Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Danielle_1 schreef:Duh!
En als je thiedeman er nu ontspannen bij hangt?
Mooi niet hoor

daylee schreef:Zijn jullie allemaal gek geworden ofzo. Als een meisje van zeg een jaar of 14 vraagt over een teugel wat misschien helemaal niet nodig is. Als het wel nodig zou zijn zou iemand in haar omgeving deze informatie wel geven.. (alleen dat ze zegt dat ze een aantal paarden in heeft gereden, lekker op je 14e!)
uitleg?
schaapjuh schreef:Al zou ie zo op z'n lost staan, dan is er nog steeds sprake van 'dwang'. Het paard doet z'n hoofd omlaag omdat er een thiedeman aan hangt en doet het dus niet uit zichzelf = dus dwang!
XchantjuhX schreef:ook al hangt die er ontspannen bij... is er toch enige druk, zou die er totaal niet zijn dan zou het paard zonder die thiedeman precies hetzelfde lopen toch?
Maar ik ben ook niet tegen het gebruik van hulpteugels, integendeel.
Als ze goed gebruikt worden vind ik het prima.
Maar wat lager instellen van je paard moet met goede begeleiding prima gaan zonder er een hulpteugel aan te hangen... met de thiedeman los je het 'probleem' dan ook niet op maar zorg je voor een tijdelijke oplossing.
haal je hem eraf ben je weer waar je begonnen was.
miss is het longeren met een pessoa een idee? dan kun je het juiste ruggebruik en de houding wat meer oefenen en stimuleren.
)Starbreeze schreef:Als de thiedeman los hangt wil zeggen volgens mij dat het paard het goed begrijpt, hij spant dan zelf zijn bovenlijn aan waardoor hij dus aan de teugel gaat. (of de TM hangt te los)
Pessoa kan ik maar 1 ding over zeggen: SUPERDING
vind ik het gebruik van hulpteugels op de goede manier wel ok... maar dan zou ik het toch eerst rijtechnisch met behulp van instructie aanpakken en dan pas de thiedeman.

Naomi21 schreef:euh is dit een topic van een meisje dat advies vraagt of een discussie over hulpteugels? Voor advies: les is nooit verkeerd hoe goed je ook rijdt. Op het moment dat het paard zijn hoofd omhoog doet zou ik mij niet te druk maken over de positie van zijn hoofd maar juist proberen zijn aandacht terug te krijgen door hem met je benen te rijden waar je naar toe wilt (voltes ed), met je handen gewoon contact houden en blijven vragen als normaal. Als hij moet blijven lopen waar jij zegt krijg je zijn aandacht terug en komt dat koppie ook wel weer omlaag. Btw nix mis met een thieddeman, zolang het als een hulpteugel gebruikt wordt en niet als oplossing...
Soms is zon thiedeman zelfs bevorderlijk voor een stille ruiterhand omdat er dan minder geplukt wordt. 
Starbreeze schreef:helemaal mee eensSoms is zon thiedeman zelfs bevorderlijk voor een stille ruiterhand omdat er dan minder geplukt wordt.

Duncan schreef:en als je hem er weer afhaalt, gaat de ruiter rustig verder met plukken want: "HIJ wil niet (ipv ik ben nog niet kundig genoeg hiervoor), en omdat HIJ niet wil moet er een hulpteugel aan..."