Deel II: meer volgens bokt-normen;) Unique @hardwork

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yoda

Re: Deel II: meer volgens bokt-normen;) Unique @hardwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:12

als ik ook mijn commentaar mag geven :

bij deze:

ik vind dat je op deze foto een zeer mooie en comfortabele zit heb met je voeten en benen op presies de juiste plaats je handen zitten mooi waar ze horen te zitten dus over je rijstijl valt niets te zeggen of te verwijten het ziet er erg mooi en keurig uit!!!

over je paardje : het is een onwijs mooi beesje met een zeer mooie bouw en echt aan leg voor de hogere dressuur sport daarom vind ik dat je je paard niet zo heel erg laag en rond moet laten lopen als je paard het al kan om opgericht te lopen en hij daar lekker bij voelt en hij rijd daar plezierig op is het heel goed om al opgericht te rijden omdat je het vanzelf in de hogere sport ook moet kunnen en je paard ook

het laag en rond instellen is voor paarden die moeite hebben met stelling te lopen en die moeite hebben met naar beneden te komen wat jou paardje dus niet heeft!!!!

als je hem nu laag en rond gaat rijden gaat hij strakkies als je hoger komt in de sport alleen maar moeite hebben met het oprichten hij gaat hangen op je teugels (hij heeft immers altijd met zijn neus tussen zijn voorbenen mogen lopen) en dan kun je wel zeggen dat je hem dan voorwaartser moet gaan rijden maar daar worden ze nog irritanter van want ze mogen niet versnellen maar meoten wel opgericht gaan lopen wat je ze eerst heb afgeleerd door laag te leten lopen

je paardje heeft apsoluut geen problemen met het hoger in te stellen en zou hem lekker zo laten lopen

je doed het prima zo hoe jij vind dat die goed loopt!!!!

groetjes yoda

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 18:34

Mijn reactie

Katja schreef:
Ok hier komt mijn mening.
Door de bovenlijn zeer rond te maken is het voor de meeste paarden moeilijker om het achterbeen ver onder de massa te plaatsen.

Hier ben ik het niet mee eens! haha leuk! Doordat je de bovenlijn rond maakt, zal het paard juist minder moeite hebben om achter onder te treden. Let wel, met de bovenlijn bedoel ik niet alleen de hals, maar ook rug tot kont! Dit omdat je dan een vloeiende lijn hebt in hals, rug en achterspier gebruik. Als je het paard vlak houdt lijkt het alsof ie makkelijker loopt, dit is ook zo omdat het paard dan minder hoeft te werken. Doordat ie dat niet doet lijkt voor het gevoel of ie achter goed meeloopt maar vaak is het dan zo dat ie achter "meesloft"! Puur ergonomisch lijkt het mij ook makkelijker voor een paard om zijn achterhand eronder te laten treden als hij rond is!

Katja schreef:
Heb je een wat ouder en verder doorgetraind paard dan kun je hem sterker en beter maken doordat je hem ronder rijdt. Op die manier maak je het werk moeilijker en daardoor hebben ze weer meer "over" als je ze wat hoger instelt.
Een jong paard die nog onvoldoende kracht heeft, je geeft zelf al aan dat deze laat rijp is, zal ergens moeten gaan compenseren als je het werk voor ehm nog te moeilijk maakt.

Een jong paard heeft ook kracht en energie, vooral aan dat laatste ontbreekt het jonge paarden meestal niet! Door die energie positief te benutten kun je paarden sterker maken! Als ik hem hard laat werken dan richt hij al zijn energie op mij. Let wel je moet hem niet overvragen. Maar ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen: Jonge paarden hebben minder kracht dus mag je er niet laag en rond aan rijden omdat ze dat niet kunnen bijhouden en proberen te compenseren wat leidt tot (misschien) blessures! Spieropbouw komt alleen tot stand als je spieren over het maximum laat werken! Spieren gaan dan scheurtjes vertonen, die vervolgens weer helen en zorgen voor meer spieropbouw! Dat is bij mensen zo en dat is bij paarden niet anders! Je moet er wel voor uitkijken dat het revalidatieproces niet ondermijnt wordt en je zo tegen blessures oploopt!

Katja schreef:
Je ziet dan vaak dat paarden het achterbeen wat te vlug aan de grond willen zetten en dat beeld komt iets van deze foto's af.
Het blijft echter een foto dus misschien zou ik er heel anders over denken als ik hem in het echt zie lopen.

Ik denk juist, en dat is waarschijnlijk omdat ik hem heb lopen en jullie moeten beoordelen vanuit de foto's dat er meteen wordt gezocht naar onvolkomenheden op het achterbeen! Ik merk dat wel vaker, dat mensen gelijk naar het achterbeen kijken! Ik denk juist niet dat hij zijn achterbeen te vlug aan de grond zet! Zijn achterbeen ziet er juist super uit!! Ik denk niet dat ik hier veel foto's tegen ga komen met zo'n afdruk en mogelijkheid om eronder te treden, maar ik denk dat die oneffenheid die jij beschrijft in het voorbeen zit! Zoals je bij de laatste foto's kunt zien heeft hij een geweldig voorbeen, het probleem met hem is dat ie de neiging heeft weinig tot geen knieactie te maken! Dit toont dan als een soort uitgestrekte draf (vanwege het gigantische voorbeen) maar in werkelijkheid is het gewoon een foutieve basisgang! Als ik die foto's bekijk kan ik me wel vinden in wat je hebt beschreven!

Katja schreef:
Met een paard van deze leeftijd zou ik persoonlijk voorzichtig zijn dat hij niet teveel spectakel aan de voorkant gaat maken. Dat kun je later wel weer oppakken.

Natuurlijk ben ik er voorzichtig mee, maar vind ook dat je alles wat je krijgt met beide handen moet aannemen! Je kunt nu niet zeggen van ooowh laat maar zitten dat komt over 2 jaar wel weer! Hiermee zeg ik niet dat je het meteen voor de 100 procent moet vragen, maar je moet een paard ook blijven triggeren!

Even voor de duidelijkheid! Met hard werken bedoel ik dat ik hem even op zijn eigen max wil laten lopen! Dus niet overvragen (dat probeer ik althans)! Het is niet zo dat als ik Unique hard laat werken, dat ie dan het zelfde moet doen als dat wanneer Limerick hard moet werken! De intensiteit voor het paard is hetzelfde, maar als ik Lim zou laten doen wat bij Unique hard werken is...haha dan had ie wel een luizenleventje (om het zo maar even te noemen!)

Katja schreef:
Hij maakt op mij overigens niet de indruk dat hij niet lekker in zijn vel zit. Juist een lekkere brutale hengst om te zien.

Hij zit ook goed in zijn vel, en jah, brutaal is ie zeker!

Maar jah...... brutale mensen hebben de halve wereld ---> dan maar hopen dat dat voor paarden ook is!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:37

Toch nog pas 5 pagina's ?

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 18:39

yoda schreef:
als ik ook mijn commentaar mag geven :

bij deze:

ik vind dat je op deze foto een zeer mooie en comfortabele zit heb met je voeten en benen op presies de juiste plaats je handen zitten mooi waar ze horen te zitten dus over je rijstijl valt niets te zeggen of te verwijten het ziet er erg mooi en keurig uit!!!

over je paardje : het is een onwijs mooi beesje met een zeer mooie bouw en echt aan leg voor de hogere dressuur sport daarom vind ik dat je je paard niet zo heel erg laag en rond moet laten lopen als je paard het al kan om opgericht te lopen en hij daar lekker bij voelt en hij rijd daar plezierig op is het heel goed om al opgericht te rijden omdat je het vanzelf in de hogere sport ook moet kunnen en je paard ook

het laag en rond instellen is voor paarden die moeite hebben met stelling te lopen en die moeite hebben met naar beneden te komen wat jou paardje dus niet heeft!!!!

als je hem nu laag en rond gaat rijden gaat hij strakkies als je hoger komt in de sport alleen maar moeite hebben met het oprichten hij gaat hangen op je teugels (hij heeft immers altijd met zijn neus tussen zijn voorbenen mogen lopen) en dan kun je wel zeggen dat je hem dan voorwaartser moet gaan rijden maar daar worden ze nog irritanter van want ze mogen niet versnellen maar meoten wel opgericht gaan lopen wat je ze eerst heb afgeleerd door laag te leten lopen

je paardje heeft apsoluut geen problemen met het hoger in te stellen en zou hem lekker zo laten lopen

je doed het prima zo hoe jij vind dat die goed loopt!!!!

groetjes yoda

Het laag en rond en opgericht rijden doe ik alletwee! Waarom rijdt ik veel laag en rond? Omdat ik van mening ben dat dit zeker ten goede komt voor zijn spieropbouw! Dat hij later moeilijker opgericht te krijgen is ben ik gedeeltelijk met je eens, maar ik denk dat het voordeel van een goed bespierd paard juist in de oefeningen in de hogere dressuur ten goede komen!

Ik weet niet of je wel eens een pirhouette hebt willen draaien met een paard dat continu opgericht heeft gelopen en daardoor weining ruggebruik heeft?? Nou ik kan je vertellen (het paard was niet van mij! hahaha) dat is geen pretje en dat kost nog vele malen meer moeite dan het in die zelfde pirhouette bovenin en opgericht houden van het paard als het paard wel een goed ruggebruik heeft!
Laatst bijgewerkt door fransheijs op 14-08-05 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 18:39

Anoukie schreef:
Toch nog pas 5 pagina's ?

haha and still moving!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:40

Grappig dat verschilende mensen een verschillende mening hebben. Als ik een keer in de buurt ben kom ik hem graag bewonderen dan veranderd mijn beeld van hem misschien wel.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 18:43

Jah misschien wel, maar misschien ook niet! haha, wat ik ook al eerder heb gezegd: er leiden meer wegen naar Rome en volgens mij is er niet eentje geasfalteerd! hahaha
Laatst bijgewerkt door fransheijs op 14-08-05 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 18:44

@katja: Ik zie net de foto's van jouw paard, dat is ook een leuk ding! haha maar ik zal ze binnenkort ook becommentariseren! haha, waarschijnlijk dat ik hem te recht vind!!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:45

fransheijs schreef:
er leiden meer wegen naar Rome en volgens mij is er niet eentje geasfalteerd! hahaha :D

En als die er wel is staat er file .

(sorry is offtopic, maar vond het wel een mooie uitspraak van je).

sientjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:51

Wat een supermooi paard En je zit er zelf ook heel netjes op..!
Verder commentaar ga ik niet geven, want ik zag dat je al Z heb gereden en ik rijd nog B/l nivo dus:P
Wat is de vader van dit paard..?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:52

fransheijs schreef:
@katja: Ik zie net de foto's van jouw paard, dat is ook een leuk ding! haha maar ik zal ze binnenkort ook becommentariseren! haha, waarschijnlijk dat ik hem te recht vind!!

Kijk, we komen nu al meer op 1 lijn. Ik vind hem ook nog veel te recht.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 19:02

Zijn vader is Gribaldi

@katja, zolang het geen rechte lijn is dan is het goed! haha is het een mooi gebogen lijn dan ben ik ook voor! haha

Zeabiscuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:06

heel "grappig" om te zien hoeveel mensen hier altijd commentaar hebben op de manier van rijden van iemand anders. Terwijl ze zelf, als het er op aankomt misschien nog wel veeeeel minder kunnen rijden dan degene op wie ze commentaar leveren.... De beste stuurlui staan aan wal

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:21

Eej frans, je doet het geweldig hier op bokt. heb al ergens "boktheld" langs zien komen, ik sluit me er bij aan!!

Ik lag me helemaaal suf hierzow.. dit vind ik trouwens echt DE QUOTE VAN HET JAAR 2005!

Citaat:
Wel lekker laag maar de neus dus te ver achter de loodlijn. Verder echt mooi beestje en mooie beenactie hoor, daaraan is wel te zien dat ze voorwaards genoeg is, dusmisschien wat meer ontspannen in de hand?

[edit]
Afbeelding

Dit is naar mijn mening mooi.

Ik zal ff uitleggen waarom: dit is -naar mijn mening, en volgens mij zijn er genoeg die zich hierbij aansluiten- rijtechnisch gezien de zwakste foto die er tussen zit! Hier zie je dat het paard op de voorhand valt, geen schande maar wel een gegeven feit.

Ze merkt op dat ze het paard mooi op de achterhand vind lopen maar te diep> dus niet goed. Als er eentje niet op zn achterhand is vind ze hem mooi..

genoeg Non op oorlogspad..

Frans: complimenten hoe netjes je het beestje op zn achterbeen rijdt! Door een aantal fotos heb ik het idee dat die af ent oe nog wat moeilijk in de aanleuning kan zijn maar dat komt wellicht door dat gestuiter tussendoor en zn leeftijd!

Ik heb er alle vertrouwen in dat het een betere topper word dan die je al hebt!

Succes

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 20:19

Haha volgens mij heb je al ergens verefieerd, dat dit de slechtste foto's was en ook het waarom!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:06

Zo al 5 pagina's!

Ga geen commentaar geven op het rijden dat hebben anderen al gedaan...

Vind het een ontzettend mooi dier om te zien, en jullie zijn een leuke combinatie! Veel succes met hem.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 21:10

Maar je sluit je dus aan bij het commentaar van andere? of zie ik dit nu verkeerd?

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:12

Wauw wat een paard heb jij onder je! Wel lekker heet zo te zien, niet echt een makkelijke he? Vind dat je hem netjes rijd, je doet geen gekke dingen als ie staat je stuiteren. Alleen je handen voor je zadel houden.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:14

Nou ga er toch maar wat over zeggen dan

Ik heb niks tegen het laag instellen, zo rij ik mijn merrie (ook door aanraden van de fysio) en ik vind dat ze er goed soepel van wordt. Maar de foto's (van je andere topic) dat hij meer bovenin loopt vind ik er ook niet verkeerd uitzien. Ik denk dat afwisseling van de twee een hele goede training is.

Over de cap ga ik niet beginnen, ik rij ook vaak zonder cap...

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:23

Ik heb geen zin om ook nog eens commentaar te gaan leveren (en nee daarmee bedoel ik niet dat ik me bij de rest aansluit ) , trouwens, zelf weet je het waarschijnlijk toch beter dan ik, en jij voelt het paard aan, dat kunnen wij ook niet vanaf achter de computer. ik wil alleen kwijt dat ik het echt een supermooi beestje vind en benieuwd ben naar meer foto's

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 21:27

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:31

Volgens mij is het niet een van de makkelijkste paarden,

ik heb er resoect voor dat je niet aleen de mooie fotos erop zet maar ook de foto's waar ie in verzet komt

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:33

Ik vind het er goed uit zien, vind dat je het netjes aanpakt.

even over de klaag mensen...

Ten eerste is het voor het paard beter dat die lekker diep loopt, aangezien die in protest komt, zo heeft die minder kans zijn kop de lucht in te gooien, en gaat die over zijn rug lopen.

daarna is de opgerichte houding netjes. (zie bepaalde fotos)
niemand hoeft zich door mij aangevallen te voelen en weet ook dat ieder zijn eigen mening erover heeft, maar zie liever dit dan een paard die steeds de lucht in komt.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 21:39

Navidad schreef:
Ten eerste is het voor het paard beter dat die lekker diep loopt, aangezien die in protest komt, zo heeft die minder kans zijn kop de lucht in te gooien, en gaat die over zijn rug lopen.

Pollewoppy schreef:
Volgens mij is het niet een van de makkelijkste paarden,

ik heb er resoect voor dat je niet aleen de mooie fotos erop zet maar ook de foto's waar ie in verzet komt

haha foto's zoals deze!

Afbeelding

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:49

ik ben voorstander van diep en laag om de rug te laten rekken dus ziet heel goed uit de neus mag van mij wel wat naar voren erg leuke combinatie alleen mag hij wat groter