4 jarig paard springt over de 2.15m !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Re: 4 jarig paard springt over de 2.15m !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:55

Ik vind t leuke foto's, indrukwekkend.
En nogmaals, dit gaat om een éénmalige actie, de paarden doen dit maar één keer.
Springruiters die aan een puissance meedoen gaan ook echt niet van te voren thuis op 1.90m oefenen, sterker nog. Springruiters oefenen op techniek, dressuur, maar zelden op hoogte.
Het gaat hier om ook nog eens om losspringen, deze paarden hebben conditie en krachtopbouw gehad, en hebben thuis echt niet meer misschien 1,60m of zo gesprongen.
Er wordt vervolgens éénmaal gekeken hoever ze komen, als ze niet de goede techniek hebben, lopen ze al vast op de lagere sprongen.
Ze worden ook niet gedwongen om te springen. Er wordt wel over 'opjagen' gesproken, maar als je een paard echt opjaagt, heeft ie geen ritme meer, geen normaal tempo, en geloof me dan komt ie echt niet meer over 2 meter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:56

Ik vind dit echt walgelijk.
Dit gaat om geld en niet meer om de dieren.
Een internationaal springpaard? Mischien, maar dan wel een die op zijn 6e een spuitje krijgt nadat hij volledig aan puin gereden is.

Kom op vrijspringen prima. Maar dan wel tot een verantwoorde hoogte, dit is niet verantwoord.

Bah. Dat je dit durft te plaatsen vind ik knap. OF je bent je niet bewust van de gevaren van dit soort geintjes, OF je bent gewoon trots op een geldbewust zooitje schorem wat meer om geld dan om het welzijn van een paard geeft.
Jammer dat dit nog altijd kan en MAG gebeuren.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:58

Paulatjuh schreef:
Vosse schreef:
En wat is de lol hier van, sorry maar om een 4 jarig paard over 2.15 te laten springen voor de lol vind ik een beetje te ver gaan..
Wel knap dat hij het kan maar zie er geen nut van in

Idd, denk alsjeblieft een beetje om de gewrichten van zo''n jonkie
Nog niet eens volgroeid....

Het moet tegenwoordig ook allemaal steeds groter, beter, hoger, bah.

Ja vindt ik ook niet erg slim.
Maar ja het is mijn paard niet

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:00

je verkloot echt niet die benen van dat paard hoor,als je hem 1 keer zo hoog laat springen!
kijk,als je het elke week ofzo doet dan oke,maar 1 keertje?
het zal natuurlijk niet helemaal goed zijn,maar sommige overdrijven echt te erg...
en de ruiters in een puissance wedstrijd dan,die doen dat nog wel vaker
en daar hoor je (meestal) niemand over zeuren
en weet jij veel hoe oud die paarden zijn?
maar goed,dat is mijn mening

Only_Tom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:05

Wat kunnen sommige mensen hier moeilijk over doen zeg...

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:06

bella24 schreef:
Citaat:
Deze paarden zijn veel geld waard en er wordt echt wel voorzichtig mee omgegaan. Daar zijn ze te duur voor om zomaar even voor de lol risico´s te nemen.

Beetje naieve beredening. De eigenaren zijn meestal investeerders (tenminste als je over echte toppers praat) en geen ruiters of iets dergelijks.
De eigenaren doen gewoon aan kansberekening. De kans is bijvoorbeeld 20% dat het paard er direct of later schade van ondervindt. De kans dat de prijs met 50% of meer stijgt na een springsessie is bijvoorbeeld 60%. Nou, als investeerder zou ik het dan ook wel weten!!!

Naief of niet, dit is niet iets wat ze dagelijks doen...
Ik ben nog blij dat ze los springen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:06

Only_Tom schreef:

Zou jij dit paard kopen?

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:11

Zack schreef:
sorry heb medelij met dat beest..

Als het paard het toch zelf leuk vind .. maar het is wel zo dat er telkens hogen hoebeter willen die baasjes alleen maar meer maarja ik zeg niet dat dat hier zo is maar ik ken er wel 1

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:12

En als je btw zo'n paard hebt ga je echt wel goed ervoor uitkijken en niet z'n benen ermee ‘verklooien’

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:16

Liedje schreef:
Dit topic gaat hard man

Vind het wel mooi om te zien, maar denk idd ook niet dat het heel goed voor de benen is

idd, ik heb o.a. een cursus hoefbekappen gevolgd en toen hebben we het ook gehad over hoeveel gewicht de benen van die paarden op de olympische spelen moeten kunnen (ver)dragen, en dat is echt niet normaal! en die paarden zijn gewoon geweldig getraind en hebben zoveel kracht en ervaring. maar dan moet je eens kijken wat die benen van zo'n 4 jarige moet kunnen hebben...

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:16

Boeli_Wendy schreef:
En als je btw zo'n paard hebt ga je echt wel goed ervoor uitkijken en niet z'n benen ermee ‘verklooien’

Dat maakt ze geen hol uit Kopen ze toch weer een ander paard.

lumikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:21

Ik ga niet lopen zeiken over de benen..etc etc. Mijn mening is heel simpel.Hij kan nu wel over zo'n hindernis springen,dat is op zich niet eens zo in druk wekkend.Want een paard dat goed vrij springt hoeft later helemaal geen topper te worden.Voor de eigenaar wel leuk,paardje springt die avond goed..paard meer geld waard..logisch. En dan nog, een goede 4 jarige,ik bedoel een topper, is niet te koop voor 30.000 € doe er nog maar een nulletje bij achter.Misschien zijn die paarden wel niet goed genoeg onder het zadel,maar gewoon goede vrij springers

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:24

Belachelijk, om een 4jarige over zo'n kasteel heen te jagen

En kreten als "hoog niveau" en "waarde verdubbeld" zijn onzin hier, iemand die er echt verstand van heeft kan de aanleg van een 4jarige ook zien op een oxertje van 1.10.

Zal niet het eerste paard zijn wat verongelukt omdat-ie zich overspringt.

En jezus, waarde verdubbelen, op welke planeet staan op de Wereldbeker of de OS hindernissen van 2 meter en hoger?

Wat een koeienpoep. Dat je nog trots bent op zulke foto's ook...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:26

Sorane schreef:
Only_Tom schreef:

Zou jij dit paard kopen?

Als ik het geld had zeker wel ! Paard wat blijkbaar zo graag springt wil ik best hebben, ik vindt het heerlijk om te springen. Als hij niet graag had gesprongen was ie er echt niet over heen gekomen, dan hadden ze hem namelijk moeten 'jagen', was ie niet uitgekomen en had ie er nooit heel overheen kunnen komen.

Ja ook ik vindt het te hoog, brengt veel overmatige slijtage met zich mee, maar al deze mensen hier zeuren als de pest maar vervolgens gok ik dat het grootste deel zijn paard op ijzers heeft, wat nog veel schadelijker is dan 1x over 2.15 springen, en waarschijnlijk hebben de meeste hun paarden in een stal; wat ook meer schade met zich mee brengt dat die ene sprong...
Mensen vergeten ook wel is hoeveel schade een dressuur sportpaard oploopt, aan al deze dingen, en wat dacht je van kalkoenen. Als je de pezen stuk wil hebben moet je vooral die dingen gebruiken.
Het is niet voor niets dat de gemiddelde leeftijd voor een paard hier in NL 7 jaar is.
En dan te bedenken dat paarden; mits ze goed leefomstandigheden hebben, makkelijk de 30 kunnen halen. En dat heb ik zelf ervaren.

Dus voordat er zo gezeurd wordt over deze paarden, ga dan ook even zeuren bij bijna alle andere HaW.

Neemt niet weg dat ik het met een 4 jarige absoluut niet zou doen; met geen enkel paard zo'n belachelijke hoogte trouwens; springen is zoiezo erg slecht voor het paard, ik doe het ook niet vaker als 1x in de 2 weken, en nog niet hoger dan 50 cm (jong paard).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:27

Boeli_Wendy schreef:

Als je om je paard geeft inderdaad niet nee. Dit soort mensen geeft echter alleen om de flappen dit het beest opbrengt.

@ Toydoll
Een paard wat los zo springt is geen garantie voor een goed springend paard onder het zadel. En als was dat wel zo, het is pas een topper onder de kont van een goede ruiter met veel ontwikkelt talent.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:33

Tsja vind het ook niet om over naar huis te schrijven.......

En waar gaat het om bij een springpaard? Niet dat ze zo belachelijk hoog springen, maar dat ze goed het parcours doorkomen. En niet elke hindernis zo hoog nemen, kost alleen maar tijd.

Tja en dan de leeftijd Ik zou ze er liever voor in het land houden!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:43

en laat me raden al die mensen die dit o zo slecht en zielig vinden, vinden zeker ook dat manegepaarden en pony's ozo zielig zijn omdat ze meer dan 1 uur per dag lopen.....

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:46

natasja_84 schreef:
en laat me raden al die mensen die dit o zo slecht en zielig vinden, vinden zeker ook dat manegepaarden en pony's ozo zielig zijn omdat ze meer dan 1 uur per dag lopen.....

4 uur per dag rondjes hobbelen is wel even wat anders dan een 4jarige over 2.15 heen jassen...

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:50

Alweer van die sommige "overdreven" reacties.
Natuurlijk is het niet helemaal goed om een 4-jarig paard over zo'n hindernis te laten springen. Maar als hij zelf al over hindernissen teveel gaat springen; dan kun je daaruit alleen maar opmaken dat dat beessie graag springt.
En over dat geld, je bent toch fokker om je paarden voor zo'n hoog mogelijk bedrag te verkopen?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:51

Citaat:
En over dat geld, je bent toch fokker om je paarden voor zo'n hoog mogelijk bedrag te verkopen?!

Moet dat dan ten koste van het dier gaan?

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:52

Sorane schreef:
Citaat:

Moet dat dan ten koste van het dier gaan?

Nee, maar voor 1 keertje vind ik dat echt niet uitmaken.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:53

wooow wat hoog..!!
Ik kan het filmpje maar half zien volgens mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:53

Ook 1 keer kan fout gaan. En daar komt bij dat het niet bij 1 keer blijft. Het paard krijgt in totaal 3 kansen. Dus hij wordt er met een beetje pecht drie keer overheen gejaagt.
Sorry maar ik vind dat geen excuus. Zeg je dat ook als je op de rug van een jaarling klimt? "Ach voor 1 keer kan het geen kwaad"

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:54

Ik heb zelf een merrie die internationaal loopt en ik vindt het dieptriest en walgelijk dat er zo'n wedstrijdjes worden gehouden ,ik vindt het absoluut niks om trots over te zijn !!Waarom zijn uiteindelijk de puissance proeven afgeschaft op grote wedstrijden .
Ik heb er grote twijfels over dat er daar "internationale " ruiters hun inkopen gaan doen want dit heeft niets met talent scooting van een jong paard te maken hier wint degene met het meeste lef ,das alles .
Een talentvol paard wordt beoordeeld op techniek, vermogen en karakter en voorzichtigheid . Paarden met een hart om over 2.15 te springen zijn meestal de grootste trapzakken in parcours en kunnen dikwijls niet rondkomen in een M parcours ;
Dit circusje heeft helemaal niets met geld en wedstrijdsport te maken integendeel

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:54

kunnen jullie dat filmpje wel gewoon helemaal zien ??