Votje (v. Gribaldi) onder het zadel!! @ work!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pantharei7

Re: Votje (v. Gribaldi) onder het zadel!! @ work!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 19:52

Ontzettend mooi paard hoor, maar waarom er al op rijden?
Tuurlijk is een 2,5 jarige vervelend op stal, die horen namelijk ergens op een wei te spelen. Die heb je niet zeg je, nou dan vind ik dat je er maar een moet zoeken.
Op 8 jarige leeftijd doet ze het vast geweldig in de sport,maar op 18 jarige leeftijd waarschijnlijk niet meer.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:38

Ik kan het niet laten om nog een keer te reageren. Ten eerste vind ik je redenen echt zwak, dus je probeert haar praatjes te onderdrukken door te gaan trainen?
En de vergelijkingen met hengstenkeuringen etc is ook onzin, want daar hebben wij niks mee te maken. Wij zien hier een bijna 3 jarige volop in training, en daar ben ik gewoon fel tegen. En dit zal nooit veranderen. Al is het Tineke Bartels die het zou doen, ik vind het slecht voor het paard. En het interesseert me niks dat jij het niet wilt horen, dit had je kunnen verwachten. Er is niet voor niks de 3-jarige grens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:59

Lenn schreef:
Maar die Anky kan dan misschien wel beter aanvoelen wat het paard aan kan dan de tuinkabouter.
Als mijn 2-jarige de stal af zou breken van energie zou ik ook eerder een grote wei voor hem proberen te regelen dan erop springen maar desalniettemin vind ik het er netjes en niet overvraagd uit zien Lachen

Daar gaat het toch helemaal niet om? Een paard is te jong om bereden te worden, of hij is het niet.
het gaat me verder helemaal niet om deze combinatie, moet ze lekker zelf weten wat ze ermee doet, al hakt ze hem in stukjes en gooit ze hem op de bbq, *uitspraak sonja Haha!* haar paard.

Het gaat erom dat er met 2 maten gemeten wordt.

Sjuim, ik zeg niet dat iedereen het goedkeurd, maar ik weet gewoon 100% zeker dat als bijv jij of kawa of weet ik veel wie foto's neerzet waarbij je op een 2 jarige zit, het allemaal is van ooh en aah, terwijl dat nergens over gaat (ja, ik weet dat jullie dat niet zouden doen, maar even bij wijze van spreke)

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:38

Ik vind het persoonlijk ook te vroeg om nu al te gaan rijden met zo'n jong paardje, maar ik denk niet dat ze de foto's geplaatst heeft om deze discussie aan te gaan!!!!!! Haha!

Je hebt een erg mooi paardje!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:24

Citaat:
Ach volgende week plaats ik gewoon Votje met Stang en trens foto´s!

Misschien over een half jaar dan, dat klinkt dan weer net iets realistisher, tenminste, in jou ogen Haha!

Citaat:
De hengsten voor de hengstenkeuring lopen echt al bijna het L2 werk uit hoor, ook als ze in juli pas 3 worden en daar wordt in augustus 2 jarige leeftijd mee begonnen.

Dat is appels met peren vergelijken, een L2 proefje is toch zeker zo gereden hoor. De overgang van L2 naar M1 is wat moeilijker. Ik denk niet dat je een 2 jarige een jaar lang moet trainen om hem een L2 proefje te laten lopen. Ik dacht zelfs te weten dat er op een keuring helemaal geen proef gereden moet worden (of dat betreft voorselecties??!)

Citaat:
Votje kan dit werk prima aan, ik heb een fijne bodem en ze mag nog lekker los buiten lopen spelen. De tijd zal uitwijzen wie de verstandigste blijkt te zijn. (degene die met zn 8 jarige paard nog steeds B rijd of iemand die het paard verantwoord voor de sport inzet)

Dit vind ik een hele scheve opmerking. Je spreekt jezelf nu erg tegen trouwens. Ook ik heb een 12 jarig paard dat NU PAS (want dat is natuurlijk heel erg!) in de B uitbreng. Ook mijn paard is ZEER dominant, en is de eerste 3 jaar bij mij onberijdbaar geweest. Hoe denk je dat dit tot stand is gekomen, het braaf inrijden van een paard? Het op de goede leeftijd inrijden? Ik dacht het toch niet hoor.. Ik vind die opmerking dan ook zeer egoistisch over komen. Ik denk dat jij nog meer moeite zou hebben met mijn ruin van 12 dan jou merrie van 2.

Inrijden op latere leeftijd heeft in mijn ogen juist veel meer effect dan er snel opspringen omdat ze teveel energie heeft. Bij ons op stal staat er een tuiger die tot zijn 6e altijd voor de wagen heeft gelopen en toen pas onder het zadel is ingereden. Hij is nu bijna 11 en is in zeer snelle tijd van de B naar de Z2 gestegen.

Het ligt maar net aan wat voor soort paard je hebt. Ik vind het dan ook zeer onverantwoordelijk om een paard nu al in te rijden, ongeacht hoe "ouder" ze ook toont.

Wat heb ik dan liever ?
Een 6-jarig (vroeg ingereden) paard dat al op zijn top zit, en komt te zitten met een fixe peesblessure, of een 13-jarig paard (later ingereden) dat kern gezond is, en nog heel wat jaartjes zijn kunstjes kan tonen?

Citaat:
Genoeg nu hoop ik over haar leeftijd want anders vraag ik hier wel een slotje op. Het lijkt wel of het hier af en toe meer om jaloezie draait dan om principes.

Leuk dat commentaar altijd direct word aangezien als jaloezie. Je zou misschien ook eens op kunnen staan voor de argumenten die gegeven worden door anderen mensen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-02-05 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:26

Mooi beestje!!

XSimbaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:28

Die loopt al leuk voor zo'n jong paard! Lachen
het ziet er niet naar uit dat het beestje compleet overdonderd is en het werk niet aan kan.
ok, het is vrij jong, ik zou nog iets langer wachten.
Maar als je het met verstand doet kan er weinig mis gaan denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:29

Ps. zoals ik al eerder vermeld, vind ik haar trouwens ook een behoorlijk flinke ondernek hebben.

Hoe komt die daar?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:34

ShannaY schreef:
Ps. zoals ik al eerder vermeld, vind ik haar trouwens ook een behoorlijk flinke ondernek hebben.

Hoe komt die daar?

Vindt je? De merrie heeft gewoon veel front.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:39

VValar schreef:
ShannaY schreef:

Hoe komt die daar?

Vindt je? De merrie heeft gewoon veel front.

Front noem ik dit toch echt niet. Als je een kijkje op de eerste en de 3e foto neemt, vind ik dat toch duidelijk een extreme ondernek!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:44

Dat is een moment opname waarop de merrie net eventjes haar nek erop zet omdat ze waarschijnlijk iets interessants ziet (correct me if im wrong). Als ze echt een onderhals had gehad, had ik dit wel gezien op de andere foto's. Daar zie ik echter dat er geen sprake is van een onderhals.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:46

veel jonge paarden hebben dat hoor, vrijwel ieder paard, en doormiddel van trainen moet je die juist weg gaan werken...
en op de andere foto's is die juist weer helemaal weg.
lijkt me dat er nu wel genoeg is gezegt over dat jullie vinden dat ze er te vroeg op zit toch?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:50

ShannaY schreef:

Hoe komt die daar?

Dit paard heeft helemaal geen onderhals! Bij die 1e foto gebruikt ze de bovenhalsspieren even niet voor de volle 100% en bij die 3e zet ze gewoon even haar nek erop (nou als dat al niet meer mag gebeuren bij een jong paard nota bene), dat wil niet zeggen dat ze een onderhals heeft!

Het lijkt wel of je dingen zit te zoeken! Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Lenn op 17-02-05 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:51

Lenn schreef:
Het lijkt wel of je dingen zit te zoeken! Scheve mond

Wat is dat voor onzin?
Ik had het al eerder vermeld? Als ik echt aan het zoeken ben hoef ik niet ver te zoeken om opmerkingen te plaatsen hoor.

Misschien kan het nu weer offtopic, het blijft nog erg moeilijk om zulke dingen over PB te doen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:56

Oeps ONtopic.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:04

Wat een gezeik allemaal weer zeg over te vroeg inrijden, je kan beter zo spelenderwijs aanleren als nog een (half) jaartje wachten en dan ineens aan het werk zetten omdat ie dan 4 is en het dan wel ineens mag.

Paarden die op latere leeftijd "ineens" ingezet worden in de sport krijgen meer problemen in het werk dan jonge paarden die langzaam opgeleid worden in de sport.

Aan de foto's te zien is dit paard prima geschikt voor dressuur, ik heb pas medelijden met paardenrassen die niet geschikt zijn voor de dressuur (oud of jong) en toch moeten doen dat is pas zielig.

Ziet er goed uit hoor, lekker veel galopperen wordt ze sterker van Ja

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:23

@ Magique ik deel je mening!

@ Shanna Y: Op welke aardbol leef jij? Spelenderwijs rijden klaag je aan, maar een L2 zit er toch zo in. Dat is nu pas iets dat net te ver zou gaan. Er is dan ook wel geen proef op de hengstenkeuring, maar je dacht toch niet dat ze de hengsten wild kunnen afleveren in Ermelo. Plus dan nog het feit dat die paarden er al moeten bijstaan als een 4 à 5 jarigen. Hoe kom je daaraan?

Pffff... ik vind dit een onzinvol topic. Van mij mag er een slotje op. Ik denk niet dat Suzanne de foto's met deze bedoeling heeft geplaatst.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:45

Wat een discussie over het inrijden van Votje zeg!

Ik vind het een mooi paard die er qua bouw zo volwassen en compleet uit ziet dat een paar keer rijden in de week echt geen kwaad kan.
Als ze het geestelijk dan ook nog aan kan, is het toch allemaal oke?

Ik vind het veel erger dat er grote lange slungels op 3-jarige leeftijd worden ingereden, ze zijn tenslotte al 3 dus kunnen ingereden worden.

Bij ieder individueel paard moet je kijken of hij/zij eraan toe is. Daar staat geen precieze leeftijd voor imo.

* edit * als ik dan toch wat te zeuren moet hebben, vind ik alleen de betonnen bakrand erg eng Nagelbijten / Gniffelen , daar zou ik niet graag op terecht komen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 17-02-05 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:47

Citaat:
@ Shanna Y: Op welke aardbol leef jij? Spelenderwijs rijden klaag je aan, maar een L2 zit er toch zo in. Dat is nu pas iets dat net te ver zou gaan. Er is dan ook wel geen proef op de hengstenkeuring, maar je dacht toch niet dat ze de hengsten wild kunnen afleveren in Ermelo. Plus dan nog het feit dat die paarden er al moeten bijstaan als een 4 à 5 jarigen. Hoe kom je daaraan?

Heb je ook internet op Mars, goh Sigaar
Spelenderwijs, waar zie jij hier spelenderwijs rijden dan?

Vertel me eens, wat is nu zo moeilijk aan L2 dan?

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:48

Zolang het paard er plezier in heeft en het werk aanbied heb ik er geen problemen mee. Hoe vaak hoor je wel niet dat paarden die op latere leeftijd ingereden zijn niet hanteerbaar zijn onder het rijden.
De TS heeft zelf wel zo veel ervaring dat ze donders goed weet waar ze mee bezig is en wat wel en niet kan met zo'n paard. Bovendien is het paard voor een driejarige al heel goed ontwikkeld. Ik zou er anders tegenaan gekeken hebben als het echt nog zo'n twentertje geweest was.
Ik denk zelfs dat dit voor het paard nog plezieriger is in afwisselling dan de hele dag op stal staan. Beetje buiten, op stal, even longeren, een keertje rijden.
Ik zou ook een paard dat er goed ontwikkeld uitziet en wat karakter heeft eerder aan het werk zetten dan hem laten staan en praatjes laten krijgen.
Mischien van de zomer nog lekker even een maandje wegzetten om even te groeien.
Mooi rustig op deze manier spelenderwijs wat doorgaan. Ziet er goed uit succes.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:54

Hay meis

ziet er goed uit hoor, net zoals ik heb gezegd bij het starten van je topic!
Velen hier zitten te zeggen dat het beessie te jong is enz... nix van aantrekke, dat beslis je toch lekker zelf en onder goeie begeleiding doe je het heus wel correct, veel handels/dressuurstallen beginnen al op die leeftijd en correct me if I'm wrong er staat duidelijk bij je tekst wordt OFFICIEEL 3 in juni, weet je de meeste leeftijden van paarden wordt gerekend vanaf januari, bij vele stallen waar ik ga toch! Iig doe je best er nog mee have fun! en fijn voor je dat ie al zo leuk loopt!!

xxx

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:13

Ik weet niet, zwelgje, of je ook weet dat bij het herstellen van een botbreuk er eerst ook geen bot is, alleen kraakbeen. Dit moet door botprikkeling ontwikkelen naar gewoon 'hard' bot.

Verder vind ik dat de beste stuurlui nog steeds aan wal staan, iedereen kent zijn eigen paard goed genoeg. Ik persoonlijk vind inrijden op vierjarige leeftijd te laat. Rustig opbouwen en spelenderwijs meenemen kan geen kwaad. Gewoon het paard deze zomer een maand (of een paar) rust geven. Ik vind het wel onverstandig dat de TS geen cap op heeft, maar ook dit is een persoonlijke keuze.

Pfff, er wordt wel snel geoordeeld op bokt, zeg!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:16

Viennanova schreef:
Pfff, er wordt wel snel geoordeeld op bokt, zeg!

Bokt ten top Bloos

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:40

Fitzroy schreef:
Wat een discussie over het inrijden van Votje zeg!

Ik vind het een mooi paard die er qua bouw zo volwassen en compleet uit ziet dat een paar keer rijden in de week echt geen kwaad kan.
Als ze het geestelijk dan ook nog aan kan, is het toch allemaal oke?

Ik vind het veel erger dat er grote lange slungels op 3-jarige leeftijd worden ingereden, ze zijn tenslotte al 3 dus kunnen ingereden worden.

Bij ieder individueel paard moet je kijken of hij/zij eraan toe is. Daar staat geen precieze leeftijd voor imo.

* edit * als ik dan toch wat te zeuren moet hebben, vind ik alleen de betonnen bakrand erg eng Nagelbijten / Gniffelen , daar zou ik niet graag op terecht komen Knipoog

Sommige paarden kunnen dit niet tonen omdat ze het niet durven! Als ik teveel van mijn paard vraag dan straft die mij op een dergelijke manier af hoor!!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:00

De groeischijven sluiten bij elk paard op dezelfde leeftijd, al ziet het paard er nog zo volwassen uit.
Overigens vind ik Votje er niet volwassener uitzien, eerder juist erg jeugdig als je door het speklaagje heenkijkt Knipoog