...Koppig, eigenwijs, dwars ... Niks helpt, niks gaat!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manonutjuh

Re: ...Koppig, eigenwijs, dwars ... Niks helpt, niks gaat!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:45

sow ik wordt hier echt niet goed weet je iedereen zit commentaar op mekaar te geven, niet normaal.
Ik denk dat je pony het niet snapt. Ga niet meer rijden, longeer de komende tijd alleen maar, na het longeren probeer je iets wat ze nog niet kon, aan de hand dan, later met bv iemand erop en iemand ernaast. Dan is het weideseizoen begonnen en gooi je haar lkkr ophet land tot sept. en dan begin je weerhelemaal bij het begin alsof je er voor het eerst mee begint. Succes ermee Doei!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:44

Ik heb een klein stukje van de topic gelezen.
Als een paard/pony eigenwijs of koppig is dan is dit altijd de schuld van de mens. En dat is niet omdat ik iemand graag de zwarte piet toewijs. In werkelijkheid zijn paarden/ponys namelijk hele onderdanige dieren.
Er is echter een ding dat een paard pony van je iest en dat is
CONSEQUENT

Wat vandaag niet mag mag morgen ook niet. Natuurlijk kun je heel veel van je pony houden en het knuffelen en dergelijke maar vergeet niet dat je de baas moet blijven overh et dier. Je praat over 200 of 300 kilo gewicht die moet je wel onder je houden en de baas over blijven.
Gehoorzaamheid begint al in de stal. Ook met een hoofdstel omdoen, ze probeert je uit, jij staat toe en de basis voor de ongehoorzaamheid is gelegd.
Belangrijk is dus dat je iemand vind die JOU leert hoe je met een pony om moet gaan. Sucses. O ja en van vervlend kan ook omslaan in het trappen en bijten van de pony dus enige haast is geboden.
Suc6

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 11:49

manonutjuh schreef:
sow ik wordt hier echt niet goed weet je iedereen zit commentaar op mekaar te geven, niet normaal.

De meeste mensen in dit topic weten wat er gebeurd met een pony die zich zo "ongehoorzaam" gedraagd. Ze weten wat er voor situaties kunnen onstaan. Dus ja, ze (incl. ik) leveren commentaar!

Als dit nog een paar maanden zo doorkwakkelt, krijgt een van die meiden 'n trap. Zij loopt voor de rest van d'r leven met een schreef gezicht rond, en dat paard wordt per direct afgemaakt, omdat ie "vals" is.

En TS gelooft dat niet. Dus leveren we commentaar.

Ik vind het persoonlijk niet normaal dat elk goedbedoelde advies zonder duidelijke formulering in de wind wordt geslagen. En dat die pony daarvan de dupe wordt.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:23

wat ik dus bedoel is dat jij bv iets zegt en dat de volgende commentaar op jou gaat geven odat zij dat niet goed vindt, ik zeg dan daar wordt het voor de Ts niet echt duidelijker door. Ik zou zeggen geef je advies en start een niew topic om mekaar af te katten op methodes.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:08

Ik denk dat er te snel gereageerd is door bepaalde bokkers; ik bedoel het zijn jonge kinderen en als je dan meteen zo ''wijs'' begint te doen heb je ze op de kast! Want ze hebben natuurlijk het beste voor met de pony, maar door gebrek aan ervaring doen ze (onbewust) de verkeerde dingen. Ben het wel met hun eens , daar niet van, maar het zijn kinderen die nou eenmaal niet zoveel verstand ervan hebben als sommige hier Knipoog

De enige tip die ik heb en die iedereen al heeft gezegd: zoek iemand met ervaring en die jullie kan helpen met de pony, zodat jullie alle 3 samen plezier kunnen hebben. Succes!

EvaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:21

ik heb de discussie niet alle 5 paginas gevolgd maar ik denk dat het inderdaad verstandig is iemand te zoeken die er veel verstand van heeft en bij jullie ideen past. Het kan zijn dat t paard de baas probeert te spelen over jullie en dan moet je tog egt ff streng optreden en daar consequent in blijven. Als je paard bang is moet je t met belonen oplossen en steeds blijven proberen

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:05

manonnetjoe schreef:
Ik denk dat er te snel gereageerd is door bepaalde bokkers; ik bedoel het zijn jonge kinderen en als je dan meteen zo ''wijs'' begint te doen heb je ze op de kast! Want ze hebben natuurlijk het beste voor met de pony, maar door gebrek aan ervaring doen ze (onbewust) de verkeerde dingen. Ben het wel met hun eens , daar niet van, maar het zijn kinderen die nou eenmaal niet zoveel verstand ervan hebben als sommige hier Knipoog

De enige tip die ik heb en die iedereen al heeft gezegd: zoek iemand met ervaring en die jullie kan helpen met de pony, zodat jullie alle 3 samen plezier kunnen hebben. Succes!

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:07

Ow.. mijn reactie is weg Boos! Okeej, dan nog een keer!! ik wilde in ieder geval ff zeggen dat ik het met het bovenstaande eens ben... Jullie hebben zeker weten het beste voor met je pony, maar weten niet zo goed WAT het beste is... Daarom is het denk ik inderdaad het beste als je hulp gaat zoeken... Gewoon iemand met wat meer ervaring... Er zijn gelukkig ook ruiters die NIET zo lomp zijn en toch consequent!!! Veel succes ermee!!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 07:57

Nou hebben we het de hele tijd over hoe die meiden dit moeten oplossen, maar de pony is van de manege!

Ik snap werkelijk niet waar de hersens van de eigenaar van deze pony zitten. Je laat die meiden toch niet aanmodderen met zo'n beest. Je laat ze toch lekker in de manegelessen rijden. Dan staat er een instructrice bij die aanwijzingen geeft. Of je begeleidt ze zelf, al is het maar een half uurtje.

Zo raak je toch je klanten kwijt, of ben ik nou plotseling blond geworden?
En je pony wordt er ook geen cent beter van.

TS, praat met de eigenaar! Vraag hem om hulp. Ik denk nu wel te snappen waarom jullie dat niet durven, hij zal wel degene zijn die hem dan een paar rotschoppen verkoopt en weer weg loopt, maar er zijn toch wel meer stafleden op die stal??

Anders, wegwezen. Jullie verpesten deze pony, uit liefde. Maar wat heeft dat beest daar aan? Krijgt hij alleen maar meer schoppen.
Als je wat wil leasen, neem dan een ervaren pony en hoop dat dit jonge beest zo snel mogelijk verkocht gaat worden.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 12:24

Ik weet niet of je er iets aan hebt maar mijn paard is een klooister(test je voortdurend). En ik heb hierbij geleerd dat streng zijn een noodzaak is. Als ze begint te klooien dan moet je streng zijn anders zal ze dit gedrag doortrekken naar een meer gevaarlijke vorm (stijgeren e.d.). Alleen als ze weet dat jij de baas bent zal ze je respecteren. Wanneer niet, dan ga je de gevaarlijke toer op.

dus regeltje
zij braaf - jij braaf
zij stout- dan moet jij je stoute schoenen maar eens aantrekken en concequent op je paardje reageren
- dit is voor mijn part zo bij de meeste jonge paarden. Ze kijken gewoon hoever ze kunnen gaan. Laat je ze te ver gaan dan krijg je een gevaarlijk paard. Word die dan niet tot zijn zinnen gebracht (respect voor de ruiter) dan krijg je een paard die goed is voor het slacht. Klinkt cru maar niemand houd een paard waar hij bang van is en waar niks mee aan te vangen is.

Clown dit alles heb ik het laatste jaar beetje bij beetje geleerd Vork , gelukkig is het bij mij niet zover gekomen als bij jullie.

Ik hoop dat je dit ooit goed krijgt Ach gut (met of zonder hulp) voor het paard en voor jullie.
tip met hulp is gemakkelijker want je moet trouwens je zienswijze voor een groot stuk veranderen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 12:48

Heb niet alle reacties gelezen maar vaak is een pony niet zomaar dwars, meestal zit hem wat dwars, misschien zitten jullie haar dwars? wil je teveel vraag je teveel vind ze het niet leuk....

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:06

Ik dacht dat ik de enigste met een merrie was die me altijd uitprobeerde, maar gelukkig is dit niet zo!

Ik ben het helemaal met Findi eens, als je ook maar iets accepteerd, kun je weer van voren af aan beginnen, althans dat is bij mij zo, en de mijne is pas 2 jaar.
Ik heb het dan natuurlijk over het stilstaan, bijten, steigeren, wandelen en wegspringen, dat soort dingen.

Ik ben zelf nu heel erg veranderd, nog strenger en consequenter geworden dan eerst, en ik moet zeggen, ik heb mijn handen nog vol aan haar, maar het gaat al 80% beter dan voorheen!