3 jarige super stoere newforest ruin(v.Brandy XIII) @ work.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

milo

Re: 3 jarige super stoere newforest ruin(v.Brandy XIII) @ wo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:37

anydale schreef:
[Ben benieuwd! Ik vind dat je goed met alle kritiek omgaat Ach gut
Ik weet hoe het is om een sloom paard te rijden, ik wissel het steeds af. Soms rijd ik met sporen, maar ook vaak zonder. Zo raakt hij niet afgestompt op het been Lachen
[/quote]

ja, daar heb je goed gelijk in. ik heb laatst zonder sporen gereden, en ik voelde zo merkbaar verschil.
terwijl ik hele kleine knopsporen heb, en ze nauwelijks gebruik, kon ik goed merken dat rambo veel onverfijnder reageerde. ik moest echt werken gewoon!

ik was wel verbaasd, omdat ik dacht dat ik mijn sportjes gebruik om iets te verfijnen, maar ik moest dus echt drijven bijna nu.
dat ben ik niet gewend met hem!

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 17:38

Oke, nee dat zie ik ook niet als in herhaling vallen hoor Lachen Alleen als iemans steeds zegt dat ik er stom op zit, zonder goede tips te geven!
Ik probeer het nu allemaal zonder sporen, heb ik vandaag ook zonder gedaan! Lachen Ik probeer de zoveel mogelijke oefeningen later als hij er aan toe is zonder sporen te doen en als het eht weer nodig is pak ik de mini-spoortjes erbij Knipoog
dankjewel voor alle tips! Lachen

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:46

Wat een ontzettend gave pony!!!
Ik ben het wel een beetje eens met de rest maar ik vind de reacties van de meesten zwaar overdreven..

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:45

Heb niet alles gelezen hoor maar je reageerd idd wel oke op de kritiek. Daar kunnen veel mensen nog wat van leren Lachen verder blijft het natuurlijk een erg mooie pony Lachen
Verder wat betreft de spoortjes... het is niet erg als je ermee rijdt maar gebruik em zo dat je em alleen gebruikt als het nodig is. En zorg dat je pony steeds beter en sneller op alleen een beenhulp reageert en niet op je spoor.

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 18:57

Ja idd,, Ben vandaag ook met hem bezig geweest met korte overgangen te rijden (om hem aan het been te maken). Stap-draf en draf-stap.. Ging wel redelijk goed! Lachen Gaan weer vrolijk verder met het trainen Pling

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 19:05

goed zo! ik ben blij te horen dat het goed gaat en dat je wat doet met alle adviezen! veel succes nog met trainen hoop dat ik hem een keer tegenkom met wedstrijden Lachen

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 19:11

Juist als hij hard in z'n mond is moet je hem niet zo in z'n mond zitten sjorren. Vooral ook niet doen omdat hij dribbelt. Probeer hem eerst goed los en voorwaarts te rijden, dan dribbelt hij ook minder. Als je hem van voor te veel tegenhoud wordt dat dribbelen alleen maar erger.
Wat doe hengstenhals betreft, hij is er misschien wat sterker mee, maar als je hem goed los rijd, vooral veel voorwaarts en goed met je binnenbeen naar je buitenteugel rijd is ook die hengstenhals goed te bewerken.
Succes ermee!

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 19:16

Dankje!! Ik probeer hem ook naar voren te rijden, maar in draf dan kan hij gewoon niet voorwaarst, als ik dan voorzichtig aan druk galoppeerd hij nu meteen aan! Maar we zijn er druk op aan het oefenen,, Lachen Dus het gaat denk ik wel lukken..Pling

_MOOSSIE_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 20:57

SelenaV schreef:
Dankje!! Ik probeer hem ook naar voren te rijden, maar in draf dan kan hij gewoon niet voorwaarst, als ik dan voorzichtig aan druk galoppeerd hij nu meteen aan! Maar we zijn er druk op aan het oefenen,, Lachen Dus het gaat denk ik wel lukken..Pling

En ik denk dat dat niet voorwaarts kunnen lopen ook te maken heeft met het evenwicht! Dus dat komt met de tijd ook zeker goed. Lekker veel op eigen benen laten lopen en veel overgangen rijden! Dan komt het helemaal goed! Knipoog

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 10:00

oke! Pling..Vind het wel een leuke uitdaging! Lachen
Thnx voor de tips _MOOSSIE_ Knipoog:)

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:50

Je bent wel fanatiek he? Haha! Haha!
Laat je hem el rusten? hij is nog maar 3.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:29

De nek is wel bespierd ja, nu de rest nog Haha!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 19:37

Ok, dan hier een TIP van mij:

Kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl
Beter voor je paard ook!

Dan zal je zien dat heel die "werking" van sporen enzo onzin is....maar ja, dit kost natuurlijk veel te veel tijd. Zeker als ik naga dat je nu op zijn 3jarige leeftijd al bezig bent met inrijden. Je kan zeker niet wachten.

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 08:46

Juco schreef:
Je bent wel fanatiek he? Haha! Haha!
Laat je hem el rusten? hij is nog maar 3.....

haha jaa,, Vork
Ja hij krijgt nog wel rust we trainen niet vaken dan 3 a 4 keer per week hoor,, Knipoog Pling
Verder train ik mijn eigen pony nu op z1 niveau Vork Die mag 5 keer in de week.. Ach gut

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 08:49

Ansie schreef:
Ok, dan hier een TIP van mij:

Kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl
Beter voor je paard ook!

Dan zal je zien dat heel die "werking" van sporen enzo onzin is....maar ja, dit kost natuurlijk veel te veel tijd. Zeker als ik naga dat je nu op zijn 3jarige leeftijd al bezig bent met inrijden. Je kan zeker niet wachten.

Ik snap je niet helemaal Clown
Met een 3-jarige pony die geestelijk er wel aan toe is die mag je toch wel gaan inrijden. Sommige paarden/ponys zijn met hun 2,5 jarige er al aan toe ook al laat ik ze even doorgroeien altijd totdat ze 3 zijn. En sommige paarden kunnen pas op een 4e ingereden worden omdat ze er als 3 jarige toen er gewoon geestlijk nog niet aan toe waren of ze hadden nog een zwakke rug!
vadim is er zeker wel aan toe, en moet gewoon lekker die dagen dat we rijden aan het werk worden gezet. We rijden btw niet langer dan een half uurtje hoor Knipoog Hij moet het ook nog leuk blijven vinden.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:54

Even over het feit geestelijk.. Hoe weet jij of een paard geestelijk er aan toe om ingereden te worden? Geestelijkheid heeft daar imo helemaal niks mee te maken, lichamelijk speelt een grote rol. Ik vind je paard (buiten zijn nek om) nog een echt “veul/jong paard” uiterlijk hebben. Vandaar de opmerking “De nek, nu nog de rest” Waarom heb je ervoor gekozen hem zo laat te castreren? Alleen vanwege die nek?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-06-05 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 08:58

...?

hippisch7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:16

ShannaY schreef:
Even over het feit geestelijk.. Hoe weet jij of een paard geestelijk er aan toe om ingereden te worden? Geestelijkheid heeft daar imo helemaal niks mee te maken, lichamelijk speelt een grote rol. Ik vind je paard (buiten zijn nek om) nog een echt “veul/jong paard” uiterlijk hebben. Vandaar de opmerking “De nek, nu nog de rest” Waarom heb je ervoor gekozen hem zo laat te castreren? Alleen vanwege die nek?

Als je een goede kijk op paarden hebt ontwikkeld en je bent o.a. met een driejarig paar begonnen te longeren, kun je uitstekend beoordelen of een paard er geestelijk er klaar voor is om echt aan het werk te kunnen. Een paard die in zijn gedrag onder het zadel en tijdens het longeren laat merken de basishulpen niet te kunnen vertalen, is dus duidelijk nog niet klaar om beleerd te worden.

Juist de samenhang tussen geestelijk klaar zijn en lichamelijk speelt een grote rol voor het vervolg.

Jou kijk op de foto's zoals ze op deze topic staan vind ik opmerkelijk. Op geen enkele wijze zie ik hier nog een veulen in. Dat hij verder nog onbespierd is vind ik al helemaal een overbodige opmerking. Ja het gaat om een 3-jarige pony die nog maar net onder het zadel is. Per definitie moet de bespiering zich bij zo'n jong dier nog ontwikkelen.

hippisch7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:23

Ik daag de BOKTERS uit die in deze topic hun zware kritiek hebben geuit recente foto's van hun trainingen te plaatsen en hiermee laten zien hoe het dan volgens hun allemaal moet.
Is er meteen weer wat nieuws om op te reageren. Nu lijkt het er toch sterk op dat er een aantal ook even wat van zich laten horen, terwijl de vorige reacties niet eens zijn gelezen.

KOM OP LAAT ZIEN WAT JE KUNT!
Het liefst FOTO'S van vandaag als je durft!!!

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:28

Ik moet zeggen dat je zeker erg positief reageert op de kritiek die gegeven is. *Kort Applause!*

Wel vind ik de kritiek gegrond, ookal komen de bokkers soms wat hard door de bocht.
Ben het daarom ook met hippisch7 eens...

Ik vind het bij een jong paard belangrijk dat ie ontspannen kan lopen. Probeer hem voorwaarts te rijden door je zit en daarmee kun je ook het dribbelen tegengaan.

Ik vind het goed dat je hem 3 of 4 keer per week een halfuur traint, dat is wel redelijk voor een jong paard.
Het paard mag ook paard zijn nietwaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:45

Ik heb nergens genoemd dat hij niet bespierd is, want dat verwacht je ook niet van een 3 jarige, maar ik vraag me ten eerste sowieso al af waarom hij zo lang hengst is gebleven, want als ik haar reacties zo lees is hij loeisterk door die nek, wat was dan het voordeel van het behouden van zijn ballen? Je praat nu trouwens alsof ik al haar foto’s beoordeeld heb? Ik ga in op iemand anders die over het inrijden begon, de TS begint over geestelijk, en ik vraag me af hoe zij kan bepalen of een paard geestelijk er aan toe is. Dus eigenlijk moet je ingaan op die anderen die erin op springen en niet op mij, want ik heb maar 2 post geplaatst. Ik denk dat iedere eigenaar van paarden wel een aardige kijk op paarden heeft, maar ik vind dat je niet voor een paard kan bepalen of hij er geestelijk aan toe is. Maar daar gaat het mij ook helemaal niet om hier, wat zij met haar pony doet moet ze zelf weten, ik lig er echt niet wakker van.

hippisch7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:19

ShannaY schreef:
Ik heb nergens genoemd dat hij niet bespierd is, want dat verwacht je ook niet van een 3 jarige, maar ik vraag me ten eerste sowieso al af waarom hij zo lang hengst is gebleven, want als ik haar reacties zo lees is hij loeisterk door die nek, wat was dan het voordeel van het behouden van zijn ballen? Je praat nu trouwens alsof ik al haar foto’s beoordeeld heb? Ik ga in op iemand anders die over het inrijden begon, de TS begint over geestelijk, en ik vraag me af hoe zij kan bepalen of een paard geestelijk er aan toe is. Dus eigenlijk moet je ingaan op die anderen die erin op springen en niet op mij, want ik heb maar 2 post geplaatst. Ik denk dat iedere eigenaar van paarden wel een aardige kijk op paarden heeft, maar ik vind dat je niet voor een paard kan bepalen of hij er geestelijk aan toe is. Maar daar gaat het mij ook helemaal niet om hier, wat zij met haar pony doet moet ze zelf weten, ik lig er echt niet wakker van.

Sorry de opmerking van die gespierheid komt van een ander bokker.
Waarschijnlijk is deze ruin zo laat gecastreerd, omdat hij als 3-jarige voor de hengstenkeuring is gebracht.
Overigens geef je in je vorige reactie aan dat je deze pony een veulen/jong paard uiterlijk hebben. Vindt je het zelf dan niet een beetje vreemd dat je deze beoordeling baseerd op wat iemand anders heeft geschreven. Ik mag toch verwachten dat je mening is gebaseerd is op wat je zelf hebt geconstateerd.
De beoordeling of een paard geestelijk klaar is om echt aan het werk te kunnen vereist een specifieke kennis van paarden.
In mijn vorige reactie heb ik een tipje van de sluier proberen op te lichten. Het gaat mij wat al te ver om hier in mijn reactie een minicursus neer te zetten.
Je hebt gelijk dat een ieder zelf maar moet weten hoe hij of zij met zijn paard of pony omgaat. Plezier voor beide moet in ieder geval voorop staan!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:34

whaaaaaaaaaaaaaaa ruilen voor een kwpn-er van 1.76 Knipoog

hahaha nee hoor, vreselijk leuk beestje. Er is al een hoop kritiek gegeven en je doet er wat mee dus ik ga niet nogmaals in herhaling vallen.
Ik heb zelf een ruin van 1.76 met enorme nek (zie profiel) en ze zijn strek, de kunst is dat om het zo te spelen dat ze die kracht niet kunnen gebruiken. Natuurlijk is je eerste ingeving, vasthouden maar uiteindelijk verlies je toch. Succes in ieder geval!

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:34

Laten we het een beetje vriendelijk houden. De TS laat verschillende keren merken dat ze er het beste van probeert te maken. Ik heb ook wel wat feedback (wat soms hier kritiek genoemd wordt) geplaatst, maar ik geloof oprecht dat de TS in het bezit is van een gezonde dosis verstand met paardenliefde. Elkaar uitdagen heeft geen zin denk ik...
Als we er vanuit gaan dat iedereen hier de beste bedoelingen heeft, dan kunnen we toch wel lief blijven? Je kunt het toch nooit met iedereen eens zijn??/ Lovers Lovers Lovers