Umi(v. Gribaldi)@Work

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Re: Umi(v. Gribaldi)@Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 11:11

@Gucci_Zillah:hahahahaa kun je t je nog herinneren dat we er iedere keer af vielen ...weet nog wel we hadden net ons weiland dat verhuurd was weer terug en ik ging er met Miran rijden hahahaha en ze nam toch een sprintje in de wei en bokken....
of die keer dat jij erop zat en Miran ineens heel maf begon te doen en je een zware hersenschudding kreeg. T is altijd al een kreng geweest maar toch heeft ze toen we haar durfde te rijden wel een hele tijd goed gelopen, je moet d'r alleen nooit te lang stil zetten

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 11:13

lichamelijk is ze gewoon helemaal in orde, in het bos deed ze dit namelijk niet, met springen ook niet...ze wil gewoon de dingen doen die ze leuk vind.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:20

Prachtig paard hoor! Ik zag de foto's en ik vind dat op de foto's ze precies in galop aanspringt zoals een groen paard aanspringt. Ze is jong, nog niet zo sterk en waarschijnlijk ook nog niet uitgegroeid. Lekker met de neus omhoog! Dan is het voor haar makkelijker om achterhand onder te brengen want, lang nagevelijk lopen is nog best moeilijk voor een jong paard en kan zeer doen in de spieren want ze zijn vaak nog niet sterk genoeg om te dragen.

Ik heb heel lang een merrie gereden waar ze heel jong al teveel van gevraagd hebben. Het gevolg daarvan was dat ze panisch voor het bit was en alleen maar achter het bit liep. Gewoon met aanleuning en neus eruit zoals het hoort op B-niveau was niet voor elkaar te krijgen! We hebben alles geprobeerd, laten nakijken jaar op rust geweest en laten dekken en helemaal opnieuw begonnen, maar als er ook maar iets gebeurde of de spanning liep te hoog op dat was ik weer helemaal terug bij af.

Paarden zijn domme dieren en 'denken' niet. Het zijn geen mensen. Als er iets niet 'lekker' zit reageren ze met 'vluchtgedrag', dat is wat er al miljoenen jaren in zit. Geef jezelf en haar lekker de tijd en leg de druk niet te hoog, ook niet als anderen dat vinden omdat je een prachtige 'Gribaldi' hebt. Zeker als je weinig ervaring hebt. Leren doen ze snel genoeg, maar afleren is een stuk lastiger!

Succes!

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:46

Ik vind het best wel zielig hoe sommige reageren het meisje van wie ze is(ben even de naam kwijt)is gelukkig met haar pony en doet er alles aan om het lekker te laten lopen.En zo als ik lees doet ze er echt alles aan en jullie lopen haar op alle kanten af te kraken als jullie nu eens allemaal op de pony gingen rijden en jullie adviezen erop deden dan was het zeker een mega pony denken jullie! Ik vind jullie echt zielig!

Zillahx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:17

tumtummie heeft helemaal gelijk!

Rachel is mijn zus, toen rosanne haar gereden had kwam ze heel trots naar me toe, liet me alle foto's zien en vertelde hoe geweldig Ummie gepresteerd had, gegallopeerd! Ze was heel trots!
Zo trots dat zij ze op Bokt zette.. en wat gebeurd er..
Het grootste deel loopt het af te zeiken hoe slecht het is!
Doe het dan zelf als je het beter kan! Volgens mij kan niemand hier echt zo rijden als dat ze zich voordoen en maken ze allemaal een soort gelijke fouten! Laat elkaar in hun waarde!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:17

panache schreef:
als dat koppie steeds omhoog gaat kan je een tideman of martingaal gebruiken, dat meisje die er op rijd gaat met haar bovenlichaam naar beneden hangen leuk paardje;)

vraag je liever eens af WAAROM dat koppie omhoog gaat

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:49

Gucci_Zillah schreef:
Doe het dan zelf als je het beter kan! Volgens mij kan niemand hier echt zo rijden als dat ze zich voordoen en maken ze allemaal een soort gelijke fouten! Laat elkaar in hun waarde!

Hier kan ik me helemaal in vinden! Ik heb in mijn HAW-topics ook flink kritiek gekregen, soms sloeg die nergens op en soms zat daar een kern van waarheid in! Ik kan dat redelijk relativeren (vind ik ) maar andere weer minder! Ik denk dat je als TS je ervan bewust moet zijn dat je kritiek krijgt, maar ik vind ook dat je als gever van kritiek ook goed na moet denken wat je neerzet en of je het kunt onderbouwen! Laat elkaar wel in hun waarde! Ik ben ook vroeg begonnen met het rijden van groene paarden, het heeft zijn min en plus punten en ik kan niet zeggen dat ik en of het paard er slechter van ben geworden!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:09

elmiran schreef:
Het zadel past, is speciaal voor haar op maat gemaakt. En hoe kom je erbij dat de kamer te smal is...
Het is een kieffer wien heb een aantal zadel's laten passen, geen een paste dus hebben ze deze voor haar op maat gemaakt.

hoe ik er bij kom... misschien omdat ik na 30 jaar ervaring een heel klein beetje verstand hebt gekregen van zadels
dit zadel ligt achterover dus de kamer is te klein
het zadel knelt dus op de schoft
Umi heef een arm gespierde rug (achter het zadel zijn de rugspieren flink weggevallen)
dat kan ook niet anders als het zadel te klein is
ik denk dat umi veel moeite heeft met ontspannen van de rugspieren
omdat het zadel haar in de weg zit
het is niet mijn bedoeling je te bekritiseren maar gewoon iets dat me opvalt....ik geef je alleen maar een tip om je te helpen
je mag er mee doen wat je wilt het is en blijft JOU paard

dat een zadel op maat gemaakt is zegt mij helemaal niets..
omdat veel z.g. "zadelmakers" niet eens weten hoe een paard in elkaar steekt laat staan dat ze een passend zadel aan kunnen meten
bovendien word een paard als hij goed gereden word steeds breder op de rug dus zal het zadel al snel weer te klein zijn en word het tijd voor een nieuwe of een aanpassing

iedereen die zadels verkoopt noemt zich al snel zadelmaker maar weet dat er maar een handje vol mensen zijn die er echt verstand van hebben en zich terecht zadelmaker (mogen) noemen

Reentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:32

Heeey, dat komt me bekend voor! Dat is in KOOTWIJK!!! Bij De Kamp! Daar gingen wij altijd elke herfstvakantie heen met onze manegepaarden! Jammer genoeg dit jaar niet meer Het is super gaaf daar! Steeds weer keken we naar de buitenritten uit!

emilysissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:36

Als dit gewoon een boereknol geweest was?! hadden jullie dan ook allemaal zo heftig gereageerd???
Tuurlijk geef ik jullie ook wel een beetje gelijk, maar ik geloof wel dat Elmiran er al een hoop aan heeft gedaan om problemen te voorkomen.
Elmiran, als je wilt wil ik wel een keer langskomen om je paard na te kijken. Ik ben nml. bijna klaar met mijn dierenfysio studie.
Heel veel succes erbij, en bij welke zadelmaker heb je je zadel gekocht??

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:48

Dat is ook zo, zolang dat je niet weet hoe het niet moet, weet je ook niet hoe het wel moet!
Alles wat ik nu toe pas op de jonge en gevorderde paarden die ik rij komt allemaal uit mijn ervaring (en van mijn instructeur), maar het meeste weet ik omdat het ooit fout ging! niet doordat het allemaal in 1 keer goed ging!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:50

Zeg, Fransheijs, heb je een nieuwe liefde? Of voel je je gewoon deelgenoot

Elmiran: je hebt vast het beste met je dier voor.
Ik kan er dan ook weinig zinnigs over zeggen vanaf hier.
Ik heb ook een keer een paard van een meisje bijgereden die een beetje het gedrag van Umi vertoonde. Toen heb ik één regel met hem afgesproken: als ik been geef, dan maakt het me niet uit hoe, maar dan ga jij naar voren! Ik reed hem niet langer dan zo'n 15 minuten, hij had gewoon te weinig kracht. Als ie aangaf dat ie rond kon lopen, dan was dat ok, maar als dat een dag wat minder ging, dan vond ik dat niet het ergste.
Hij was alleen erg achter het been, en daarom zo vervelend, misschien is dat bij Umi ook het geval? Misschien iemand erbij die hem voorwaarts houdt als ie vervelend wordt? Desnoods laat je de moeilijke galop toch een maandje zitten. Als ie maar luistert! Dan kun je over een tijdje weer met moeilijker dingen beginnen.
Nogmaals, ik kan niet beoordelen wat er aan de hand is, omdat ik er niet bij ben en daarvoor ook niet genoeg ervaring heb, ik kan je alleen mijn ervaringen vertellen.
Ik kan ook moeilijk zeggen: koop dan een ander paard, want je hebt em nu eenmaal, en ik moet zeggen, het is een leuk dier om te zien, so i don't blame you

Succes ermee en laat je weten hoe het gaat?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 15:07

Ik heb het zadel gekocht bij Kevenaar in Arnhem bij een ruitershop dus. Ik vind juist dat ie wel veel ruimte voorin heeft...kan net m'n hand er niet in stoppen haha natuurlijk laat ik het zadel na een tijdje wel aanpassen omdat t een jongpaard is en de rug gewoon nog erg veranderd.

@emilysissi: je mag best een keer langs komen om te kijken, maar als ze ergens vast zou zitten in d'r rug of wat dan ook dan zou ze toch niet nagevelijk lopen? en mij er gewoon afsmijten.

@fransheijs: heb jou toppic volgens mij ookal een keertje gezien mooi beestje

@tumtummie: ik ben het met je eens. In mijn vorige toppic stond zoveel commentaar over dat ik haar nagevelijk moet rijden dat het anders fout gaat...nu doe ik het en is t nog niet goed

zometeen komt de hoefsmid en als Gucci_Zillah weer thuis is en tijd over heeft laat ik haar wel foto's maken van hoe ze bij mij draaft..galop ga ik wel proberen maar of t verstandig is om daar foto's van te maken...t word wel ff rodeo

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 15:13

ik rijd al niet meer met sporen sinds Rosanne zei dat ik t beter niet kon doen. Heb nu gewoon steeds in m'n hoofd dat als ze niet reageert op been ik er een tikje achter geef dus dat ze leert dat ze moet reageren. Bij Rosanne lukte het...rijd natuurlijk lang zo goed niet maar blijf gewoon net zo lang proberen totdat ze door loopt.

De tijd dat ik met sporen reed heb ik altijd meer met de zijkant van m'n been aangespoord en pas de spoor gebruikt als ik geen goeie reactie kreeg...ben er meestal erg voorzichtig mee...ook als ik op de pony rijd spoor ik echt alleen aan met de spoor wanneer t nodig is b.v voor wat zijgangen enzo om de hulp wat duidelijker te maken.

misschien een beter idee om Gucci_Zillah of iemand anders een stukje te laten filmen dan zie je duidelijker wat t probleem is en wat ze precies doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:14

Tussen nageeflijk rijden en de voorkant naar beneden pukken zit wel wat verschil mocht je dat niet weten

Zowel hier als op de vorige foto's is een paard te zien dat continue in protest is.
Aan jou als ruiter de taak uit te vinden waarom dat is.
En ik kan je verklappen, dat is een moeilijke taak.

Laat idd de rug en gebit nakijken en het tuig.
Is dat in orde moet je soms ook heel erg naar jezelf kijken op een manier die niet prettig is voor jezelf. Maar wel erg leerzaam.
Diep in je ziel kijken of dit wel het juiste paard voor je is door zijn leeftijd en onervarenheid.
Of het het juiste paard is voor jou ervaring van dit moment.

Zegt je innerlijk keihard ja, dit is echt het juiste paard, maar heb ander les nodig oid.
Of weet je diep van binnen dat het niet zo is en dat je naar je eerdere stemmetje had moeten luisteren die zei: leerpaard.

Ik hoop voor jou wijze beslissingen, want dit ziet er te lang niet prettig uit voor het paard.

Succes

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 15:22

Verschil tussen nagevelijk rijden en in de krul trekken weet ik en kun je ook duidelijk voelen.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:53

Venetia schreef:
Zeg, Fransheijs, heb je een nieuwe liefde? Of voel je je gewoon deelgenoot

Ik heb een nieuwe deelgenoot, haha ik dacht die ga ik steunen! tegen al die gemene bokkers! haha

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 16:58

haha bedoel je mij?????

zit me hier onder tussen bijna op te vreten...de hoefsmid is voor de zoveelste keer niet op komen dagen hij zou om 17.00 komen ik bel zo wel, reed net langs z'n huis maar hij was er niet. Ga m'n paardje zo niet rijden, hoefjes brokellen anders nog erger af en ik wilde hem ook nog vragen wat ik t beste kan doen, op ijzers zetten is volgens bokt geen goed idee...haar hoeven brokellen en scheuren erg snel dus dacht dat ik haar beter op ijzers kon zetten...rijd weinig over de weg dus daar kan het niet aan liggen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:03

Als het echt zo erg is kun je natuurlijk wel een periode ijzers proberen. Ik zal nu wel heel NH-bokt over me heen krijgen, maar soms helpt het gewoon. SOms ook niet, maar dat merk je dan vanzelf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:04

Mooi paard,en veel sucses ermee..als haar hoeven snel brokkelen en scheuren houdt ze dan een beetje nat en doe iedere keer als je haar benen afgespoten hebt..vet aan de onderkant van de hoeven en bovenop bij de kroonrand.Wel alleen doen als ze eerst water opgenomen hebben,anders stoot het vet het water af.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:06

elmiran schreef:
haha bedoel je mij?????

Ja af en toe een beetje steun is nooit weg!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 17:11

oke schaam me dood...reed laatst over de weg en iemand zei "dat paard moet nodig naar de hoefsmid" maar t gebeurd al vrij snel...als dan steeds de hoefsmid erbij komt houd ze geen hoeven meer over durf haar nu gewoon niet te rijden t is in deze week wel erg hard gegaan...heb de hoefsmid wel gelijk gebeld maar hij kon niet eerder dan maandag...en nu komt ie dus niet als ik hem echt nodig heb

Wilde hem dus vragen wat t beste is. Op ijzers zetten lijkt me wel erg duur en Umi heeft nog nooit op ijzers gestaan...ook lijkt het me voor in de winter wel erg lastig...moet je van die kalkoenen ofzo erin zetten...allemaal extra kosten maarja als het echt t beste is doen we dat natuurlijk wel.

Waarom ik toch voor een jongpaard gekozen heb...: omdat ik het leuker vond om een paard dus zelf alles te leren wijken enz. ook was t gewoon liefde op t eerste gezicht, vond het gewoon zo'n lief en leuk beest, ze volgde me gewoon toen ik door die bak liep. Ik rijd haar nog niet zo vaak, probeer meestal om 1/2 keer per week met haar te gaan wandellen in t bos vind ze leuk, rijd nu sinds kort ook gewoon met haar onder t zadel buiten dan is t echt een heel fijn paard, heb vroeger een nare ervaring opgedaan in t verkeer enzo en op haar voel ik me gewoon veilig

Morgen heb ik stage en dan ga ik kijken of ik iets kan regelen of ik haar daar dus voor die 10weken kan stallen...dat ik haar dus tijdens me stage even kan rijden en misschien kunnen ze me er een beetje mee helpen.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:12

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 17:42

thnx

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 17:45

had nooit verwacht dat dit toppic weer zo vol zou worden