Paslengtes in de volte

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: Paslengtes in de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:44

Omdat het paard zich prettiger voelt bij een goede balans, KiWiKa.
Maar als je iets niet weet, hoef je je er ook niet schuldig over te voelen, lijkt mij. Nu weet je het wel en kan je je paard ermee helpen!

Maar waarom zou ik niet blij mogen zijn dat ik het al langer weet?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:49

nou ik zal er niet anders om gaan rijden hoor, zou ook niet weten waarom,

en ja tuurlijk mag je blij zijn gaat alleen weer op de manier waar jij het op zecht, maar ach ik ben er onder tussen aan gewent geraakt dat je zo reageert,

kudah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:11

Tsjonge jonge,

Wat zijn wij weer positief over andermans denkwijze.
Ik snap sommige mensen niet op dit forum, dat ze aqua blijven volgen
naar wat voor topic ze ook toe gaat.

Dobbel, als jij beweert dat je ooit bij aqua gereden heb dan heb je bij haar toch ook positieve dingen geleerd of niet soms?

Ik zit er zelf aan te denken om binnenkort een ritje naar Aqua8 te wagen, om mijzelf van haar methodes te overtuigen.
Mensen afkraken op een forum hoort volgens mij eigenlijk niet.
Op een forum hoor je volgens mij positief met elkaar in discussie te gaan en elkaars meningen en standpunten te respecteren.

We zijn toch allemaal paardenvrienden of niet??
Dat we soms een eigen mening toegedaan zijn, mag ons niet beletten om methodes van anderen niet te accepteren.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:30

daar zal ik maar geen antwoord opgeven ik denk niet dat je het antwoord leuk vind,

En dit topic is niet door aqua geopent en zij kwam er later in niet ik,
Ik heb gewoon serieus bekeken hoe het is en als aqua dan wat anders vind maar weigert omdat ze volgens mij het niet kan een goede uitleg te geven zoals goldstar dan krijg je dat,

Ik wens je veel succes bij aqua

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:34

Ik kan een theorie heel goed begrijpen zonder het te kunnen verwoorden, betekend dit dan automatisch dat de theorie niet klopt?
Als jullie denken dat alleen een goed verhaal telt en een goede theorie afwijzen,omdat je deze niet begrijpt, mis je een grote kans om je paard beter in balans te krijgen.

Ik ben geen schaduwaccount van Aqua vraag maar aan de moderator
Ik ben zeer goed in staat mijn eigen mening te geven. Deze zal wellicht ook wel eens afwijken van die van Aqua. Ik loop achter niemand aan!

Nu je weet dat het verschil in paslengte bestaat kun je je paard beter ondersteunen. Veel succes.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:38

ALs je de theorie niet uit kunt leggen is goed, maar zeg dat dan gewoon en ga geen dingen roepen van jullie snappen het toch niet,

Voor mijn gevoel blijf de pas gelijk en mijn beeldt zegt dat ook maar ook de goede uitleg van goldstar geeft duidelijk weer dat er wat verschil is, maar bijna niet te zien,
Ik zal er niet anders om gaan rijden,

kudah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:39

Dobbel,

Ik sta open voor jouw antwoorden of ze nou leuk zijn of niet.
Desnoods stuur je ze als pb naar mij toe.

Oke, als jij zegt dat dit topic er al eerder was en niet door aqua is geopend, dan beschouw het door mij geschrevene als niet geschreven.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:33

Hier zou het toch over paslengtes gaan?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 15:23

M3isSi3j: en dan bij punt 2 wat je noemt is je paard scheef!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 15:35

Even offtopic: is voor sommige mensen ook blz 3 en 4 niet te lezen?
Ik krijg volgende meldingen:

blz 3: het aangevraagde topic bestaat niet
blz 4:dit onderwerp gebruikt een andere karakter set dan de jouwe.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 15:54

Ze zijn aan het updaten geloof ik....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 15:55

Aqua8horse schreef:
M3isSi3j: en dan bij punt 2 wat je noemt is je paard scheef!

Precies...

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 16:07

Behalve het paard van Dobbel natuurlijk want die is recht.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 17:35

Er zijn na het onderhoud van bokt (van afgelopen middag) wat pagina's verdwenen. Kunnen die nog worden teruggezet of zijn we die kwijt ?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 17:49

M3isSi3j schreef:

Ik denk dat je op 2 verschillenden manieren een cirkel kan lopen:
1. door je buitenpas te verlengen of binnenpas te verkorten.
2. door je binnenbeen in de zelfde lijn neer te zetten als je buitenbeen en dus niet de pas te korte of verlengen maar de plaats van de pas veranderen! Hierbij zal het buitenbeen naar binnen komen en het binnenbeen meer naar buiten gaan.

Dit zijn theoretische opties.
Als je in een auto zit en je maakt een bocht naar links, welke kant gaat je hoofd dan op ? (de mate wordt bepaald door de snelheid).
Bij een paard werkt dat net zo. Daarom legt het paard zich ook min of meer in een bocht. Ook in stap verplaatst het zwaartepunt van het paard zich iets naar de binnenkant van de volte. Combineer dit met de eerdere antwoorden en je begrijpt dat stelling vragen, het paard buigen en de binnenzitbeenknobbel zwaarder belasten tot gevolg heeft dat het paard de neiging zal hebben om van een rechte lijn af te willen wijken omdat het zwaartepunt van de combinatie paard en ruiter zich vanuit het midden naar binnen toe verplaatst. Het evenwicht systeem van het paard zal altijd proberen om de zwaartepuntverplaatsing te volgen. Dit heeft zowel een richtingsverandering als een snelheidsverandering tot gevolg, als er door de ruiter niet verder wordt ingegrepen.

Een hele goed test is om een volte uitsluitend op je zit te rijden. Een rijkunstige volte rij je in draf met 12 passen. Probeer dus met precies 12 passen een volte te rijden. Zolang dat niet lukt, rijd je geen volte. Dat komt door verkeerde balans van de ruiter op het paard. Een volte kun je zien als vier aaneengesloten wendingen (die je maakt aan het einde van elke zijde). In drie (3) passen moet je de volledige wending op een dressuurpaard maken. Je kan de oefening beginnen in een hoek van de rijbaan, maar ook middenin de bak (moeilijker). Je ziet dan duidelijk wat het paard doet met de benen. Je paard moet wel los en soepel zijn en je moet zelf redelijk goed kunnen zitten.
Als de oefening niet lukt, is er nog het een en ander te oefenen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:29

Goofy44: Punt 2 vind ik geen optie. Op die manier stimuleer je het paard om scheef te worden. Het is een gekunstelde actie om voor het gevoel van de ruiter toc te kunnen wenden. Dat er dan overal overbelasting kan optreden en het paard tact verlies, lijkt mij voor de hand liggend. Daarnaast denk ik dat het paard zich zeker niet op zijn of haar gemak voelt als er op die manier gewend zou worden. Nee, punt 2 is idus duidelijk n mijn ogen geen optie.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 17:48

A8 --- op een cirkel is optie 2 zeker uitgesloten. Daarom noemde ik het in mijn reactie theoretische opties die M3isSi3j ---- aangaf als mogelijkheid. We zijn het daarover dus eens.

Ik vraag me wel af of er dressuur ruiters zijn die de oefening met 12 passen op een volte 6m hebben geprobeerd. En nog belangrijker het resultaat.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:03

Dat ga ik eens proberen!

Het ligt mss aan mij: maar een shet zal toch veel meer passen maken dan een KWPN'er op die 6m volte?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:09

Het klopt ongeveer bij een paard met een schoft van 1,65 meter. Je kan het ook gemakkelijker maken, door meer passen te maken op een grotere volte, of als het paard kleiner is.

Bedenk dat je voor deze oefening de cirkel kan voorstellen als 4 aaneengesloten wendingen. Du vier keer een kwart cirkel maakt een hele cirkel. Het aantal passen moet altijd een veelvoud van 4 zijn, dat betekent: 48, 44, 40, 36, 32, 28, 24, 20, 16, 12 passen.

Als je een haf hebt tel dan het aantal volledige passen wat je maakt aan het eind van een zijde om een enkele wending te maken. Vermenig vuldig dat aantal passen met 4. Laat desnoods iemand anders de passen (volledige passen) tellen als je een wending rijdt.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:11

Goofy44 schreef:
M3isSi3j schreef:

Ik denk dat je op 2 verschillenden manieren een cirkel kan lopen:
1. door je buitenpas te verlengen of binnenpas te verkorten.
2. door je binnenbeen in de zelfde lijn neer te zetten als je buitenbeen en dus niet de pas te korte of verlengen maar de plaats van de pas veranderen! Hierbij zal het buitenbeen naar binnen komen en het binnenbeen meer naar buiten gaan.

Dit zijn theoretische opties.
Als je in een auto zit en je maakt een bocht naar links, welke kant gaat je hoofd dan op ? (de mate wordt bepaald door de snelheid).
Bij een paard werkt dat net zo. Daarom legt het paard zich ook min of meer in een bocht. Ook in stap verplaatst het zwaartepunt van het paard zich iets naar de binnenkant van de volte. Combineer dit met de eerdere antwoorden en je begrijpt dat stelling vragen, het paard buigen en de binnenzitbeenknobbel zwaarder belasten tot gevolg heeft dat het paard de neiging zal hebben om van een rechte lijn af te willen wijken omdat het zwaartepunt van de combinatie paard en ruiter zich vanuit het midden naar binnen toe verplaatst. Het evenwicht systeem van het paard zal altijd proberen om de zwaartepuntverplaatsing te volgen. Dit heeft zowel een richtingsverandering als een snelheidsverandering tot gevolg, als er door de ruiter niet verder wordt ingegrepen.

Een hele goed test is om een volte uitsluitend op je zit te rijden. Een rijkunstige volte rij je in draf met 12 passen. Probeer dus met precies 12 passen een volte te rijden. Zolang dat niet lukt, rijd je geen volte. Dat komt door verkeerde balans van de ruiter op het paard. Een volte kun je zien als vier aaneengesloten wendingen (die je maakt aan het einde van elke zijde). In drie (3) passen moet je de volledige wending op een dressuurpaard maken. Je kan de oefening beginnen in een hoek van de rijbaan, maar ook middenin de bak (moeilijker). Je ziet dan duidelijk wat het paard doet met de benen. Je paard moet wel los en soepel zijn en je moet zelf redelijk goed kunnen zitten.
Als de oefening niet lukt, is er nog het een en ander te oefenen.

Aan het einde van de bak is echter de hoek 90 graden en wordt er ook wel van je verwacht dat je zo lang mogelijk de hoek benut en die niet als een volte afrondt ...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:25

Aan het einde van een zijde rijd je de wending als een 1/4 deel van een volte 6m, dus - een wending - met een straal van 3 meter. Dus niet zo lang mogelijk, en ook niet te vroeg afwenden. Te laat is te scherp en fout, te vroeg wordt een deel van een grotere volte en dat is ook fout. Afwenden doe je op het goede moment.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:51

Ernest van Loon in Ruiters en Rechters deel 2:

"Als wij nu eens oplettend gaan zitten 'afturven' bij alle wedstrijden van L t/m Grand Prix niveau en ook bij onszelf thuis wie een correcte volte kan uitvoeren staan er onder 'niet correct' waarschijnlijk 90 streepjes van de 100; de 10 overige onder 'tamelijk goed tot correct'. Niet te vlug denken dat dit overdreven is, eerst gaan bekijken, ook thuis en laten kijken naar uzelf. Want u kunt het zelf niet zien, maarleert het wel 'voelen'....

artikel 409 FEI: 'Bij verandering van richting dient het paard de buiging van zijn lichaam aan te passen aan de lijn die hij volgt'. Dat is al een heel begrijpelijk omschrijving: op een volte van 20 m is het paard over de hele lengte gebogen overeenkomstig de gebogen lijn van die 20 meter, bij een volte van meter is het paard dus meer gebogen. Waarom doen wij daar nu zo moeilijk over? Omdat de meeste paarden helemaal niet die gebogen lijn in evenwicht en balans volgen. Wij zullen het er toch over eens moeten zijn dat het paard -dressuurmatig gezien- alleen in de bewegingsrichting in evenwicht is wanneer de achtervoeten inhet spoor van de voorvoeten treden en alleen in de balans kan zijn wanneer -van bovenaf gezien- de rehte lijn en de gebogen lijn midden over het paard loopt.

Wanneer de achtervoeten naast de voorvoeten treden is het paard scheef; als het hoofd of de achterhand binnen of buiten de lijn loopt die het paard volgt is de buiging van zijn lichaam niet aangepast aan die lijn, In al deze omstandigheden is het paard niet rechtgericht, wat dan ook geldt voor rechtgericht-op-de-gebogen-lijn...

Bij 90 van de 100 voltes zien wij en/of het binnenachterbeen in het spoor- of nog ver daarbuiten- van het buitenvoorbeen treden, het hoofd van het paard binnen of de hele achterhand buiten de cirkellijn....

Zolang het tegendeel niet is bewezen is het waar dat weinig paarden in evenwicht en balans gaan."

Nu nog eens opnieuw naar foto's en stills van paarden in de volte kijken

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:10

friemel schreef:
Bij 90 van de 100 voltes zien wij en/of het binnenachterbeen in het spoor- of nog ver daarbuiten- van het buitenvoorbeen treden, het hoofd van het paard binnen of de hele achterhand buiten de cirkellijn....

Zolang het tegendeel niet is bewezen is het waar dat weinig paarden in evenwicht en balans gaan."

Nu nog eens opnieuw naar foto's en stills van paarden in de volte kijken

Dan kan je mijn foto's die eerder in dit topic geplaatst zijn als een voorbeeld nemen als 'scheef' paard

Nu wist ik wel dat mijn paard scheef is, daar werken we namelijk aan, maar het erge was nog dat ik echt dacht dat het wel zou moeten, dat ze hun benen meer naar binnen zouden brengen. Weer een hoop geleerd uit dit topic, en het meest erge vind ik nog, dat ook maar niemand van mijn instructeurs of wie dan ook waar ik les/clinics etc. van heb gehad, me dat nooit heeft uitgelegd. Maargoed, aan het rechtstellen word gewerkt. Alleen nou vroeg ik me nog even iets af. Is het nu altijd zo dat als een paard dus met de benen naar binnen (of buiten) nooit in evenwicht/balans kan zijn? Als ik nu weer even een vergelijking ga maken met een turnster op een evenwichtsbalk. Of is het paard alleen scheef wanneer dit gebeurt, maar kan nog wel in evenwicht/balans zijn?

En kan je zowel een paard rechtgericht trainen in wendingen/voltes, of kan dit alleen rechtuit getrained worden? Hoe kan ik mijn (scheef) paard nu in een wending of volte goed over de sporen krijgen?

Pfff, wordt hoog tijd, dat ik eens dingen uit boeken ga leren dan alleen maar op mijn paard te zitten.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 22:32

@ Pregini:

Van Loon benadrukt niet voor niks dat 9 van de 10 paarden t/m Grand prix niveau (!) geen correcte volte kunnen uitvoeren. Je hoeft dus niet meteen te dippen .

Misschien is R&R deel 2 voor jou een leesbare studiestarter en kun je met die achtergrondinformatie ook weer opnieuw kritisch naar jezelf kijken en de vraagstukken met je instructeur bespreken?

Ik neem in ieder geval mijn hoed voor je af. Met jouw open een leerwillige houding ga jij zeker boven die 90% uitstijgen!! Bravo

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 23:11

friemel schreef:
@ Pregini:

Van Loon benadrukt niet voor niks dat 9 van de 10 paarden t/m Grand prix niveau (!) geen correcte volte kunnen uitvoeren. Je hoeft dus niet meteen te dippen .

Misschien is R&R deel 2 voor jou een leesbare studiestarter en kun je met die achtergrondinformatie ook weer opnieuw kritisch naar jezelf kijken en de vraagstukken met je instructeur bespreken?

Ik neem in ieder geval mijn hoed voor je af. Met jouw open een leerwillige houding ga jij zeker boven die 90% uitstijgen!! Bravo

Thanx for the compliment! Dat doet een mens altijd goed

Verder was je niet ingegaan op mijn scheef/evenwicht verhaal. Weet jij het antwoord daar op of kan iemand hem nog beantwoorden, ben er erg benieuwd naar namelijk.