Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
gijsenkim schreef:Jouw paard is 15![]()
![]()
Ik rij over het algemeen 3, 4, 5 jarige![]()
![]()
Maargoed het is duidelijk dat ik er niks van begrijp![]()
![]()
hoe dat nou zit met beleren .......
Leg het mij nog maar een keer uit hoe ik een hete 4 jarige in de snijkou 10 minuten braaf laat stappen EN dat er geen spanningsopbouw is....... EN dat zowel ik als het paard ongeschonden uit de strijd komen......... Graag, ik zou niks liever willen als rustig 10 minuten kunnen stappen...... dus TEACH me ........ en leg het me uit HOE ik dat precies voor elkaar krijg....... En als ik het dan nog niet snap, misschien wil een van jullie het me dan wel voordoen???? Ik heb er op dit moment 3 onder het zadel die heel fris zijn nu...
Echt waar, of het nou paarden van lesklanten zijn of paarden die ik onder het zadel heb.......... respect is het probleem niet.
gijsenkim schreef:Geloof me, alle paarden waar ik mee werk hebben upmost respect voor me![]()
![]()
Echt waar, of het nou paarden van lesklanten zijn of paarden die ik onder het zadel heb.......... respect is het probleem niet.
Maargoed, Nu graag de uitleg hoe ik dat moet doen........ hoe ik 10 minuten met een heethoofd kan gaan stappen........ DAT wil ik graag horen![]()
![]()
Hermesdeux schreef:Ja hoe leg ik dat uit. Ik zal als voorbeeld een jonge merrie noemen van een vriendin. Als ik daar zaterdags opga (na een week stil te staan) omdat zij het niet durft dan stap ik erop, lange teugel en ik ga gewoon rustig over de hoefslag rijden. Wil ze dan toch wegspringen ofzo dan laat ik halthouden, beloon haar en stap weer verder. Ik ga haar echt haar zin niet geven. Met mijn paard precies hetzelfde, die is dan als 15 jarige, wat beter op de stemhulpen maar voel ik daar spanning dan beloon ik hem en zeg ik gewoon even HO. Dan staat hij direct stil, snuift een beetje en stap weer verder als die even stil staat. Ik hoef daar niet iets speciaals voor te doen, behalve consequent te zijn. Als mijn paard een keer schrikt dat neem ik hem terug, beloon hem en rijd er middels een volte weer langs. Als mijn paard dus alleen al de neiging heeft om eens maf te doen dan ga ik halthouden, laat hem even rondkijken en beloon hem...dat is voor allebei al genoeg...en over Haflingers begin ik maar niet want die zijn vaak "rustiger".
Hermesdeux schreef:gijsenkim schreef:Geloof me, alle paarden waar ik mee werk hebben upmost respect voor me![]()
![]()
Maargoed, Nu graag de uitleg hoe ik dat moet doen........ hoe ik 10 minuten met een heethoofd kan gaan stappen........ DAT wil ik graag horen![]()
![]()
Ja hoe leg ik dat uit. Ik zal als voorbeeld een jonge merrie noemen van een vriendin. Als ik daar zaterdags opga (na een week stil te staan) omdat zij het niet durft dan stap ik erop, lange teugel en ik ga gewoon rustig over de hoefslag rijden. Wil ze dan toch wegspringen ofzo dan laat ik halthouden, beloon haar en stap weer verder. Ik ga haar echt haar zin niet geven. Met mijn paard precies hetzelfde, die is dan als 15 jarige, wat beter op de stemhulpen maar voel ik daar spanning dan beloon ik hem en zeg ik gewoon even HO. Dan staat hij direct stil, snuift een beetje en stap weer verder als die even stil staat. Ik hoef daar niet iets speciaals voor te doen, behalve consequent te zijn. Als mijn paard een keer schrikt dat neem ik hem terug, beloon hem en rijd er middels een volte weer langs. Als mijn paard dus alleen al de neiging heeft om eens maf te doen dan ga ik halthouden, laat hem even rondkijken en beloon hem...dat is voor allebei al genoeg...en over Haflingers begin ik maar niet want die zijn vaak "rustiger".
!
!
Kafue schreef:Het lijkt me dat je dat heethoofd zijn overvloedige energoe af moet laten vloeien zonder belasting, even los laten lopen in de bak is beter dan onder deman galloperen.
Het gaat ook niet perse om respect en dergelijke. Een paard moet gewoon luistere net zoals niemand het wil dat een paard al dansend met je mee loopt naar de weide omdat het koud is of je aan de kant smijt zodra de boxdeur open gaat.
Het is een kwestie van leren luisteren. Een paard wordt niet als vijftienjarige geboren hoor. Die doorlopen ook de fase van inrijden, trainen.
Dat niet iedere ruiter het paard na de inrijfase verkoopt is aan de ruiter. Mijn eigen paard is bij mij geboren en die heb ik zelf ingereden en opgeleid tot daarwaar die nu staat. De andere paarden staan allemaal te koop en die worden verkocht als er een koper komt. Maar luisteren moeten ze allemaal stuk voor stuk.Nee is nee en blijft nee. Er wordt niet gegallopeerd als de hulpen niet gegeven worden. Klaar.
De een klinkt dit ongeloofwaardig in de oren de ander niet. Maar zo is hoe het ons geleerd is en wordt en zo brengen we het op de paarden over.
En nogmaals mijn vraag was alleen maar dat mijn paard zo stoer is als het koud is en dat hij er moelijker door komt.
Okee er stond dan wel hoe los te rijden als het koud wat maar eigelijk vroeg ik om tips om door de stoerheid heen te komen.
En wie verzint er nu weer dat ik een koudbloed heb?
Ik heb een KWPN-er van Gentleman * Rubinstein. Daaar is niks koudbloeds aan.
En mijn paard schrikt ook wel eens , simpel doorpareren en naar stap terug.
Niet ieder paard wordt braaf geboren en niet ieder paard leert braaf lopen
. Dit geeft nog meer kans op blessures vanwege maffe capriolen e.d. Ik zou dan nog eerder kiezen voor longeren zodat je nog wat te zeggen hebt over je paard of even in de stapmolen of langs de straat (aan de hand) gaan lopen. Kafue schreef:.
Het gaat ook niet perse om respect en dergelijke. Een paard moet gewoon luistere net zoals niemand het wil dat een paard al dansend met je mee loopt naar de weide omdat het koud is of je aan de kant smijt zodra de boxdeur open gaat.
Ik vind het niet erg als een paard naast me danst..... zolang hij naast me blijft en mijn ruimte respecteert mag hij doen wat hij wil, al gaattie de samba dansen, mij aan de kant smijten is goed voor een holpieper, en er is er tot nu toe niet eentje geweest die dat niet feilloos aanvoelde
Het is een kwestie van leren luisteren. Een paard wordt niet als vijftienjarige geboren hoor. Die doorlopen ook de fase van inrijden, trainen.
Dat meeeeeeeen je niet??? Echt worden ze niet allemaal zo braaf geboren dat je er gelijk maar 10 minuten mee kan gaan stappen????
(sorrie als dit te sarcastisch is)
Er wordt niet gegallopeerd als de hulpen niet gegeven worden. Klaar.
Heb ik op enig moment gezegd dat de galop van het paard uitkomt dan ???
IK galopeer aan, NIET het paard
Okee er stond dan wel hoe los te rijden als het koud wat maar eigelijk vroeg ik om tips om door de stoerheid heen te komen.
Aangaloperen is er een van![]()
![]()
![]()
Niet ieder paard wordt braaf geboren en niet ieder paard leert braaf lopen
kafue schreef:Maar luisteren moeten ze allemaal stuk voor stuk.Nee is nee en blijft nee. Er wordt niet gegallopeerd als de hulpen niet gegeven worden. Klaar.
.....shadow0 schreef:Wat zouden jullie eigenlijk doen als het paard gaat bokken of steigeren? Ik heb begrepen dat je dit voorwaarts op moet lossen. Maar dat zou niet kunnen als je nog in je staptijd zit? Hoe dan?
gijsenkim schreef:shadow0 schreef:Wat zouden jullie eigenlijk doen als het paard gaat bokken of steigeren? Ik heb begrepen dat je dit voorwaarts op moet lossen. Maar dat zou niet kunnen als je nog in je staptijd zit? Hoe dan?
lang teugeltje en belonen........... tjeeeees jij leest ook niet![]()
![]()
gijsenkim schreef:ik heb het wel regelmatig dat een paard steigert en vanuit die steiger een bok geeft......... een soort van capriole dus .......... en das niet grappig![]()
![]()
verhaal dussssssssssKafue schreef:IJe hebt hier weer twee groepen, de ene groep stapt lang los en de andere groep gallopeert of draaft vrij vlot aan omdat er spanning opgebouwd wordt die ze niet af kunnen of willen laten vloeien.
Kafue schreef:Het is geen helpen meer het is meer elkaar het gras onder de voeten wegmaaien en onderuit halen.
Ik wil niemand het gras onder de voeten wegmaaien.......... jullie hebben een berg gelijk in het feit dat het beter is om langer in te stappen, ben ik het helemaal mee eens....... MAARRRR er zijn paarden waarbij dat gewoon niet verstandig is... heel simpel, en jij komt misschien ook wel een keer zo een paard tegen.........
Je hebt hier weer twee groepen, de ene groep stapt lang los en de andere groep gallopeert of draaft vrij vlot aan omdat er spanning opgebouwd wordt die ze niet af kunnen of willen laten vloeien.
Sorrie
sjakie schreef:Kafue schreef:IJe hebt hier weer twee groepen, de ene groep stapt lang los en de andere groep gallopeert of draaft vrij vlot aan omdat er spanning opgebouwd wordt die ze niet af kunnen of willen laten vloeien.
mag ik hieruit opmaken dat je alleen als je langer losstapt je eventueel opgebouwde spanning wil of kan laten afvloeien
Kafue schreef:Het is geen helpen meer het is meer elkaar het gras onder de voeten wegmaaien en onderuit halen.
! Kafue schreef:Respect voor paarden is er wel maaar daar blijft het ook bij
!!!