Ik weet me geen raad meer.. verkopen of toch niet?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gucci_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 12:30

miekedar schreef:
mensen stop toch met kritiek te geven op Gucci-grirl. Je moet je verplaatsen in haar gevoelens, financieen en ervaringen. De conclusie die zij trekt is de juiste. Wat jullie ook allemaal zeggen het is haar keuze en zij moet er zich goed bij voelen.
Voorstellen om ganse dag op de wei te zetten heeft geen zin als het gewoonweg niet kan! Je kan hier nog extra onderzoeken aanbieden en voorstellen maar heeft zij er de centen voor? En heeft het zin voor de huidige ruiter? Als je bang bent dan voelt een paard dat dus is de combinatie ruiter- paard fout. Het heeft volgens mij voor geen van beide zin om dan door te gaan.
Laat Gucci_girl de tijd om zelf naar het idee toe te groeien dat ze het paard best verkoopt. Het paard heeft bij een goede eigenaar meer toekomst dan bij haar.
Op elk potje past een deksel en ze heeft momenteel gewoon het foute deksel gekocht!

Veel sterkte en succes

en met jou ben ik het helemaal eens!!

dank je wel

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:20

Klopt helemaal als je met angst en beven op je paard zit dan is dat geen rijden,iedere keer denken dat het paard weer wat zal gaan doen,dat is nog gevaarlijk ook. Paardrijden moet ontspannend zijn en niet te veel stress opleveren.Het is soms beter om je paard te verkopen en er 1 terug te kopen waar je wel plezier mee hebt met rijden.Dat wil niet zeggen dat zij geen moeite heeft met het verkopen van haar paard maar verkopen kan vaak beter zijn.

poes

Re: Ik weet me geen raad meer.. verkopen of toch niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:23

Ok ik heb een beetje snel overlezen, maar ik geloof dat ik de grote lijnen wel heb.

Mijn ideeën bij het lezen van het verhaal:

1. De begeleiding en inzet van de ruiter lijkt me goed, dus niet zo'n typisch onervaren-ruiter-koopt-ook-eens-een-paard-en-verkloot-het verhaal

2. De plotsheid van het gedrag deed mij onmiddellijk denken aan hormonen. Vooral dat kijken naar veulens. Ik heb eens gehoord dat merries heel erg beïnvloed kunnen worden door hormonen. Is hier al SPECIFIEK op onderzocht door de DA? Moest het zijn dat dit idd als oorzaak uit de bus komt, zou ik haar niet zomaar hormonenbehandelingen gaan geven. Die werken goed op korte termijn, maar niet op de lange.
Mss wil de merrie een veulen, of mist ze het gevoel van in een kudde te leven. Dat zou zeker een aanzet tot het gedrag kunnen zijn.

3. Verdere mogelijke oorzaak: pijn. Maar dan had de DA dat al moeten vinden denk ik.

4. Hoe langer het gedrag doorgaat, hoe moeilijker het zal worden om een oorzaak te vinden. In het begin heeft het een gedrag een duidelijke oorzaak, daarna wordt de negatieve stemming aan een heleboel andere zaken gekoppeld (ruiter, buitenbak, ...) waardoor het geheel een onontwarbaar kluwen wordt, zowel voor mens als voor paard zelf. Vanaf dit punt wordt oplossen moeilijker.

5. Het paard gedraagt zich nu 2 maanden zo. 2 maanden op een paardenleven is kort. Mss kun je haar eens een maand of mss langer ergens gewoon op een wei gooien tussen andere paarden en kijken hoe het dan met haar gaat?
Het lijkt me echt niet alsof ze echt tegen iemand in de aanval gaat, maar simpelweg uit dat er iets niet lekker zit.

6. Ik heb erg met je te doen meis. Dan heb je eindelijk een paard, steek je er zoveel moeite in, zie je haar zo graag... Ik zou zeggen: durf het zeker wat tijd geven, voor jullie beide. Nu weet ik ook wel dat vertrouwen iets moeilijks is, ik verlies ook makkelijk het vertrouwen en dan duurt het erg lang voor ik het terug win. Maar als ik je zo hoor dan wil jij dit paard niet meteen kwijt. Mss kun je het rijden eens op een laag pitje zetten. Ga met haar wandelen, doe eens andere dingen met haar. Vibnden jullie het nog leuk bij elkaar? Of moet je jezelf dwingen om bij je paard in stal te gaan?

Het wordt vast nog een moeilijke beslissing, maar ik hoop echt dat zowel jij als je paard eruitkomen!

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:35

Hoi ik had je al gepm-d, ondertussen ff je topic gevolgt.
Ik denk echt nog wel dat het een oplossing voor je zal zijn als je hem naar die man brengt die aan natrural horsemanship doet waravan ik je t mailadres had gegeven. Hoogstwaarschijnlijk vraagt ie er geen geld voor omdat paarden een pure hobby voor hem is!

Ookal wil je je paard misschien gaan verkopen, gun haar in ieder geval een goeie toekomst. (dat doe je vast al )
Ik ben namelijk bang dat als je een paard die zich zo onverwachts gedraagd bij de verkeerde mensen zet, of die in de handel in komt niet zo'n leuk leven krijgt...

succes ermee!

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:15

Oók als je hem wilt gaan verkopen zou ik er zeker een fysio naar laten kijken. Ik heb het hele topic gelezen en begrijp je [financiële] situatie, maar dat lijkt me wel een noodzaak. Je zou inderdaad maar iemand treffen die hetzelfde gaat meemaken, dan wordt ie geheid weer verkocht en weer verkocht en zal ie uiteindelijk wel in de vitrine van een slagerij belanden.
Het lijkt me bij welke keus je ook gaat maken van gróot belang dat een fysieke oorzaak wordt uitgesloten. De liefste paarden kunnen in grote monsters veranderen door pijn. Het lijkt me voor jou ook wel een heel bevredigende gedachte dat je in ieder geval alles geprobeerd hebt.
Heel erg veel succes.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:28

Lijkt me eerder een probleem van ongehoorzaamheid. Ga eens wat meer grondwerk met haar doen, natural horsemanship is een goede training om te kijken in hoeverre je paard jou gehoorzaamd.

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:53

gucci_girl schreef:
An_J schreef:
Ik snap niet waarom het geen zin heeft dr te laten onderzoeken als je dr toch verkoopt... dus er gaat weer een paard de handel in met zogenaamde gedragsproblemen (die meestal veroorzaakt worden door fysieke problemen) ?

Weetje ik zou eerst onderzoek doen. Doorzoeken naar de oorzaak (en dan een plausibele) en als die verholpen is zou ik pas eens kijken of ze je nog bevalt of neit. Zo niet... dan kan ze gezond de handel in.

weetje wat ik niet snap? dat je niet eerst GOED LEEST voordat je reactie geeft.. ik heb helemaal niet gezegt dat ik haar niet laat onderzoeken dussss

Ho rustig maar, je hoeft niet meteen kattig te doen
Ik snap aan de ene kant wat ze bedoelt.
Precies wat er al gezegd is, dat ALS je paard ergens pijn heeft, en dit wordt niet gevonden, en ze wordt gewoon verkocht, dan zal het waarschijnlijk niet lang duren voor ze:
a. komt bij iemand die haar dus een lesje gaat leren of 'breken'
b. weer doorverkocht wordt
c. bij de slager komt

Dit denk ik ALS ALS ALS er fysiek wat mis is met haar.
Want tja, niemand zoekt zo'n paard. Het is nou eenmaal zo. Jij voelt je ook niet lekker bij, niemand zou zich lekker bij voelen, denk ik.

En wat An_J nou zegt is dat dat jammer is, en dat ALS ALS ALS er wat mis is en je steekt geld en tijd in, om dit weer goed te maken, dat er een grotere kans is dat ze goed terecht komt, je kan er waarschijnlijk meer geld voor vragen

miekedar schreef:
mensen stop toch met kritiek te geven op Gucci-grirl. Je moet je verplaatsen in haar gevoelens, financieen en ervaringen. De conclusie die zij trekt is de juiste. Wat jullie ook allemaal zeggen het is haar keuze en zij moet er zich goed bij voelen.
1.Voorstellen om ganse dag op de wei te zetten heeft geen zin als het gewoonweg niet kan! Je kan hier nog extra onderzoeken aanbieden en voorstellen maar heeft zij er de centen voor? En heeft het zin voor de huidige ruiter?
2.Als je bang bent dan voelt een paard dat dus is de combinatie ruiter- paard fout. Het heeft volgens mij voor geen van beide zin om dan door te gaan.
3.Laat Gucci_girl de tijd om zelf naar het idee toe te groeien dat ze het paard best verkoopt. Het paard heeft bij een goede eigenaar meer toekomst dan bij haar.
4.Op elk potje past een deksel en ze heeft momenteel gewoon het foute deksel gekocht!

Nu wil ik hier toch wel even opmerken:
1. Hier hoeft niemand 'boos' op te worden, o.i.d.
Dit zijn inderdaan gewoon voorstellingen, ideeen, wat misschien kan helpen. Gucci_Girl heeft inderdaad al aangegeven dat langer in de wei niet kan, maar dit blijft nog steeds een mogelijkheid tot de reden waarom het paard dit doet.
2. Gucci_Girl is bang geworden, maar hiervoor ging het goed.
Om nou meteen te zeggen 'Stop er maar mee' vind ik persoonlijk erg zwak. Gucci_Girl weet zelf hoe het kan zijn met haar paard, het ging een hele tijd goed. Nu heeft het paard een probleem, ze haalt een DA erbij, die kan niks vinden, dus ja doe maar weg, geef het op?
Misschien ben ik anders, maar ik vind dit wel heel snel opgeven.
3. Nogmaals, wie zegt dat dit de beste oplossing is?
Misschien is de beste oplossing een fysio erbij, die wat doet en kan Gucci_Girl over twee weken weer probleemloos rijden?
Ik zou zelf, als ik wist hoe het kan zijn met het paard, en dat weet Gucci_Girl, toch wat meer voor proberen te doen.
Nogmaals, ALS er wat mis is met het paard, is de kans klein dat ze ergens terecht komt waar ze voor altijd blijft. Iemand gaat dit paard kopen om te rijden, om de sport in te gaan.
Als er wat mis is, en er niks aan gedaan wordt is de kans groot dat ze erger wordt, vooral als ze merkt wat ze allmaal mee kan bereiken. (haar zin dus)
4. Het deksel heeft een heel tijd gepast! Dat het zo ineens veranderd is, lijkt mij eerder een fysiek probleem dan dat het paard's karakter is veranderd, en dat er ' gewoon geen klik is'.

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:26

ik zou mn paard noooit verkopen zonder het gevoel te hebben dat ik alles had geprobeerd,
ik zou iig natural horsemanship proberen en er een hele goed DA bijhalen die haar echt goed onderzoekt (dus lichamelijk alles uit kan sluiten)
ik heb mijn paardje ook zo verkocht (die was echt niet meer normaal zoals die kon flippen) maar heb wel veel geprobeerd.
Uiteindelijk denk ik dat ik gewoon niet de juiste persoon voor haar was. Maar als ik haar had verkocht zonder zoveel te hebben geprobeerd had ik nu echt ontzettende spijt gehad...
Van de andere kant zou ik als ik jou was nu nog wat proberen, maar als er niet snel verbetering komt wel gauw verkopen want anders worden te problemen waarschijnlijk alleen nog maar erger...
o ja, en met dat weiland, daar zit toch nog best wel wat in, en als je haar zou verkopen dan 'verhuist' ze toch ook weer??

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:27

ohh trouwens, heel erg veel succes met je keuze...
uiteindelijk moet je het natuurlijk zelf weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:47

Ik denk wel dat dit paard zowiezo gebaat is bij een andere stalling. waar ze wel meer buiten kan.Maar ik heb het idee dat de topicstarster graag bij deze stalling blijft staan ,ook al gaat het ten koste van het paard.Want overal zijn stallingen,blijkbaar kan het bij deze niet dat het paard vaak buiten gaat maar als je rond kijkt zijn er genoeg waar het wel kan.Ik denk dat hier het belang van de ruiter boven het paard word gesteld.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:33

silvana schreef:
Ik denk wel dat dit paard zowiezo gebaat is bij een andere stalling. waar ze wel meer buiten kan.Maar ik heb het idee dat de topicstarster graag bij deze stalling blijft staan ,ook al gaat het ten koste van het paard.Want overal zijn stallingen,blijkbaar kan het bij deze niet dat het paard vaak buiten gaat maar als je rond kijkt zijn er genoeg waar het wel kan.Ik denk dat hier het belang van de ruiter boven het paard word gesteld.

Dat idee krijg ik ook een beetje......jammer is dat

gucci_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 10:08

oke nu ben ik het zat.. er komen steeds negatieve reacties van verschillende mensen hoe jullie over mij denken, hoe de situatie bij mij zit. Ik heb geen zin om dit elke keer weer uit te leggen..

Mag hier een slotje op?

Eusebio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:09

In overleg met gucci_girl hier graag een slotje op.

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:53

Jammer, zou je ons nog wel willen laten weten hoe het is afgelopen? Ik ben daar in ieder geval erg benieuwd naar!
Succes met je besluit!

Groetjes Tessa

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:10

wat kunnen mensen soms "gemeen" zijn... (dit slaat overigens niet op alle reacties hoor!!!!)
ik heb niet alles gelezen, heb die behoefte ook niet, maar...

TS geeft aan dat ze met een probleem zit, aan alles is te merken dat ze het ontzettend moeilijk vind en, denk ik, liever gewoon lekker weer met dit paard rond zou sturen.
Ze doet haar best, heeft begeleiding enz en als ze dan haar probleem op bokt zet wordt ze aan alle kanten aangevallen, weinig die met haar meedenken.
Verwijten dat ze zichzelf boven het paard kiest enz. Soms is de situatie niet anders. Zo krijg ik altijd naar mn hoofd geslingerd dat het zielig is dat ik mn paard niet in een groep buiten doe bijvoorbeeld, maar niemand van de mensen die dat roepen is bereid mijn DA rekening te betalen voor de gevolgen daarvoor.

Ik bedoel hiermee te zeggen: probeer nou eens 1 keer niet direct een ander te veroordelen als je niet de hele situatie kent. Tips geven kan natuurlijk, maar luister ook eens naar de TS.

Verder: ik wil je heel veel sterkte wensen met je beslissing en alles. Je zou inderdaad nog een keer kunnen laten nakijken of het hormonen kunnen zijn.
Doe wat jou het beste lijkt, en als jij gewoon echt bang bent voor je paard moet je daaruit je conclusies trekken, dan kunnen jullie misschien allebei beter je eigen weg gaan, zonder elkaar.
Succes!

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:16

ik heb een soort gelijk verhaal mee gemaakt: zie robin in mijnprofiel en avatar.... geweldig paard stitk van het talent maar kon er niet op rijden.. ik hou het kort dit verhaal is al op bokt geweestik heb hem verkocht en heb een leuke merrie terug gekocht toen ... nu mis ik hem wel maar toen durfde ik niet op hem en trainen heb ik laten doen maar hij kon hem toen rijden tot het Z maar ik nog altijd niet eens er op zitten is toch (vaak) uitzonderinge daar een paard/ruiter kwestie! ik wens je veel sucses met de goede keuze maken!

Lies_Beaut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:45

dit snap ik nou weer niet...ik heb heel je verhaal doorgelezen, je vraagt om een reactie, en ALS je dan een reactie krijgt, is het ook weer niet goed en moet er een slotje op :S..

je hebt voor jezelf volgens mij allang een beslissing genomen....zo komt het iig op mij over...

Eusebio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:47

beautster schreef:
dit snap ik nou weer niet...ik heb heel je verhaal doorgelezen, je vraagt om een reactie, en ALS je dan een reactie krijgt, is het ook weer niet goed en moet er een slotje op :S..

je hebt voor jezelf volgens mij allang een beslissing genomen....zo komt het iig op mij over...

Dit is nu precies waarom er een slotje op moet.......

Lies_Beaut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:52

en waarom? je vraagt om iemands mening, dus krijg je die!!dat je daar niet tegen kan, is errug jammer

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:54

Ik zet een slotje op dit topic. Iemand de grond in trappen is nu ook weer niet nodig .

En nog een toevoeging: het topic staat niet voor niets op slot. Het is volkomen ongewenst om dan nog eens per PM je mening aan de TS duidelijk te maken nav dit topic.