt niet zo dat toen mijn paard eenmaal het wijken geleerd had, dat ik dan meteen verderging met appuyeren en weet ik wat allemaal.....nee, ik ging eerst zorgen dat die 5 meter helemaal bevestigd was (want helemaal 100% bevestigd kan natuurlijk niet in 10 dagen) en toen dat eenmaal bevestigd was, ging ik elke keer een klein stapje verder tot ik uiteindelijk 10 meter kon wijken!!!

Ik probeer dus elke dag een vooruitgang te boeken, al is het maar een heeeel klein dingetje als iets bevestigen oid, dat is dan wel niet zochtbaar, maar toch boek je vooruitgang!

Ik hoop dat je het nu een beetje snapt!

lOttiiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:51

Als jij zó oefent Jarrah, dan begrijp je pas echt hoe je paarden moet
trainen en begrijpen. Dan ben je er echt heel erg goed mee bezig. Dat is echt excellent als je zo doet. Echt PERFECHT

sorry van niet begrijpen
xx

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:23

lOttiiee schreef:
Als jij zó oefent Jarrah, dan begrijp je pas echt hoe je paarden moet
trainen en begrijpen. Dan ben je er echt heel erg goed mee bezig. Dat is echt excellent als je zo doet. Echt PERFECHT

sorry van niet begrijpen
xx

Hahah nou dat is een beetje overdreven hoor
Soms moet ik ook gewoon verplicht weer een stapje terug doen hoor, dan ben ik net iets te hard gegaan, maar een stap terug hoeft niet meteen achteruitgang te betekenen. Ik werk iig samen met mijn paard en wil samen met mijn paard verderkomen, dus dan zullen we goed naar elkaar moeten luisteren. En fouten maken is menselijk

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:41

Quote schreef:
Haha.

Nou kijk; als ik ja zeg ben ik arrogant, als ik nee zeg, heb ik geen zelfvertrouwen of zoek ik naar aandacht en complimentjes.

Ik heb zo mijn minpuntjes en pluspuntjes zeg maar.
De ene keer gaat het hartstikke goed, de andere keer niet.

Whaha inderdaad
Nou ja, *eensheid* dan maar?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:29

jiehaaa schreef:
Nannes schreef:

Even off-topic, ik kan het niet laten:

Nannes, wat een prachtig dier!!! Wat is dat voor zwarte schoonheid??

Bronfoel Harri, welshcob hengst.

sorry trouwens voor de late reactie, ik lees hem nu pas

lOttiiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:50

njJa jarrah tis wel waar hoor zupr goede training

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:06

veraA schreef:
Nee ik vind mezelf absoluut niet goed rijden, eerder slecht.
Ik kan opzich wel rare bokkesprongen uitzitten, en ik stap overal op. Maar mijn houding, ik walg er van..

Here the same.

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:07

ymneuss schreef:
veraA schreef:
Nee ik vind mezelf absoluut niet goed rijden, eerder slecht.
Ik kan opzich wel rare bokkesprongen uitzitten, en ik stap overal op. Maar mijn houding, ik walg er van..

Here the same.

Dan weet je waar je aan kan werken!

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:47

Ik vind ook niet dat ik goed kan rijden, want er zijn iedere keer weer dingen in de training die me niet lukken, waarvan ik weet dat die een betere ruiter met meer gevoel wel zouden lukken.
Overigens heb ik ook niet altijd even veel respect voor ruiters die hoger rijden, sommigen komen daar op een manier die ik niet ondersteun. Met gevoel rijden vind ik het belangrijkst en dat werkt bij ieder paard. Helaas moet dat gevoel bij mij nog verder ontwikkeld.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:34

Ik vind mezelf redelijk rijden.

Ookal rij ik 4 paarden per dag, ik zie het als iets om van te leren.
En er is ALTIJD iets wat beter kan
En je (ruiter)gevoel is NOOIT genoeg ontwikkelt
Altijd genoeg om aan te werken dus

Ik train ook zoveel ik kan, als mensen vragen om hun paardje te rijden weet ik altijd wel een gaatje te vinden.
Heb goed geld over voor een goede les, en les ook meestal prive.

Zo probeer ik mijn rijstijl steeds meer te verbeteren, en als het kan, dan rij ik op mn 80-ste nog

Verder hoor ik wel eens dat ik een mooie houding heb
En mensen zeggen ook wel eens dat, als ik goed blijf trainen, ik nog best wel ver kan komen (meestal sta ik dan een bedankje te mompelen, geen idee wat ik anders moet zeggen )

Afbeelding
(Zomer 2005)

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:39

Nee, ik kan niet goed rijden. Ik probeer me wel zoveel mogelijk te verbeteren. Ik weet wat mijn verbeterpunten zijn en ik doe mijn best. Het belangrijkste vind ik dat ik er elke dag heel veel plezier in het rijden heb, en dat heb ik!