Tryout (3 jarig hengstje) @ work

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freakjuh

Re: Tryout (3 jarig hengstje) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:45

hey

snap iedereen zn mening wel nzo (van beide kanten).
maar nu ff mijn commentaar: probeer bij een jonge pony zo netjes mogelijk te zitten (hakke uitdrukken, rechte rug,benen op de juiste plaats,...) zodat je hem zeker niet extra gaat belasten.
Hij is nog maar jong en is al dat gewicht op zn rug sowieso niet gewend!
kbegrijp wel dat je veel om hem geeft maar ik heb het gevoel dat je de eigenaar gewoon verdedigt :s heb je hem er ooit al eens over aangesproke? misschien geeft ie je wel gelijk...
wat betreft het rijden met een hengst: vind het best een stomme regel omdat veel mensen hier negatief op gaan reageren zal ik het even uitleggen: er zijn veel kinderen die denken dat ze kunnen rijden maar eigenlijk gewoon een z-ponytje hebben gekregen van hun ouders waar je niet veel aan moet doen, bijgevolg denken ze dat ze dan ook met een hengst kunnen rijden terwijl er ook nog mensen zijn die niet zomaar de duurste (en beste) ponys krijgen en eigelijk de hulpen ed beter aan een hengst kunnen aanbrengen...
en trouwens nog eventjes iets ik ken ruitertjes van onder de 12 die STUKKEN beter rijden dan ruiters van een jaar of 16
houd er in het vervolg dus ook rekening mee dat jullie niet weten hoe dat die kindjes rijden!!
oja als je zelf schrik hebt om te springen doe dat dan ook niet!!
het is een jong ponytje en als ie jou schrik voelt zal ie niet lang meer springe vreesk
doei

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:06

Ik weet WEL hoe die kindjes rijden Ze rijden zelf ook al eens op de paardjes. En ik help ze vaka met rijden dus. En ze rijden wel wedstrijden met hun paardjes, en gaan het met deze ook doen. Maar ja dan moeten ze eerst gecastreerd worden. Ze hebben nou een B en een C pony, zogauw ze daar uitgegroeit zijn mogen ze op deze en vanci.

En wat ik al vaker heb gezegd.. Ik stop met springen, en ga op mijn houding letten (krijg les)

Maarja ik moet het nog wel 1000 keer zeggen..
Ik heb daarom ook een slotje aangevraagd..

Zijn er misschien nog mensen die echte tips hebben zodat het beter kan gaan en waar ik aan kan werken? Hoe kan ik bijv. die achterhand wat gespierder maken? De meeste mensen komen hier gewoon om mij aftekraken, sommige geven ook wel tips hoor..

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:16

Lieve schat, de mensen komen hier niet om je af te kraken! Maar vragen zich gewoon sommige dingen af. En jij gaat hier zo heftig op in en ontkent alles, jezelf steeds weer tegen sprekend.

Als je het zelf niet eens bent met de eigenaar dat die pony moet springen, waarom zeg je dan niet gewoon tegen hem "sorry, als jij je pony wilt verpesten oke maar zoek dan maar iemand anders daar leen ik mij niet voor"! Dat zou ik namelijk doen, ik zou niet meehelpen aan het verpesten van een jonge pony.

Zeg gewoon tegen die eigenaar waar het op staat! En een tip voordat je weer foto's plaatst, bedenk dat iedereen commentaar mag geven positief of niet..je reageer nu een beetje banketstaaf omdat je vrij veel negatieve reacties krijgt! Terwijl je als je even had nagedacht dat ook zelf wel kon bedenken.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:20

Ik ga al met de eigenaar praten, ken hem heel goed dus dat moet niet mislopen.

En ik kan wel tegen negatief commentaar.. ik doe er ook wat mee dat zeg ik toch..
Alleen nu komen er steeds meer mensen die jouwn tekst bijv. gaan herhalen..

En ik ontken niet alles, haha. Ik zeg toch ook dat ik zelf fout zat met dat springen. Had er even niet bij nagedacht toen ik ze op bokt zette, maar het is alleen maar goed geweest want nu ga ik er nog beter over nadenken.
En als ik banketstaaf reageer tegenover jou en rest, sorry dan..

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:10

heey, ziet er toch best leuk uit hoor, beetje groot, maar je bent lekker smal, dus gaat prima. Idd is het springen nog wel erg vroeg voor een 3 jarige die nog maar net ondfer het zadel is. En weet je dat je pas vanaf je 12e met een ponyhengst op concour mag en pas als je L2+winstpunten of L springen met winspunten hebt gehaald
Ik bokt hier ook alweer bezig, heey ze zegt toch dat ze het wil gaan veranderen. Luister dan ook eens, alleen commentaar geven heeft geen nut. Heb je commentaa? geef het dan op een nette manier aan.
Dit is niet leuk voor de TS, Bokt wordt steeds uhmmm.....hoe zeg je dat...jeeee uhmm...negatiever en heeft alleen nog maar commentaar, jongens je kent het meisje EN de pony niet eens. En als ze zegt dat ze wil gaan praten met de eigenaar, wacht dan eerst een af in plaats van je grote @$$@!@ open te trekken waar alleen maar commentaar uit komt. Zo is het bij mij ook precies hetzelfde verhaal

Meis IK vind het er goed uitzien en trek het je niet zoveel aan.
Suc-6 met Tryout

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:13

ow oops lees net dat het van met de hengst startten als gezegd is

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:10

Jeetje wat een gemiep.......er loopt hier een driejarige ontspannen netjus zijn rondjes waar iemand opzit die hem absoluut niet stoort voor zover van de foto's is af te zien...en nog vind met wat om over te mekkeren....
wat wil je nou nog meer dan een mooi ontspannen 3-jarige die gewoon braaf is...niks toch.....
en dan een opmerking dat ie de neiging heeft op de voorhand te vallen....ja gek he hij is nog maar 3...
succes met dit skatje...gaat helemaal goed komen

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:50

Livo, aan de voorkant bezig zijn en de achterkant laten is storen.
Hij heft niet de neiging om op de voorhand te vallen, hij loopt op zijn voorhand, dat kan bij een jong paard maar je moet het wel proberen te verbeteren.

Amy het was absoluut niet afkrakend bedoeld, ik heb zelf ook mijn jonkie ingereden, het is niet altijd makkelijk met al die dingen waar je op moet letten, en geloof me ik heb ook fouten gemaakt.
Verder gaf en geef ik je als tip om gewoon te rijden, de voorkant de voorkant laten, die komt vanzelf wel, de achterkant en de basis zijn nu belangrijk, zodra hij dat onder de knie heeft is het laten zakken aan de voorkant een peuleschil.
Als hij over een jaar klaar moet zijn en je bent nu aleen nog maar bezig met de achterkant, voorwaarts rijden, rechtrichten etc. is hij over ene jar meer dan klaar.
Hij loopt bij dat andere meisje niet voor niets achter de teugel, en dat kan je niet oplossen door hem van voren alleen maar langer te laten.

Het is vast al gezegd hier maar veel overgangen rijden, stap-draf, draf-stap, halt-draf, stap-galop etc. etc. alles waarbij hij van achter moet bginnen zeg maar.
Heb je gelegenheid en kan je met hem buitenrijden?
Lange rechte stukken stappen en draven is ook goed
Maak voltes, maak ze kleiner en groter met je benen, laat de teugels gewoon los en rij figuren op je benen.
Rij veel achtjes, voltes, slangevoltes, onze laatste oefening waar het paard ook lol om had rij slangenvoltes en houdt iedere keer halt op de A-C lijn.
Neem hem terug op je zit, verruim hem met je zit en benen.
je zal zien dat als je dit oefent hij vanzelf na komt, op een veel fijnere manier dan dit.

Succes

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:59

amie_x_mij.. ik wil je wel helpen!!

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:10

Ik blijf erbij... tuurlijk moet eraan gewerkt worden maar daar is t een jonge pony voor daar zit altijd werk in....ik vind het er netjus uitzien, ze krijgt les....wat wil je nog meer

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:13

livo.... dus omdat hij nog maar 3 is is het niet gek dat tie op zijn voorhand loopt?
nou daarom denk ik ook dat je eerst moet zorgen dat hij goed loopt en dan verder met je voorbereiding op het springen!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:20

trouwens ik weet zeker dat amie_x_mij haar best doet en het graag goed wil doen... ze is erg lief voor de dieren...
maar ik denk ook dat er teveel mensen bemoeien met haar...ik denk zelf dat je het dressuur leuker vind... maar dat het springen je een beetje word opgedragen...
amie_x_mij... doe gewoon wat jij denkt wat verstandig is voor deze pony... en ik geloof dat het dan best goed komt.
maar lat het springen nog even achterwege... en laat je niet beinvloeden door mensen in je omgeving..zoals de eigenaar... enz...

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:27

jentel schreef:
livo.... dus omdat hij nog maar 3 is is het niet gek dat tie op zijn voorhand loopt?
nou daarom denk ik ook dat je eerst moet zorgen dat hij goed loopt en dan verder met je voorbereiding op het springen!

idd omdat ie drie is is t niet zo gek dat ie geen perfecte houding aanneemt en dus op de voorhand loopt.....ben je t daar niet mee eens???
maargoed..ik zie gewoon het probleem niet...jullie zeggen allemaal...je moet hieraan werken en daaraan werken...terwijl dat allemaal ook gedaan wordt als t goed is dus waar hebben we t over dat is gewoon miepen om wat te miepen te hebben....
Je maakt maar zelden mee dat "kleinere" pony's fatsoenlijk worden ingereden omdat het moeilijk is een ruiter te vinden die erop past... dus dat ze er iets aan de grote kant voor is zie ik liever dan dat er een"lichter en kleiner" iemand op rijdt die totaal niet weet waar ze mee bezig zijn.
Het doel van andermans paard rijden is in mijn ogen: Het doel van de eigenaar bereiken, uiteraard op die manier dat je er zelf achter staat.

NIet laten beinvloeden door de eigenaar is echter altijd uitgesloten ...het is en blijft zijn paard

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 12:28

De eerste positieve reacties in mijn topic..
Tja, ik ben niet zo goed in dat soort dingen.. Ik probeer hem eigenlijk helemaal niet aan de voorhand te zitten, maar hij kruipt zosnel zelf achter de teugel enzo.. Dat is daarom ook nog erg moeilijk voor mij, daarom heb ik ook les enzo.
En toen de foto's werden gemaakt had ik dus geen les.. en dat is hem ook wel aantezien.. Ik probeer alles wat ik in de lessen leer te doen, maar vaak lukt dta dus niet zo goed

@ sily.. bedankt voor de tips.. ik heb opzich wel ruimte om buiten te rijden, maar hij is nog nooit buiten geweest. Waarschijnlijk zal hij wel braaf zijn, maar ik zonder ruiterbewijs durf het dus niet aan om met hem als 1ste naar buiten te gaan..
En ik probeer ook heel veel overgangen te maken, veel voltes rijden en als ik les met meerdere paardjes heb (van de kinderen) dan maken we hem steeds kleiner met ons been, als het niet meer kleiner kan weer groter en dan aansprinegn op de hoefslag, terug nemen naar draf, stap, draf hetzelfde weer en als we dan bijv. op de hoefslag komen weer stappen.
Maar ik vind het echt al een stuk beter dan in het begin.. Iedereen dacht altijd dat hij kreupel was, zijn achterhand was zo slap (en dan niet omdat ik te zwaar was, hij deed het zelfs aan de longeer lijn) Toen hebben we er mensen naar laten kijken en die zeiden dat het puur door zijn spieren kwam. Nu ik veel op hem rij (zowieso bijna elke dag, eventjes) is het allemaal al stukken beter geworden. In het begin maakte hij zijn passen niet eens af en kroop ontzettend achter de teugel.
Ik heb super ligt contact met zijn mond, zou het misschien daar aan liggen? Normaal rij ik een tinker en een fell, en ik weet van mezelf dat hij dun en iel is vergelijken bij die 2 koudbloeden. Dus ben ik extra voorzichtig met zijn mond. Er heeft wel eens een paar keer iemand anders opgereden, die heeft in de lessen met hem gelopen. En naar die lessen had hij zijn mond altijd nogal kapot, zou dat komen omdat ik TE licht in zijn mond ben?
Nou moet ik zeggen dat dat meisje erop ging lessen toen tryout net 2 weken onder het zadel was.. en toen sprong ze met hem al 70 cm
Zei zei dat tryout al langer onder het zadel was geweest en ook al vaker had gesprongen (ze had het erover dat tie al wel 6 a 7 maand eronder was geweest) ik zal het allemaal eens navragen bij de eigenaar..

@ jentel..
Ja ik vind zelf dressuur leuker, misschien weet je nog wel hoe bang ik altijd was op veera met springen..
En het springen werd mij niet verplicht zeg maar, maar hij wou dat ze goed klaarwaren zeg maar. En daarom probeerde ik het zo geod mogelijk te doen..

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:36

Heej..
Ik snap dat iedreen zoveel commentaar heeft op een 3 jarig hengstje laten springen.. Ik ben het er ook niet helemaal meej eens.. Het is niet goed voor zijn gewrichten.. Ik ben ook met mij 3-jarige begonnen met Springen 1 keer in de maand een paar balkjes draven enzo.. Met haar 4e was ze dooor dat kleine beetje oefenen al pacours klaar.. Ze is nu 5 en Gestard in de B en ze doet het Super!! Met dit verhaal wil k ff duidelijk maken dat je niet teveel met em hoef te doen om hem wedstrijden te laten springen.. Gewoon rustig aan en de hoogte komt vanzelf wel!!
Veel succes ermee!!
Wees zuinig op het paardje want Het is een mooi diertje..

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:38

ik vind dat er wel weer erg over the top gereageerd word... okee, ts zit niet perfect, en met springen kun je idd beter nog wat langer wachten, maar ze gaf 3 pagina's terug al aan dat ze er iets aan zou doen. Nou krijgt er eens een bokker commentaar die er daadwerkelijk iets mee wil doen, wordt ze alsnog afgekraakt. Inderdaad, de dingen die in het topic gezegd zijn zijn waar, maar daar kan aan gewerkt worden toch? Verder probeert de ts gewoon zo goed mogelijk voor haar pony te zijn, in tegenstelling tot heel wat andere bokkers die kritiek niet tot zich nemen en zich dan afvragen waarom ze 5 pagina's kritiek krijgen(zoals bij Chingyi het geval was.....). Ik vind dat in dit geval een beetje overdreven. Ts doet haar best, doet wat met het commentaar, dan is het toch okee?

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:40

beste livo... ik heb het niet over de lengte van amie... en omdat er maar weinig kleinere pony's goed worden ingereden moet je je daar maar bij neerleggen.... vergeet niet dat de mensen het hier goed bedoelen.. en inderdaad de eigenaar is de baas.. maar amie is degene die het beestje moet inrijden toch?
en amie...het komt goed met de pony.. maar maakt eerst de achter hand sterker... en hoe? dat is al een paar keer verteld...
verder wens ik je veel succes... verder vind ik het een toppertje die pony!!
p.s. misschien kan mandy hem een keer rijden.. past er goed op...en kent jonge pony's... (en ondeugende pony's) hahahaha

justineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:42

Heey
ik vind het wel een mooi beestje springen geef ik geen commetaar over want de eigenaar wil dit
maar ik vindt dat je ,je hakken iets meer mag uitdrukken

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 12:44

Het leuke is dat annefleur net mandy is! (annefleur is dat meisje wat erop moet)
Ze heeft net als mandy een ontzettend ondeugende pony, maar toch passen ze perfect bij elkaar.. En qua karakter lijken ze ook op elkaar..
annefleur is bijna 10.. hoe oud is mandy ook alweer?

MeissieJ01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:46

TIPS

Handen rechtop , je zit niet op piano les
RECHTOP zitten !!
Teen naar binnen en dus niet met je hak steeds in de buik van je paard prikken .
En springen met zo'n jong paard, maakt me nie uit maar doe het AUB niet te hoog

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 12:47

Ok dankjewel

romytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:49

hier mandy...ik ben 9 jaar
leuke pony hoor...

romytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:05

ik vind hem heel leuk... maar je moet proberen om je handen recht op te houden... succes er mee

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:16

@ yentel denk niet dat het nodig is hoor op mandy erop te zetten. anne-fleur is zelf net als mandy. ( zoals ik haar ken van de verhaaltjes van anouk en noraly ) het andere hengstje wat daar staat is 2 weken onder het zadel en daar rijd ze ook al helemaal los mee rond. in alle gangen en hij bokt nogal maar dat vind ze alleen maar leuk

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:47

Volgens mij is het meeste nu wel gezegd.
Ik zal hier een slotje zetten.