Zien jullie verschil met eerst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suusiej

Re: Zien jullie verschil met eerst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:40

Ik vind het raar dat mensen gaan zegge dat ze geen commentaar willen op hetgene dat het paard zo laag loopt met zijn hals. Want met wedstrijden rijd ze m hoger.
Ja ehh, hoe kunnen wij dat nou weten

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 01:09

Misschien door gewoon even het hele topic door te lezen... Dat dit foto's van de training zijn was al op de eerste pagina te lezen...

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:45

Mies7 schreef:

Pipo
, ik weet nog een erg interessant boek voor jou om te lezen, namelijk Der Reiter formt das Pferd. !

Ja die zou ik eens gaan lezen,Pipo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:15

Tigger schreef:
Mies7 schreef:

Pipo
, ik weet nog een erg interessant boek voor jou om te lezen, namelijk Der Reiter formt das Pferd. !

Ik had al zo'n vermoeden dat de meeste kennis in dit topic uit een boekje kwam

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 10:04

gelukkig had jij het talent dat je gelijk op grand prix niveau kon beginnen, omdat je alles al wist....

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:36

@ Pipo

Het gaat er niet om of alles wat hier gezegd is wel of niet uit een boekje komt, het gaat er naar mijn mening om dat je je verhaal onderbouwt met feiten die kloppen. Ik heb eerst een heleboel praktische ervaring (te paard) opgedaan, en deze ervaring vervolgens uitgebreid met theoretische kennis die je dus onder andere uit boeken kunt halen ja! En ik denk dat er niets mis mee is om veel boeken te lezen... Je wordt er in ieder geval nooit minder van.
Bovendien betekent dit niet dat je maar klakkeloos alles aan moet nemen wat er in de boeken geschreven staat, je moet natuurlijk wel over de inhoud nadenken en kijken of je jezelf kunt vinden in wat er geschreven staat.

Ik ben overigens wel benieuwd naar jouw ideeen over paardrijden en naar je eigen rijniveau en dergelijke... Misschien kan ik er nog wat van leren!

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:03

Heel interessant om een totaal andere benadering te lezen. Het eerste paard valt nog wel mee, maar het tweede paard loopt gigantisch op zijn voorhand. Ikzelf heb altijd geleerd dat een paard om zijn eigen benen moet leren lopen voordat je aan de voorkant gaat zitten.

Sterker nog, als we het toch over theorie gaan hebben, in heel wat paardenboeken wordt dit expliciet beschreven. Ben heel benieuwd hoe de combi's zich gaan ontwikkelen .... Succes!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:40

Mies7 schreef:
Jullie hebben het steeds over op de voorhand lopen...
Een jong (zadelmak) paard leert eerst om zijn natuurlijke evenwicht terug te vinden (dus het evenwicht waarin hij in staat is de ruiter te dragen, zonder zelf uit balans te raken).
Daarna komt het horizontale evenwicht (dus gewicht verdeeld over voor- en achterhand). Tot en met de klasse M1 kunnen ruiter en paard in dit stadium blijven zitten. Bovendien zie je in de klasse Z nog erg veel paarden die nog steeds in het horizontale evenwicht lopen en nog niet zo zeer echt op de achterhand gaan.
Verzameling kom je niet voor niets pas tegen vanaf de klasse M2!!!

Ik rij zelf ook altijd voorwaarts neerwaarts los. Ik laat Thomas zelf mijn handen opzoeken, zonder hem daarop te laten hangen.

Ik lees dat Mies het niet erg vindt dat bij jonge paarden het neerwaarts ten koste gaat van het voorwaarts; de achterhand hoeft er volgens haar niet helemaal bij te zijn.
Een van de paarden op de foto's heeft naar zeggen de neiging de rug weg te drukken, voorwaarts-neerwaarts rijden is dan zeker goed om die bovenlijn te ontspannen, maar ik heb altijd geleerd dat dit niet gaat zonder actieve achterhand, zonder het voorwaarts. Het paard hoeft daarbij echt niet in de verzameling te gaan, maar mag ook niet op de voorhand vallen.

Dat is dus zoals ik het altijd geleerd heb en het voor mij ook het fijnste werkt, maar ik ben ook wel benieuwd hoe een paard wat op de voorhand loopt zoals op de foto's toch voorwaarts blijft en fijn in de aanleuning komt. Alles is het proberen waard niet waar?

Ik zou trouwens van beide paarden ook wel foto's willen zien als ze wat meer opgericht zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:41

Pipo schreef:
J
Leer eerst maar eens volgens het basisprincipe paardrijden. Verdiep je in de anatomie van een paard, in de psyche van een paard. En ga dan nog eens nadenken over waarom je een paard zo laag moet instellen. Dan zul je erachter komen dat je een paard leert, om te gaan afzetten met het achterbeen, ipv onderzetten met het achterbeen.

Pipo schreef:
Tigger schreef:Mies7 schreef:
Pipo, ik weet nog een erg interessant boek voor jou om te lezen, namelijk Der Reiter formt das Pferd. !

Ik had al zo'n vermoeden dat de meeste kennis in dit topic uit een boekje kwam

Mooie boel is dit hier...
Eerst ga je iemand verwijten dat die zich meer in de achtergronden moet verdiepen en beweer je dat iemand geen kennis heeft en niet kan lesgeven (waar baseer je je op, alleen op andere visie?), vervolgens als diegene dan reageert met de kennis en ervaring die diegene heeft en welke literatuur haar visie ondersteunt verwijt je dat het alleen maar boekenkennis is...

Tjonge jonge, ik vind dit niveau hier erg "onder de gordel" Pipo
En een beetje openheid van jouw kant over jouw eigen ervaring en achtergrond is ook teveel gevraagd blijkbaar...
Je oordeelt over iemand die je alleen kent van de info die hier in tekst en profiel geplaatst wordt, zonder ook maar iets van jezelf bloot te geven.
Veilig hè?

Ik geloof dat ik het hier maar voor gezien houd.
Wie weet komen er ooit nog activiteiten, meetings of clinics waarbij we elkaar ontmoeten zodat we in real-live in plaats van alleen maar via foto's in gesprek kunnen gaan over de verschillende wegen die naar Rome leiden en welke weg voor welk paard en ruiter nou het beste zou kunnen werken...
Zou graag eens het Rijden, trainen en lesgeven van Pipo in de praktijk zien met verschillende paarden. Net zoals er meer mensen op bokt zijn waar ik dat graag eens in praktijk van zou willen zien. (Hele mooie theoretische verhalen en wellis nietis-discussies, maar nergens rijfoto's of filmpjes of wedstrijdresultaten te bekennen...)
Niet om diegene een hak te kunnen zetten, maar juist om het theorie verhaal eens in de praktijk te kunnen zien en zo te kunnen vergelijken waar we het eigenlijk over hebben...

Wij hebben bij onze rijvereniging wel eens clinics/trainingen van ander trainers ter aanvulling en afwisseling (springen Nella Bijlsma en Henny Coremans beide vrij bekend in Friesland, dressuur dit jaar Annemiek Vincourt, Grand-prix niveau dressuur)
Ben erg benieuwd naar jouw niveau Pipo en of je lesgeeft, want als dat het geval is wil ik best proberen of er belangstelling in deze omgeving is in een clinic van jou. Misschien wil Mies7 dan ook wel meerijden en een paar van haar lessers ook En dan als afsluiting nog een kleine demonstratie van jezelf met je paard...

Als er overigens andere bokkers zijn die het leuk vinden om gastlessen te geven, dan houd ik mijn pb-box ook aanbevolen voor een pb-tje met ervaring en niveau en evt. diploma's met liefst prijsindicatie zodat ik kan informeren bij onze club van wie ze wel eens les zouden willen hebben...

In theorie is rijden heel standaard, maar elke ruiter die meerdere paarden rijd zal weten dat de details van het rijden verschillen en je het meest bereikt als je goed bent in het inspelen op zowel de lichamelijke mogelijkheden als de karaktereigenschappen van elk individueel paard...
De beste instructeur is diegene die niet vast zit aan 1 methode, maar die oog heeft voor deze verschillen en voor de mogelijkheden van de ruiter en die de combinatie op een positieve manier verder kan helpen het beste uit zichzelf te halen...

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:43

Bah jongens kan het wat normaler? dit hele topic word nu verpest, vecht dit even lekker uit in een pb ofzo?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:15

Ik ga hier een slotje op zetten, 't is wel weer mooi geweest zo.