3jarige Gribaldi@work

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moniek21

Re: 3jarige Gribaldi@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:41

Quote,

De bak is inderdaad wel erg zwaar, maar ik vind toch wel dat ze al en goeie conditie heeft. Bij mij is ze best wel gehoorzaam hoor, kan er wel redelijk mee over weg,

ze kan mischien wel een goede conditie hebben maar bevoordelijk voor dr benen,pezen is het zeker niet laatst een stuk over in de hoefslag gestaan over dat je met een jong paard zeker niet op een te zware bodem moet gaan werken

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:51

bonitobol schreef:
Lenn schreef:
bekijks hebben Knipoog

mij lijkt de bak een beetje te zwaar en het paard voor een paar maanden onder het zadel nog niet erg gehoorzaam.
Maar looplust heeft ze in ieder geval genoeg! Knipoog
Wel een leuk dier trouwens, hoe groot is ze?

hoj
hej ik vind het paard juist wel gehoorzaam voor enkele maandne onder het zadel.
En ik vind het super dat je het rustig opbouwt , dus zonder gogue en straf bit en zo ....

doe zo voort meid , alleen zo kom je er op de meest vriendelijke manier ! Lachen

??? Is het tegenwoordig onvriendelijk om een paard nageeflijk te rijden of wat? En hoezo bouw je het rustig op als je hem maar als een kip zonder kop rond laat rennen? En hoezo is dat paard gehoorzaam voor 3 maanden onder het zadel? Hier zie je een foto van een paard wat voor de 5e keer in zijn leven iemand op zijn rug heeft, en zonder gogue en straf bit, ja zelfs zonder sporen of zweep ( Bloos!?) toch gewoon loopt zoals hij hoort, de wonderen zijn de wereld nog niet uit ( Verward)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 20:01

Ik rij alle paarden in zonder hulpteugels e.d., maar dit soort plaatjes zul je bij mij niet schieten.

Neem aub deskundige hulp erbij! Pas dan besef je hoeveel het waard is dat iemand je helpt! En mss rijden op wat verder doorgereden paarden? Dan kun jij je rijkunsten ook verbeteren!

Succes ermee!

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 20:25

Lenn schreef:
bekijks hebben Knipoog

mij lijkt de bak een beetje te zwaar en het paard voor een paar maanden onder het zadel nog niet erg gehoorzaam.
Maar looplust heeft ze in ieder geval genoeg! Knipoog
Wel een leuk dier trouwens, hoe groot is ze?

hoj
En ik vind het super dat je het rustig opbouwt , dus zonder gogue en straf bit en zo ....

doe zo voort meid , alleen zo kom je er op de meest vriendelijke manier ! Lachen
[/quote]
??? Is het tegenwoordig onvriendelijk om een paard nageeflijk te rijden of wat? En hoezo bouw je het rustig op als je hem maar als een kip zonder kop rond laat rennen? En hoezo is dat paard gehoorzaam voor 3 maanden onder het zadel?

Hier
zie je een foto van een paard wat voor de 5e keer in zijn leven iemand op zijn rug heeft, en zonder gogue en straf bit, ja zelfs zonder sporen of zweep ( Bloos!?) toch gewoon loopt zoals hij hoort, de wonderen zijn de wereld nog niet uit ( Verward)
[/quote]
dat bedoelde ik niet hoor , aanleuning en nageeflijk rijden is wel vriendelijk mits het goed word aangebracht en niet zoals veel mensen doen direct beleren met bijzetteugels en al ... laat het paard zelf de ruiterhand zoeken
[/quote]

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:38

Dit paard krijgt de kans niet om de ruiterhand te zoeken dat is nou juist het probleem Clown

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:42

imker schreef:
elmiran schreef:

dat weet ik dus wel Tong uitsteken vind het alleen nog niet belangrijk, als ze dat zelf doet mag dat maar ga haar zelf nog niet vragen.

Youngster, we zien volgens mij allebei hetzelfde.... alleen TS heeft het nog niet door. Zo kunnen we praten als Brugman, maar het komt toch niet aan.

Nee waarschijnlijk niet.. Nou ja ze komt er vanzelf wel achter over een half jaar als ze niks meer met het paard kan beginnen..

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:46

bonitobol schreef:
dat bedoelde ik niet hoor , aanleuning en nageeflijk rijden is wel vriendelijk mits het goed word aangebracht en niet zoals veel mensen doen direct beleren met bijzetteugels en al ...

Hoe kom je daarbij?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 21:49

hoj

doe zo voort meid , alleen zo kom je er op de meest vriendelijke manier !

Thnx ,eindelijk iemand die nog een beetje positief blijft.

Ik heb er al gelijk spijt van dat ik de foto's heb geplaatst. Zoals ik al eerder zei, ik houd de teugels niet de hele tijd kort, ik rijd haar ook met losse teugel, en laat haar een paar keer d'r hals strekken.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 21:55

Rach weet echt wel wat het verschil is hoor! onze Nrpspony rijd ze vaak zat nagevelijk. Ik ben het er ook niet mee eens dat een paard alleen ontspant als hij/zij nagevelijk loopt. Nagevelijk lopen is voor een paard ook wel hard werken! Westernpaarden worden toch ook gereden met een lange teugel en lopen ook ontspannen. Misty rijd ik gewoon met de losse teugel je voelt gewoon dat ze haar rug ontspant (dan is ze niet eens nagevelijk)
Umetje kan het wel! heb het met eigen ogen gezien en zal het morgen(weet nog niet zeker) wel met de camera vast leggen. Ik vind zelf dat zo niet echt iemand kan beoordelen, zoals ze al zei zijn het maar een paar foto's van haar zelf en heeft ze niet lang gereden.

Verder ben ik het er wel mee eens dat Umi behoorlijk zuur kijkt met Manon op d'r rug, ik zeg niet dat Manon geen goede ruiter is, ik vind wel dat zij en Misty een goede combinatie zijn, vind haar houding op de foto's ook niet zo super ze rijd gewoon veeeel beter op Misty.[/quote]

Heey Zil hahaa wat doe jij nou weer hier Knipoog was nog een tijdje bij Umi gebleven heb haar even een goeie poetsbeurt gegeven vandaar dat ik zo lang weg was. Laat maar Ziltje hier komen we toch niet uit, ben het met je eens dat een paard met losse teugel ook makkelijk kan ontspannen idd westernpaarden Knipoog maar de rest denkt hier anders over.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 06:00

Nogmaals: dit is niet een doorsnee paard, dit is een bloedkikker. Geloof me, doe er alles aan om haar je hand op te laten zoeken en niet andersom.( vasthouden)
Natuurlijk is het jouw paard en mag je doen wat je wilt en hoe je het wilt maar als je serieus verbetering zoekt heb je bij een gemiddelde Gribaldi echt heel veel begeleiding nodig om hem of haar nageeflijk en (heel belangrijk) gehoorzaam te krijgen.
Nu lijkt het vaak meer op vluchten voor het been dan op zijn eigen benen lopen.

Maar als je tips wil of ervaringen wil horen kun je altijd PB. Een tip toch maar openbaar: een martingaal.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:13

Lenn schreef:
bonitobol schreef:
dat bedoelde ik niet hoor , aanleuning en nageeflijk rijden is wel vriendelijk mits het goed word aangebracht en niet zoals veel mensen doen direct beleren met bijzetteugels en al ...

Hoe kom je daarbij?

ik zie het veel op de verkeerde wijze gebeuren
daarom niet dat het overal gebeurt hé

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:30

amondi schreef:
Nogmaals: dit is niet een doorsnee paard, dit is een bloedkikker.

Mag ik ff een teiltje.... wat nou bloedkikker? Grib kán heet zijn, maar een Obelisk, OOSeven, Krack etc niet? Wat een domme vergelijking. Dit gaat dus werkelijk nergens over.

TS heeft gewoon niet genoeg ervaring om een jong paard in te rijden en wil dat zelf niet inzien. De discussie is eindeloos, zeker nadat ik las dat 'ze haar niet de hele tijd met zo'n strakke teugel rijdt en ook wel eens de hals laat strekken'. Da's dus écht een teken van niet weten waar je mee bezig bent.
Betreffende TS zal over een half jaartje wel komen vertellen dat het paard onhandelbaar is en verkocht is... wegens niet passen bij de ruiter en het paard niet aankunnen...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:45

Waarom een teiltje, heb ik ergens gezegt dat alleen Gribussen bloedkikkers zijn.
Ik dacht meer aan een goedmoedige Groninger of een ouderwetse Fries. die pikken nogwel eens wat van een ruiter, maar bloedkikkers echt niet.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 08:50

imker schreef:
amondi schreef:
Nogmaals: dit is niet een doorsnee paard, dit is een bloedkikker.

Mag ik ff een teiltje.... wat nou bloedkikker? Grib kán heet zijn, maar een Obelisk, OOSeven, Krack etc niet? Wat een domme vergelijking. Dit gaat dus werkelijk nergens over.

TS heeft gewoon niet genoeg ervaring om een jong paard in te rijden en wil dat zelf niet inzien. De discussie is eindeloos, zeker nadat ik las dat
'ze haar niet de hele tijd met zo'n strakke teugel rijdt en ook wel eens de hals laat strekken'
. Da's dus écht een teken van niet weten waar je mee bezig bent.
Betreffende TS zal over een half jaartje wel komen vertellen dat het paard onhandelbaar is en verkocht is... wegens niet passen bij de ruiter en het paard niet aankunnen...

Ieder paard is verschillend!! Er zijn vast ook hele brave Gribjes, maar die van mij is eigenlijk na het rijden nog niet eens echt moe, als ik haar van te voren longeer scheelt het wel een beetje, toen ik er gelijk op ging rijden(bij de africhtingsstal) had ik de teugels gewoon zoals altijd en schoot ze er dus bijna vandoor. Die man heeft erg veel ervaring met jonge paarden en staat er ook bekend om ik heb haar niet voor niks daar gebracht. Hij zei dat ik de teugels in het begin niet te lang moest laten.

Ik wed dat ze over een jaar super braaf loopt zonder protest. Een paard kan makkelijk ontspannen met lange teugel en hoeft niet persee nagevelijk te lopen! springpaarden en enduranch paarden doen het toch ook niet? en toch hoor ik ze briesen....dat is voor mij een teken van ontspanning.

Je kent het hele paard niet, ik kan het wel laten zien wat ze doet als ik haar in het begin losser laat. Dit zijn ook maar een paar foto's van mij, ik heb er maar heel kort op gezeten omdat ze in het begin meestal gespannen is, ik heb er vandaag op gereden en dat ging super! Ik denk niet dat ik er over een half jaar niet meer op kan rijden, ik denk dat het alleen maar beter gaat worden zeker als we lessen gaan volgen.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:53

hoj

i p v die ts neer te halen kunnen we haar beter helpen
ok , misschien is het paard niet geschikt voor haar maar hier kunnen we toch enkele tips geven :

1 = je gaat les volgen , moet je zeker doen Lachen
2 = probeer het paard zelf je ruiterhand te zoeken , dus niet meteen te kort nemen . Misschien gaat ie wat rap , maar je moet een goede zit hebben , blijf goed zitten in je zadel ( manon leunt naar voor , logisch dat ie rap gaat )

ik heb nog tips maar moet nu weg , later komen er nog

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:58

Denk dan maar lekker verder, trek je niets aan van mensen met ervaring. Luister 1x naar die man van de africhtingsstal( teugels kort???)
En, all will be well, Meid ik gun je alle succes van de wereld, nergens heb ik je aflopen zeiken. Nogmaals het is jouw paard! Het eerste wat mijn dochter zei: goh die lijkt op Ulysses toen die nog zo vreselijk was!
Daarom en alleen daarom geef ik je de raad om hulp te zoeken, been there, seen it before.

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 09:01

Mooi paardje Knipoog

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 09:09

elmiran schreef:
Ieder paard is verschillend!! Er zijn vast ook hele brave Gribjes, maar die van mij is eigenlijk na het rijden nog niet eens echt moe

Je paard hoeft ook niet moe te zijn na het werk Knipoog
Citaat:
als ik haar van te voren longeer scheelt het wel een beetje

met longeren is niets mis

Citaat:
toen ik er gelijk op ging rijden(bij de africhtingsstal) had ik de teugels gewoon zoals altijd en schoot ze er dus bijna vandoor. Die man heeft erg veel ervaring met jonge paarden en staat er ook bekend om ik heb haar niet voor niks daar gebracht. Hij zei dat ik de teugels in het begin niet te lang moest laten.

Je moet uitkijken met alleen dat zinnetje in je hoofd te houden. Die opmerking was alleen voor dat moment.
Daarom is goede begeleiding ook zo belangrijk. Daar leer je dat niet ieder moment hetzelfde is: ze kan vluchtig zijn vanwege het weer, spanning, karakter, etc.
Dat los je niet alleen op met de teugelss strak te houden Knipoog
Citaat:
]
Ik wed dat ze over een jaar super braaf loopt zonder protest.

Braaf lopen is 1 ding, maar de eisen die je aan jouw paard stelt zijn een stuk lager dan de mensen die in dit topic positief/negatief commentaar leveren. Die hebben een bepaald beeld in hun hoofd van ontspanning die anders is dan jouw beeld. Het is jammer dat je dit zelf nog niet hebt ervaren, want je paard aan de teugel zit ook meteen een stuk comformtabeler omdat ze sowieso haar rug dan meer geeft.

Citaat:
Een paard kan makkelijk ontspannen met lange teugel en hoeft niet persee nagevelijk te lopen! springpaarden en enduranch paarden doen het toch ook niet? en toch hoor ik ze briesen....dat is voor mij een teken van ontspanning.

Ook hier is jouw beeld van ontspanning anders dan die van "ons".
Citaat:
Je kent het hele paard niet, ik kan het wel laten zien wat ze doet als ik haar in het begin losser laat. Dit zijn ook maar een paar foto's van mij, ik heb er maar heel kort op gezeten omdat ze in het begin meestal gespannen is, ik heb er vandaag op gereden en dat ging super! Ik denk niet dat ik er over een half jaar niet meer op kan rijden, ik denk dat het alleen maar beter gaat worden zeker als we lessen gaan volgen.

en dat laatste is zeker waar Ja

Weet je, ik vind eigenlijk juist deze foto het meest plezierig om naar te kijken: daar ziet ze er ontspannen uit, loopt over de rug, de ruiter heeft de teugels vriendelijk eraan en je ziet haar ook plezier hierin hebben Ja
Afbeelding
Daarom snap ik niet dat je dan deze tekst eronder zet: "begint ze weer hoor Boos!"
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 23-04-05 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 09:10

Saffierie schreef:
Mooi paardje Knipoog

thnx.

Manon gaat er voorlopig ook niet meer op rijden, ze reed eerst een van de pony's en dat ging echt veel beter (houding was beter en t klikte gewoon goed) M'n pa komt zo even langs dus misschien kan hij even foto's maken van een ontspannen Umi Knipoog ik train haar nu met pessoateugel, vind wel dat ze meer de achterhand gebruikt en zich goed ontspant. Instructrice heb ik inmiddels eindelijk gevonden alleen moet ik het dus eerst over leggen met me pa haha die gaat de lessen betalen Clown

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 09:12

Pfff.... ik heb maar 1 ding te zeggen.... Neem les!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 09:15

Weet je, ik vind eigenlijk juist deze foto het meest plezierig om naar te kijken: daar ziet ze er ontspannen uit, loopt over de rug, de ruiter heeft de teugels vriendelijk eraan en je ziet haar ook plezier hierin hebben Ja
Afbeelding
Daarom snap ik niet dat je dan deze tekst eronder zet: "begint ze weer hoor Boos!"[/quote]

Ja dat is ook een van de laatste foto's, ik heb ze niet op volgorde staan... tekst vind ik er inderdaad ook niet bij passen Bloos had er volgens mij eerst nog eentje bij dat ze met d'r hoofd begon te schudden...dat die tekst daarvoor bedoeld was Clown

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 09:18

zo loopt ze trouwens normaal ook in draf (alleen de eerste paar rondjes niet dan is ze nog een beetje gespannen)

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 09:19

Gelukkig, dan zitten we daar tenminste op 1 lijn mee Knipoog

Kan je je een beetje vinden in mijn woorden? Lachen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 09:23

Afbeelding
Deze was ook op t laatst toen had Manon ook meer vertrouwen in Umi en liet ze haar wat langer...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 09:25

Daar loopt ze iets meer op de voorhand en geeft ze mij de indruk dat ze de teugels uit de hand wil trekken. Dit omdat ik haar mond wat open zie gaan en het gewicht is grotendeels teveel op de voorhand. Ze is wat strakker in de rug.

Je moet dit dus voorkomen. Het paard moet op jouw aanwijzing over de rug willen lopen, niet wanneer het haar uitkomt.

Vooralsnog vind ik de andere foto plezieriger Knipoog

Even een toevoeging: wat je op de eerste foto ook ziet is de bovenhalsspier die keurig in een mooie boog is gesteld. Op de 2e foto blijft de nek wat rechter, dus is meer gespannen Knipoog