Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spelen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleJ

Re: Nageeflijk rijden door druk op te bouwen of door te spel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 10:46

Ik heb jarenlang op een manege leren rijden op teugels en been.
Nou heb ik een verzorgpaard en een super instructrice die me op mijn zit heeft leren rijden.
Er is een wereld voor me opengegaan en het werkt absoluut veel ontspannender voor mijn (jonge) paard.

Ik kan me absoluut zonder twijfel helemaal 100% vinden bij Kafue...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:06

N.a.v. een topic op [WD] het volgende punt voor Kaja:

In diverse L1 proeven komt voor dat je het paard in draf de hals moet laten strekken en dan een overgang moet laten zien naar de stap. Soms op de diagonaal, soms op de volte.

Ben benieuwd hoe jij dat gaat doen zonder gebruik te maken van je zit. En aangezien je niet meer reageert op mijn vraag, heb ik je antwoorden maar als zodanig opgevat.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:10

Dat is ook een punt ja want hoe rijd je een paard aan de langere teugel terug in zijn gang.

En zo zijn er nog meer voorbeelden en de simpeltste is hoe houd je halt zonder je zit als je toch vriendelijk wilt zijn met de hand. Hoe maak je overgens nog zo een de overgang terug van uit galop naar draf of stap?

Waarom schreeuwt die rijleraar altijd ga diep zitten? En waarom zie je Anky bijvoorbeeld niets met haar benen doen en haar handen en haar zit en toch loopt die Salinero als een plaatje.

Ik denk dat de zit het belangrijkste heeft wat een ruiter mee kan brengen, anders kunnen we ook wel op een springzadel de grand prix proef in en hoeven we niet die dressuurzadels met extra diepe zit want die zijn dan ook achterhaald.

Ik denk dat onze Kaja er even niet voldoende over na heeft gedacht en stiekem toch wel haar zit gebruikt want ogenschijnlijk rijd ze al hoog in de dressuur en zonder haar zit zou ze daar niet zijn gekomen lijkt mij.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:38

- De zweeffase, dus het naar voren brengen, het onderbrengen van het achterbenen wordt beinvloed met de kuithulpen. (dragen van de massa). Je kuithulpen zijn dus direct gekoppeld aan spieren van het paard, die de achterbenen naar voren brengen.
- De ondersteuningsfase, dus het naar achteren brengen van de achterbenen, wordt beinvloed met de zitbeenknobbels (stuwen van de massa). De zitbeenknobbels zijn direct gekoppeld aan spieren van het paard, die de achterbenen het paard voortstuwen.

De hulpen met kuiten en zitbeenknobbels zijn aangeleerde hulpen voor het paard. De hulpen zijn echter zo gekozen dat een stimulans op de goede plek van het dashboard van het paard, direct de goede spieren laat aantrekken. M.a.w. de reactie van het paard in de bewegingsafwikkeling is een reflex. Het paard hoeft geen vertaalslag te maken en na te denken over wat er met de hulp bedoeld wordt.

Het zal duidelijk zijn dat je zowel met zithulpen als beenhulpen de volledige cyclus van de bewegingsafwikkeling op elk moment kan beinvloeden. Dat wil dus niet zeggen, dat een goed afgericht en gereden paard voor elke fase van de bewegingsafwikkeling hulpen zou moeten krijgen. Naarmate een paard beter is afgericht en beter wordt gereden, kan het paard meer op eigen benen gaan. De hulpen kunnen alleen dan gegeven worden op de momenten dat het nodig is binnen de bewegingsafwikkeling of wanneer er een verandering in beweging of bewegingsafwikkeling wordt gevraagd.

Bedenk dat met de zitbeenknobbels verschillende hulpen kunnen worden gegeven. De stand van het bekken, de ligging van het bovenbeen en de manier waarop de wervelkolom van de ruiter overeind wordt gehouden, bepaalt de manier van inwerking van de zitbeenknobbels, dus het soort signalen dat aan het paard wordt doorgeven en daarmee de reactie van het paard.

Je kan niet verwachten dat je dit na een jaartje paardrijles beheerst, er is wat meer tijd, inspanning en instructie voor nodig.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 18:50

Tact, waarom vind een rijleraar het dan nu zo belangrijk dat je je voor de passagemomenten, diep gaat zitten lang maakt en tactmatig je kuiten of been aanlegt in de aanleerfase. Bedoel dat tactmatig is dan begrijpelijk maar diep zitten is toch weer een gewichtshulp of overbrenging.

Volgens mij drijf je overigens met je hele been en niet alleen met je kuiten althans zo is me dat aangeleerd alleen de theorie erachter ben ik helaas nog niet machtig.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 13:37

Met de zit (bekken, incl. torso, schouders) en de bovenbenen (dijbeen) beinvloed je primair de bewegingen van de benen die het paard diagonaal ondersteunen. Het paard heeft op dat moment met de benen waarop wordt ingewerkt, contact met de grond.

Met de onderbenen (kuiten) beinvloed je primair de bewegingen van van de benen die het paard naar voren brengt. Het paard heeft op dat moment met de benen waarop wordt ingewerkt, geen contact met de grond.

De uitwerking van de zit, is verschillend zijn. Dit wordt voornamelijk bepaalt door de stand van de torso op het bekken, de stand van het bekken en de ligging van de bovenbenen (dijbenen) van de ruiter.

Een topruiter heeft enorm sterke "core-muscles" of "kern spieren", waarmee deze houding kan worden bereikt. Daarmee wordt dan ook de inwerking voor de gevraagde beweging verkregen. Deze spieren van de ruiter worden door topruiters, ook als ze niet paard rijden, vaak regelmatig getraind.

Effectief rijden begint met het aanleren van het volgen van de bewegingen van het paard. Het paard wordt in de natuurlijke bewegingen niet belemmerd. De ruiter is een met het paard.

De volgende stap is dat de ruiter de bewegingen van het paard nagenoeg onzichtbaar met kruishulpen enorm kan beinvloeden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:28

Ahaa, moeilijk maar dat wil ik nog wel eens in perfectie leren.

Morgen heb ik les en dan ga ik met de reitlehrer er eens mee verder.
bedankt voor de uitleg Tact.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:04

Wat is paardrijden toch ontzettend moeilijk.. Ziek
Waar halen mensen het toch vandaan om te zeggen dat paardrijden alleen maar zitten is.. Verward

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 18:01

Alles wat je goed kan, lijkt gemakkelijk voor iemand anders. Je moet er wel wat voor doen. Met alleen goede voornemens lukt het niet. Lachen

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 18:52

Tact schreef:
Alles wat je goed kan, lijkt gemakkelijk voor iemand anders. Je moet er wel wat voor doen. Met alleen goede voornemens lukt het niet. Lachen

Je moet er zeker wat voor doen ja.. Maar voor paardensport vind ik dat absoluut niet erg! Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 21:56

Dat maakt het paardrijden ook zo interessant en boeiend.
En als je goed zit en kun je goed inwerken dan komt daar zowaar ineens een durchlassig paard onder je. Een moment van volkomen een zijn, takt, schwung, hoofd halshouding alles klopt ineens. De overgangen puur op je zit een moment van trotsheid van jou en je paardenvriend geweldig. het tovert een glimlach op je gezicht, het tovert een hoera gevoel in je buik vlinders. De omgeving staat geboeid en ademloos te kijken, ze zien niet wat je doet en toch dans je in eens met je partner door de baan. Je omgeving kent je nog van het geklungel en nu ineens past het allemaal.

Daar willen we naar toe en dat kan alleen maar met een juiste instelling, zit en houding. Dus 85% zit, 15% been en 5% hand werkt echt.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 22:06

Kafue schreef:
En als je goed zit en kun je goed inwerken dan komt daar zowaar ineens een durchlassig paard onder je. Een moment van volkomen een zijn, takt, schwung, hoofd halshouding alles klopt ineens. De overgangen puur op je zit een moment van trotsheid van jou en je paardenvriend geweldig. het tovert een glimlach op je gezicht, het tovert een hoera gevoel in je buik vlinders. De omgeving staat geboeid en ademloos te kijken, ze zien niet wat je doet en toch dans je in eens met je partner door de baan. Je omgeving kent je nog van het geklungel en nu ineens past het allemaal.

Daar willen we naar toe en dat kan alleen maar met een juiste instelling, zit en houding. Dus 85% zit, 15% been en 5% hand werkt echt.

Je hebt helemaal gelijk *LOL*

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:03

Jah alles leuk en aardig hoor, al die termen en 'wat moet je nou doen' etc... maar denk dat het naast die termen er voornamelijk om gaat of iemand zijn paard kan aanvoelen en op tijd kan aanspannen en ontspannen. In meer of mindere mate.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 17:26

Daarom vind ik het ook zo moeilijk om iemand te helpen met hoe hij of zij het paard aan de teugel moet rijden...

Er komt zoveel gevoel voor je paard bij kijken...
Voelen of hij actief door loopt, nagevelijk is in zijn lijf, of dat het ergens hapert of blokkeert. Wanneer moet je mee zijn in je hand, en wanneer moet je net even weerstand bieden...
Vanaf de kant kun je het wel een beetje zien, maar de ruiter zal moeten leren het paard aan te voelen en de mate van inwerking en vooral ook de timing...
Knap hoor, die instructeurs die keer op keer nieuwe leerlingen dit gevoel en deze kneepjes bij kunnen brengen...

Geen eenduidig antwoord van mij dus, maar meer een kwestie van rijden met zit en been en proberen die energie in goede banen te leiden...
De ene dag vind ik het knopje, de andere dag lukt het niet om die energie op te wekken en bij elkaar te houden op een fijne manier...
Leren paardrijden gaat met vallen en opstaan!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 17:42

Het gevoel is veel makkelijker vanuit de juiste houding en zit te voelen en te bewerken. Vandaar ook dat daar door ons op gehamerd wordt.
Zitten en voelen. In principe blijft de hulpgeving gelijk op bijna ieder paard.
Als je hebt leren zitten, gaat het voelen beginnen.
Maar ondat je dan al zo goed zit in balans voel je iedere beweging en kun je daar makkelijker op in spelen.

Daarom stappen we nog wel eens op het paard van de leerling om even te voelen waar de fout ligt. Maar de meeste paarden leren verbazend snel vanuit de juiste zit van de ruiter dat het eigelijk bijna nooit hoeft.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:36

Citaat:
Het gevoel is veel makkelijker vanuit de juiste houding en zit te voelen en te bewerken. Vandaar ook dat daar door ons op gehamerd wordt.
Zitten en voelen. In principe blijft de hulpgeving gelijk op bijna ieder paard.
Als je hebt leren zitten, gaat het voelen beginnen.
Maar ondat je dan al zo goed zit in balans voel je iedere beweging en kun je daar makkelijker op in spelen.

Dat is helemaal waar, maar wat zo jammer is dat veel ruiters denken owh dit en dat doen, en dan loopt ie zo in de krul. Helaas is het voor velen niet duidelijk dat je begint met een goede stabiele, evenwichtige zit. En voor velen is het een stap verder. Velen kunnen dan stap-draf-galop en dan komt het andere moeilijkere 'technische' gedeelte. Aan de teugel rijden. Anders is het natuurlijk maar saai... 'alleen maar stap-draf-galop'. In dit soort topics is het altijd moeilijk om uitleg te geven. Er vanuit gaande dat iemand goed zit, dan kan je pas uitleg geven wat betreft nageeflijkheid. Of laat ik zeggen... dan zou iemand er klaar voor zijn. Maar jah... hoever is diegene die de vragen stelt heej Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:02

Dat klopt de meeste willen het liefst in les twee al springen en in les drie op wedstrijd.

TaNjAlOvEr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 20:39

das waar... ik zit nu ook 6,5 jaar op paardrijden maar snap er soms ook nog helemaal niks van Knipoog het duurt gewoon lang voordat je je paard doorhebt en ze goed op jou reageren zoals jij wil.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:24

M3isSi3j schreef:
het valt me echt tegen om te lezen hoeveel mensen er zijn die met rukken en plukken een paard in de krul trekken en dat nagevelijk noemen!

nagevelijk is niets meer dan een paard wat zo goed over de rug loopt (met achterhand er dus bij) dat hij zn ruiter kan volgen met minimale hulpen.

Als ik mn paardje nagevelijk rij doe ik dat door met mn benen en zit te schakelen, overgangen te rijden, achterhand avitveren, rug los maken, rechtrichten.. ga zo maar door.. als die los is en zn achterhand bij zet loopt ze vanzelf in de houding!

Jullie moeten andersom gaan denken.. vna achter naar vore ipv vore naar achtere!

daarbij zijn sporen om de hulpen te verfijnen, evenals je hand dat is.. als je deze 2 samen gaat gebruiken in combinatie met veel druk om hem nagevelijk te krijgen begrijp er helemaaaaal niets van!

Hier ga ik in mee.

Als het paard zijn/haar achterhand activeerd, rug loslaat, op twee teugels loopt en dus fijn is aan je been, zoekt het vanzelf je hand op.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 12:21

Kafue schreef:

Inderdaad ga hier helemaal in mee. Ikzelf belemmer mijn paard weleens doordat ik niet goed zit. Als mijn intructeur mij hierdan op wijst, merk ik ook direct verschil in het lopen van mijn paard. Nu ga ik ditzelf al steeds beter aanvoelen voordat mijn instructeur mij op mijn vingers hoeft te tikken.