Oleander voor de vierde keer onder het zadel (filmpjes)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: Oleander voor de vierde keer onder het zadel (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 23:58

luna_cockie schreef:
Mij is altijd geleerd dat een paard pas nagevelijk kan lopen als hij voorwaards is, dus lijkt het voorwaardse mij toch echt het belangrijkste

Precies! Dat is ook in het begin het allerbelangrijkste (en dat je er niet af sodemietert natuurlijk...) Dat voorwaarTse wordt aan gewerkt zo te zien. En ik vind het er nou niet bepaald trekkerig uit zien van voren. So what's your point (of had je die al duidelijk gemaakt en lees ik er weer overheen)?

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 00:01

voor VVALAR

Voor dat trekkerige moet je het tweede filmpje bekijken.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 00:06

Oh mijn ongeduldigheid wordt weer eens afgestraft zie ik. Heb dan toch film nr 2 gezien. Idd, ik zie wat er bedoeld wordt met het trekken, maar zo problematisch als jullie het doen voorkomen is het nou ook weer niet. Ik had ipv van mijn handen zo te gebruiken eerder het paard een goede schop gegeven. Maarja, wie ben ik? En als je dát al zo ver-schrik-ke-lijk zielig vind, dan raad ik jullie niet aan om eens bij de lokale manege, wedstrijdterrein of springconcours te gaan kijken

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 00:07

1e filmpje: Stond die kabouter in de hoek er alleen op de rechterhand?

On-topic:
denk dat het ook erg per paard scheelt. Wat ik al zei, bij mijn paard was het zo niet gelukt, maar was het ook niet nodig, die spoot op de lichtste aanraking met je been naar voren (of met een beetje pech omhoog ) Typisch eigenlijk dat de reacties zo verschillen. De één lijkt vastgelijmd aan de bodem en de ander lijkt horizontaal gelanceerd te worden op wat beendruk.
Ik kan me ook wel voorstellen dat je even (erg duidelijk) met je been moet inkomen op het moment dat er geen voorwaarste reactie komt op je been. De amazone heeft geen zweep/sporen, (wat ik ook niet direct zou adviseren) dus is een schop(je) wel de meest voor de hand liggende oplossing om je paard duidelijk te maken wat je bedoelt (mits hem goed beloont bij de gewenste reactie en je je paard wat tijd geeft om het 'kwartje te laten vallen'). Tenslotte moet er wel reactie komen als je paard wat blijft 'kleven'
Wanneer hij de stemcommando's goed kent, kunnen die ter ondersteuning worden gebruikt.
Alleen de wat grove teugelhulpen begrijp ik niet helemaal. Komt op mij over alsof je in hoofdstuk 1 en 2 tegelijkertijd bezig bent om tijd te winnen. Maar een logisch verhaal wordt het dan niet....
Of word ik nu wat al te cryptisch?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 00:14

Wat een manier van inrijden!!! Persoonlijk vind ik het belachelijk!!!! Bij het filmpje waaraan je aan de longeerlijn zit en dan als die rond de 1:01 minuten zit. Je zit zo ontzetten in die mond te trekken!!!
Verder als je los rijd schop je hem elke pas vooruit. Je trapt hem nu al af!!!

Zelf heb ik mijn paardje ook ingereden. Ik hem een zweepje erbij gepakt om hem aan te tikken als hij niet op mijn been reageerde. Mijn paardje is nu super aan het been en lekker licht in zijn mond. Dat gaat dit paard nooit worden als je zo door gaat!!! Ik zou deze filmpjes niet neer durven zetten!!!

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 00:30

VValar schreef:
Ik had ipv van mijn handen zo te gebruiken eerder het paard een goede schop gegeven. Maarja, wie ben ik? En als je dát al zo ver-schrik-ke-lijk zielig vind, dan raad ik jullie niet aan om eens bij de lokale manege, wedstrijdterrein of springconcours te gaan kijken

Tis effe off topic maar: Helaas zijn het net dit soort zaken die jij net noemt die de paardensport de laatste tijd in een kwaad daglicht stellen en de anti-paardrijlobby steeds luider laten klinken.

On topic: ik snap wel dat mensen een manier zoeken om hun paard snel ingereden te krijgen maar in mijn ogen is dat óf valse zuinigheid óf te weinig inzicht in het functioneren van een paard. Beide lijken me niet erg gezond.

florentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 00:34

sorry, maar ik vind dit gewoon zielig en dan mag ze negen zijn, ze snapt er blijkbaar geen snars van!!!!!!!!!!

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 01:10

impala schreef:
marquez schreef:
Misschien wil je teveel bereiken in een korte tijd? Als je wat langer aan de longe loopt, en het paard leert luisteren op stemcommando's, heb je daar met het los rijden een hoop profijt van.
Probeer je ook aan 1 commando te houden, wat ik veel zie is, en klikken, en stemcommando, en beenhulpen. Probeer het bij 1 ding te houden, als het paard niet gelijk reageert gewoon rustig aan proberen tot hij het wel doet. (dit kan dus ook verbetert worden door het al aan te leren met longeren)
Als je je paard wat meer teugel geeft wordt hij ook wat minder teruggehouden in de mond, en zal hij waarschijnlijk minder snel terugvallen in stap.
Het paard wil ook steeds naar binnenkomen, dit omdat hij nog niet zo goed aan de hoefslag gewend is? probeer het eerst in stap, je hebt alle tijd, gewoon een tijd alleen maar stappen over de hoefslag, figuurtjes rijden in stap, pas als hij helemaal hieraan gewend is, korte stukjes gaan draven, niet te lang.
En verder: probeer je handen stil te houden, je zou een touw om de hals kunnen doen waar je je evt aan kunt houden, zodat je niet steeds in zijn mond hoeft te zitten.

Ik denk eigenlijk dat je gewoon iets te hard van stapel loopt. Het ene paard leert sneller dan het andere. Probeer je eigen tempo hierin te vinden, eerst aan de longe commandos leren, en deze commando's later rustig los van de longe ook gaan gebruiken. Bouw het rustig op, dan kom je vast een heel eind.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt, het is een mooi paard om te zien in ieder geval!

ik weet niet of je de andere berichtjes hebt gelezen maar zoveel tijd heb je niet als mensen een paard bij je neerzetten om hem te beleren.

Wees jij dan fair en zeg dat je dat binnen zo'n korte tijd niet echt op een paardvriendelijke manier bereikt.
Dat mag en moet je doen, als paardenliefhebber.

En voor de rest....tsja ik zou er zowiezo al niet op durven... Er zijn wat kleine dingetjes, maar ook Anky heeft nog les...

Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:01

Jeetje wat een commetaar allemaal zeg!! ten eerste, kunnen jullie zelf wel rijden?? Dat paardje moet juist alles leren over een tijdje zullen jullie zien wat een goed paard!!!

En ze kan echt wel rijden, hoor!!!!!!!!!!! Anders kun je geen kamioenschappen winnen, en paarden naar het Z -ZZlicht rijden!

Ga zelf eerst oefenen voordat je wat zeg!!

En tevens iedereen z´n eigen rijstijl!!!

En over tijd gesproken, mensen kiezen er zelf voor om binnen een bepaalde tijd het paard zadelmak te hebben. Maar dat staat tevens al een paar keer vermeld!

Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:31

impala schreef:
gelukkig weet ik zelf wel hoe ik problemen op moeten lossen. en probeer nou eerst zelf maar eens zoveel te bereiken voordat je dit soort commentaar gaat geven. sommige mensen vinden het nou eenmaal leuk om andere mensen af te zeiken,want dat is waar jij mee bezig bent.

Heej miran,

laat ze maar lekker zeuren, ze weten waarschijnlijk zelf niet eens waar ze het over hebben!!! Over een tijdje komt er misschien nog een filmpje en dan zitten ze met grote ogen te kijken van wow!!!!

Tot vanavond in de les!!!

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:51

en het is dan wel geen jong paard meer maar ook met deze leeftijd moet je zorgen dat ze het leuk blijven vinden en gwoon goed belonen als ze iets goed doen..
je moet zorgen dat die het leuk blijft vinden nen dat berijk je niet om hem direct al een kwartier of half uur rond te trappen...

wij doen altijd bij de arrden die net oner het zadel gaan..
zadel op
2 ronden laten wennen aan de longe en dan er op

veel succes verder met je paard mooi beessie

Hennie

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:32

hallo
Ik persoonlijk zal het ook niet zo doen en ook geen sporen dragen
sporen zijn er om de hulpen net wat te verfijnen en aangezien dit paard de hulpen nog niet kent is dat dus overbodig.
Maar goed ieder zijn ding natuurlijk.
Misschien is het een idee om je paard lekker los in de bak te laten lopen met jou erop natuurlijk om zo met jou de bak teverkennen.
Want de bak is een een keer heel anders met jou erop.
Al is het maar lekker in stap.
Want hij zal eerst in de stap de hoefslag moeten kennen voor hij dat in draf kan.
en meestal gaat dat wel goed hoor.
En probeer dan een zweepje inpv sporen dat is een beter aanwijsstokje.
veel succes verder

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:12

Jaike schreef:
Als eerste: Ik vind het een schitterend paard! Waarom is ze eigenlijk pas zo laat zadelmak gemaakt? Drachtigheid misschien? Ik vind het een schiterend dier wat ook zeker het nodige bereiken kan!

Ten tweede: het inrijden doe ik je absoluut niet na, maar dan heb ik het nu over het lef-gedeelte, want dat heb ik namelijk niet, qua rijstijl doe ik het je ook niet na want dat vind ik vreselijk grof en lomp.
Jij maakt je paard zelf zadelmak toch? Of doet Impala dit, is zij de amazone op het filmpje? En niet de eigenaresse?
Zo ja dat zij wel de eigenaresse is, waarom doe je het zo snel en grof als je het immers zelf doet, bij vreemde paarden dan is het de verantwoording van de eigenaar maar waarom zo snel willen bij je eigen dier?

Aan het filmpje af te zien kan ik er niet van opmaken dat je ZZ-licht ben t geweest, je zit niet rustig en bent een storende factor voor het dier, zelf heb ik overigens het idee dat je het dier persé met de kop naar boven wilt hebben met eventuele boksalvo's, ben je daar bang voor?
Nogmaals ik maak zelf absoluut geen paard zadelmak, mij ontbreekt het lef en dat heb je juist wel nodig om de dieren op eigen benen te laten lopen en ze los te kunnen en durven laten van voren, als ik het zou doen zou ik ook te snel naar de teugel pakken, daarom kies ik er juist voor om dit niet zelf te doen...........

Nogmaals heel veel succes met je paard, ik hoop voor je dat ze alles straks nog begrijpen gaat want ik vind het een leuk dier!

het is niet dat ik de kop omhoog wil hebben vanwege het bokken maar vanwege dat zij het bit verschrikkelijk loslaat en absoluut nog niet op het been reageert.

visca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 10:20

impala schreef:

het is niet dat ik de kop omhoog wil hebben vanwege het bokken maar vanwege dat zij het bit verschrikkelijk loslaat en absoluut nog niet op het been reageert.

Dat kun je wel uitleggen maar ze snappen het toch niet.
Je hebt in hun ogen wat verkeerd gedaan en daar blijven ze over zeiken .
Gelukkig weten wij het wel beter.
Je doet het goed met Ollie

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:21

elmiran schreef:
Mijn paard heb ik voor een deel ook door iemand anders af laten richten. Het heeft 3maanden geduurt. Die man die de paarden africht zei dat hij het altijd rustig aan doet, en als er een maand voorbij is en het paard nog niet goed genoeg is heeft de eigenaar gewoon pech...hij doet liever iets goed. als eigenaar wil je toch ook niet dat iemand even snel binnen een maand je paard africht, ik heb liever dat het goed gebeurd en dan staat ze maar wat langer dan heb ik teminste een paard dat netjes afgericht is. Ik loop er nu stage en vind dat ze het daar op een hele andere manier doen. Als ze voor het eerst op een paard zitten gaan ze er niet diezelfde dag al mee stappen. Zelfde geld voor de draf en stap, ze rijden even een paar rondjes(nog niet eens 10min. bij elkaar) belonen het paard en dan gaat ie weer op stal.

Heb nog wel erger gezien dan dit...vind het nog wel mee vallen. Paard van de buren werd gewoon vanaf t begin al met allerlei hulpteugels beleerd(van die man werd ook gezegd dat hij er ervaring mee heeft....) toen hij klaar was kon t paard alleen nog maar met z'n hoofd omhoog lopen, man was gewoon te hard voor t beest trok teveel in de mond.
paard sloeg erg met t hoofd en raakte de buurvrouw, was haast niet normaal op te rijden dus hebben ze haar maar verkocht.

Maakt niet uit of je Z rijd....dat wil niet altijd zeggen dat je dan goed genoeg bent om een paard goed in te rijden.

nee het maakt niet uit of je Z rijdt, daar ben ik het mee eens maar kijk dan wel naar de prestaties,want die zijn niet niks. al mijn paarden zijn goed in de mond en aan het been.ik heb ze zo dat iedereen er op kan stappen en weg kan rijden.mijn paarden hebben plezier in het werk en ik ben erg vriendelijk voor de paarden. Dat dit verkeerd overkomt kan ik begrijpen maar dit paard was en niet makkelijk te sturen en lui voor het been. jullie zien hem later nog wel een keer terug.

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:25

Mulan schreef:
Ik heb werkelijk met ogen op steeltjes naar deze filmpjes zitten kijken... ik wist niet dat er zúlke brave paarden op deze aardbol rondliepen!
Als ik deze manier van inrijden had toegepast (/ toe had láten passen) op mijn paard, had die betreffende ruiter het waarschijnlijk niet meer na kunnen vertellen.
Dat was na een eerste ruk/schop zoals in het filmpje einde van het ritje geweest.
Overigens is mijn paard tijdens inrijden (niet de vierde keer) ook weleens een pirouetje rondgeschopt terwijl haar hoofd met een slof bijna tussen haar voorbenen werd getrokken, dus ik ben absoluut niet van de 'paarden zijn van suiker'-club. ( Voor toelichting, PB maar even)
Maar ik durf nog steeds wél te beweren dat ik altijd eerlijk met mijn paard ben omgegaan.
En ik vind een paard in één maand totaal rijklaar maken niet eerlijk. Of het nou door een B of door een ZZ ruiter gebeurt.

Ik vind het overigens behalve een braaf ook een erg mooi paard... doe een stapje terug, dan heeft het paard er ook nog lol in... en uiteindelijk betaalt wat meer tijd zich toch wel terug!

je zou eens na moeten vragen hoelang ze er op andere professionele stallen over doen

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:28

luna_cockie schreef:
VValar schreef:
Ik begrijp al die commotie hier eigenlijk niet. Als ik het filmpje bekijk (laatste, voor de rest ben ik te ongeduldig om op het laden te wachten ) dan vind ik dat er helemaal niet verkeerd uit zien. Dacht je echt dat die jonge dingen gelijk lekker voor het been zijn? Sommige misschien wel maar het gros van de paarden niet. Ik heb al heel vaak jonge (of in dit geval; onbeleerde) paarden de bak door zien geschopt worden, en laat ik je vertellen dat dat ook echt nodig was!! Probeer jij je 6 jarige paard nog maar eens een keertje aan het been te krijgen. Succes ermee, dan ben je veel te laat! Ik heb de 4jarige waar ik nu op rij ook vorig jaar de hele baan door geschopt. Niet vooruit te branden, maar die is nu wel voor het been! En mijn driejarige zelfde verhaal. Het zijn nou eenmaal 2 luie flemminghs, die moet je aan het lopen houden!

Voor het mooie zou ik de amazone iets liever de handen wat lager geplaatst zien hebben. Maar verder vind ik het er netjes uit zien. Paard loopt erg braaf zijn rondjes, er wordt veel met de stem gedaan en het beeld oogt fijn. Persoonlijk zou ik van het inrijden geen haast werk maken, maar ieder zn eigen. Mocht het voor dit paard niet de geschikte manier zijn, dan komt de amazone haarzelf weer tegen. Als ze het zo goed doet, dan beleeft ze er ongetwijfeld nog veel plezier aan. Ik denk niet dat dat aan ons te beoordelen is hoe zij met haar paard om gaat vanaf een filmpje.

Succes er nog mee! Dat voorwaartse komt vanzelf

Mij is altijd geleerd dat een paard pas nagevelijk kan lopen als hij voorwaards is, dus lijkt het voorwaardse mij toch echt het belangrijkste

hij hoeft helemaal niet nageeflijk.daar zeiken jullie maar over. het enige wat ik probeer is hem te sturen

Nancy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:29

Ziet er oed uit voor de 4e keer!
Waar zijn die filmpjes gemaakt? (welke manege ofzo)

helga1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:32

pfff het enige wat ik lees is gezeik.
Ik ken de ruiter die hem inrijd en weet dat ze echt goed voor de paarden is.
En ook dat ze goed rijden kan.
Ik zou zeggen waarom gaan jullie niet eens kijken dan kun je het met eigen ogen zien.
Dan zie je een ruiter die rijden kan en super voor haar en voor paarden van iemand anders is.

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:34

Moniek schreef:
hallo
Ik persoonlijk zal het ook niet zo doen en ook geen sporen dragen
sporen zijn er om de hulpen net wat te verfijnen en aangezien dit paard de hulpen nog niet kent is dat dus overbodig.
Maar goed ieder zijn ding natuurlijk.
Misschien is het een idee om je paard lekker los in de bak te laten lopen met jou erop natuurlijk om zo met jou de bak teverkennen.
Want de bak is een een keer heel anders met jou erop.
Al is het maar lekker in stap.
Want hij zal eerst in de stap de hoefslag moeten kennen voor hij dat in draf kan.
en meestal gaat dat wel goed hoor.
En probeer dan een zweepje inpv sporen dat is een beter aanwijsstokje.
veel succes verder

kijk eerst goed.ik heb helemaal geen sporen om

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:43

sorry dacht ze echt te zien
foutje dan

Ray_Ninja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 11:05

Zij doet zijn hoofd naar beneden omdat zij het bit ontwijkt, en dan ga jij ook nog in haar mond trekken..
Dat paard snapt er dan helemaal niks van.
Laat haar eerst maar op zijn eigen benen lopen, en leren op been te reageren en dan pas kun je haar ervoor bij pakken.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 11:12

Wat een commotie allemaal!!
Ik heb de filmpjes gezien en het is absoluut niet mijn manier. Maar ik heb dan ook geen ervaring met een groen paard inrijden. Ik zou het aan een getraind iemand overlaten en niet zelf gaan prutsen. Alleen zou TS niet de persoon zijn die mijn paard in mag rijden. Het komt op mij veel te lomp en te grof over.
Ach, ieder zijn eigen ding.....

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 11:39

visca schreef:
Sorry hoor maar ik vind jullie commentaar wel een beetje overdreven.
Ik zou zo zeggen ga er zelf maar eens opzitten.
Maarja de beste stuurlui staan aan wal.

Ik heb ook meerdere jonge paarden ingereden, en ik vind dit gewoon niet een prettig beeld.
Te diep lopen mag, ze is misschien 9, maar wel nog maar 'net' zadelmak!

ShannaY schreef:
Wat ben je nou in godsnaam aan het doen?

Probeer eerst eens zelf je balans te vinden!

Helemaal mee eens!!

En ophouden met zeiken? Euhmz je kan nou eenmaal commentaar verwachten als je topic plaatst.

Niveau zegt helemaal NIKS!! Anky kan je ook niet meer op 3jarige zetten, is ze niet meer gewend, dan onevenwichtige gevoel.
Daarbij is mijn paard ingereden (toen was ze nog niet van mij) door een ZZ-licht ruiter, ik ging kijken:
Paardje was helemaal vast/angstig op links; meteen kop in lucht gooien. Daarbij voor het rijden aan longe laten springen met bijzets! Paard viel met knie op bijzet en ik dacht; nou ik kan naar huis!

Je hebt paardenmensen (om prestatie en geld) en paardenmensen (om de paarden zelf)!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 11:50

Ik heb niet alle bovenstaande reacties gelezen.

1 tip; zorg er voor dat er iemand bij komt die verstand heeft van inrijden!!!! Het is een ontzettend leuk paard, maar met trek en plukwerk kom je er niet.

Paard is een paar keer onder het zadel, doet zijn hoofd naar beneden (doet ze in de wei ook) en opeens *klets* *trek* omhoog, denk je dat het paard dat begrijpt? Zo'n paard zal verzuren en geen plezier zo in het werk krijgen, terwijl dat bij de eerste weken juist zo belangrijk is! En vooral aan de longe hoef je niet te sturen? Dus waarom zo aan de teugels plukken? Leer eerst het paard maar eens op zijn eigen benen lopen.

Vat het aub positief op! Jullie zijn een leuke combinatie!