Buitenrijden met scherper bitje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 17:11

Nou het buitenrijden ging goed. Liekie was nog rustiger als de pony die ik onder mijn kont had Knipoog
Ik weet nu wat te doen buiten. Kan het alleen niet zo goed uitleggen denk ik. Ze zijn dus gewent om met druk te lopen, de druk waarbij ze hun hoofd naar voren steken moet je ze dus niet geven. Dit doe je dmv je handen stil te houden, echter gaat dit niet als je paard een keer flink trekt. Dan trekt hij je handen dus mee naar voren en heeft hij de ruimte die hij nodig heeft om te lopen. Je moet je handen dus als het ware vast zetten mbv bijv een halsstrop die je dan vast pakt. Dan krijgt hij dus geen enkele ruimte om te rennen en druk te nemen, en kun je hem dus makkelijk bij je houden.
Het kopschudden moet op te lossen zijn met een Thiedemann teugel, die ga ik dus ook meteen aanschaffen, ook daar zit een halsstrop op, dus die kan ik dan ook vastpakken.
Snappen jullie het nog Haha!

We hebben in elk geval veel handgalopjes gedaan en niet een keer heeft Liekie die druk kunnen nemen die hij dus elke keer pakte...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:43

super zeg OK dan!

maar dat hij nu dus altijd zo met zn hoofd goit, komt dat omdat hij gewend is om met thiedemann gereden te worden en dat hij nu zoiets heeft van haha ik heb geen thiedeman om dus nu kan ik lekker met mn hoofd gooien, en juist omdat hij zo met zn hoofd gooit is het extra lastig om je handen stil te houden, waardoor hij dus weer gemakkelijker die druk kan nemen en dus harder kan gaan.

thiedamann aanschaffen en rijden Haha! denk dat je er dan met wat oefenen een hele fijne pony aan hebt buiten!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:10

Ahhh kickeh zeg dat het voor zover is gelukt Lachen super! Nu dus veel oefenen Moniek dan komt het helemaal goed. Nu weet jij iig hoe het zo'n beetje moet voelen. Snel die thiedemann en gaan met die banaan Haha!

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:16

super.. dat je eruit bent. je zal merken hoe langer je hem hebt hoe meer je aanvoelt. suc 6 he en heerlijke buitenritten maken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 00:37

Dat kopschudden is niet vanwege die Thiedemann, maar vrolijkheid. En in de bak is het verveling. Tenminste dat is wat zij dacht...
Ik heb de Thiedemann al achter laten leggen, hoef hem alleen nog maar op te halen Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 11:36

Dat klinkt eigenlijk erg logisch Lachen. Het helpt dat je nu weet hoe Liekie normaal gesproken werd getraind en wat je kunt doen om meer controle te houden Lachen.

En rijden terwijl je de thiedemannhalsriem (:+ of heeft dat ding een echte naam?) vast houdt is zeker goed te doen Lachen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:41

Ik rij een paard dat ik tijdelijk rijd in het bos met een pessoa-bitje.
Dit paard is pas geleden wel zo ongelovelijk aan de hol gegaan dat 'ie echt niet meer te stoppen was, uiteindelijk onderuit geschoven en bovenop z'n eigenaresse gevallen. *krak* zei haar enkel. Daarom rij ik 'm nu, maar ik pas er echt voor om op dezelfde manier te verongelukken!
In de bak is het echt een goedzak en heel gehoorzaam, maar in het bos is het echt een heel ander paard.
Jammer dan dat ik de boel volgens "boktnormen" dan rijtechnisch niet voor elkaar heb, maar ik blijf liever heel.
Ik rijd met dubbele teugels en hij is daarmee prima te handelen, echt ontspannen rijden met een blij paard. Niks mis mee.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 13:03

In die boktnormen kan ik me dus ook niet vinden

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:06

Ik denk dat de term "boktnormen" hier wat misplaatst is.

Als jullie dit topic en andere topics over buitenrijden doorlezen dan blijkt dat er veel mensen zijn die kiezen voor de benadering 'paard gewoon naar buiten, met hulpmiddelen als dat veiliger is'.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 13:07

Klopt, maar er blijven bokkers die dat denken, en daar wordt ik zo moe van...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:19

Ik zie in dit topic en ook in andere topics over vergelijkbare onderwerpen toch weer regelmatig voorbij komen dat je het "eerst in de bak dressuurmatig voor elkaar moet breien" en dat een scherper bit in het bos "zielug" is. Die reacties zijn een soort constante factor die je altijd weer terugziet, vandaar mijn "boktnormen". Misschien niet helemaal de juiste woordkeus, maar ik wist ook even niks beters Haha!

Tuurlijk zit er wel een kern van waarheid in, maar het houdt op een gegeven moment ook op. Een paard dat de wind door z'n manen voelt houdt er soms nou eenmaal andere ideeën over "dressuurmatig voor elkaar zijn" op na.
In de bak is hij door een jochie van 6 rond te sturen, superbraaf en safe, maar in het bos wordt het een projectiel. Dan moet je toch wat...
Of gewoon thuis blijven, maar dat is ook niks imo.

Mijn eigen dier loopt overigens gewoon in het bos op hetzelfde trensje als in de bak. Wel aangevuld met een martingaal. Dat is bij mij standaarduitrusting in het bos, 1 keer een flinke klap van de hals in je gezicht en je wilt echt niet meer zonder....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:48

Die van mij ook Margreet, zelfde trensje in de bak, maar wel martingaal Lachen.

Voor een paard is het altijd fijn als er ook buiten gereden kan worden. Als het buitenrijden helemaal achterwege gelaten wordt omdat het paard nogweleens wil spoken (en er geen hulpteugel/ander bitje gebruikt wil worden) dan is dat erg jammer. En zo'n paard zal de eerstvolgende keer in het bos zich heus niet rustiger gedragen (integendeel zelfs denk ik).

Dan liever met wat hulpmiddelen gewoon vaak naar buiten Lachen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:59

Precies, buitenrijden is zo lekker en zo goed voor ze! En als buitenrijden "normaal" is, dan worden ze ook vanzelf wel braver.
Ik probeer toch wel minstens 1 keer per week naar het bos te gaan, in de praktijk komt dat er helaas niet altijd van, zeker nu in de winter niet.

Ik ben daar heel strikt in, paard lief, ik lief. Paard niet lief, ik niet lief. En dan in het bos ook *echt* heel erg niet lief, want ik verongeluk niet graag.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 00:00

ja ik zou dat gewoon doen er rijden wel meer mensen bij ons met een pelham.

ik zelf heb een tijdje met een martingaal gereden omdat mango vrolijk met zn koppie aan het schudden was als we gingen draven of galoperen!
na een paar weekjes hiermee gereden hebben doet hij dit niet meer ligt tie nu in mn kast!!!