wat maakt een paard ' dressuurpaard'

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: wat maakt een paard ' dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 10:43

Nee, het gaat over "het" exterieur van het dressuurpaard.
En denk nu toch eens buiten de grenzen van de Nederlandse dressuurtop.
Dressuur is wel wat meer dan wat er tussen de hekjes door Nederlanders gepresteerd wordt.
Ik bedoel, er zijn veel meer mensen die dressuur rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:55

Ja ik rij ook dressuur als ik spring
Iedereen dressuurt, wat wil je daar nu mee?

Citaat:
Voor vele is dat wel het doel van dressuur
Want dressuren doe je ook op een springpaard, zonder goede basis kun je namelijk niks.
Maar dat maakt hem geen dressuurpaard
Maar een springpaard met fijne hulpen Lachen

Dus wat bedoel je nu?
Jij bazelt steeds wat over zo wat dresuur rijden, dat doet toch iedereen?
En dat kan nog op een ezel.

Wil een paard lekker in souplesse door de dresuurbaan, kan dat alleen als hij daar ook de bouw voor heeft.

Ik kan ook gaan ballet dansen en met veel oefeningen word ik ook wat soepler, maar ik word nooit een balerina, die van zichzelf een mooi lijf heeft, soepel gebouwd is met een goede zelfhouding.

Is niet anders bij paarden.
Een karre knol kun je best het 1 en ander bij leren, maar lopen zoals Salinero kan die niet (of rusty of welke buitenlands top dresuurpaard ook)
En nee die paarden die jij noemt ook niet, anders wonnen die de os wel.

Zo simpel ligt het toch??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 14:33

Laat die dressuurring en de OS nou eens los.
Ik weet niet hoeveel paarden jij in de wei bekijkt, maar die tonen allemaal gratie en souplesse als ze aan het spelen zijn, tot er een ruiter op gaat zitten.
Dressuur is niet iets wat wij een paard aanleren, het is iets wat de ruiter leert uit het paard te halen.

Ik snap wel dat je wilt zeggen dat als er belemmeringen zijn , het best lastig is en als er bepaalde dingen mee zitten het makkelijker is voor de ruiter om punten te halen, maar dat kun je toch niet echt uit een plaatje halen.

Trouwens, over plaatjes, als je beelden stilzet van die zogenaamde toppaarden, zie je heel vaak een gebroken draf, of flistende voorbenen en achterbenen die niet mee komen, de nek niet als hoogste punt etc. en toch halen ze er punten mee. De beoordeling door mensen is niet objectief. Het zou door computers moeten gebeuren.
Maar ik heb helemaal geen zin om over de hedendaagse dressuurwedstrijden te praten, ik wilde alleen de paarden verdedigen die zo gruwelijk gediscrimineerd worden als je zegt dat "het dressuurpaard" aan een bepaald exterieur zou moeten voldoen.
Wat een top paard een toppaard maakt is de wil om mee te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:05

Citaat:
Ik weet niet hoeveel paarden jij in de wei bekijkt, maar die tonen allemaal gratie en souplesse als ze aan het spelen zijn, tot er een ruiter op gaat zitten.
Dressuur is niet iets wat wij een paard aanleren, het is iets wat de ruiter leert uit het paard te halen

ik zie ook genoeg stijve harken rondlopen
dat is dan geen dresuurpaard
En daar kun je dat als ruiter dan ook nooit uithalen.
Je kunt zo'n paard trainen dat hij zelfs beter loopt, dan wat hij eigenlijk van nature deed.
Maar nee, dan word het nog steeds geen dressuurpaard.

En wat dat met discriminatie te maken heeft?
Dan discrimineer ik mijn eigen paard ook.
Hij heeft ook het karakter het te willen, toch houd het voor hem in de Z op, en dat ligt dan puur aan zijn bouw.
En als je die ziet lopen, lig je echt niet kwijlend aan de kant.
Dat is geen discrimineren, maar de werkelijkheid onder ogen durven zien en niet met een roze bril naar je geliefde paard(enras) kijken

En dat er ook in de top gereden word met het achterbeen in tokio is een slechte zaak, maar dat is een andere discussie

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:10

Lusitana schreef:

onder andere wel ja. Een goed gebouwd lijf lijkt me echter ook wel handig Knipoog
Heb je 'Het paard in partjes' gelezen? Staat het allemaal erg duidelijk in per onderdeel van het lichaam welke stand/bouw bevorderlijk is/kan zijn voor de dressuur en wat voor springen of voor allebei.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:23

Het is maar wat je dressuur noemt. Ik ben er achter dat jullie het eigenlijk grotendeels over prestatie van KWPN paarden hebben.
Lenn, ik ken het artikel niet, maar pas dat eens toe op de Akhal Teké en de Lusitano? Kijk of die passen?

Ik denk heus wel dat dingen mee kunnen werken of tegen kunnen werken om punten te halen, maar niet dat alleen een paard met een bepaalde bouw hoog zou kunnen komen. Mag ik het dan zo zeggen?

Ik wil nog een keer onderstrepen dat ik niet op zoek en naar het gelijk.
Ik belicht alleen bepaalde zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:35

salinero en bonfire zijn geen wpn-ers hoor

Het gaat mij om een paard dat zo kan lopen
En Anky heeft ze niet in 2 stukken lopen.

En ja, weer over haar, haar heb ik genoeg zien rijden om dat te zien, vandaar.
Ja weer de ring, want daar loopt de top van dressuurpaarden, dus als je het dan over dresuurpaarden hebt, heb ik het niet over de B.
Al gelden daar dezelfde basis principes.

Jij belicht de houten gulden tijd...

En het paard in partjes is een boek, zou idd wel een aanrader zijn voor je, zodat je weet waarom we dingen zeggen, heeft niks met wpn te maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:43

Ik wacht op een antwoord van Lenn...
Volgens kawa zijn alleen paarden die eruit zien als Salinero of Bonfire dressuurpaarden...???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:48

Goede dressuur paarden Ja

Basis, dus t/m Z, kent ieder gezond paard.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:56

Lusitana schreef:
Het is maar wat je dressuur noemt. Ik ben er achter dat jullie het eigenlijk grotendeels over prestatie van KWPN paarden hebben.
Lenn, ik ken het artikel niet, maar pas dat eens toe op de Akhal Teké en de Lusitano? Kijk of die passen?

Ik denk heus wel dat dingen mee kunnen werken of tegen kunnen werken om punten te halen, maar niet dat alleen een paard met een bepaalde bouw hoog zou kunnen komen. Mag ik het dan zo zeggen?

Ik wil nog een keer onderstrepen dat ik niet op zoek en naar het gelijk.
Ik belicht alleen bepaalde zaken.

ik DENK (ben daar geen kenner in) dat de Akhal Teké een te hoge achterhand zal hebben met een te steil achterbeen en schouder. De Lusitano zal te kort in het lijf zijn waardoor buiging lastiger is. Toch kunnen deze paarden presteren, klopt, maar het is niet ideaal. Een Lusitano kan bijvoorbeeld wat minder strekken maar wel goed verzamelen. Heb je een modern dressuurpaard, die kan zich zowel verzamelen als uitstrekken.
De reden dat KWPN paarden vaak genoemd worden is omdat deze paarden gefokt zijn met louter als doeleinde dressuur- of springprestaties zonder belemmerd te worden doordat je ras-eigen kenmerken in stand moet houden. Met als gevolg dat er meer plaats is voor vernieuwing dan bij een traditionele fokkerij als de Spaanse.

"maar niet dat alleen een paard met een bepaalde bouw hoog zou kunnen komen. Mag ik het dan zo zeggen?"
Ja dat mag je van mij wel zo zeggen Knipoog het gaat er namelijk ook om hoe een paard zijn lichaam gebruikt, een slechte rug kan bijvoorbeeld gecompenseerd worden doordat het paard deze van zichzelf toch extra goed gebruikt.
Maar met een goed karakter + een goed gebouwd paard heb je het wellicht net iets makkelijker dan een paard wat er ondanks zijn 'mindere' exterieur komt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:12

Dank je.

Ik wil alleen nog even zeggen dat de Luistano (Portugees trouwens) wel degelijk als sportpaard en allround gebruikspaard gefokt wordt en er heel veel zijn die wel kunnen strekken. Er zijn binnen het ras verschillende types.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:39

Voor alle duidelijkheid: Paard in partjes is geschreven door een hoofdinspecteur van het KWPN. Het KWPN gebruikt een lineair scoringsformulier om te bekijken of een paard aan voldoende eisen voldoet om in aanmerking te komen voor opname in het stamboek. Het formulier bestaat uit 26 onderdelen, de "partjes", vandaar de titel van het boek.

Als je bv een Iberisch paard toetst volgens dit scorings systeem, dan zal het duidelijk zijn dat dit paard niet zal scoren. Het past ook niet in het fokdoel van het KWPN. Je moet dus erg oppassen met de conclusies. Het zijn onderdelen waaraan voldaan moet worden om in het KWPN stamboek opgenomen te kunnen worden. Er zijn zelfs cursussen over geweest.

Het wel of niet voldoen heeft niets te maken met beter of slechter zijn op basis van een wetenschappelijk algemeen geaccepteerde toetskritera. De kriteria zijn vastgesteld door en voor KWPN.

Elk "gezond paard" dat geen beperkingen in het exterieur heeft voor alle bewegingen die gevraagd worden t/m Z2 kunnen in principe Z2 halen. Voor het ene paard gaat dat wat gemakkelijker dan het andere paard.

De bottleneck ligt meestal bij de kwaliteit van de africhting, training en de bekwaamheid van de ruiter.

Over het algemeen zijn er algemene indicatoren die ras onafhankelijk zijn, waaruit je kan opmaken of er dressuur potentieel in een paard aanwezig is. Ook moet je de beperkingen van een paard kunnen onderkennen en je moet weten welke beperkingen te compenseren zijn door andere sterke punten. Dat maakt de kans groter dat het paard verder kan komen in dressuur, het is geen garantie. De kwaliteiten van de ruiter, de instructie en de training en begeleiding spelen ook een grote rol.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:01

Hoi,

Ik denk dat een dressuurpaard voornamelijk het vermogen moet hebben om zich te laten schakelen, een paard wat goed kan verzamelene tot de piaffe en de passage en net zo makkelijk kan uitstrekken alsmede de overgangen daartussen scoort natuurlijk wel heel erg goed in de ring. Daarbij moeten alle drie de gangen goed zijn, een mindere gang kost veel punten en een paard wat in Nederlandse ogen fenomenaal draaft is niet meteen een dressuurpaard.
Buiten dit is in mijn ogen ook het karakter het belangrijkste voor een dressuurpaard, een paard met een sensibel karakter (maar toch braaf is!) dat zich goed laat bewerken (wat mede door het lijf mogelijk gemaakt wordt) en wat vlug genoeg is en als het kan niet kijkerig is is in mijn ogen heeft volgens mij het karakter van een dressuurpaard. Al met al zijn er heel erg weinig van dit soort paarden.

Groetjes,
Vudress

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 08:42

Nog een vraag dan:
Waarom staren zo veel mensen zich toch blind op die draf?
Volgens mij is dat de meest maakbare gang die er is. Als de stap en de galop maar in orde zijn, daar kun je namelijk weinig aan doen.
En toch laat iedereen zich imponeren door een spectaculaire draf (al dan niet met een even spectaculair achterbeen). Een waardeloze draf wordt misschien nooit meer een geweldige draf maar je kunt zo veel doen aan deze gang als je een paard op zijn achterbeen kunt zetten en op kunt richten.
Doe mij maar een ruime en tactmatige stap en galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 09:38

Klopt aan een draf kun je meer sleutelen dan aan een galop.
Allleen als je in een proef zit, zitten er wel heel wat meer draf onderdelen in een proef.

En om de een of andere vage reden, geeft de jury een geweldige strekdraf een 9, maar een geweldige uitgetrekte galop maar een 7 omdat het er niet zo spectaculair uitziet

Ook de zijgangen zijn tot aan de Z2 allemaal in draf, heb je dan een paard dat van nature niet taktmatig draaft, kost het echt heel veel ofening, wat je anders kado krijgt door de bouw en souplesse van je paard.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 00:01

Lusitana schreef:
Snap je wat ik wil zeggen dat het plaatje van waar een dressuurpaard aan moet voldoen, helemaal niet zo duidelijk is?

Dat is idd erg waar! Ik vind Salinero of Lingh nu eigenlijk ook niet de prototypische dressuurpaardbouw hebben!

En bij ons in Belgenland is Jan Vinckier Belgisch Kampioen springen geworden met een paard dat er zo lelijk en slecht gebouwd uitzag dat je er bijna van ging janken. Maar dat paard sprong als geen ander! Ik heb veel mensen in de inrijring minachtend 'wat kom jij hier doen met die pony?' horen zeggen. Wat het bij dat paard deed? Volgens mij had ze gewoon een ongelooflijke liefde voor springen, kon ze goed inschatten, en was ze nooit bang om iets vanuit de meest onmogelijke hoeken te springen. Hierdoor konden er scherpe tijden gehaald worden. Dat paard werd trouwens nooit noemenswaardig professioneel getraind. 2x per week deed Vinckier eens de moeite om wat met haar te trainen, voor de rest deed ze af en toe wat plat werk met redelijk onervaren ruiters.

Dit is nu eens een paard dat zowel bouw als training volledig tegen had, maar gewoon een echt top springpaard was. En zo kan het net in de dressuur, hoewel ik dan wel verwacht dat training iets noodzakelijker word.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 00:07

Daarom ben ik blij met mijn springgefokte, tactmatige knol met een fantastische stap en galop! Die draf wordt steeds beter en beter qua ruimte en het grijpen van het voorbeen. Maar die tact van hem, ook in de draf, is onverstoorbaar!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 16:05

Wat maakt een 'dressuurpaard'?
De ruiter die erop zit!!
De bouw werkt erg mee. Maar aan een correct gebouwd paard in het land heb je niet veel.
Als de ruiter besluit om met het paard te gaan dressuren is het een dressuur paard en springen is het een springpaard.
Ik snap ook niet dat sommige verhale ook daadwerkelijk in de blaadjes komt.. Neem de broer van Salinero of de Jazz die springt? Dat zijn toch dressuur paarden.
Paard is wat jij er van maakt. Natuurlijk wordt het makkelijker als je een correct gebouwd paard hebt. Maar als ik naar de GP kijk loopt er bijna geen een correct gebouwd paard rond. Dus ook met een paard met een minder ideale bouw of stap kan je het 'hogere' niveau halen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 16:22

het grootste verschil tussen een dressuur en een springpaard vind ik adt een springpaard eigenlijjk altijd aardig kan dressuren, maar andersom is het vaak maar zozo...

Veder is dressuur zeker africhting.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:28

machie schreef:
het grootste verschil tussen een dressuur en een springpaard vind ik adt een springpaard eigenlijjk altijd aardig kan dressuren, maar andersom is het vaak maar zozo...

Hehe, dit lijkt mij idd een heel ware uitspraak! Ik denk dat bij springen er echt veel natuurlijke aanleg moet zijn. Bij dressuur kun je veel meer gaan corrigeren, of heb ik het als dressuurmuts hier serieus fout?

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:43

Lenn schreef:
Lusitana schreef:

onder andere wel ja. Een goed gebouwd lijf lijkt me echter ook wel handig Knipoog
Heb je 'Het paard in partjes' gelezen? Staat het allemaal erg duidelijk in per onderdeel van het lichaam welke stand/bouw bevorderlijk is/kan zijn voor de dressuur en wat voor springen of voor allebei.

Dat lijkt me nou een zinnig artikel om te plaatsen, in dit topic! Ja
Kunnen we allemaal eens gaan bekijken wat voor een paard we in huis hebben en of het geschikt is waarvoor we het gekocht hebben! Haha!

Ik weet dat ik een springen gericht paard onder mijn kont heb, ze is vierkant gebouwd, en heeft wat korte voorbenen. Met meer actievere gangen is dit prima te compenseren. Door haar fantastisch meewerkende karakter is ze bereid mee te denken wat je van haar vraagt. Mijn doel is om ééns de Z met haar te starten, gewoon voor mijn eigen gevoel, het zal geen eitje worden maar eenmaal een Z proef gereden, ben ik tevreden! Haha!

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:20

Paard in partjes in een boek toch.. Lijkt me een beetje groot om hier te plaatsen Knipoog

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:50

Oeps Haha! wist niet dat het een boek was! Maar wat staat er zoal in? Zijn er geen punten waar ze een "dressuurpaard" op exterieur beoordelen?

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:36

De ruiter of amazone maakt het paard tot een (goed) dressuurpaard!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:39

chalotje schreef:
De ruiter of amazone maakt het paard tot een (goed) dressuurpaard!

Ongeacht het type?