Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Citaat:Voor vele is dat wel het doel van dressuur
Want dressuren doe je ook op een springpaard, zonder goede basis kun je namelijk niks.
Maar dat maakt hem geen dressuurpaard
Maar een springpaard met fijne hulpen![]()
Citaat:Ik weet niet hoeveel paarden jij in de wei bekijkt, maar die tonen allemaal gratie en souplesse als ze aan het spelen zijn, tot er een ruiter op gaat zitten.
Dressuur is niet iets wat wij een paard aanleren, het is iets wat de ruiter leert uit het paard te halen
Lusitana schreef:Wat een top paard een toppaard maakt is de wil om mee te werken.

Lusitana schreef:Het is maar wat je dressuur noemt. Ik ben er achter dat jullie het eigenlijk grotendeels over prestatie van KWPN paarden hebben.
Lenn, ik ken het artikel niet, maar pas dat eens toe op de Akhal Teké en de Lusitano? Kijk of die passen?
Ik denk heus wel dat dingen mee kunnen werken of tegen kunnen werken om punten te halen, maar niet dat alleen een paard met een bepaalde bouw hoog zou kunnen komen. Mag ik het dan zo zeggen?
Ik wil nog een keer onderstrepen dat ik niet op zoek en naar het gelijk.
Ik belicht alleen bepaalde zaken.
het gaat er namelijk ook om hoe een paard zijn lichaam gebruikt, een slechte rug kan bijvoorbeeld gecompenseerd worden doordat het paard deze van zichzelf toch extra goed gebruikt.Lusitana schreef:Snap je wat ik wil zeggen dat het plaatje van waar een dressuurpaard aan moet voldoen, helemaal niet zo duidelijk is?
machie schreef:het grootste verschil tussen een dressuur en een springpaard vind ik adt een springpaard eigenlijjk altijd aardig kan dressuren, maar andersom is het vaak maar zozo...
Lenn schreef:Lusitana schreef:Wat een top paard een toppaard maakt is de wil om mee te werken.
onder andere wel ja. Een goed gebouwd lijf lijkt me echter ook wel handig
Heb je 'Het paard in partjes' gelezen? Staat het allemaal erg duidelijk in per onderdeel van het lichaam welke stand/bouw bevorderlijk is/kan zijn voor de dressuur en wat voor springen of voor allebei.

wist niet dat het een boek was! Maar wat staat er zoal in? Zijn er geen punten waar ze een "dressuurpaard" op exterieur beoordelen? chalotje schreef:De ruiter of amazone maakt het paard tot een (goed) dressuurpaard!