waarom is de basis niet altijd belangrijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:42

Mientjeuh schreef:
Afkijken, zo kun je het noemen, ja.

En wat Apple zei: als je paard niet doet wat jij wilt (ookal snapt ie het gewoon niet) geef je hem maar flink met de zweep/sporen, oid. Scheve mond Zo zijn er genoeg mensen. Op één van de maneges waar ik rij (ik rij op een grote en kleine manege), hadden mensen waarvan de kinderen met mij dressuur rijden, een paard uit de andere manege waar ik rij, gekocht. Paardje liep vroeger goed, nu echt niet meer . Ze hadden hem dan thuis gestald, en kwamen er 3 à 4 keer per week mee naar de manege, ze woonden vlakbij. Een maand nadat ze Vagant hadden gekocht, kwamen ze aan met een stang, sporen en een dressuurzweep Scheve mond Ik had echt zoiets van, denk je daarmee wat te bereiken? Dat paard snapte het gewoon niet, hij gaf, zonder dat hij het wist, hulpen voor achterwaarts te gaan, Vagant doet dat. Natuurlijk was dat niet wat die man in gedachten had dus: rammen met z'n sporen en meppen met z'n zweep Scheve mond

Het doet me echt pijn dit te lezen, Mientjeuh.
Ik heb het paard een aantal maanden geleden - toen nog op trens - ook zien lopen, en vond het toen al niet goed gaan.
Uiteindelijk hebben ze er dus voor gekozen om er een stang in te hangen ... hoe jammer Verdrietig .
Wat ik me afvraag, hoe reageerde je instructeur hierop (we weten allebei over wie het hier gaat Knipoog ). Stond hij ook achter dit idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:42

Lovely schreef:
Het was waarschijnlijk ook geen verstandig advies van je instructrice toen.

Het originele advies was om de tankbanen op de Veluwe op te gaan [militair oefenterrein]. Dat is echt vreselijk zwaar onbegaanbaar zand en staat garant voor peesproblemen.
Ik wil hier mee aangeven dat sommige gediplomeerde mensen er ook raarste ideeen op na kunnen houden. Als ex-manegeleerling prik je daar moeilijk doorheen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 23:10

Jippie, dat is dus ook de reden dat ik al jaren geen les meer heb.
De instructeurs die hier er voor mij zijn, kunnen mij niet bijhouden en zelf heb ik geen vervoer om op pad te gaan, naar een in mijn ogen goede.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:12

holly schreef:
Jippie, dat is dus ook de reden dat ik al jaren geen les meer heb.
sorry, maar dat vind ik een slechte reden. ik kan me niet voorstellen dat er nergens goede les voor jou te krijgen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:53

Jippie schreef:
Het originele advies was om de tankbanen op de Veluwe op te gaan [militair oefenterrein]. Dat is echt vreselijk zwaar onbegaanbaar zand en staat garant voor peesproblemen.
Ik wil hier mee aangeven dat sommige gediplomeerde mensen er ook raarste ideeen op na kunnen houden. Als ex-manegeleerling prik je daar moeilijk doorheen.

Het is soms best moeilijk om af te wegen of de adviezen wel geloofwaardig zijn, terwijl je zo graag wilt vertrouwen op iemand. Soms moet je wel eens iets doen wat tegen je gevoel in gaat en je komt er later pas achter of het een juiste move was of niet. Maar voordat je iets wel of niet doet, moet je weer afwegen of het advies wel klopt, of het doel wel reeel is en hoe belangrijk de tegenspraak van je gevoel en waarom het tegen je gevoel in gaat. Er zijn namelijk heel veel slechte adviezen, slechte visies, bezoedelde blikken, vooroordelen en zelfs zinsbegoocheling. Dus wat is goede instructie??? Bij ons lopen er ook veel meer slechte instructeurs rond dan goede en dat is op meer stallen zo. Het eerste wat ze zouden moeten leren in de opleiding is om hun ego te negeren, dat zou al schelen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 23:56

SuperPepeijn schreef:
sorry, maar dat vind ik een slechte reden. ik kan me niet voorstellen dat er nergens goede les voor jou te krijgen is.

Kom eens kijken hier dan.
Ik heb 1 keer een instructeur gehad waar ik mee op kon schieten, helaas hield deze ermee op.
Nu mag jij mij vertellen welke instructeur er bij mij past, plus ook nog eens naar de verste uithoek rijd om mij les te geven. Plus ook nog eens er tegen kan dat ik meningen heb.

Er is 1 manege meteen op de hoek bij mij, maar daar hoef ik absoluut geen les, want ik houd niet van sjorren.
Dan is er een club een half uur tot een uur stappen van mij weg, maar geen instructeur aanwezig.
Dan is er een club een uur stappen weg, maar met een instructeur die er van houd om iedereen in een rijtje achter elkaar te laten rijden en netjes in colone figuren te laten maken (heb daar les gehad maar dat klikt niet)
En dan is er niks meer.
Mijn vriendin zit dus met hetzelfde probleem.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 00:08

misschien kan je eens een oproep hier doen? en er lopen er hier op bokt ook een paar rond die langskomen, geloof ik Haha!

(we rekenen later wel af tyrza Haha! ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 00:13

Goh Maan, bijbaantje???

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 00:14

jij hebt ook altijd alles door... Boos!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 00:27

Momenteel begin ik eerst met een jong paard en dan ga ik weer eens op zoek. Hoop daarmee mijn oude instructeur tegen te komen, want dat paste heel goed. Deze man reed zelf helemaal niet zo hoog als Tyrza maar de uitleg was gewoon goed en het klikte met mijn eigenwijsheid.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:36

Wat je kan doen is via bekendere ruiters vragen naar leerlingen die lesgeven en die zij willen aanraden. Vaak weet je niet van mensen dat ze lesgeven, maar er moeten vast bij jou in de buurt meer mensen zijn die wedstrijden rijden en lesgeven of alleen nog lesgeven die wel bereid zijn om te komen... Of ken je echt alle ruiters uit jullie omgeving?
Succes met het vinden van goede instructie. GElukkig is er bij ons redelijk wat keuze maar soms moet je er inderdaad wel voor in de trailer stappen...

Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:44

Jnien schreef:
Ja maar.. tis toch veel 'ruiger' om kunstjes te kunnen, dan 'saai' rondjes rijden en je paard fijn de basis leren!!

Niet mijn visie overigens!!
Als de basis goed is, komen die 'kunstjes' vanzelf!!

Precies! Dat vind ik altijd zo lachen bij van die mensen die gaan opsommen wat het paard aan kunstjes kan...... als je weet dat de kunstjes vanzelf komen als je basis goed is, dan zijn die kunstjes niet interessanter dan de opmerking "mijn paard kan grazen (o ja joh?)". Helaas hoor je altijd meer mensen opscheppen over de kunstjes dan over de basis.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 10:09

Ik zal idd wat verder van huis moeten zoeken naar een instructeur, maar goed ik kijk rustig om me heen.
Toen ik nog de paarden van een ander reed, had ik ook geen les (wel les maar zoals ik al omschreef was dat achterelkaar aantuffen, en dus maakte ik er geen gebruik van). Toen had ik welliswaar ook geen keus omdat het niet mijn eigen paarden waren.
Hoe ik dat toen oploste was, af en toe vragen of een kennis (Z-jury) mij even wilde bekijken(deze lieve man, gaf helaas geen les), en daarnaast de eigenaresse zelf die mij in mijn rijden op puntjes wees. Zoals ik al zei heb ik toch 1 instructeur gehad die met mij klikte, maar dat was voor een paar weken, omdat deze een tijdsfoutje had gemaakt, waardoor het te krap werd allemaal voor hem. Die zou ik graag terug willen, maar kan hem niet zo gauw meer vinden.
Iig is het hier niet makkelijk om een instructeur aan huis te vinden die aansluit bij mij.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:22

SarahJ schreef:
Het doet me echt pijn dit te lezen, Mientjeuh.
Ik heb het paard een aantal maanden geleden - toen nog op trens - ook zien lopen, en vond het toen al niet goed gaan.
Uiteindelijk hebben ze er dus voor gekozen om er een stang in te hangen ... hoe jammer Verdrietig .
Wat ik me afvraag, hoe reageerde je instructeur hierop (we weten allebei over wie het hier gaat Knipoog ). Stond hij ook achter dit idee?

Hij staat er niet (echt) achter, hij heeft hem proberen te overtuigen met trens te rijden, of toch minstens de zweep of sporen weg te laten, maarja, zij kiezen wat ze met hun paar doen, hè Scheve mond

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 10:24

Rosanna schreef:
Precies! Dat vind ik altijd zo lachen bij van die mensen die gaan opsommen wat het paard aan kunstjes kan...... als je weet dat de kunstjes vanzelf komen als je basis goed is, dan zijn die kunstjes niet interessanter dan de opmerking "mijn paard kan grazen (o ja joh?)". Helaas hoor je altijd meer mensen opscheppen over de kunstjes dan over de basis.

Ik ben anders toch best trots, als ik weer een nieuwe oefening heb geleerd aan/met mijn paard. (begin meestal met een jong paard)
Eenmaal thuis kan ik daar heel trots over vertellen. Puur omdat het me dat vrolijker gevoel geeft. Daar werk je tenslotte hard voor.

Maar ik snap wat je bedoelt. Ik heb een tijdje groepsles gegeven (doe nu alleen priveles) en als je die kinderen dan tegen elkaar zag opscheppen, tuurlijk kan je daarmee lachen. Ergens is het toch ook leuk. Wat ze thuis doen moeten ze zelf weten.
Ik had er 1 meiske bij die dat nooit deed, en pas net een nieuw paardje had en daarmee B reed(ponyke had M gelopen). Zij was de enige die netjes op haar paard zat en heel hard probeerde te werken aan de basis. Zomaar voor de fun ging ik met haar het 4kant stilstaan oefenen en naderhand 3 keer het schouderbinnenwaarts gewoon in stap. Ze pakte het allemaal heel fijn op, en natuurlijk horen daar mijn complimenten bij. (10 jaar oud)
Na de les ging ze heel trots naar haar ouders om te vertellen hierover.
Dat is het mooiste om te zien, iedereen aan het opscheppen, en zij heel bescheiden, die het als enige in mijn les mocht proberen en het nog goed deed ook. Dat is toch om van te genieten?
Laatst bijgewerkt door holly op 15-07-04 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:25

Bij mij zou dat heel simpel zijn............. drrrrruit!!! Ik ga geen mensen lesgeven die geen les willen, evenals ik geen paarden in de les wil die niet goed zijn. Dan maar wat minder inkomen

edit Haha! Haha! Dit gaat over de post van Mientjuh

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 10:27

gijsenkim schreef:
Bij mij zou dat heel simpel zijn............. drrrrruit!!! Ik ga geen mensen lesgeven die geen les willen, evenals ik geen paarden in de les wil die niet goed zijn. Dan maar wat minder inkomen

edit Haha! Haha! Dit gaat over de post van Mientjuh

Jep!
Een van mijn lessertje vond zichzelf goed genoeg voor S&T.
Mooie was, dat ze nog steeds in elke beweging tegen zat.
Komt er bij mij dus niet in.
2 jaar later hangt het nog steeds in de M.
Inmiddels geef ik geen les, meer, te eigenwijs om iets aan te nemen.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:34

Zo helemaal bijgelezen...

Goede instructie is idd moeilijk.
Naar mijn idee heb ik nu een goede instructrice. Verder dan de basis denken we niet eens, ze let goed op je houding, vind dat eerder belangrijk dan kunstjes...
En daarnaast heb ik een paardje waar ik zowaar nog meer van leer, die pikt het niet als ik te hard met mijn handen ben, of te hard met mijn been. En ik geloof dat er een stuk meer paarden die eigenschap van mijn part morgen overnemen.
Ik denk dat het ook nuttig is om soms eens ergens anders een les mee te rijden, een frisse wind kan nooit kwaad.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:35

Ik krijg volgende week les op een skippiebal Haha! Haha! Haha!

Zal er fotos van plaatsen............ enkel en alleen voor mn houding

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:37

Skippieballen kunnen gemeen bokken, Kim Nagelbijten / Gniffelen.

Bodyprotector maar aan Haha!.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:38

gijsenkim schreef:
Ik krijg volgende week les op een skippiebal Haha! Haha! Haha!

Zal er fotos van plaatsen............ enkel en alleen voor mn houding

skippie bal *LOL* ?

haha geweldig...

lesje zonder beugels doet ook wonderen voor je houding Knipoog

Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:20

Tuurlijk ben ik ook trots als mijn paard (en ik) weer wat nieuws heeft geleerd, Holly. Maar het is wel zo dat als je basis goed is, en je leert een nieuw kunstje, de uitvoering van dat kunstje een stuk beter en makkelijker gaat (dus behoud van tact en tempo, die dingen). En je leert een kunstje makkelijker en sneller. Waar ik het over heb, zijn ruiters die het paard bijvoorbeeld scheef over de hoefslag trekken, dan zeggen dat de schouderbinnenwaarts erop zit, maar wijken voor het been nog niet kunnen. Maar dat had je al begrepen, geloof ik!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 11:27

Ja hoor, helemaal Haha!

Zeg dat skippieballen, is wel een leuke optie zeg.
Heb je western al eens geprobeerd? Als dressuurruiter moet je dat echt eens voelen, om jezelf er op te betrappen wat je eigenlijk stiekem met je handen en benen doet
Heb ik ook 1 keer mee mogen maken, en poeh ik bestrapte me erop dat ik veel meer met mijn teugels en benen wilde doen als dan mag. Dat druk je pas even met de neus op de feiten!! Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:28

Ik reed voor de kul wel eens gewoon op een stalhalster
Dan merk je ook wanneer je teveel met je hand deed, want die oefening ging ineens niet meer zo goed als met bit Lachen

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 11:37

Nee precies, en daarom ben ik heel blij dat ik van Bonnigje even op haar paardje mocht zitten om eens te voelen.
Zo lachen, ik had het gevoel niet te kunnen sturen, want dan horen mijn teugels toch op maat?
Ik had het gevoel weinig te doen met mijn benen, maar toch ging ik harder.(wat ik dus niet wilde)
Ik had het gevoel te sturen met mijn zit, maar toch ging ik rechtdoor.
Als dat je niet met de neus op de feiten drukt dan weet ik het ook niet meer.
Al die tijd gedacht, dat ik de hulpen bij de dressuur zo licht mogelijk had, maar het blijkt dus nog veel lichter te kunnen.
Laatst bijgewerkt door holly op 15-07-04 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt